Moottorin esilämmittimien, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

Tos®

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.02.10 - klo:21:42
Kun katsoo tätä letkuhässäkkää niin paitsi että tulee mieleen Citroen bx:n jousituksen letkusto ei enää ihmettele miksei jäähdytysneste pysy lämpimänä.

Olishan noiden selitykset paikallaan ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wattis

Toimiiko PTC-vastus aina moottorin ollessa kylmä, siis kun lämmöt on alle 70-75 astetta? Eli onko PTC-vastuksen toiminta riippuvainen ulkolämpötilasta?
Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

vkjoki

^ PTC-vastus toimii, jos moottorin lämpötila on alle tuon 70-75 asteen riippumatta ulkolämpötilasta. Vastuksen teho pienenee sitä mukaa, kun moottori lämpenee - tuo PTC-lyhennehän tulee jostakin sellaisista sanoista kuin Positive Thermal Coefficient.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

TKU

Eikös tuo PTC ole ilmakanavassa lämmittämässä sisään puhallettavaa ilmaa? Vai onko Vaginoihinkin tullut veden lämmittäjä? Veikkaan, ettei esim. +20 'C kelillä ala lämmittämään tulevaa sisäilmaa, kun autossa on sisällä muutenkin lämmin, vaikka koneen lämmöt olisivatkin vain tuon +20 'C. Pakkasella toki on päällä tuonne koneen n. 70 'C lämpöihin asti.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Tos®

Omasta ainakin vag-comilla näkee, että jotku vedenlämmittimet on..
Ja edellisessä 1.9:ssä ne oli oikeen näkyvillä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wattis

#65
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 28.04.10 - klo:16:37
^ PTC-vastus toimii, jos moottorin lämpötila on alle tuon 70-75 asteen riippumatta ulkolämpötilasta. Vastuksen teho pienenee sitä mukaa, kun moottori lämpenee - tuo PTC-lyhennehän tulee jostakin sellaisista sanoista kuin Positive Thermal Coefficient.

Kiitos. Vielä kun saisi jostain tiedon PTC:n resistanssista suhteessa lämpötilaan. Tuskin resistanssi on lineaarinen lämpätilan funktiona vaan muutos on (anti)logaritminen jollakin lämpötilavälillä. Tieto vaan kiinnostaisi, muutenhan tuolla ei ole merkitystä.
Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

tsiih

Elsasta voisi katsoa jos tietäisi jonkun moottorikoodin missä nämä ovat? Itse en ole nähnyt yhdessäkään. Ja vedenlämmittimestähän nyt puhutte?
Ilmanlämmityselementistä:
Test conditions
l   Intake temperature less than 19° C
l   Coolant temperature less than 80° C
l   Passenger compartment temperature about 20° C
l   Battery voltage greater than 11 V
l   Alternator load not greater than 50% (terminal DF)
l   Engine speed greater than 450 rpm
l   Turn rotary knob for interior temperature to end position for maximum temperature.
       
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Wattis

Mihin tuo PTC-vastus (tai vastukset) on vesitilassa sijoitettu? Olisiko lähelle lämmityslaitteen kennoa, jolloin sähköllä lämmitetty vesi menisi ensin lämmityslaitteen kennoon ja vasta paluukierrossa moottoriin. Mietin vaan, että on PTC:n ensisijainen tarkoitus lämmittää sisätiloja vai moottoria.

Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

TKU

Minä olen kyllä edelleen vahvasti sitä mieltä, että tuo PTC on ilmakanavassa oleva elementti. Ohjeet asennukseen, jossa ensimmäinen kuva kyseisestä elementistä.

Eikös nuo tsiihin listaamat ehdotkin ole juuri ilmanlämmityselementille, kun muita (lue: vedenlämmityslementille) ei ole löytynyt.

Ensisijainen tarkoitus on nimenomaan lämmittää sisätiloja ja taitaa olla lähtöisin dieseleiden heikosta sisälämpiämisestä. Bensavehkeissähän näitä ei ainakaan ennen ole edes ollut asennettuna.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Wattis

Lainaus käyttäjältä: TKU - 05.05.10 - klo:14:11
Minä olen kyllä edelleen vahvasti sitä mieltä, että tuo PTC on ilmakanavassa oleva elementti. Ohjeet asennukseen, jossa ensimmäinen kuva kyseisestä elementistä.

Eikös nuo tsiihin listaamat ehdotkin ole juuri ilmanlämmityselementille, kun muita (lue: vedenlämmityslementille) ei ole löytynyt.

Ensisijainen tarkoitus on nimenomaan lämmittää sisätiloja ja taitaa olla lähtöisin dieseleiden heikosta sisälämpiämisestä. Bensavehkeissähän näitä ei ainakaan ennen ole edes ollut asennettuna.

En tiedä onko PTC:t ilmakanavassa vai vesitilassa, ainoastaan automyyjä kertoi PTC-vastuksen olevan nykyään vesitilassa. Tämä myyjän kertomus siis koski vain kohdettani Audi A5 2.0TDI:ta, muissa Audeissa ja Volkkareissa sekä Skodissa voi olla muu ratkaisu.

Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

Tupo

LainaaEn tiedä onko PTC:t ilmakanavassa vai vesitilassa
Muistelen, että molempia ratkaisuja on käytetty.

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: TKU - 05.05.10 - klo:14:11
Ohjeet asennukseen

No tuossahan nuo ohjeet olisi PTC-elementin asennuksesta bensavitoskoppaseen golffiin. Eiköhän foorumilta löydy joku pätevä tähänkin hommaan (en tosin itse)?

Olisi varmaan moni TSI-autoilija valmis asennuttamaan PTC-elementin, jos sillä sisälämpötila nousisi nopeammin talvipakkasilla huolimatta lievästä bensankulutuksen noususta. Talvi tulee taas...
Glf V TSI 90kW -09

tsiih

Niin tulee, tuo homma ei todellakaan näyttänyt kovin vaikealta. Harkintaan!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Kyl tuon tehon taas huomasi yks aamu kun lähdettiin kauppaan...
Heti rupes puskeen kuumaa, vaikka aurinko lämmitti.

Pakko oli kääntää climatic täysin kylmälle.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

vkjoki

"Moottorin esilämmitys kannattaa aina, kun ulkoilman lämpötila laskee alle viiden asteen. Lämmitys vähentää päästöjä ja moottorin kulumista.", kirjoitettiin tänään Hesarin Autopalstalla sivulla D1. Artikkelissa vertailtiin sähkölämmittimien (lohkolämmitin ja säteilylämmitin) ja polttoainekäyttöisten lämmittimien (Ebersprächer ja Webasto) hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Mielestäni hyvin laadittu juttu!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vasara

Lainaus käyttäjältä: Wattis - 05.05.10 - klo:14:27
En tiedä onko PTC:t ilmakanavassa vai vesitilassa, ainoastaan automyyjä kertoi PTC-vastuksen olevan nykyään vesitilassa. Tämä myyjän kertomus siis koski vain kohdettani Audi A5 2.0TDI:ta, muissa Audeissa ja Volkkareissa sekä Skodissa voi olla muu ratkaisu.

PTC sijoituspaikka näköjään vaihtelee.. esim. Vanhassa Skoda octaviassa vesitilassa ja uudemmissa lämmitin ilmakanavassa (lähde google jne...). Ja esim Skoda Yeti varusteluettelosta.. "PTC-sähkölämmityskenno lämminilmakanavassa, jos autossa dieselmoottori".

Karvis

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.10.10 - klo:20:53
Ja esim Skoda Yeti varusteluettelosta.. "PTC-sähkölämmityskenno lämminilmakanavassa, jos autossa dieselmoottori".

Tuokin saisi kuulua kaikkiin pohjoiseen tuotaviin malleihin, saisi nämä bensakoneisetkin pakastimet lämpimäksi ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vkjoki

Uusimpien bensiinimoottoreiden hyötysuhde on parantunut niin paljon, että hukkalämpöä matkustamon lämmittämiseen ei ole tarjolla tarpeeksi nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Niinpä myös uusiin bensiinimoottorisiin autoihin olisi perusteltua asentaa PTC-lisälämmitin ilmastointikanavaan.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 16.10.10 - klo:20:29
" Hesarin Autopalstalla sivulla D1. Artikkelissa vertailtiin sähkölämmittimien (lohkolämmitin ja säteilylämmitin) ja polttoainekäyttöisten lämmittimien (Ebersprächer ja Webasto) hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Mielestäni hyvin laadittu juttu!
Pystyisitkö linkittämään tuon artikkelin? Itse en löytänyt sitä,aihe kiinnostaa!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 16.10.10 - klo:21:10
Uusimpien bensiinimoottoreiden hyötysuhde on parantunut niin paljon, että hukkalämpöä matkustamon lämmittämiseen ei ole tarjolla tarpeeksi nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Niinpä myös uusiin bensiinimoottorisiin autoihin olisi perusteltua asentaa PTC-lisälämmitin ilmastointikanavaan.

Ei vaan uusimpien VAGinoiden lämmitylaitteen suunnittelu on suoraan hanurista, joten näihin tarvittaisiin PTC-lämmitin kaveriksi jottei tarvi palella.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.10.10 - klo:21:13
Ei vaan uusimpien VAGinoiden lämmitylaitteen suunnittelu on suoraan hanurista, joten näihin tarvittaisiin PTC-lämmitin kaveriksi jottei tarvi palella.
Mikä siinä suunnittelussa sitten on pieleen mennyt?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.10 - klo:23:52
Mikä siinä suunnittelussa sitten on pieleen mennyt?

No ei tuolta tuutista kovi mahdotonta lämpöaaltoa pukkaa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tarzi

Ainut virhe tossa on puuttuva PTC vastus. Diiselissä lämpöä riittää vaikka kone ei lämpee.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tsiih

No ei varmaan kun ei jäähdytysneste lämpene...vai eikö edes silloin kun moottorin lämpö on oikeasti 90 astetta?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.10 - klo:23:58
No ei varmaan kun ei jäähdytysneste lämpene...vai eikö edes silloin kun moottorin lämpö on oikeasti 90 astetta?

Kyllähän sinä itsekkin pakastimella ajavan tiedät ettei se neste lämpiä, ja kun saa lämpimäksi niin pysähtyessä jäähtyy hetkessä.

VAGina suunnittelijat vois käydä opintomatkalla Japanissa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tarzi

#85
Milläs tavalla nesteen huono lämpiäminen johtuu huonosta lämmityslaitteesta? Tuskin lämmitysLAITTEESSA mitään vikaa on. Neste vaan ei lämpeä. PTC vastuksen tarttis.

Karviksen viesteistä saa sellaisen kuvan että huonon lämmityslaitteen takia tarttee ptc vastuksen. Se ei pidä paikkansa mielestäni. PTC vastuksen tarttee hitaan nesteen lämpiämisen takia. Nesteen jäähtyminen paikallaan ei taas ole mikään lämmityslaitteen vika, vaan hyvän ominaissuhteen omaavan koneen ominaisuus. Aivan kuten vkjoki sanoi.

Japseissa ei ole vielä mitään TSi koneita, vaan perinteisiä motteja venttiilinsäätötekniikalla. Lämpeävät aivan erilailla tällaiset.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 17.10.10 - klo:00:05
Milläs tavalla nesteen huono lämpiäminen johtuu huonosta lämmityslaitteesta? Tuskin lämmitysLAITTEESSA mitään vikaa on. Neste vaan ei lämpeä. PTC vastuksen tarttis.

Karviksen viesteistä saa sellaisen kuvan että huonon lämmityslaitteen takia tarttee ptc vastuksen. Se ei pidä paikkansa mielestäni. PTC vastuksen tarttee hitaan nesteen lämpiämisen takia. Nesteen jäähtyminen paikallaan ei taas ole mikään lämmityslaitteen vika, vaan hyvän ominaissuhteen omaavan koneen ominaisuus.

Japseissa ei ole vielä mitään TSi koneita, vaan perinteisiä motteja venttiilinsäätötekniikalla. Lämpeävät aivan erilailla tällaiset.

No johtukoon kylmyys sitten paskasta lämmitylaitteesta tai jäähdytysjärjestelmstä, mutta polttoaineen kulutuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Pienempi ruokanen riisikippo lämpeää huomattavasti nopeammin...ja VAGit oli kylmiä jo ennen mitään TSI-moottoreita.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 17.10.10 - klo:00:05
Milläs tavalla nesteen huono lämpiäminen johtuu huonosta lämmityslaitteesta? Tuskin lämmitysLAITTEESSA mitään vikaa on. Neste vaan ei lämpeä. PTC vastuksen tarttis.

Karviksen viesteistä saa sellaisen kuvan että huonon lämmityslaitteen takia tarttee ptc vastuksen. Se ei pidä paikkansa mielestäni. PTC vastuksen tarttee hitaan nesteen lämpiämisen takia.
Tätä vähän ajoin takaa joo, ei se lämppäri sitä lämpöä tyhjästä tee. Sanotaan että moottorin lämpeämisen suunnittelu ja sen virheen korjaus jälkikäteen (ptc, webasto) on mennyt aivan päin SITÃ,,! Entisen autoni, Lancer, laitoin pakkasaamuna taivasalta käymään itsekseen viideksi minuutiksi jonka jälkeen sulan jään/lumen pyyhkäisy tuulilasilta sulilla sulilla ja töihin mars. En kaivannut kertaakaan puuttuvia persgrillejäkään (saksantuonti).
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tsiih

Ja tosiaan kulutus oli seitsemää litraa siinäkin, teho toki pienempi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tarzi

Kulutuksiin en ota kantaa, mutta se on selkeä homma että TSi lämpeää hitaammin. esim äidin 1.4 16v fabia lämpee kyllä tosi nopeesti koska on "perus"motti. Kaikki TSi:t millä oon ajanut tuntuu kyllä aika pirun vähän kuluttavan verraten esim 1.2tsi ja 1.4 16v tai 1.4tsi vrt 1.6i.

Tsiih osui kyllä ihan asian ytimeen tässä hommassa. Eli motin huonoa lämpeämistä ei ole huomioitu. Lämmityslaite itsessään on riittävä, tarviis vaan sen "buustin" eli PTC vastuksen tai tehtaalta asennetun Webaston.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy