TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.18 - klo:08:22
Uskotko todella, että tuo korjaa jumissa olevat männänrenkaat, joka aiheuttaa öljynkulutuksen?

Kunnossa olevan auton sallittu öljynkulutus on +0,5 l/1000km valmistajan mukaan. Kun ostat auton, niin hyväksyt tuon. Jos yhdessä hät-hätää tehdyssä mittausjaksossa saadaan öljynkulutukseksi +0,657, niin ylitys "sallitusta" rajasta on hyvin pieni ja tarkemmin tarkasteltuna ylityksen voitaisiin jopa laskea kuuluvan mittausepätarkkuuden piiriin. Vaihtamalla öljyä saataisiin todennälöisesti matalampi kulutuslukema.

Sinä näytät luulevan, että moottorin kuuluisi korjaantua diilin ansiosta! ,,lä kuitenkaan sälytä omia harhaluulojasi muiden kirjoittajien päälle,

Turha, mitätön, pahoja unia aiheuttava ja omistajan mielenrauhaa raastava ajatus täysin paskasta autosta poistuisi, kun omistaja tekisi sovinnon autokauppiaan ja itsensä kanssa.   ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.01.18 - klo:09:59
Kunnossa olevan auton sallittu öljynkulutus on +0,5 l/1000km valmistajan mukaan. Kun ostat auton, niin hyväksyt tuon. Jos yhdessä hät-hätää tehdyssä mittausjaksossa saadaan öljynkulutukseksi +0,657, niin ylitys "sallitusta" rajasta on hyvin pieni ja tarkemmin tarkasteltuna ylityksen voitaisiin jopa laskea kuuluvan mittausepätarkkuuden piiriin. Vaihtamalla öljyä saataisiin todennälöisesti matalampi kulutuslukema.

Sinä näytät luulevan, että moottorin kuuluisi korjaantua diilin ansiosta! ,,lä kuitenkaan sälytä omia harhaluulojasi muiden kirjoittajien päälle,

Turha, mitätön, pahoja unia aiheuttava ja omistajan mielenrauhaa raastava ajatus täysin paskasta autosta poistuisi, kun omistaja tekisi sovinnon autokauppiaan ja itsensä kanssa.   ;D

Normaali auto ei kuluta 0.5 saati 0.675 litraa öljyä 1000 kilometrille. PISTE! Valmistaja vain pesee kätensä noilla rajoilla, jos pukkaavat sutta ja sekundaa. Jos raja menee yli valmistajan ilmoittaman MAKSIMI öljynkulutuksen, joka on heidän ilmoittamissa rajoissa on moottorissa vikaa. Siitä on turha edes jankuttaa eikö tämä TSI-moottoreiden männänrenkaiden jumitus ole jo yleisessä tiedossa! Ainoa mikä tuon korjaa on moottoriremontti ei öljyn vaihto toiseen!

Olen nyt kolmessa keississä auttanut näiden Tsi-moittoreiden suhteen, niin tiedän kyllä asiasta. Fakta on myös se, että autoliike ja maahantuoja mielellään venyttävät ja pelaavat aikaa ettei kallista remonttia tarvitsisi tehdä
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pertsa

Olikos tuolla kyseisellä autolla ajettu vasta joku reilut 50tkm?
Uskokoon kukin mitä tahtoo, mutta mikäli vanhat merkit ja kokemukseni näistä vehkeistä pitävät paikkansa (ja mikseivät pitäisi) olen aikalailla satavarma että tuo kulutus ei jää tuohon vaan lisääntyy koko ajan ja on viimeistään sadassatonnissa 1 litra/1000km, sitten 2 litraa/1000km jne.

Öljymerkin vaihdolla eikä muilla poppakonseilla ole mitään vaikutusta öljynkulutukseen vaan ainoa ratkaisu on mäntäremontti.

Itse koittaisin hankkiutua autosta eroon mahdollisimman pian ellei joku suostu korvaamaan mäntäremonttia.


Rinkulakeula

OT - tyttären entisessä -14 Citroen C3 kasvoi kesällä -17 öljynkulutus, kun koneella oli ajettu reilut 65.000 km. Autossa oli kolmen vuoden takuu, joten asiasta ei tarvinnut vääntää maahantuojan kanssa, vaan moottori vaihdettiin suosiolla uuteen.

Öljyn kulutusmittauksissa se vei öljyä 0.4 l / 1000 km, kun tehtaan ohjeistuksen mukaan yläraja oli 0.25 litraa / 1000 km. Kustannus tuosta moottorin vaihdosta oli merkkikorjaamon mukaan noin 7.500 euroa osineen ja töineen, josta ei minulle tullut mitään kustannuksia. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

kt

Moottoreiden ja autojen valmistaja, kuten VAG, on määritellyt, että auton huoltoväli on joko 15 tkm tai max 30tkm tapauksesta riippuen. Tämä määrittely tarkoittaa, että  öljyn tulisi keskimäärin kestää tuo ajomäärä eikä uutta öljyä tarvitsisi lisätä.
No, koska maailmassa ajetaan eri olosuhteissa eri mantereilla, käyttäen eri öljyjä ja kaasujalkoja ja kuormaten autot joskus täysiksi tai ajaen joskus ilman kuormaa joko Saharassa tai Utsjoella, niin valmistaja on katsonut viisaaksi määrätä, että kuljettaja on joskus velvollinen lisäämään öljyä tuon + 0,5 l/1000km eikä siitä pidä valittaa.
Perusteena on tietenkin se, että moottorin kuormitus vaihtelee aivan autokohtaisesti em selvityksen mukaan. Tietenkin myös moottorien valmistuksen laatutaso vaihtelee.

Eli jos kerätään 100 000 vag-autoilijan öljynkulutustiedot, niin saadaan Gaussin jakautuma. Vain pieni osa tuossa jakautumassa joutuu tähän ryhmään, joka taistelee ison öljynkulutuslukeman kanssa em. syistä johtuen. Suomessa ehkäpä 50 autoilijaa ja ehkäpä tietty moottorikin erottuu joukossa.

Suurin osa autoilijoista ajaa tyytyväisinä, eikä huomaa, että heitäkin on "petkutettu". He ovat käyttäneet liian hyvää (kulumatonta öljyä) tai kaataneet sitä liian paljon koneeseen. He olisivat voineet kaataa ehkäpä 0,5 litraa vähemmän öljyä koneeseen viime huoltokäynnillä ja siitä huolimatta mikään merkkivalo ei olisi syttynyt eikä öljytikun pinta olisi hälyyttävästi alentunut. Miksi tästä ei aleta elämöimään. Pitäisikö myös nämä koneet laittaa kunnostukseen, koska näyttää siltä, että normaali autoilija maksaa euroissa liikaa huoltojen suurista öljylisäyksistä?   8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Rauta7

No asiat ovat kuin nyt ovat näidenkin moottoriongelmien kohdalla.

Vanhempien TSI-moottoreiden mäntäkonstruktiossa oli selvä virhe, erityisesti öljyrenkaan ja (männässä) öljyrengasurassa olevien paluuvirtausaukkojen mitoituksissa - liian pieniksi!

Öljyrengas (+paluuvirtaus) on pahimmillaan täysin tukkeutunut ja jopa jumittunut öljykarstasta, jolloin varsinaiset puristusrenkaat ovat joutuneet liiallisen öljymäärän takia päästämään öljyn palotilaan ja palamaan savuna ilmaan.
Täydellnen männänrenkaiden (puristusrenkaiden) jumittuminen on näissä moottoreissa kuitenkin ollut erittäin harvinaista, koska kiinnileikkautumisia ei ole juurikaan ollut.

Moottorit ovat toimineet olosuhteiden, huollon ja öljyvalintojen takia eri tavoin; jotkut ovat jopa toimineet kuin ei mitään ongelmia olisikaan. Jotkut ovat muuttuneet "öljypolttimoiksi" alle minkään hyväksyttävän normin.

Nämä ongelmamoottorit ovat sitä samaa mallisarjaa, joissa surullisenkuuluisat jakoketjuongelmat tekivät tuhojaan.

Mäntien (joissain moottorimalleissa kiertokankineen) uusinta, tai työläämpänä alkuperäisten mäntien koneistu (rengasura/rengasurat ja virtausaukot) ja uudelleen rengastus ovat ratkaisuna toimivia korjaustoimenpiteitä.
Myös sylinterien kevyt ristihoonaus on syytä tehdä mäntäremontin yhteydessä.
Näillä toimenpiteillä öljynkulutus on saatu ja saadaan kuriin.
Golfkärry Mk 7.5

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.01.18 - klo:12:27
Moottoreiden ja autojen valmistaja, kuten VAG, on määritellyt, että auton huoltoväli on joko 15 tkm tai max 30tkm tapauksesta riippuen. Tämä määrittely tarkoittaa, että  öljyn tulisi keskimäärin kestää tuo ajomäärä eikä uutta öljyä tarvitsisi lisätä.
No, koska maailmassa ajetaan eri olosuhteissa eri mantereilla, käyttäen eri öljyjä ja kaasujalkoja ja kuormaten autot joskus täysiksi tai ajaen joskus ilman kuormaa joko Saharassa tai Utsjoella, niin valmistaja on katsonut viisaaksi määrätä, että kuljettaja on joskus velvollinen lisäämään öljyä tuon + 0,5 l/1000km eikä siitä pidä valittaa.
Perusteena on tietenkin se, että moottorin kuormitus vaihtelee aivan autokohtaisesti em selvityksen mukaan. Tietenkin myös moottorien valmistuksen laatutaso vaihtelee.

Eli jos kerätään 100 000 vag-autoilijan öljynkulutustiedot, niin saadaan Gaussin jakautuma. Vain pieni osa tuossa jakautumassa joutuu tähän ryhmään, joka taistelee ison öljynkulutuslukeman kanssa em. syistä johtuen. Suomessa ehkäpä 50 autoilijaa ja ehkäpä tietty moottorikin erottuu joukossa.

Suurin osa autoilijoista ajaa tyytyväisinä, eikä huomaa, että heitäkin on "petkutettu". He ovat käyttäneet liian hyvää (kulumatonta öljyä) tai kaataneet sitä liian paljon koneeseen. He olisivat voineet kaataa ehkäpä 0,5 litraa vähemmän öljyä koneeseen viime huoltokäynnillä ja siitä huolimatta mikään merkkivalo ei olisi syttynyt eikä öljytikun pinta olisi hälyyttävästi alentunut. Miksi tästä ei aleta elämöimään. Pitäisikö myös nämä koneet laittaa kunnostukseen, koska näyttää siltä, että normaali autoilija maksaa euroissa liikaa huoltojen suurista öljylisäyksistä?   8)

Kyseisen käyrästön x-akselissa molempiin päihin sijoittuu ne autot jotka ei kuluta öljyä, eli ovat juuri liikkeestä ostettuja. Keskelle taas sijoittuu ne jotka kuluttavat öljyä ja y-akselin yksikkö on L/1000 km  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.01.18 - klo:13:11
No asiat ovat kuin nyt ovat näidenkin moottoriongelmien kohdalla.

Vanhempien TSI-moottoreiden mäntäkonstruktiossa oli selvä virhe, erityisesti öljyrenkaan ja (männässä) öljyrengasurassa olevien paluuvirtausaukkojen mitoituksissa - liian pieniksi!

Öljyrengas (+paluuvirtaus) on pahimmillaan täysin tukkeutunut ja jopa jumittunut öljykarstasta, jolloin varsinaiset puristusrenkaat ovat joutuneet liiallisen öljymäärän takia päästämään öljyn palotilaan ja palamaan savuna ilmaan.
Täydellnen männänrenkaiden (puristusrenkaiden) jumittuminen on näissä moottoreissa kuitenkin ollut erittäin harvinaista, koska kiinnileikkautumisia ei ole juurikaan ollut.

Moottorit ovat toimineet olosuhteiden, huollon ja öljyvalintojen takia eri tavoin; jotkut ovat jopa toimineet kuin ei mitään ongelmia olisikaan. Jotkut ovat muuttuneet "öljypolttimoiksi" alle minkään hyväksyttävän normin.

Nämä ongelmamoottorit ovat sitä samaa mallisarjaa, joissa surullisenkuuluisat jakoketjuongelmat tekivät tuhojaan.

Mäntien (joissain moottorimalleissa kiertokankineen) uusinta, tai työläämpänä alkuperäisten mäntien koneistu (rengasura/rengasurat ja virtausaukot) ja uudelleen rengastus ovat ratkaisuna toimivia korjaustoimenpiteitä.
Myös sylinterien kevyt ristihoonaus on syytä tehdä mäntäremontin yhteydessä.
Näillä toimenpiteillä öljynkulutus on saatu ja saadaan kuriin.
[/quote

No mutta ongelmaahan ei siis ole jos korjauskin on olemassa, ja saat sen jopa 50% omakustannuksella, melkein kuin olisi 50 % alennus marmoritiskillä  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.01.18 - klo:13:11
Kyseisen käyrästön x-akselissa molempiin päihin sijoittuu ne autot jotka ei kuluta öljyä, eli ovat juuri liikkeestä ostettuja. Keskelle taas sijoittuu ne jotka kuluttavat öljyä ja y-akselin yksikkö on L/1000 km  ;D

No ei sentään näin, koska juuri ostetut autot eivät ole kuluttaneet öljyä lainkaan.  ;D

Gaussin jakauma muodostetaan aina huoltotapahtumien tietojen perusteella. Kysytään, jouduitko lisäämään huoltovälillä vai et. Jne.... ;D

X-akselilla on kulutetun öljyn määräasteikko ja Y-akselilla on tapausten (autoilijoiden) lukumääärä. Näin muodostuu Gaussin jakautuma.   ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Iero - 19.12.17 - klo:20:57
Mikähän korjaamo tajuaa alkaa ensimmäisenä markkinoimaan läpinäkyvää korjaamotoimintaa. Moni asiakas, joka on vähänkin kinnostunut omaisuutensa kunnosta varmaan mielellään seuraisi puuhastelua kalliarvoisen ajokkinsa huoltotouhuista. Voisi olla aika vakuuttavaa huoltotoimintaa ja pelko valohoidosta vähenisi. Ainakin minä huollattaisin mielelläni vehkeet paikassa, jossa voin varmistaa työnlaadun.

Onhan Volvo jo keksinyt "omamekaanikot". Näiden kanssa asioidaan suoraan hallissa, eikä huollossa ole lainkaan vastaanottotiskiä.

Mutta ketjun aiheeseen: kulutus litran verran mittauksessa. Saapa nähdä, mitä vaihtoautopuoli ehdottaa. Tässä siis merkkiliikkeen vaihtoautosta kyse. Ainakin tämä vaimon auton kohtalo vaikuttaa siihen, missä itse jatkossa asioin (AllTrack vs. V40 Cross country).

yetta

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.01.18 - klo:12:27
Eli jos kerätään 100 000 vag-autoilijan öljynkulutustiedot, niin saadaan Gaussin jakautuma. Vain pieni osa tuossa jakautumassa joutuu tähän ryhmään, joka taistelee ison öljynkulutuslukeman kanssa em. syistä johtuen. Suomessa ehkäpä 50 autoilijaa ja ehkäpä tietty moottorikin erottuu joukossa.

Jos kyseessä olisi tuo 50 autoilijaa, niin järkevää jälkimarkkinointia olisi mukisematta maksaa korjaukset tai uudet moottorit eikä yrittää vetäytyä vastuusta. Summa olisi kuitattu muutamalla Hesarin kokosivun mainoksella ja sittenpä ei täällä foorumeilla kirjoiteltaisi eikä Esson baareissa jupistaisi.

Iivari

Mainiosti hoidettiin asia. Uskallan kyllä jatkossakin ostaa ja huollattaa tuollla (VV auto). 


CaptainHindsight

Otettiin kaverin Vw 1.8 tsi projektiksi. Öljynkulutus oli ainakin litra per tuhat km. Vaihteli paljon ajotyylin/ -tyypin mukaan(kaupunki/maantie, lyhyttä kylmänä/ pitkää), jne.).

Pari huomiota:
1. sylinterinkansi on myös käytännössä purettava remontissa. Muuten kaikkea möhnää ei saa putsattua venttiileistä ja kanavista. Hommaahan tässä puhdistelussa on aika lailla - itse tehtynä ei niinkään kustannuksia.

2. kahdessa sylinterissä oli selvät leikkaantumisjäljet. Hoonattiin, mutta totta puhuen kyllä sinne jäi jälkeä ja mahdollinen pinnoite lähti seinämistä. Kasattiin kumminkin, eikä vaikuttaisi kuluttavan enää ylenmäärin öljyä.

Mainituista syistä suhtautuisin hiukan varauksella korjattuihinkin moottoreihin. Jälkimmäinen on hiukka hankala tilanne, kun selviää koneen ollessa purettu. Silloin oli jo osat tilattu. Osat maksoivat 1000-1500, tilattuna netin kautta. Suurin yksittäinen erä oli standardikokoinen JE pistons mäntä- ja rengassarja (tuli Puolasta ebayn kautta). Työtunteja meni ihan helvetin paljon seuraava menis nopeammin. Pientarvikkeet ja työkalut oli valmiina.

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 19.01.18 - klo:19:31
Mainiosti hoidettiin asia. Uskallan kyllä jatkossakin ostaa ja huollattaa tuollla (VV auto).

No jaa, olinkohan liian nopea? "Teille ei aiheudu tästä kuluja" sanoivat.
Ei ne nyt sitten käytännössä osannutkaan sitä moottoria korjata. Viikon verran auto ollut pajalla. Nyt tarvitaan kuulemma uusi moottori, koska jotain ihme osia onkin rikki  ::)
Tässä kohtaa täytyy sitten asiakkaan itsekin pistää kättä taskuun ja etsiä sieltä muutama tonni...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 19.01.18 - klo:19:31
Mainiosti hoidettiin asia. Uskallan kyllä jatkossakin ostaa ja huollattaa tuollla (VV auto).

Ei sitten hoidettukkaan, niin hienosti?

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 08.02.18 - klo:22:09
No jaa, olinkohan liian nopea? "Teille ei aiheudu tästä kuluja" sanoivat.
Ei ne nyt sitten käytännössä osannutkaan sitä moottoria korjata. Viikon verran auto ollut pajalla. Nyt tarvitaan kuulemma uusi moottori, koska jotain ihme osia onkin rikki  ::)
Tässä kohtaa täytyy sitten asiakkaan itsekin pistää kättä taskuun ja etsiä sieltä muutama tonni...

Toivottavasti oli kirjallisena tuo ei aiheudu kuluja? Valitettavasti jos sinulle vaihdetaan uusi moottori jolloin auton tulee parempaan kuntoon olet velvollinen maksamaan osan.

Suosittelen käymään jatkossa kaikean sähköpostitse, että sinulla jää faktaa mitä on luvattu. Vaadi myös saada todellinen vikadiagnoosi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Epes

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 08.02.18 - klo:22:09
No jaa, olinkohan liian nopea? "Teille ei aiheudu tästä kuluja" sanoivat.
Ei ne nyt sitten käytännössä osannutkaan sitä moottoria korjata. Viikon verran auto ollut pajalla. Nyt tarvitaan kuulemma uusi moottori, koska jotain ihme osia onkin rikki  ::)
Tässä kohtaa täytyy sitten asiakkaan itsekin pistää kättä taskuun ja etsiä sieltä muutama tonni...

Kannattaisiko kysäistä millaisia osia VV autolla ei osattu vaihtaa/korjata? Laita vaikka luettelo niistä tänne, niin nauretaan yhdessä ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.02.18 - klo:06:57
Kannattaisiko kysäistä millaisia osia VV autolla ei osattu vaihtaa/korjata? Laita vaikka luettelo niistä tänne, niin nauretaan yhdessä ;D

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ajan säästön tai ammattitaidon puutteen vuoksi halutaan oikaista vaihtamalla suoraan moottori ja samalla käydään asiakkaan lompakolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

#467
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.02.18 - klo:07:01
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ajan säästön tai ammattitaidon puutteen vuoksi halutaan oikaista vaihtamalla suoraan moottori ja samalla käydään asiakkaan lompakolla.

Olen ymmärtänyt, että merkkilikkeet eivät tee ”korjauksia” joille ei voi antaa sitä 2v takuuta työn ja osien kohdalla. Tämän takia ovat varmaan innokkaita vaihtamaan osia, korjaamisen sijaan.

Olisi huona mainosta valtuutetulle huollolle tehdä niitä ”purkka patentteja” 100,/tunti veloituksella, jotka eivät sitten kestäisikään.

Enkä tarkoita nyt pelkästään tähän topicciin liittyen, vaan myös yleisesti ajatellen.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.02.18 - klo:08:58
Olen ymmärtänyt, että merkkilikkeet eivät tee ”korjauksia” joille ei voi antaa sitä 2v takuuta työn ja osien kohdalla. Tämän takia ovat varmaan innokkaita vaihtamaan osia, korjaamisen sijaan.

Olisi huona mainosta valtuutetulle huollolle tehdä niitä ”purkka patentteja” 100,/tunti veloituksella, jotka eivät sitten kestäisikään.

Enkä tarkoita nyt pelkästään tähän topicciin liittyen, vaan myös yleisesti ajatellen.

Vag-konsernissa tuo 2 vuoden takuu annetaan, vain jos asiakas on tuosta korjauksesta jotain itse maksanut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.02.18 - klo:06:57
Kannattaisiko kysäistä millaisia osia VV autolla ei osattu vaihtaa/korjata? Laita vaikka luettelo niistä tänne, niin nauretaan yhdessä ;D

Soitin itse, kun vaimon kanssa olivat puhuneet vain takaiskuventtiilistä. Siis uusi sylinterinkansi tarvitaan kanssa. Se entinen  on kovasti karstassa öljynpoltosta ja kaikki venttiilit pitäis irrottaa ja putsata. Kuulemma sen takaiskuventtiilin rikkoontumisen myötä on nokka-akseleissa uria. Ei vissiin ole öljy kiertänyt sitten. Näiden takia on halvempi uusia koko motti.

Ei ollut kirjallisena mitään. Puhelimessa sanottiin vain, että mäntärempasta he vastaavat 100% kustannuksista. Sekin vain siksi, että on täydellinen merkkihuoltohistoria ja heidän vaihtari.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 09.02.18 - klo:16:39
Soitin itse, kun vaimon kanssa olivat puhuneet vain takaiskuventtiilistä. Siis uusi sylinterinkansi tarvitaan kanssa. Se entinen  on kovasti karstassa öljynpoltosta ja kaikki venttiilit pitäis irrottaa ja putsata. Kuulemma sen takaiskuventtiilin rikkoontumisen myötä on nokka-akseleissa uria. Ei vissiin ole öljy kiertänyt sitten. Näiden takia on halvempi uusia koko motti.

Ei ollut kirjallisena mitään. Puhelimessa sanottiin vain, että mäntärempasta he vastaavat 100% kustannuksista. Sekin vain siksi, että on täydellinen merkkihuoltohistoria ja heidän vaihtari.

Ilmainen vinkki. Käy keskustelu vain sähköpostilla. Puhelimessa voivat satuilla sulle ihan mitä vain.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

Vaimo oli esittänyt sellaista, että jos kaupan purkaisi ja tekisi uuden jostakin heidän toisesta autosta. Tässä ehdotettu uusi kohde oli 100% Golfia kalliimpi. Hän nyt vain tarvitsis sen auton käyttöön. Ei käy kuulemma.

Uuden moottorin hinta on kuulemma 8500,. Laitoin Saksaan kyselyn yhdelle eläkkeelle jääneelle Vag varaosapomolle, joka on täällä Suomessa käynyt usein hirvijahdissa. Kysyin, mitä moottori Saksan kanavassa maksais. Saa nähdä, osaako vastata

Epes

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 09.02.18 - klo:16:39
Soitin itse, kun vaimon kanssa olivat puhuneet vain takaiskuventtiilistä. Siis uusi sylinterinkansi tarvitaan kanssa. Se entinen  on kovasti karstassa öljynpoltosta ja kaikki venttiilit pitäis irrottaa ja putsata. Kuulemma sen takaiskuventtiilin rikkoontumisen myötä on nokka-akseleissa uria. Ei vissiin ole öljy kiertänyt sitten. Näiden takia on halvempi uusia koko motti.

Ei ollut kirjallisena mitään. Puhelimessa sanottiin vain, että mäntärempasta he vastaavat 100% kustannuksista. Sekin vain siksi, että on täydellinen merkkihuoltohistoria ja heidän vaihtari.

Kansiremontti tulee kalliimmaksi kuin uusi moottori? Ohhoh, ehkä VV auton tekemänä on mahdollista.

Ihan piruuttani Googlasin Saksan ebay:stä esim. tällaisen: https://www.ebay.de/itm/MOTOR-UBERHOLT-1-4-TSI-CAV-CAVA-CAVB-CAVC-CAVD-VW-AUDI-SEAT-SKODA/183056827165?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D48423%26meid%3D1d59bb9ce49d4162a0968c81f269b2f5%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D12%26sd%3D371459588652%26itm%3D183056827165&_trksid=p2047675.c100005.m1851


vwmies

#473
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.17 - klo:14:40
Tällä pyritää varmaan pitämään ns. Premium asiakkaat premiumissa ja muille ei niin väliä, kun ostajia riittää...

Niin. Onhan A4 vs. Passat tai Superb paljon pienempi eikä sekään ollut niin hiljainen ajossa kuin olisin kuvitellut. Mutta premium katteilla saa sitten [=areenan ketjuja lukemalla saatu käsitys] premium goodwillia. Voihan VW:nkin marmorin kanssa motkottaa alustan satunnaisista kolahduksista asiallisesti, niin kauan kuin 5v. tai 100tkm plus moitteeton huoltohistoria on plakkarissa. A6 vs. Passat on taas niin hirveä hintaero, ettei ainakaan uutena ole mitään järkeä - paitsi jos pitää tuhlata eurot ennen perillisten käsiksi pääsyä....  :o
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.02.18 - klo:06:57
Kannattaisiko kysäistä millaisia osia VV autolla ei osattu vaihtaa/korjata? Laita vaikka luettelo niistä tänne, niin nauretaan yhdessä ;D

Joskus itseäkin naurattaa omaan autoon kohdistuva mielihyvä ja vastaavasti omistajan masokismi. Vastoinkäymisestä toiseen sama merkki. Amen.  ;D
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.02.18 - klo:20:50
Niin. Onhan A4 vs. Passat tai Superb paljon pienempi eikä sekään ollut niin hiljainen ajossa kuin olisin kuvitellut. Mutta premium katteilla saa sitten [=areenan ketjuja lukemalla saatu käsitys] premium goodwillia. Voihan VW:nkin marmori kanssa motkottaa alustan satunnaisista kolahduksista asiallisesti, niin kauan kuin 5v. tai 100tkm plus moitteeton huoltohistoria on plakkarissa. A6 vs. Passat on taas niin hirveä hintaero, ettei ainakaan uutena ole mitään järkeä - paitsi jos pitää tuhlata eurot ennen perillisten käsiksi pääsyä....  :o

Mun mielestä A6/Passat/Superb painii samassa sarjassa. Ja onko uutena hinnassa järkeä, niin sen päättää ne jotka ostaa tuollaisen uutena. Minä en ostaisi  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

Ei kai se auta kuin laittaa auto kuntoon. Joka tapauksessa kolmen viikon katkos tulee nyt ja auton tarve olisi päivittäistä.
Se goodwill tarjous oli siis 50% tehdas ja jäljelle jäävästä 50% autoliike. Neljäsosa siis asiakkaalle. Tehtiin vastatarjous, katotaan kuin käy.

Paremmalla tarjouksella nämä minun avautumiset täällä ja työpaikan kahvipöydässä olisi vältetty.
Yhteenvetona minusta huolto-ohjelman mukaan hoidetun VAG moottorin 130000 kilometrin elinikä on aika pieni.
DSG askihan tähän on vaihdettu jo edellisen omistajan aikaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 10.02.18 - klo:15:50
Ei kai se auta kuin laittaa auto kuntoon. Joka tapauksessa kolmen viikon katkos tulee nyt ja auton tarve olisi päivittäistä.
Se goodwill tarjous oli siis 50% tehdas ja jäljelle jäävästä 50% autoliike. Neljäsosa siis asiakkaalle. Tehtiin vastatarjous, katotaan kuin käy.

Paremmalla tarjouksella nämä minun avautumiset täällä ja työpaikan kahvipöydässä olisi vältetty.
Yhteenvetona minusta huolto-ohjelman mukaan hoidetun VAG moottorin 130000 kilometrin elinikä on aika pieni.
DSG askihan tähän on vaihdettu jo edellisen omistajan aikaan.

Onnellinen VAG:n auton omistaja jossa löytyy yhdistelmä TSI ja DSG. Tämä ei ole sitten vittuilua!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

#478
Myyjä kuittasi eilen sähköpostilla, että heille sopii. Ei se juuri edullisemmaksi tule, mutta nyt tarjouksessa on euromäärä koko remontista prosenttien sijaan. Puhelimessa jäi ainakin minulle epäselväksi, että sisälsikö se 8500, asennustyöt.

Vastaantuloa voisi kai ajatella niin, että tehdas maksaa osat ilman omaa myyntikatettaan ja työt jää asiakkaalle ja liikkeelle. Liikkeelle asentajan tuntihinta palkan sivukuluineen voisi olla 30-40,/ tunti. Jos asiakas maksaa 50% normaalista 100 , tuntiveloituksesta, niin tavallaan liikekin saa kulunsa pois. Liikkeen kannalta sopimuksen kustannus riippuu siitä olisiko vaihtoehtona 100 , laskutettavaa työtä vai peukaloiden pyörittelyä. Se hiukan mietityttää, että ajaako nuo normaalisti laskutettavat työt priorisoinnissa ohi.

Vaan nyt saa riittää tästä. Jollei auto ole ajossa 21.2. niin avaudun sitten lisää vaikkapa siitä, miksi se kaupan purku ei käy näissä tilanteissa.

Hese57

#479
Nyt on moottori tsekattu paikallisella merkki huoltoliikkeellä. Tuomio, 4 ja 5 pytty vuotaa ja turbon akseli väljä.
Maahantuoja ei tule mitenkään kuluihin osallistumaan. Antoi siitä jo minulle vastauksen.
Korjaus arvio tuossa liikkeessä 8500,.  Toiselta korjaamolta saatu myös arvio 4500,.
Autoliike olisi tullut vastaan 1500, mutta ei minulla ole tuota loppusummaa varaa maksaa.
En mitenkään ymmärrä miten te toiset saatte kaiken läpi ja maahantuoja maksaa virhevastuun piikkiin???
Autollakin vasta ajettu 59tkm.
Ei auta kuin itkeä ja nuolla omat haavat.  :'(

Unohdin vielä. Miten tuo ohivuoto mitataan? Ja miten tuo todetaan että turbon akseli on väljä?
Auto oli hieman likainen kun se sinne vietiin ja nyt katselin sitä ettei lika ollut mistään kohtaa puhdistunut. Minä katsoin vain öljytikusta määrää ja heti tuli jälki puskuriin kun jalka osui siihen. Tästä tuli vain mieleen oliko edes konepeltiä avattu siellä korjaamolla.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy