TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

esko

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 07.11.17 - klo:09:50
Dodiin auto on korjattu ja hyvin tuntuu pelittävän. Ongelmaksi on nyt tullut myyjäliike. Ei halua osallistua maksuun millään tavalla vaan kitisee siitä että ei halua maksaa valmistajan tekemistä virheistä. Nojuu sehän se alunperin onkin syynä, mutta auto myytiin kesäkuussa
ja myyhän virhevastuuta on kyllä jäljellä. Myyjä on kuulemma lakimieheensä ollut yhteydessä ja yrittää välttää vastuutaan. Olisin tyytyväinen puoleenkin loppusumman korvaamisesta mutta mihinkään hän ei suostu. Kuluttajaneuvojan suosituksenkin hänelle lähetin mutta ei käy. Nyt on kuluttajariitalautakunnalle ratkaisupyyntö vetämässä, mutta onko tästäkään hyötyä vai pitääkö alkaa käräjöimään?

ps. Vittukun vituttaa.
Onko sinulla olemassa oikeusturvavakuutusta, joka sisältyy ainakin useisiin kotivakuutuksiin? Kysy ensin vakuutusyhtiöstäsi, kuuluuko mahd. kanne ja käräjöinti vakuutuksen piiriin. Jo kuuluu, selvitä omavastuu. Sen jälkeen ilmoita myyjäliikkeelle, että asia viedään oikeuteen ja että voivat esittää kirjallisen vastineen reklamaatioosi. Sen jälkeen vie heidän mahd. kielteinen vastauksensa kuluttajaviranomaisen lausunnon kanssa lakimiehelle. Todennäköisesti pelkkä uhkaus kanteesta saa myyjän toisiin ajatuksiin.

Mikey

Minusta Raumaster on saanut jo sen, mihin hän on lain mukaan oikeutettu (123 tkm, 60% korvaus).

Tuo on juuri se, mitä virhevastuusta pitääkin saada, joten myyjäliikkeelle ei sen jälkeen jää enää korvattavaa, koska maahantuoja on jo korvannut.

Eli en lähtisi itse käräjöimään - häviämisen riski on korkea. Kuluttajaviranomaiselle voi toki valittaa - se on loppuun saakka ilmaista.

diablo

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 07.11.17 - klo:12:27
Minusta Raumaster on saanut jo sen, mihin hän on lain mukaan oikeutettu (123 tkm, 60% korvaus).

Tuo on juuri se, mitä virhevastuusta pitääkin saada, joten myyjäliikkeelle ei sen jälkeen jää enää korvattavaa, koska maahantuoja on jo korvannut.

Eli en lähtisi itse käräjöimään - häviämisen riski on korkea. Kuluttajaviranomaiselle voi toki valittaa - se on loppuun saakka ilmaista.
Miten perustelet että 60% perustuu lakiin. Kirjoitin jo aikaisemmin suoran lainauksen Kuluttajaviranomaisen sivulta, että asiakas maksaa virhevastuun alaisesta korjauksesta vain jos auto paranee. Tässä korjataan kaksi suunnitteluvirhettä, männänrenkaat ja nokkaketju. Tuote tulee näiltä osin siihen kuntoon missä se alunperin olisi pitänyt olla. Mutta imusarjaa, turboa, katalysaattoria ja pakoputken ei puhdisteta. Korjauksen jälkeen elinikä on lyhyempi kuin se olisi ilman näitä suunnitteluvirheitä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: diablo - 09.11.17 - klo:18:30
Miten perustelet että 60% perustuu lakiin. Kirjoitin jo aikaisemmin suoran lainauksen Kuluttajaviranomaisen sivulta, että asiakas maksaa virhevastuun alaisesta korjauksesta vain jos auto paranee. Tässä korjataan kaksi suunnitteluvirhettä, männänrenkaat ja nokkaketju. Tuote tulee näiltä osin siihen kuntoon missä se alunperin olisi pitänyt olla. Mutta imusarjaa, turboa, katalysaattoria ja pakoputken ei puhdisteta. Korjauksen jälkeen elinikä on lyhyempi kuin se olisi ilman näitä suunnitteluvirheitä.

Käytetyillä osilla kyllä. Uusilla osilla osan käyttäjä joutuu maksamaan.

Kyllä Mikey on oikeassa tässä asiassa ja sinä väärässä. Voit toki koeponnistaa tuon oikeudessa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

diablo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.17 - klo:19:21
Käytetyillä osilla kyllä. Uusilla osilla osan käyttäjä joutuu maksamaan.

Kyllä Mikey on oikeassa tässä asiassa ja sinä väärässä. Voit toki koeponnistaa tuon oikeudessa...
Niin onko sinun perustelu "sinä olet väärässä". Sitten kun on oma korvaustarve, niin jonkun tahon kautta veisinkin sen eteenpäin tarvittaessa.

Mikey

Kuluttajansuojaviranomainen katsoo, että autolle riittävä kestoikä on n. 200,000km.

Virhevastuu siten liudentuu tuohon km-määrään suhteutettuna. Eli Raumasterille olisi KS-viranomaisen omaksuman käytännön mukaan kuulunut 77/200 eli pyöreästi 40 % suuruinen korvaus. Hän sai kuitenkin 60%, missä on siis jo extraa mukana.

KS-viranomainen näkee asian siten, että auto tulee uusilla osilla parempaan kuntoon. Tämä on minustakin huono kannanotto, koska mitäpä iloa niistä hyväkuntoisista osista on siinä vaiheessa kun auto muuten menee romutettavaksi.

No nyt jos tuosta lähtisi oikeudessa hakemaan ratkaisua, niin oikeus todennäköisimmin perustaisi tuomionsa KS-viranomaisen käyttämään vakiintuneeseen käytäntöön. Toisaalta voisihan tuota lähteä käräjöimään petoksena mutta mitenpä todistat myyjän tienneen suuresta öljynkulutuksesta. Todistustaakka olisi kuitenkin kantajalla, joten tappio tulisi ja joutuisi maksamaan vastaajankin oikeudenkäyntikulut.

Hese57

Tietämätön kyselee. Minnekäs tuo Reklamaatio lähetetään?  Maahantuojalle, Helkama-auto Oy? Vai jälleenmyyjälle Hatanpään autokeskus täällä Tampereella? 
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Ritzenhoff

Eikös nämä moottorien korjaajahuijarit usein ilmoita, että maksavat korjauksesta vaikka 60%, mutta määrittelevät hinnan sitten niin korkeaksi tietämättömille asiakkaille, että auton haltija todellisuudessa maksaakin 90% koko hoidosta...
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 13.11.17 - klo:15:31
Tietämätön kyselee. Minnekäs tuo Reklamaatio lähetetään?  Maahantuojalle, Helkama-auto Oy? Vai jälleenmyyjälle Hatanpään autokeskus täällä Tampereella?

Liikkeelle mistä olet auton ostanut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jannesn


Raumaster

Perkeles ja minäkun rempan jo teetätin kun olis tuollakin selvinny. Voi kun harmittaa.  ;D

teräksenharmaa

Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka puhtaaksi öljyrenkaat tuolla tavoin tulevat. Itse en usko vaikutuksen olevan suuri, mutta tämä nyt on vain arvailua.

IS:llä taitaa olla joku yhteys Liqui Moly:n kanssa. Muutama päivä sitten Liqui Molyn edustaja kertoi IS:n kautta pienten turbomoottoreiden ongelmista ja nyt sama firma on jo korjaamassa moottorivikoja. Vielä kun ottaa huomioon sen, että Suomessa kyseinen firma ei ole juuri minkään luokan tekijä, niin nämä kaksi juttua tuskin sattumalta löysivät IS:n sivuille.   

Raumaster

Kyllä todellakin haiskahtaa että ruskea kirjekuori on vaihtanut omistajaa  ;D

Hese57

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.11.17 - klo:18:54
Liikkeelle mistä olet auton ostanut.
Laitoin liikkeelle jolta ostin ja maahantuojalle.
Maahantuoja siinä suurin maksaja tulee olemaan. Myyjäliike osallistuu vain osaan hinnasta.
Näin ymmärtäisin asian.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Hese57

Sain vastauksen maahantuojalta. Pyysivät käymään mittauttamassa valtuutetussa huoltopisteessä.
Onkos kukaan käynyt mittauttamassa autonsa moottorin öljyn kulutusta?
Ajaako ne sillä sen 1000km ja katso paljonko öljyä meni?
Mikähän se valmistajan ilmoittama kulutus mahtaa olla?
Ajattelin vaan onko tuo kulutus valmistajan ilmoittaman alle.
Jos on niin silloinhan kaikki on aivan kunnossa.  ;D
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

njs

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 16.11.17 - klo:19:36
Onkos kukaan käynyt mittauttamassa autonsa moottorin öljyn kulutusta?
Ajaako ne sillä sen 1000km ja katso paljonko öljyä meni?

Koneeseen vaihdetaan uudet öljyt jonka määrä mitataan, sitten ajelet sillä n. 300km ja viet takaisin. Valuttavat öljyt pois ja katsovat paljon on hävinnyt suhteessa ajettuihin kilsoihin. Jos haluaa maksimoida kulutuksen niin ajoa pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla sekä paljon kiihdyttelyä niin eiköhän ne raja-arvot ylity. Ainakin itsellä tuntui, että tuollainen ajotyyli vaikutti kulutukseen.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Vekkula

Sinetöidäänkö tuossa kulutustestissä kaikki mahdolliset öljynpoistoaukot ettei asiakas pääse vaikuttamaan öljyn määrään?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Raumaster

Ei ainakaan mulla. Sanottiin vaan että älä lisäile öljyä ettei testi meen ketuiksi. Se nyt oli sanomattakin selvää.  ;D

Vekkula

Jos itsellä olisi tuollainen edessä ja olisi siinä rajoilla niin kyllä imisin sen verran öljyä pois että varmasti saisi remontin jonkun muun piikkiin.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Raumaster

Muttahei tuohan on selvää petosta  ;D ;D ;D ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 17.11.17 - klo:10:16
Muttahei tuohan on selvää petosta  ;D ;D ;D ;D

Asiakkaiden kusetushan ja vastuun välttelyhän ei ole petosta?

JA ei en kannusta petokseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Natte

Lainaus käyttäjältä: njs - 16.11.17 - klo:19:43
Koneeseen vaihdetaan uudet öljyt jonka määrä mitataan, sitten ajelet sillä n. 300km ja viet takaisin. Valuttavat öljyt pois ja katsovat paljon on hävinnyt suhteessa ajettuihin kilsoihin. Jos haluaa maksimoida kulutuksen niin ajoa pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla sekä paljon kiihdyttelyä niin eiköhän ne raja-arvot ylity. Ainakin itsellä tuntui, että tuollainen ajotyyli vaikutti kulutukseen.

Ja riittävästi tyhjäkäyntiä niin öljyä kuluu ilman kilometrejä  ;D ;)

Hese57

Sattui iltalehden kirjoitus silmiin jossa noista öljynkulutuksista puhuttiin ja oli selvitetty maksimiarvot.
Ei mulla ole sen mukaan hätää, ihan normaalikulutusta tuo 0,4 dl/1000km näyttää olevan.
Monella muullakin automerkillä samanlaisia maksimiarvoja. Jos se ei kuluttaisi yhtään öljyä, silloinhan saisi olla hieman huolissaan saako joka paikka voitelua. Varsinkin ahdin.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 21.11.17 - klo:12:36
Sattui iltalehden kirjoitus silmiin jossa noista öljynkulutuksista puhuttiin ja oli selvitetty maksimiarvot.
Ei mulla ole sen mukaan hätää, ihan normaalikulutusta tuo 0,4 dl/1000km näyttää olevan.
Monella muullakin automerkillä samanlaisia maksimiarvoja. Jos se ei kuluttaisi yhtään öljyä, silloinhan saisi olla hieman huolissaan saako joka paikka voitelua. Varsinkin ahdin.

Tuo on täyttä paska puhetta, että auto mikä ei syö öljyä olisi rikki. Melkein 500tkm ajettu turbodiesel primerakaan ei syönyt öljyä 10-14tkm öljynvaihtovälillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

erttuli

Heinäkuussa öljyt vaihettu, eikä oo mittarin mukaan laskenut taso lainkaan. Jotain päälle 8000km ajettu vaihdon jälkeen.
Vajaa 200tkm ajettu  ;D Kummallista jos vähän ajetut moottorit vievät 0,5l/1000km, aika kaukana normaalista..

Raumaster

Onko tähän 2009-2011 vuoteen osuva EA888 kone 1.8 / 2.0 tsi/tfsi. Nämä kai ne syöpöt pääasiassa on...

Hese57

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.11.17 - klo:13:15
Tuo on täyttä paska puhetta, että auto mikä ei syö öljyä olisi rikki. Melkein 500tkm ajettu turbodiesel primerakaan ei syönyt öljyä 10-14tkm öljynvaihtovälillä.
Kirjoitinko että se olisi rikki?? Ihmetystä vain herättäisi ettei kuumassa koneessa voitelun vuoksi öljyä kuluisi enemmän tai vähemmän.
Olen myös kuullut sellaisesta tapauksesta että öljymäärä lisääntyi koneessa.  :o
Tuo mitä tarkoitin oli se pointtina että valmistaja ilmoittaa että se on normaalia jos öljyä kuluu ja kuinka paljon.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

jannesn

Öljymäärä moottorissa voi näennäisesti lisääntyä, jos öljyn sekaan pääsee polttoainetta vian takia tai jos öljy ei pääse lyhyessä pätkäajossa lämpenemään kunnolla, jolloin sen sekaan sitoutuu kosteutta.

Ja tosiaan on ihan normaalia, että ehjäkin moottori kuluttaa jonkin verran öljyä, käytännössä sen verran kuin suunnittelija on speksannut.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 22.11.17 - klo:19:38
Kirjoitinko että se olisi rikki?? Ihmetystä vain herättäisi ettei kuumassa koneessa voitelun vuoksi öljyä kuluisi enemmän tai vähemmän.
Olen myös kuullut sellaisesta tapauksesta että öljymäärä lisääntyi koneessa.  :o
Tuo mitä tarkoitin oli se pointtina että valmistaja ilmoittaa että se on normaalia jos öljyä kuluu ja kuinka paljon.

Tuo lisääntyminen johtui volvoissa siitä, että dieseliä pääsi öljytilaan.

Minusta autossa on vikaa, jos 15tkm matkalla öljyä pitää lisätä. Pieni kuluminen on normaalia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy