TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.07.17 - klo:09:13
4L 15.000km aikana normaalia  ;D ;D ;D. Olisi auto jäänyt minulta ostamatta. Tuolla määrällähän vaihtuu öljyt tuolla matkalla.
Huh huh! Ostaa auton jonka sanotaan vievän öljyä NELJÃ,, LITRAA 15tkm:llä ja nyt sitten ihmetellään kuka korjaa, kuka maksaa.
Normaali kunnossa oleva auto ei vie edes neljää desilitraa tuolla matkalla.

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.08.17 - klo:08:45
Jos liikkeestä ostettu, niin liikkeellä vastuu eikä se aina, niin mene että kun yksityinen myy, että on vain perävalotakuu. Siihenkin pätee kauppalaki ja jos on selvästi kusettanut, niin tuostakin yksityinen voi päätyä maksumieheksi, jos on asioista tietävä ostaja.

Jos edelliselle omistajalle ovat vw:llä sanoneet, että öljynkulutus on normaaleissa rajoissa, niin aika vaikea siinä on mitään kusetusta esittää tapahtuneen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 05.08.17 - klo:15:25
Jos edelliselle omistajalle ovat vw:llä sanoneet, että öljynkulutus on normaaleissa rajoissa, niin aika vaikea siinä on mitään kusetusta esittää tapahtuneen.

Itseasiassa tuo mitataan ja jos kulutus on yli 0.6L/1000km, niin se on liikaa jopa VAG-konsernin TSI moottorille.  Tämä ei ole mutua tai arvailua, vaan fakta ja jos vanhalle omistajalle soitat, niin eihän hän ole tuota kulutusta edes huomannut... Näitäkin tapauksia on useita.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

diablo

Lainaus käyttäjältä: tkay - 22.12.16 - klo:10:09
Onko jollakulla tietoa siitä, onko 1.8 TSI -moottoriin tehty sellaista päivitystä, että tämä ongelma olisi poistunut? Mikäli on, niin mistä vuosimallista alkaen?
Tuon näkee esim. täältä
http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/107/subcategory/107000/part_id/2543304/lang/e
1.8 on CDAA moottori. 16.5.2011 lähtien on uudet männät ja männänrenkaat.
06H107065DF on se osanumero joka nykyisinkin laitetaan kun männät vaihdetaan.

(1)   06H107065DF
piston complete
D - 16.05.2011>>
use if required:
note technical product information:   82,51
06J 198 401 H
2027920/1
Model data: CDAA,CDAB

Alex70

Veli osti 2012 Ocatavian 1.8tsi koneella noin puoli vuotta sitten. Huomasi öljynkulutuksen ja mittaus tehtiin (eli ajettiin se 1000km ja 0,8 kulutus).
Autoliike ja maahantuoja jakavat kulut tuntemattomalla suhteella. Hinta merkkihuollossa oli vajaa 6000â,¬, josta siis ei kuluja veljelle. (Täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa ilmeisestiedellyttivät jotta maahantuoja osallistuisi talkoisiin)
Autolla ajettu 130.000.

baleno

Ajelin ooppelin "pommi"koneella 1800km reissussa. Lähtiessä tankkasin öljyt vähän yli ja tullessa oli tyhjä eli meni ainakin litra.
Yllättävän pieni kulutus kun männänrenkaita ei ole vaihdettu. Yleinen huomio että 5w50 pysyy selvästi paremmin koneessa kuin 5w40. Männänrenkaiden vaihto ei paljoa maksaisi mutta se raha kannattaa säästää taas uuden pommin ostoon kun tästä leima vanhenee.
Citroen C5 2.0i 2006

Iivari

Vieläköhän nykyään on saatu maahantuojan vastaantuloja mäntäremontin yhteydessä 2010 vuosimallin autoon?
Ajettu on 135 tkm ja yhtä huoltoa lukuunottamatta merkkiliikkeessä huollettu.
Maantieajossa öljynkulutus varmaankin alle tuon puoli litraa tuhannella. Nyt syksyn tullen lyhyemmässä työmatka-ajossa tuntuis olevan isompi.
Auto hankittu käytettynä merkkiliikkeestä muutama kuukausi sitten.
Tuli sit jätettyä tämäkin ketju lukematta ja keskityttyä jakoketjuongelmien välttämiseen.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 03.09.17 - klo:09:50
Vieläköhän nykyään on saatu maahantuojan vastaantuloja mäntäremontin yhteydessä 2010 vuosimallin autoon?
Ajettu on 135 tkm ja yhtä huoltoa lukuunottamatta merkkiliikkeessä huollettu.
Maantieajossa öljynkulutus varmaankin alle tuon puoli litraa tuhannella. Nyt syksyn tullen lyhyemmässä työmatka-ajossa tuntuis olevan isompi.
Auto hankittu käytettynä merkkiliikkeestä muutama kuukausi sitten.
Tuli sit jätettyä tämäkin ketju lukematta ja keskityttyä jakoketjuongelmien välttämiseen.

http://www.hs.fi/talous/art-2000005351268.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=4e43da8c87c23eedc689014b29721b77

Eli yksityiseltä Saksasta ostettu ja omistaja maksoi n.puolet 6900e remontista. Suomiauto täydellisellä huoltohistorialla luulisi olevan helpompi tapaus.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

"Audin mukaan julkisuudessa esiintyneet lukuisat tapaukset ovat yksittäisiä eikä kyseessä ole tyyppivika. Monet kuluttajat ovat toista mieltä."

Aika monta yksittäistapausta tältäkin foorumilta löytyy! Vittu mitä paskaa suoltaa maahantuoja/valmistaja (Anteeksi kiroiluni).

"Väite on kyseenalaistettu myös kotimaisissa ja kansainvälisissä medioissa viime vuosina. Muun muassa Britannian yleisradioyhtiön BBC:n tutkivan journalismin ohjelma Watchdog ja saksalainen Auto Bild -lehti ovat käsitelleet aihetta.

Näkyvä mediahuomio on monissa maissa pannut Audin maksamaan yksittäisiä korvauksia kuluttajille. Ainakin Britanniassa autoja on kutsuttu korjattavaksi.

Yhdysvalloissa öljynkulutuksen ongelma oli viemässä Audia oikeuteen, ennen kuin yhtiö sai soviteltua tapauksen ryhmäkannetta koonneiden kuluttajien kanssa. Audi kuittasi nimiinsä kaikki korjaukset."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Teppis

Valmistajan vastuunpakoilua se vaan on. Ongelmat on niin laajoja, että kustannukset katkaisivat pilviin, jos kaikki korvattaisiin. Se, että vedotaan aukottomasti merkkihuoltohistoriaan tms vaikka sillä ei ole mitään merkitystä asiassa. Murheenkryyni tuo öljynkulutus ja kaksoiskytkinvaihteisto. Hieno moottori ja vaihteisto kun vaan pysyisi ehjänä.

-karppa-

Kuten olen jo aiemmin todennut, niin surullisinta tässä on, että joukkokannetta ei puudeli kuluttajaviranomainen saa selvvissäkään joukkokanneasioissa ja äänekkäimmät Vag-konserni maksaa hiljaiseksi. Enemmistö taas maksaa kiltisti valmistajan valmistusvirheestä vaikka vastuu kuuluisi valmistajalle.

Ja edelleen ihmiset ostavat tuota kuraa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Teppis

Näin se on Karppa. Ja autojen vaihtoarvo alenee em. vikojen yleisyyden vuoksi. Yleisimmät viat hinnoitellaan vaihtoarvoon. Saattaisi olla meilläkin erinäköinen valmistajan takuu/vastuu jos joukkokanne olisi mahdollista.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Teppis - 03.09.17 - klo:11:39
Näin se on Karppa. Ja autojen vaihtoarvo alenee em. vikojen yleisyyden vuoksi. Yleisimmät viat hinnoitellaan vaihtoarvoon. Saattaisi olla meilläkin erinäköinen valmistajan takuu/vastuu jos joukkokanne olisi mahdollista.

Joukkokanne on ollut mahdollisuus kuluttajaviranomaisella jo vuosia, mutta tapauksia on tasan 0. Ei edes näissä selvissä jakoketju, dsg saati päästöhuijauksessa ole saatu aikaan ennakkotapausta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Onko VAG -ongelmista tehty yhtään ryhmävalitusta, joka näyttäisi olevan se ensiaskel ennen ryhmäkannetta?

https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/kuluttaja-asiamies/avustustoiminta/

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.09.17 - klo:12:12
Joukkokanne on ollut mahdollisuus kuluttajaviranomaisella jo vuosia, mutta tapauksia on tasan 0. Ei edes näissä selvissä jakoketju, dsg saati päästöhuijauksessa ole saatu aikaan ennakkotapausta.

Asiassa on vain yksi ongelma. Kuka maksaa sen kanteen käsittelyn tai mahdolliset tuomioistuimen määräämät korvaukset. Ei nimittäin ole ollenkaan varma, että kuluttaja-asiamies voittaa jutun 6-0 eikä juttu maksaisi mitään.
Jos löytyy joku "maksaja", niin eiköhön kannetta lähdetä ajamaan. Mutta tähän mennessä ei sellaista ole Suomesta löytynyt, eikä kuluttaja-asiamies voi luottaa siihen, että veronmaksaja maksaa... :) Taitaisi olla laitonta puuhaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.09.17 - klo:12:49
Asiassa on vain yksi ongelma. Kuka maksaa sen kanteen käsittelyn tai mahdolliset tuomioistuimen määräämät korvaukset. Ei nimittäin ole ollenkaan varma, että kuluttaja-asiamies voittaa jutun 6-0 eikä juttu maksaisi mitään.
Jos löytyy joku "maksaja", niin eiköhön kannetta lähdetä ajamaan. Mutta tähän mennessä ei sellaista ole Suomesta löytynyt, eikä kuluttaja-asiamies voi luottaa siihen, että veronmaksaja maksaa... :) Taitaisi olla laitonta puuhaa.

Mitä virkaa on ollut antaa joukko/ryhmäkanneoikeus, vain kuluttajaviranomaiselle jos sitä ei käytetä. Nyt yksityisillä tahoilla tätä oikeutta ei ole ja yritykset vastustavat tätä mahdollisuutta viimeiseen saakka.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ryhmäkanne

http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/502486-kuluttajaliitto-vaatii-direktiivia-ryhmakanteesta-kuollut-kirjain-lakikirjassa
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.09.17 - klo:13:10
Mitä virkaa on ollut antaa joukko/ryhmäkanneoikeus, vain kuluttajaviranomaiselle jos sitä ei käytetä. Nyt yksityisillä tahoilla tätä oikeutta ei ole ja yritykset vastustavat tätä mahdollisuutta viimeiseen saakka.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ryhmäkanne

http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/502486-kuluttajaliitto-vaatii-direktiivia-ryhmakanteesta-kuollut-kirjain-lakikirjassa

Ne on nämä kansanedustajat puolestasi näin päättäneet. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.09.17 - klo:11:18
Kuten olen jo aiemmin todennut, niin surullisinta tässä on, että joukkokannetta ei puudeli kuluttajaviranomainen saa selvvissäkään joukkokanneasioissa ja äänekkäimmät Vag-konserni maksaa hiljaiseksi. Enemmistö taas maksaa kiltisti valmistajan valmistusvirheestä vaikka vastuu kuuluisi valmistajalle.

Ja edelleen ihmiset ostavat tuota kuraa...

Tuota poikkeavaa öljynkulutusta tuntuu esiintyvän myös 2011 jälkeen valmistetuissa moottoreissa. Työkaveri osti Audi A4 2l TFSI vm.2013, vaikka varottelin suuresta öljynkulutuksesta. Ei ollut saanut edelliseen omistajaan yhteyttä, jotta olisi voinut asiasta kysyä. Työkaveri ajanut nyt 2tkm ja oillevel ei ole pudonnut  yhtään, eli työ yksilö vaikuttaa olevan niiltä osin kunnossa. Öljynvaihdosta kulunut 12tkm ja oillevel 3/4, eli maltillista kulutusta.

Itse sain omasta Audista vielä järkevän hyvityksen, vaikka myyjän kanssa keskusteltiin myös öljynkulutuksesta. Kerroin totuuden, että n.2dl/1000km ja sitä se oli myös auton ostohetkellä. Toisissa liikkeissä myyjillä oli eri linja. Sain todella huonoja hyvitystarjouksia ja olisi pitänyt olla dokumentti mistä käy ilmi kuinka suurta öljynkulutus on.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Volkkari1960

Passat 2010 1,8 tsi. 16tkm ja öljyä 17 litraa :'(. Dsg laatikko kerran vaihdettu, kytkin kerran ja nyt taitaa mennä kone. Kokonaisajomäärä 119000. Itse ajanut 40 tkm eli voisin katsoa kohtuu kalliiksi tän autoilun. Ens viikolla on tarkoitus mennä Laakkoselle. Uudelleen. Nimittäin ensimmäisellä mittauksella kulutti vaan 0,8 l/1000 km ja oli ok. Eli mikähän se kulutusraja sitten on kun tälläkin palstalla on useampia lukuja.
Vw Passat GTE 2018 farmari

kt

Lukemat vaihtelee... Tällä hetkellä on uuden 1,4 TSI Touranin kulutusrajana max. 1 litra öljyä/ 2000 km ohjekirjan mukaan. Eipä juuri ole kulunut, vaikka 16 tkm on jo ajettu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 03.09.17 - klo:21:10
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709032200369258_oa.shtml

;D

Joku voisi käydä tuonne vinkkaamassa nämä keskusteluketjut, niin avaisi muillekkin käsitystä tästä tyyppiviasta mitä ei ole olemassa ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ile

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 03.09.17 - klo:14:38
Tuota poikkeavaa öljynkulutusta tuntuu esiintyvän myös 2011 jälkeen valmistetuissa moottoreissa. Työkaveri osti Audi A4 2l TFSI vm.2013, vaikka varottelin suuresta öljynkulutuksesta. Ei ollut saanut edelliseen omistajaan yhteyttä, jotta olisi voinut asiasta kysyä. Työkaveri ajanut nyt 2tkm ja oillevel ei ole pudonnut  yhtään, eli työ yksilö vaikuttaa olevan niiltä osin kunnossa. Öljynvaihdosta kulunut 12tkm ja oillevel 3/4, eli maltillista kulutusta.

Varmasti oikeita yksittäistapauksia löytyy aina, mutta en muista nähneeni edes täällä palstalla yhtään raportoitua tapausta B8 FL -nelosista. Tuolta pohjalta en uskaltaisi heitellä, että myös uusissa esiintyy öljynkulutusta. Ellei nyt sitten oikeasti ole useampi raportoitu selkeä tapaus löydettävissä.

Näemmä aina muutaman vuoden välein jollain palaa hermo ja vetää teipit auton kylkeen öljynkulutuksesta ;)  Edellinen Turun case oli varmasti astetta selvempi kuin tämä (vaikkakin silloin taisi olla huoltoväli ylitetty, jos oikein muistan), mutta nyt 100% vastaantulon vaatiminen itse tuotuun autoon - no enpä tiedä. Missään ei taida olla mitään mainintaa missä kunnossa huoltokirja muuten on?

kt

Saksasta haettuun autoon pitäisi tekstit laittaa saksaksi. Ei se myyjä muuten ymmrrä.  8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

maileri

Ei sillä ole mitään merkitystä, että auto on Saksasta haettu. Merkin virallinen maahantuoja hoitaa Suomessa valmistajan ohjeistuksen mukaisesti takuunalaiset työt, tyyppiviat ja takaisinkutsut.

esko

Lainaus käyttäjältä: maileri - 04.09.17 - klo:17:47
Ei sillä ole mitään merkitystä, että auto on Saksasta haettu. Merkin virallinen maahantuoja hoitaa Suomessa valmistajan ohjeistuksen mukaisesti takuunalaiset työt, tyyppiviat ja takaisinkutsut.
Juuri näin. Virallinen maahantuoja on kunkin autonvalmistajan edustaja ja hoitaa siis valmistajan lakisääteisiä velvoitteita. Maahantuoja toki veloittaa kulunsa sitten keskinäisen sopimuksen perusteella valmistajalta.
Aiemmin palstalla oli jo asiasta juttua. Olen ko. asian kerran joutunut katsomaan loppuun saakka maahan tuomani moottoripyörän kohdalla ja niinhän siinä kävi, että maahantuoja nosti lopulta kätensä pystyyn.
Virallisen maahantuojan velvoitteet koskevat niin yksityisesti tuotuja kuin myös esim. muuttoautoja.

kt

^ Juu, noinhan se on, mutta kun suomenkielinen teksti ei toimi, niin kannattaa kokeilla myös saksaksi tai ehkäpä englanninkieli on vielä tehokkaampaa.  8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Iivari

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.09.17 - klo:12:49
Asiassa on vain yksi ongelma. Kuka maksaa sen kanteen käsittelyn tai mahdolliset tuomioistuimen määräämät korvaukset. Ei nimittäin ole ollenkaan varma, että kuluttaja-asiamies voittaa jutun 6-0 eikä juttu maksaisi mitään.
Jos löytyy joku "maksaja", niin eiköhön kannetta lähdetä ajamaan. ...
Tämä metsänomistajien korvausvaadejuttu 31.8.2017 tulee mieleen väkisin. "Käräjäoikeus hylkäsi metsänomistajien vahingonkorvauskanteet -
Metsäyhtiöiden oikeudenkäyntikulut tulevat metsänomistajien maksettaviksi.  ...markkinaoikeus tuomitsi metsäyhtiöt kielletystä hintayhteistyöstä vuonna 2009.
"
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/k%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4oikeus-hylk%C3%A4si-mets%C3%A4nomistajien-vahingonkorvauskanteet-1.203862

Pitänee viedä Golffi merkkihuoltoon ja kysyä samalla asiasta. Tässä yksilössä on kuittien perusteella jo edellisen omistajan aikana vaihdettu uusi DSG aski, missä maahantuoja on tullut vastaan hyvin. Olen itse samaa Castrol Edgeä lisäillyt, mitä huollossa on laitettu. Tähän se kannattaa suosiolla hankkia 4 litran astioissa.

Volkkari1960

Lainaus käyttäjältä: Volkkari1960 - 03.09.17 - klo:17:26
Passat 2010 1,8 tsi. 16tkm ja öljyä 17 litraa :'(. Dsg laatikko kerran vaihdettu, kytkin kerran ja nyt taitaa mennä kone. Kokonaisajomäärä 119000. Itse ajanut 40 tkm eli voisin katsoa kohtuu kalliiksi tän autoilun. Ens viikolla on tarkoitus mennä Laakkoselle. Uudelleen. Nimittäin ensimmäisellä mittauksella kulutti vaan 0,8 l/1000 km ja oli ok. Eli mikähän se kulutusraja sitten on kun tälläkin palstalla on useampia lukuja.
No niin. Nyt poksahti ja mosa vaihtoon. Alustava tutkimus osoitti tulpan hajoamisesta johtuneen kolmospytyn puristuspaineen häviämisen. Ja mistä tulpan hajoaminen johtuu? Arviona liiallisen öljyn kulutuksen aiheuttama karstoittuminen ja sitä kautta tulpan liiallinen kuumeneminen. Hinta arvio n. 8500â,¬. Ajokm 120 tkm. Ennen sanottiin et just sisäänajettu, nykyisin loppuu ajettu. Tätäkö on luotettava vag laatu?
Vw Passat GTE 2018 farmari

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy