TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

iisak

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.07.18 - klo:14:06
Virhevastuu. Ei takuu.

"Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisä etu. Ei siis mikään pakko. Virhevastuu on taas lakiin kirjoitettu asia mikä on järkeään parempi, kuin takuu eikä sitä pystytä eväämään eikä se ole vapaaehtoinen."

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg605068#msg605068

Takuuta tässä kyllä tarkoitin. 2 vuoden takuun antoivat. Nyt on uusi moottori alla. 2500 , eli 30 % piti itse maksaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: iisak - 15.07.18 - klo:10:07
Takuuta tässä kyllä tarkoitin. 2 vuoden takuun antoivat. Nyt on uusi moottori alla. 2500 , eli 30 % piti itse maksaa.

Jos autossa on ollut takuu ei sinun olisi kuulunut maksaa mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: iisak - 15.07.18 - klo:10:07
Takuuta tässä kyllä tarkoitin. 2 vuoden takuun antoivat. Nyt on uusi moottori alla. 2500 , eli 30 % piti itse maksaa.
Omituinen takuu, jos kuitenkin pitää itse maksaa osa korjauksista.

Vekkula

Vai tarkoitettiinko tässä nyt sitä että tuolle uudelle pannulle tuli tuo 2v takuu joka varaosille annetaan?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

kt

Eiköhän tuolle vaihdetulle moottorille annetun 2 vuoden takuusta ja sen sisällöstä esim jakoketjua koskien ole nyt kyse. Siis ikivanhaan autoon on virhevastuun takia asennettu uuden uutukainen mkoottori. Ja koska asiakas on hiukan maksanut, niin sillä moottorillahan  on VAG-ryhmän käytännön mukainen varaosatakuu. Itse autolla ei tietenkään ole ollut pitkään aikaan enää takuuta voimassa, koska virhevastuuta on käytetty korvausperusteena.
Minä lukisin ja ymmärtäisin viestit näin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

iisak

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.07.18 - klo:12:29
Eiköhän tuolle vaihdetulle moottorille annetun 2 vuoden takuusta ja sen sisällöstä esim jakoketjua koskien ole nyt kyse. Siis ikivanhaan autoon on virhevastuun takia asennettu uuden uutukainen mkoottori. Ja koska asiakas on hiukan maksanut, niin sillä moottorillahan  on VAG-ryhmän käytännön mukainen varaosatakuu. Itse autolla ei tietenkään ole ollut pitkään aikaan enää takuuta voimassa, koska virhevastuuta on käytetty korvausperusteena.
Minä lukisin ja ymmärtäisin viestit näin.

Juuri näin on asia.

-karppa-

Eli puurot ja vellit oli sekaisin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Tukepp

Pakko kysyä foorumilaisten mielipidettä asiaan.

Elikkäs tuli ostettua 1.5kk sitten 2010 vuoden Passat CC 1.8tsi koneella, 166tkm oli ostohetkellä mittariin rullailtu. Syy miksi päädyin tähän autoon oli se, että tähän oli tehty Tammer dieselillä mäntäremontti jossa myös oli vaihdettu jakopäätä ja ilmeisesti päivitetty huohotinta. Pahaksi onneksi nyt noin 2000km ajaneena moottori syö edelleen öljyä noin 1l/2000km. Tammer dieselillä oli takuu 6kk (mennyt jo umpeen) ja sitä ei olisi voinut edes siirtää kolmansille osapuolille(??). Myyjä, tässä tilanteessa autoliike vetoaa tuohon maahantuojan "1l/2000km on aivan normaalia kulutusta" -lauseeseen. Silloin kun oltiin tekemässä kauppoja kysyin myyjältä, että onko varma että tämä ei syö öljyä? Vastaus oli "voi olla, että huoltojen välissä joutuu lisäämään öljyä". Mielestäni "voi joutua lisäämään öljyä" EI tarkoita noin 7l/15tkm. Hän myös sanoi, että öljyn syönti voi johtua ahtimesta. Auto ei savuta, en ole nähnyt mitään sinistä savua kun vähän kovemmin kiihdyttää eikä myöskään auton tehot ole hävinneet. Sanoivat että suostuvat maksamaan ahdinremontista 20% (alkuperäinen ja ajettu 168tkm. Kuulema maahantuojan mukaan kestäisi 200tkm, tästä johtuen 20%). Jos vika edelleen näissä männissä niin jako menisi 50/50. Miten kuluttajasuoja on tässä puolellani?  Voiko näin korkessa öljyn syönnissä olla kyse oikeasti ahtimesta vaikka periaatteessa ei mitään oireita siihen ei ole?

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Tukepp - 25.07.18 - klo:04:01
Pakko kysyä foorumilaisten mielipidettä asiaan.

Elikkäs tuli ostettua 1.5kk sitten 2010 vuoden Passat CC 1.8tsi koneella, 166tkm oli ostohetkellä mittariin rullailtu. Syy miksi päädyin tähän autoon oli se, että tähän oli tehty Tammer dieselillä mäntäremontti jossa myös oli vaihdettu jakopäätä ja ilmeisesti päivitetty huohotinta. Pahaksi onneksi nyt noin 2000km ajaneena moottori syö edelleen öljyä noin 1l/2000km. Tammer dieselillä oli takuu 6kk (mennyt jo umpeen) ja sitä ei olisi voinut edes siirtää kolmansille osapuolille(??). Myyjä, tässä tilanteessa autoliike vetoaa tuohon maahantuojan "1l/2000km on aivan normaalia kulutusta" -lauseeseen. Silloin kun oltiin tekemässä kauppoja kysyin myyjältä, että onko varma että tämä ei syö öljyä? Vastaus oli "voi olla, että huoltojen välissä joutuu lisäämään öljyä". Mielestäni "voi joutua lisäämään öljyä" EI tarkoita noin 7l/15tkm. Hän myös sanoi, että öljyn syönti voi johtua ahtimesta. Auto ei savuta, en ole nähnyt mitään sinistä savua kun vähän kovemmin kiihdyttää eikä myöskään auton tehot ole hävinneet. Sanoivat että suostuvat maksamaan ahdinremontista 20% (alkuperäinen ja ajettu 168tkm. Kuulema maahantuojan mukaan kestäisi 200tkm, tästä johtuen 20%). Jos vika edelleen näissä männissä niin jako menisi 50/50. Miten kuluttajasuoja on tässä puolellani?  Voiko näin korkessa öljyn syönnissä olla kyse oikeasti ahtimesta vaikka periaatteessa ei mitään oireita siihen ei ole?

Turbosta tuskin johtuu. Haluavat vain rahastaa sinulta ensiksi Turbolla ja sen jälkeen koneremontilla. Eli todellisuudessa sinä maksat lähes koko remontin. Näppärää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 25.07.18 - klo:09:23
Turbosta tuskin johtuu. Haluavat vain rahastaa sinulta ensiksi Turbolla ja sen jälkeen koneremontilla. Eli todellisuudessa sinä maksat lähes koko remontin. Näppärää.

Kirjoitan tämän myös alle. Halvalla tehty remontti, joka ei korjannut öljynsyöntiä ja uusi omistaja maksumieheksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Raumaster

Jos kulutus menee alle sallitun 0.5l/1000 niin on aika vaikeaa varmaan saadaa korvausta.
Mittauta kulutus ja jos menee yli sallitun niin kuluttajasuojasta saa infoa soittamalla, että mitä kantsiis tehdä.
Koska tuo remppa on tehty? paljonko sen jälkeen on ajettu? Kuluttajariitalautakunnalla varmaan on jokin mielipide kauanko tommosen rempan jälkeen auton koneen pitäis olla kunnossa. Eriasia sitten kunnioittaako tammerdiesel kuluttajalautakunnan päätöksiä vai pyyhkiikö perseensä....

Raumaster

Ja onhan tuo 0.5l kulutuskin ihan jäätävä vaikka sallittu onkin.
https://www.briskoda.net/forums/topic/181503-high-oil-consumption/?page=2
Tuolta voi viimeisestä viestistä ihastella katalysaattoria joka ollut kuluttavan koneen perässä.
Mahtaakohan tuo karsta lähteä pois ajan kuluessa jos kone korjataan?
Oma korjattiin n.130tkm kohdalla ja ties kauanko oli öljyä syönyt. Mietin vaan millaisessa kuosissa katti on....

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Tuossa jutussahan oli riittävät ja selkeät perustelut.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

a4b8

Kestävyydestä en tiedä, mutta ei ne mitään raketteja ole: 0-100 km/h 8,3 s ja huippunopeus 180 km/h! Vääntö 249Nm/5000 kierrosta! Pikkukipoissa 150 hv, 250 Nm/1500-3500 kierrosta.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.18 - klo:16:55
Hahaa! Nyt pistetään jo kuluttaja maksamaan valmistajan paskoista vehkeistä.

Onnea niille jotka omistavat TSI-moottorilla varustetun vaggilaisen ja yrittävät sellaista laittaa vaihdossa liikkeeseen  ;D ;D ;D.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/audinsa-liikkeeseen-vaihdossa-antanut-joutui-maksamaan-piilevasta-viasta-yle-kuluttaja-voi-joutua-vastuuseen-autoliikkeelle-tulleesta-vahingosta/ec32f78b-dee8-4ab2-bc62-a54ba2bf3bb3?ref=iltalehti:d15c&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.85555353.1837502785.1545287767-1361510534.1536473146

Niin, tässä taitaa olla ennakkopäätöksen makua yleisellä tasolla. Näillä autopalstoilla on merkistä riippumatta vallalla käsitys että jos joku isompi vika tullut tai tulossa niin auto vaan äkkiä vaihtoon, ja sanomattakin selvää että vioista ei kerrota. Autokauppias katsotaan näin vastuulliseksi kaikista kertomatta jätetyistä vioista, ei tuo minusta reilulta kuulosta....
Audi A4 1.8 TFSI

qsla

https://yle.fi/uutiset/3-10567829?origin=rss

Eikös artikkelista nyt voi päätellä että se öljynkulutus ei olekkaan ominaisuus vaan tyyppivika ja sen maksaa suurimmaksi osaksi VAG konserni??? Täytyykin firman autot viedä pajalle ja ruveta keskustelemaan koska vaihtavat uuden moottorin tilalle..
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

-karppa-

Tuossa vielä koko tapaus:
https://www.kuluttajariita.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2018/12/kuluttajavastaavaihtoajoneuvosta.html

"Asiassa ei lautakunnan mukaan ollut selvitystä siitä, että kuluttaja olisi tiennyt kauppaa tehtäessä moottorin liiallisesta öljynkulutuksesta. Myös se oli jäänyt epäselväksi, oliko öljyn kulutus alkanut ennen vai jälkeen kaupan. Näin ollen lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kuluttajan antama tieto olisi ollut väärä eikä autossa ollut tiedonantovirhettä. Koska kyseessä oli sellainen vika, mitä normaalissa huolellisessa tarkastuksessa ei olisi voinut havaita, kuluttaja olisi saattanut joutua vastuuseen antamastaan väärästä tiedosta, vaikka ei olisi tietänytkään sitä vääräksi.

Mahdollisen tiedonantovirheen lisäksi vaihtoauton virheellisyyttä oli arvioitava myös siitä näkökulmasta, oliko se ollut olennaisesti huonompi kuin myyjäliikkeellä oli ollut aihetta edellyttää. Tästä lautakunta totesi, että kuluttajan luovuttama vaihtoauto oli ollut öljynkulutuksen osalta sen ikään ja ajomäärään nähden viallinen. Aiheutuneet korjauskustannukset olivat olleet auton ikään, ajomäärään sekä kauppahintaan nähden huomattavat. Jos korjauskulut olisivat olleet tiedossa kauppaa tehtäessä, vaihtoarvo olisi arvotettu selvästi tehtyä pienemmäksi. Lautakunta katsoi, että vaihtoauto oli ollut olennaisesti huonommassa kunnossa kuin myyjäliikkeellä oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja siinä oli virhe.

Koska korjaukset olivat kohdistuneet auton kuluviin osiin, myyjäliikkeen tuli osallistua korjauskustannuksiin siltä osin kuin auton arvo oli noussut vastaaviin ajoneuvoihin verrattuna. Vaihtoauton maahantuoja oli korvannut myyjäliikkeelle korjauksesta jo 60 %. Lautakunta piti oikeana, että kuluttaja korvasi autoliikkeelle jääneestä osuudesta 2400 euroa puolet eli 1200 euroa. Ilman maahantuojan osallistumista korjauskuluihin kuluttajan osuus olisi ollut huomattavasti suurempi."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Iero

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 02.01.19 - klo:21:11
tai DSG vaihteistolla. Onnea vaan!  ;D ;D ;D


Niinpä. Autoa valittaessa kannattaa pari kertaa harkita, mikä on riski saada noita ”kuutwillinkikuluja” myöhemmin. Mistähän syystä tuo asia on nyt noussut tapetille?!?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: K2 - 04.01.19 - klo:20:59
Tästä voi nähdä mikä oli vikana, jutussa hyvät kuvat männistä, vanha ja uusi, männän öljyrengas oli ehkä tahallaan tehty väärin koska uusittu öljyrengas on ihan samanlainen kuin kaikissa muissa autoissa nornmaalisti. Tyypillistä VW kuraa jolla pidetään huoli että korjaamokäyntejä riittää ja laskuja riittää. Kertakaikkiaan ala-arvoinen kököstys tuo Volkkarin konsepti, koskaan ei tiedä mitä paskaa sieltä saa vaikka uuden auton ostaisi. Jotkut on jopa tyytyväisiä kun saavat alituiseen lisäillä öljyä, ilmeisesti ei ole muuta tekemistä kuin itse huoltaa autoa jossa on maksettu huolto-ohjelma???

https://www.euromechanica.com.au/blog/vag-2-0l-tfsi-oil-consumption

Silleen, myös TM julkaissut jutun jossa oli todennut nuo männänrenkaat täysin väärin suunnitelluiksi. Ihmetellä pitää että miten voi perinteikäs autovalmistaja noin mokata, eikäö autoja enää testata lainkaan, yksi 100 tkm kun ajettaisi niin löytyisi tuokin vika varmuudella kun öljyrengas tukkeutuisi kuten asiakkaiden autoissa käynyt, samoin jakoketju ja DSG viat olisi löytyneet jo testivaiheessa jos olisi testattu. Vai laitettiinko epäkuranttia tahallaan myyntiin että riittää korjattavaa?
Tämähän on tuttu ja moneen kertaan täälläkin läpikäyty suunnitteluvirhe mikä koski vuosien 2006-2011 malleja.

Hidalgo

Netistä löytyy tarinoita jokaisesta automerkistä, joka syö öljyä, ja paljon muitakin tarinoita.
Itselläni on käynyt selvästikin tuuri kun ei yhdessäkään autoistani, eikä myöskään VAG-autoissani, ole tarvinnut öljyä lisätä huoltojen välillä. Jos näin joutuisin tekemään, niin kokisin autossa olevan vikaa.

tonis_t

Lainaus käyttäjältä: K2 - 05.01.19 - klo:11:31

Edelleen korostan sitä, että kaikki VW ihmeelliset viat olisi löytyneet jo testivaiheessa jos autoilla olisi ajettu riittävä määrä testiä. Jos auton oletettu käyttöikä on 250 tkm, niin eikö kestävyystestin pituus pitäisi olla juuri vähintään tuo matka ja mieluiten useammalla autolla jotta nähdään poikkeamat. Sitten kun on testattu niin tuodaan markkinoille tuote jossa ei ole huoltovapaissa komponenteissa sellaisia vikoja jotka ilmenee 250 tkm aikana. Siksi öljynsyönti, jakoketju ja DSG ongelmat ovat anteeksiantamattomia, ne olisi voitu seuloa huolellisella tetaamisella. Ilmeisesti VW testit on vielä kesken ja asiakkaat toimii Beta testaajina.
Miksi luulet, että testit ei ollut riittäviä? Luultavasti olivat ja viat tiedettiin mutta halvempi oli jättä asiat näin kuten oli sen siaan, että mennä takaisin suunnitteluvaiheeseen. Lisäksi uuden mallin ulosajo viipy.
Sitä paitsi kaikki ajotestit mitä tehtään lehtistön puolesta on uusien autojen testit ja myytntilukuja miettien on uuden auton käytös ja päästögrammat paljon tärekämpiä kun auton kestävys.
Sry huono grammari. Suomi ei ole mun ensimmäinen kieli.

a4b8

Meikäläisen VAG-autoissa (7 kpl) varmasti joku vika kun eivät ole vieneet öljyä? Vanhentuneet auton mukana tulleet öljypullot vienyt ongelmajätekeräykseen tai jos päiväystä jäljellä antanut kavereille.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jabajee

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 05.01.19 - klo:14:19
Meikäläisen VAG-autoissa (7 kpl) varmasti joku vika kun eivät ole vieneet öljyä? Vanhentuneet auton mukana tulleet öljypullot vienyt ongelmajätekeräykseen tai jos päiväystä jäljellä antanut kavereille.
Ei minullakaan ole vag:t öljyä vieneet, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että joillakin ne vievät öljyä sitten minun ja sinunkin autojen puolesta.

Lousku

Lainaus käyttäjältä: K2 - 05.01.19 - klo:11:31
Pointti on se, että Volkkariin erityisesti ei voi luottaa koska se on kärähtänyt suoranaisesta huijaamisesta niin monta kertaa vuoden 2015 jälkeen. Nyt ei siis puhuta pelkästään autojen vioista joita kaikissa merkeissä on ja voi olla.

Ilmeisesti VW testit on vielä kesken ja asiakkaat toimii Beta testaajina.

Breaking news!!!
Volkkari meni tässä vielä pidemmälle ja myi testiautot kuluttajille todelliseen testiin:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taas-skandaali-volkswagen-myontaa-myyneensa-kuluttajille-autoja-joita-ei-ole-hyvaksytty-tieliikenteeseen/7201720

Autoja on myyty vuosina 2006 - 2018 ja yhteensä noin 6700 kappaletta, noinkohan noista jokin on päätynyt meidänkin maahan...
Autoja joilla nyt mennään: EcoUp! -14, Citroen C4 GrandPicasso 7-paikkanen 1.6hdi -14 ja harrasteena BMW e46 325ci cabriolet -03

Aiemmin muutama bemari (E39 530da ja Z3 1.8), monta sitikkaa (Xantia:t ja C5), muutama pösö (306 ja 406), Muutama rellu (12 ja Grand Scenic), jokunen volvo (S80 ja 850) ja yksi volkkari (1300 kupla -66).

Skeida-Bob

jo läks pazka pihasta.

Lousku

Autoja joilla nyt mennään: EcoUp! -14, Citroen C4 GrandPicasso 7-paikkanen 1.6hdi -14 ja harrasteena BMW e46 325ci cabriolet -03

Aiemmin muutama bemari (E39 530da ja Z3 1.8), monta sitikkaa (Xantia:t ja C5), muutama pösö (306 ja 406), Muutama rellu (12 ja Grand Scenic), jokunen volvo (S80 ja 850) ja yksi volkkari (1300 kupla -66).

Skeida-Bob

Kun taas muutamaa uskovaista on tässä ehtinyt kuuntelemaan niin voi ne olla niitäkin ::) ;D
jo läks pazka pihasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy