TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

VW:t

Ihmetyttää miksi kyseisiin öljysyöppöihin enään kannattaa öljyä vaihtaa 30000km välein, kun siinä ajassa menee 15L öljyä täyttöihin ja vielä on ihan normaalia.  :o

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 21.10.17 - klo:10:48
Ihmetyttää miksi kyseisiin öljysyöppöihin enään kannattaa öljyä vaihtaa 30000km välein, kun siinä ajassa menee 15L öljyä täyttöihin ja vielä on ihan normaalia.  :o
[/quote

Marmorilla tuo öljy maksaa 20â,¬/litra. Hyvää lisämyyntiä ja bisnestä ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.10.17 - klo:13:15
Tässä kuva:


no nyt älyän, miksi se huohotin liittyy tähän asiaan. Huohotinhöyryt ohjataan nykyaikana imusarjaan ja TSI:ssä ei polttoaine huuhtele imuventtiilejä. Nuo pystyy periaatteessa puhdistamaan konetta purkamatta, mutta imusarja pitää irrottaa:
https://www.youtube.com/watch?v=d6jkEyncdCA

Huohotinpäivitys olisi pitänyt varmaan kaikkiin autoihin laittaa ennaltaehkäisevästi. Ei se varmasti enää auta, jos öljyrenkaat on täynnä karstaa. Tuollaisia "catch can" ratkaisuja näkyy olevan myös kaupan öljyhöyryjen keräämiseen ennen imusarjaan syöttämistä. Aika kalliita vain:
https://www.goapr.com/products/catch_can_mqb_ea888.html


9987

#243
Lainaus käyttäjältä: spr - 18.10.17 - klo:08:33
Tänään ilmestyvässä TM:ssä näyttäisi olevan juttu juuri tästä aiheesta.

Samat asiat on suunnilleen kerrottu ja todettu foorumeilla kauan.

Huonosti suunniteltu, alkuperäisessä pienet öljyreijät. Pitkät öljynvaihtovälit 30000km = likainen karsta moottorissa.
Tm jutun autossa (vm 2009 audi) oli yksi sylinteri naarmuuntunut karstan takia.

Vuonna 2015 rakennetta muutettu / parannettu selvemmin.

Aero Lover

Mitenkäs tuon moottorityypin pystyy selvittämään?
Moottorikoodi: CDAA
Vin: TMBGK61Z5C205643
SKODA OCTAVIA II Combi (1Z5) (2004 - 2013) 1.8 TSI
Käyttöönotto: 07.10.2011

Ja lisäksi mistä voi selvittää, että onko siihen mahdollisesti tehty tämä

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/107/subcategory/107000/part_id/2543304/lang/e



Deadmike

Satuin tietämättömänä ostamaan -11 mallin Skoda Superbin 1.8 TSI -koneella. Seuraavana päivänä ilmestyi TM-lehden artikkeli aiheesta ja kävin kattomassa omat öljyt autosta. Ne oli ihan finaalissa vaikka öljyhuollosta ei ole mennyt muutamaa tuhatta kilometriä pidempään.

Onko kenelläkään suositella koneistamoa, joka osaa korjata kyseisen ongelman? Myös jotain budjettia jos tiedätte, niin olisin kiitollinen tiedosta. Googlettamalla en oikein löytänyt mitään fiksua.

ps.
>:( >:( >:( >:( >:( >:(

jannesn

Ja missähän päin korjaamon pitäisi olla? Jos itse joutuu maksamaan 100% niin tuollaisen 3000-3500 euroa voi varata.

Kannattaa nyt tietenkin ensin lisätä öljyä ylärajaan ja laskea sitten kulutus, voihan sinne olla vain laitettu liian vähän.

Ritzenhoff

Jos tuo Superbisi on vasta äskettäin ostettu jostain liikkeestä, niin eikös siinä joku takuu silloin ole kanssa? 6kk ainakin. Luulisi että se liike ainakin osan maksaa, jos joku isompi moottoriremppa joudutaan tekemään.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Deadmike

Lainaus käyttäjältä: jannesn - 24.10.17 - klo:13:03
Ja missähän päin korjaamon pitäisi olla? Jos itse joutuu maksamaan 100% niin tuollaisen 3000-3500 euroa voi varata.

Kannattaa nyt tietenkin ensin lisätä öljyä ylärajaan ja laskea sitten kulutus, voihan sinne olla vain laitettu liian vähän.

Uusimaa voisi olla hyvä. Voi tosiaan olla joo ja testaan saman tein.

jannesn

Jep. Jos on aukoton huoltokirja (öljynvaihtoja myöten) ja ajettu alle 200tkm niin valmistajalta kannatta myös kysellä vastaantuloja, jos nyt oikeasti alkaa vaikuttaa, että autossa on vikaa. Ja tosiaan, niin kuin Ritzenhoff tuossa jo mainitsi niin jos on liikkeestä ostettu niin heillä on myös oma vastuunsa jopa kaksi vuotta kaupanteon jälkeen.

Jos tulee tarvetta korjaamolle niin JT-Carfixillä on ainakin kokemusta vastaavista töistä ja homma toimii: www.jt-carfix.fi

helkama-autoilija

#250
Oli yksi hyödyllisimmistä jutuista TMn historiassa. Muutama asian voisi korjata jutussa. Skoda (eli Helkama-Auto) ei suinkaan korjaa näitä kustannuksitta. Minulla on Skoda Suberb 1.8 TSI 2010. Tänä vuonnä öljynkulutus 0,7l/1000km. Helkama suostui maksamaan 70% 5400â,¬ (osat 2000â,¬) korjauksesta. Tämäkin on sumutusta, koska nämä osat VAG, Helkama ja maahantuojan huolto hinnoittelee itse. Vaihdettiin samalla jakoketju, koska riskiosa aina valm.viikko 20/2010 asti ja vesipumppu, koska hajosi korjauksen aikana. Kuluttajansuojaviranomaisen kannan mukaan virhevastuun alaiseen korjaukseen osallistuu asiakas vain, jos auto tulee parempaan kuntoon. Tässä tapauksessa ei tule, koska imusarjaa, turboa, pakoputkea ja katalysaattoria ei puhdistettu. Ne on ihan karstaiset. Mäntä ja männänrenkaat ja jakoketju tulivat siihen kuntoon missä ne olisi alun perin pitänyt olla. Tästä oikeastaan pitäisi tehdä ryhmäkanne (Kuluttajansuojaviranomainen ei ole koskaan vielä tehnyt). Kaikki 2008 â€" toukokuu 2010 valmistetut 1.8 ja 2.0 TFSI / TSI moottorit Audissa, VWssä, Skodassa ja Seatissa ovat tai tulevat vaurioitumaan tämän suunnitteluvirheen takia.
Skoda Superb 1.8 TSI DSG 2010

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: helkama-autoilija - 26.10.17 - klo:14:06
Oli yksi hyödyllisimmistä jutuista TMn historiassa. Muutama asian voisi korjata jutussa.

Laita palautteena TM:llekin, josko vaikka julkaisivat lehdessä/netissä. Varmasti saavat jutusta muutakin palautetta.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Mikey

Onkos kellään tuntumaa siitä, onko tämä ongelma lähinnä kylmien maiden autoissa vai esiintyykö myös Keski-Euroopassa?

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.10.17 - klo:15:21
Onkos kellään tuntumaa siitä, onko tämä ongelma lähinnä kylmien maiden autoissa vai esiintyykö myös Keski-Euroopassa?

Suunnitteluvirheellisiä sutoja on toimitettu myös lämpimiin maihin ja foorumien ja ulkomaisten lehtikirjoitusten mukaan syövät öljyä ja karstoittuvat pilalle myös lämpimissä maissa. Eli vag ei voi edes vedota historialliseen korttiinsa ns. vaikeista olosuhteista.

Ja eihän vw-konsernille pitäisi tulla yllätyksenä että myyvät autoja myös pohjolaan. Jos autot eivät kestä täällä, niin lopettakoon myyntinsä Pohjoismaissa.

splitxyz

#254
Lainaus käyttäjältä: VW:t - 21.10.17 - klo:10:48
Ihmetyttää miksi kyseisiin öljysyöppöihin enään kannattaa öljyä vaihtaa 30000km välein, kun siinä ajassa menee 15L öljyä täyttöihin ja vielä on ihan normaalia.  :o

Tästä öljynkulutuksesta on väännetty moneen otteeseen. Outoa ettei oman perheen VAG vehkeet ole kuluttaneet öljyä, vaikka eri kuljettajat. Ei tarvinnut lisätä öljyä 2kpl Poloa, 2 kpl Occu RS III koppa, sekä vanhempi Cupra R, Audi RS3, mihinkään niistä ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Kilometrit autosta riippuen noin 20 tuhatta / vuosi. Mikä mahtaa olla syynä, että jollain kuluttaa ja jollain ei? Outoa.  :o EDIT. Tuohon vielä lisäys. Kaikilla sekalaista ajoa, eli pätkää ja moottoritieajoa.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

njs

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 26.10.17 - klo:15:47
TOutoa ettei oman perheen VAG vehkeet ole kuluttaneet öljyä, vaikka eri kuljettajat. Ei tarvinnut lisätä öljyä 2kpl Poloa, 2 kpl Occu RS III koppa, sekä vanhempi Cupra R, Audi RS3, mihinkään niistä ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Kilometrit autosta riippuen noin 20 tuhatta / vuosi. Mikä mahtaa olla syynä, että jollain kuluttaa ja jollain ei? Outoa.  :o

Missäs noista sun autoista on ollut ennen vuotta 2013 valmistettu EA888 kone?
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

diablo

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 26.10.17 - klo:15:47
Tästä öljynkulutuksesta on väännetty moneen otteeseen. Outoa ettei oman perheen VAG vehkeet ole kuluttaneet öljyä, vaikka eri kuljettajat. Ei tarvinnut lisätä öljyä 2kpl Poloa, 2 kpl Occu RS III koppa, sekä vanhempi Cupra R, Audi RS3, mihinkään niistä ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Kilometrit autosta riippuen noin 20 tuhatta / vuosi. Mikä mahtaa olla syynä, että jollain kuluttaa ja jollain ei? Outoa.  :o EDIT. Tuohon vielä lisäys. Kaikilla sekalaista ajoa, eli pätkää ja moottoritieajoa.
Tämä väärin suunniteltu männän öljyrengasongelma koskee vain ns. EA888 gen 2 eli 1.8 ja 2.0 TFSI tai TSI moottoreita, jotka on valmistettu 2008 ja touko-elokuu 2010 välillä. Kesä-syyskuusta 2010 lähtien tuli ensimmäinen versio uudesta öljyrenkaasta. Se otettiin käyttöön eri Audin, VW, Skoda ja Seat kokoonpanolinjoilla vähän eri aikaan.

diablo

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.10.17 - klo:15:21
Onkos kellään tuntumaa siitä, onko tämä ongelma lähinnä kylmien maiden autoissa vai esiintyykö myös Keski-Euroopassa?
Ohessa linkki USA ryhmäkanteeseen http://www.oilconsumptionsettlement.com/mainpage/Home.aspx. VAG ryhmä suostui korjaamaan veloituksetta nämä moottorit aina (eight 8 years or eighty thousand (80,000) miles) eli 8 vuotta tai n. 130tkm asti. Valitettavasti tämä ongelma voi täyttää VAG speksin (kulutus yli 0.5l/1000 km) vasta tuon rajan jälkeen. Joka tapuksessa ryhmäkanne olisi EUssakin paikallaan. VAG vain on saksalainen firma, joten vaatii melkoisen lobbauksen Merkelin joukkojen voittamiseksi EUssa.

Jvi

Ei taida saada mitään korvauksia korjauksesta 108000 km mittarissa,kerran huollettu merkkihuollossa (kelpas omat öljyt eikä kyselty ostokuittia) muut huollot muualla.Pitäis olla öljyistä ostokuitit 7 vuoden ajalta,viety aina öljynvaihtoon täydet longlive pänikät.Jos kuititkin olisi korvausoikeus olisi tapauskohtainen,eli merkkihuollossa saa suuremman korvausen kuin hyväksytyssä muussa korjaamossa.Tarvitsee varmaankin tehdä itse remontti ensi kesänä.Jouko!

diablo

Lainaus käyttäjältä: Jvi - 27.10.17 - klo:11:44
Ei taida saada mitään korvauksia korjauksesta 108000 km mittarissa,kerran huollettu merkkihuollossa (kelpas omat öljyt eikä kyselty ostokuittia) muut huollot muualla.Pitäis olla öljyistä ostokuitit 7 vuoden ajalta,viety aina öljynvaihtoon täydet longlive pänikät.Jos kuititkin olisi korvausoikeus olisi tapauskohtainen,eli merkkihuollossa saa suuremman korvausen kuin hyväksytyssä muussa korjaamossa.Tarvitsee varmaankin tehdä itse remontti ensi kesänä.Jouko!
Mielenkiintoista tässä olisi oikeuskäsittelyssä, että ei auta mitään vaikka olisi huollettu pilkulleen oikein merkkihuollossa. Öljyrenkaat tukkiutuu joka tapauksessa kaikissa näissä ym. moottoreissa. Se että VAG vaatii aukotonta huoltokirjaa ei vaikuta mitään siihen, että virhe tehtiin jo moottorin suunnitelussa. VAG vain toistaiseksi yrittää minimoida omia kustannuksiaan. Johtaisi oikeuskäsittelyssä VAGn tappioon, kuten USA ryhmäkanne osoittaa. Ongelma vain on se, että kenenkään normaalituloisen yksittäisen ihmisen ei kannattaisi käytännössä haastaa VAGta oikeuteen. Tarvittaisiin Kuluttaviranomaisen ryhmäkanne.  Ongelman juurisyytä ei VAG voi enää kiistää mitenkään.

jannesn

Lainaus käyttäjältä: Jvi - 27.10.17 - klo:11:44
Ei taida saada mitään korvauksia korjauksesta 108000 km mittarissa,kerran huollettu merkkihuollossa (kelpas omat öljyt eikä kyselty ostokuittia) muut huollot muualla.Pitäis olla öljyistä ostokuitit 7 vuoden ajalta,viety aina öljynvaihtoon täydet longlive pänikät.Jos kuititkin olisi korvausoikeus olisi tapauskohtainen,eli merkkihuollossa saa suuremman korvausen kuin hyväksytyssä muussa korjaamossa.Tarvitsee varmaankin tehdä itse remontti ensi kesänä.Jouko!

Noinhan se valitettavasti on. Sitten vielä kun työ + osat maksaa merkkiliikkeessä hunajaa, niin vaikka vastaantulo olisikin luokkaa 50% osista tms. kannattaa joka tapauksessa homma hoitaa itse, sen verran paljon jää itselle maksettavaa joka tapauksessa.

9987

Aikamoista pallottelua ja epämääräisiä käytäntöjä valmistajan ja maahantuojan puolelta. Vähän vaikka millä perusteella koitetaan luistaa valmistevian korjauksesta.

Itse tehden tämä remontti on tottakai kannattavin ( tai jonkun tutun kautta). Moottorin maine ja arvostus on sen verran laskenut että kannattaa harkita mitä tekee.

Tiedän yhden autoliikkeen joka ei öljyä kuluttavia ota vaihdossa, hyvityshinnaksi kertovat niin matalan summan että ei jää liikkeeseen.
Juuri tuon valmistajan, maahantuojan asenteen takia. 

Onko korjaus poistanut kulutuksen pysyvästi vaikka kilometrejä olisi tullut reilusti sen jälkeen 50-100tkm ?

njs

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 27.10.17 - klo:18:11
Onko korjaus poistanut kulutuksen pysyvästi vaikka kilometrejä olisi tullut reilusti sen jälkeen 50-100tkm ?

Mulla taitaa olla nyt 60tkm ajettu remontin jälkeen (kaikkiaan 167tkm ajettu) ja kertaakaan ei oo tarvinnut öljyä lisäillä. LongLife ohjelmalla mennään edelleen. Uutena auto vei litran / vaihtoväli ja paheni siitä pikku hiljaa.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

mrjj

Onko tää öljyleikki nyt koskien kaikkia 1.8TSI vai rajoittuuko se johonkin aikajaksoon tai brändiin ? Kun nyt sattumoiisn jahtaankaverille 4wd bensa Tiguan / Yeti hintaa 15-20t ja kaikissa 1.8TSI.
Sieltäkun sitten leipoo 5-6t moottorirempan  ja parhaimmillaan vielä ensin 2t ketjunvaihdon niin onhan melkoinen yhtälö !
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

M_M

Lainaus käyttäjältä: mrjj - 03.11.17 - klo:09:56
Onko tää öljyleikki nyt koskien kaikkia 1.8TSI vai rajoittuuko se johonkin aikajaksoon tai brändiin ?

Rajoittuu tiettyyn aikajaksoon jonka ihan millintarkkoja rajoja on hankala sanoa, mutta väittäisin tuon hakemasi hintaluokan Tiguanien/Yetien osuvan kaikkien tälle välille.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mrjj

Niimpä 2010 ja sen ikäisiä Superbia ja Octaviaa on ollut useita myynnissä öljynkulutusvialla.
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

Raumaster

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 19.09.17 - klo:10:37
Kulutusmittaus tuli nyt tehtyä.
Tulos oli että kuluttaa 1.27L / 1000km.

Maahantuoja tulee vastaan 60% töissä ja osissa. Arviolta 5500 remppa eli mulle jäisi semmonen 2200â,¬ pulitettavaa  :-\
Osia vaihtuu männät, kanget ja jakopään hilppeet.
Pitää vääntää nyt vielä tuon myyjä jobbarin kanssa että ryhtyykö maksutalkoisiin. Epäilen ettei kovin halukas ole vaikka vastuu kyllä on hänellä. myynnistä alle 6kk kuitenkin....

ps. Autossa täydellinen skodan merkkiliikkeen huoltokirja. Kilsoja 123tkm vm2009 octavia 1.8tsi

Dodiin auto on korjattu ja hyvin tuntuu pelittävän. Ongelmaksi on nyt tullut myyjäliike. Ei halua osallistua maksuun millään tavalla vaan kitisee siitä että ei halua maksaa valmistajan tekemistä virheistä. Nojuu sehän se alunperin onkin syynä, mutta auto myytiin kesäkuussa
ja myyhän virhevastuuta on kyllä jäljellä. Myyjä on kuulemma lakimieheensä ollut yhteydessä ja yrittää välttää vastuutaan. Olisin tyytyväinen puoleenkin loppusumman korvaamisesta mutta mihinkään hän ei suostu. Kuluttajaneuvojan suosituksenkin hänelle lähetin mutta ei käy. Nyt on kuluttajariitalautakunnalle ratkaisupyyntö vetämässä, mutta onko tästäkään hyötyä vai pitääkö alkaa käräjöimään?

ps. Vittukun vituttaa.

Raumaster

Ongelma koko summan maksattamisesta myyjällä on myös se että kun moottorin elinikä on nyt tod. näk. pidentynyt ja kun kuluttajahan ei saa missään tapauksessa hyötyä tästä remontista vaan saada ehjän auton niinkun ostaessa luuli saavansa. Näin siis kuluttajaneuvoja sanoi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: diablo - 27.10.17 - klo:12:00
Mielenkiintoista tässä olisi oikeuskäsittelyssä, että ei auta mitään vaikka olisi huollettu pilkulleen oikein merkkihuollossa. Öljyrenkaat tukkiutuu joka tapauksessa kaikissa näissä ym. moottoreissa. Se että VAG vaatii aukotonta huoltokirjaa ei vaikuta mitään siihen, että virhe tehtiin jo moottorin suunnitelussa. VAG vain toistaiseksi yrittää minimoida omia kustannuksiaan. Johtaisi oikeuskäsittelyssä VAGn tappioon, kuten USA ryhmäkanne osoittaa. Ongelma vain on se, että kenenkään normaalituloisen yksittäisen ihmisen ei kannattaisi käytännössä haastaa VAGta oikeuteen. Tarvittaisiin Kuluttaviranomaisen ryhmäkanne.  Ongelman juurisyytä ei VAG voi enää kiistää mitenkään.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tämä tapaus oikeudessa. Tapaus on niin selvä, että voisin kuvitella VW:n häviävän tämän jutun.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.10.17 - klo:15:21
Onkos kellään tuntumaa siitä, onko tämä ongelma lähinnä kylmien maiden autoissa vai esiintyykö myös Keski-Euroopassa?

Esiintyy kyllä Keski-Euroopassakin. Auto Bild teki Saksassa aika päiviä sitten vastaavan ja ehkä vielä kattavammankin jutun aiheesta kuin minkä TM nyt viimein sai aikaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Iivari - 22.10.17 - klo:23:02
no nyt älyän, miksi se huohotin liittyy tähän asiaan. Huohotinhöyryt ohjataan nykyaikana imusarjaan ja TSI:ssä ei polttoaine huuhtele imuventtiilejä.

Riippuu TSI:stä. Tuon ongelmamoottorin seuraaja eli EA888 gen. 3 on varustettu kaksilla suuttimilla. Suorasuihkutuksen lisäksi moottorista löytyy suuttimet myös imukanavasta. 

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 07.11.17 - klo:09:55
Ongelma koko summan maksattamisesta myyjällä on myös se että kun moottorin elinikä on nyt tod. näk. pidentynyt ja kun kuluttajahan ei saa missään tapauksessa hyötyä tästä remontista vaan saada ehjän auton niinkun ostaessa luuli saavansa. Näin siis kuluttajaneuvoja sanoi.

Itse en niele selityksiä moottorin elin-iän pidentymisestä. Autoja ei yleensä ole romutettu vuosikymmeniin moottorin kulumisen vuoksi. Sylinterin kulumisesta aiheutuvat ongelmat ovat perin harvinaisia.

Raumaster

Tästä se kuluttajaneuvoja vähän olisi halunnut lausuntoa esim tuolta rintajoupilta joka remontin teki. Onhan sielä kaikki muut osat vanhaa ja tosiaan ei se varmaan ensimmäisenä mäntien takia paaliin menekkään....Tämä kun tuntuu olevan niin vakava asia että normi kuluttaja ei saa saada MITÃ,,Ã,,N etua. Huomaahan tämän nyt tämän valtion verotuksessakin.
Kämppääkään saa ostaa ettei valtio karhua omiaan siitäkin

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy