Golf 4motion -21 ->

Aloittaja Sped, 24.08.21 - klo:13:42

« edellinen - seuraava »

Sped

Onko kellään kokemuksia Golf 8 nelivedosta vielä, että eroaako aikaisemmista ja ehtikö viime talven liukkailla saamaan kokemuksia jo siitä?

Tulevaisuuden lankana pidän tätä myös, johon voi päivittää havaintojaan.

Olen koittanut etsiä tietoa Haldexin sukupolvesta vw Golf Alltrackissa (2021), mutta en ole löytänyt. Myyjä ei osannut vastata muuta kuin että "luultavasti uusin", toinen sanoi sen olevan 5. sukupolven uusimmilla teknisillä muokkauksilla/päivityksillä, mutta Octavia Scoutissa on 6. sukupolven Haldex, joten epäilen vahvasti, että sama olisi myös Alltrackissa (sama moottori ja muita osia).

Kenelläkään mitään kättä pidempää tästä?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Keskusteluja käyty Borg Warnerin kanssa (Haldexin valmistaja), kuvia sekä informaatiota vaihdettu, ja varmistus tuli, että autossani oleva Haldexin tyyppi on sukupolven 6, eli uusin. Täten voisi olettaa, että Golfiin tulleissa 4motion malleissa kaikissa olisi 6. sukupolven Haldex, tosin Borg Warnerin kaveri sanoi, että toimittavat VW konsernille molempia 5. ja 6. malleja.

Suurin ero 5. ja 6. sukupolven laitteiston välillä on 6:ssa on harjaton moottori integroidulla control unitilla, kun taas 5:ssa on "harjallinen" DC-moottori erillisellä CU:lla.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Daatta

Aika maltilliselta parannukselta kuulostaa. Itseä kiinnostaisi enemmänkin, onko gen 6 Haldixissa viimein suodatin ja tukeeko Golf Torque Vectoringia. Hauskaa sinänsä jos alihankkija jakaa noinkin auliisti tietoa asiakkaansa ratkaisusta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sped

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.11.21 - klo:12:49
Aika maltilliselta parannukselta kuulostaa. Itseä kiinnostaisi enemmänkin, onko gen 6 Haldixissa viimein suodatin ja tukeeko Golf Torque Vectoringia. Hauskaa sinänsä jos alihankkija jakaa noinkin auliisti tietoa asiakkaansa ratkaisusta.

Kuulemma ei ole suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.

Torque vectoringia ei ole.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Daatta

Mites se oli, kun valmistaja muuttaa jotain tuotteessa on syynä aina kustannussäästö. VW speksaa ratkaisun, Borg Warner toteuttaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sped

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.11.21 - klo:15:05
Mites se oli, kun valmistaja muuttaa jotain tuotteessa on syynä aina kustannussäästö. VW speksaa ratkaisun, Borg Warner toteuttaa.

Totta tuokin. Mutta tässä lisäinfoa:
all-wheel-drive system makes use of a new electronically controlled multi plate clutch. This clutch, now in its sixth generation, is nearly 0.8 kg lighter than its predecessor and it is not only more efficient but also consumes less fuel, thanks to the use of low friction oil, reduced bearing preload and refined internal lubrication. For improved responsiveness, the control unit has been integrated, making an external processing unit redundant. The software assesses the customer’s driving style to determine whether all-wheel drive is required, completely shutting off the electric motor that drives the oil pump if necessary. If all wheel drive is required, the system is re-engaged within fractions of a second.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

TTO

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:14:17
Kuulemma ei ole suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.
Gen 5:n "huoltovapaata" siivilää pitää puhdistaa ihan samaan tahtiin kuin gen 4:n suodatin pitää vaihtaa, jos haluaa vedon toimivan takapyörille. (Gen 5:n "huoltovapaudesta" ja siivilän tukkeutumisesta on netti täynnä juttuja.)

Sped

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.11.21 - klo:16:05
Gen 5:n "huoltovapaata" siivilää pitää puhdistaa ihan samaan tahtiin kuin gen 4:n suodatin pitää vaihtaa, jos haluaa vedon toimivan takapyörille. (Gen 5:n "huoltovapaudesta" ja siivilän tukkeutumisesta on netti täynnä juttuja.)

Saa nähä mitä ne ovat keksineet tässä uusimmassa mallissa  ;) Kyllä sitä mieluummin gen 6 ottaa kun 5sen tai vanhemman.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:15:08
Totta tuokin. Mutta tässä lisäinfoa:
all-wheel-drive system makes use of a new electronically controlled multi plate clutch. This clutch, now in its sixth generation, is nearly 0.8 kg lighter than its predecessor and it is not only more efficient but also consumes less fuel, thanks to the use of low friction oil, reduced bearing preload and refined internal lubrication. For improved responsiveness, the control unit has been integrated, making an external processing unit redundant. The software assesses the customer’s driving style to determine whether all-wheel drive is required, completely shutting off the electric motor that drives the oil pump if necessary. If all wheel drive is required, the system is re-engaged within fractions of a second.
Eli jos ajotyyli on sporttinen niin ilmeisesti pumpun moottori hyrrää varulta koko ajan?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

M_M

Ei se pumppu varmaan koko aikaa pyöri, ainakaan kovin kovaa. Kuvauksen perusteella toiminta ja rakenne on ihan samanlainen kuin edeltävässäkin versiossa joka on ollut käytössä jo pian 10 vuotta.

Pumppu tekee painetta kytkinpakkaan aina kun tarvitaan neljää vetävää pyörää. Mitä syvemmälle painetaan kaasupoljinta, sitä enemmän ajetaan pumppuun kierroksia jotta saadaan veto pysymään ettei haldexin kytkin lipsu.

Vaikka ajaisi miten sporttisesti, niin ei se pumppu koko ajan pyöri. Se luultavasti hellittää heti kun kaasua nostaa, viimeistään jarrua painaessa se pysähtyy kokonaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sakal83

Ettei tässä nyt ole mennyt sekaisin kytkin ja haldex?
Juurikaan gen6 haldexia ei internetti tunnista.
Voiko Sped tsekata 22-all wheel drive Control unitista, mitä info kertoo?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sped

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:10:31
Voiko Sped tsekata 22-all wheel drive Control unitista, mitä info kertoo?

Jos meinaat tällä jotain obdeleven -juttuna, niin en omista. Jos meinaat jotain muuta, mistä voin tarkastaa, niin neuvo hieman tarkemmin  :)

En osaa muuta sanoa, kuin että TM lehdessä käsiteltiin Octavia Scoutin järjestelmää näin: "Nelivedon kytkevä sähköisesti ohjattu monilevykytkin edustaa nyt Haldex-tekniikan kuudetta sukupolvea. Se on entistä pienikitkaisempi ja nopeatoimisempi. Toimintaa ohjataan myös kuljettajan ajotavan eikä pelkästään etupyörien pidon tai ajotilavalinnan perusteella."

Lisäksi Borgwarnerin kaveri sanoi kuvieni perusteella Alltrackissani olevan 6. sukupolven Haldex.

Uskon näihin kahteen lähteeseen tällä hetkellä aika vankasti :D Muuta en lähtisi väittämään.

VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

sakal83

^En mä siis lähde väittämään, etteikö näin olisi. Kiinnostaisi tietää varsinkin tuosta pumpusta enempi. Eroaako esim fyysisesti kuinka gen5:sta.
Oliko sulla siis kuva siitä pumpusta?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sped

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:14:31
^En mä siis lähde väittämään, etteikö näin olisi. Kiinnostaisi tietää varsinkin tuosta pumpusta enempi. Eroaako esim fyysisesti kuinka gen5:sta.
Oliko sulla siis kuva siitä pumpusta?

Kuva pelkästään auton alta, eli ei avattuna. BW sanoi näin: The main difference between gen 5 and gen 6 is that gen 6 has a brushless motor with integrated control unit and gen 5 has a brushed DC-motor with a separate control unit.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

M_M

Lainaus käyttäjältä: Sped - 09.01.22 - klo:14:11
Toimintaa ohjataan myös kuljettajan ajotavan eikä pelkästään etupyörien pidon tai ajotilavalinnan perusteella.

Tämä on helppo uskoa, koska näinhän jo edeltävä viides sukupolvi toimii. Lukitusta säädellään sen mukaan miten kuljettaja autoa käskee.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sakal83

https://eawdcongress.com/download/mattias_magnusson.pdf
Löytyhän tuo. Kuvan mukaan näyttää pumppuosuus aika samalta kuin gen5.
Kuinkakohan kauan menee, kun joku iskee tämän harjattoman pumpun kiinni gen5 mallisen tilalle. Kaapeliadapteri ja koodausta perään? ;D

https://youtu.be/2-_Dzd74GUE
Historiaankin nuo haldexit tulevat jäämään Jokatapauksessa, joten hieman outoa, että vielä tuli seuraava sukupolvi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

harakka

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:14:17
Kuulemma ei ole suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.

Johtuisiko tuosta paine-eroata gen 4 on esipainepumppu jonka jälkeen suodatin gen 5 pumppun paine sulkee kytkimen??

Noissa vanhemmissa kannattaa myös pestä pumpun sihti vaikka suodatin onkin. Minun Freelanderissa ja XC Volvossa oli 3 ja 4 gen Fordin Haldex joissa ei ollut öljyn pohjaproppua ja öljyt sai pois vain pumpun irroittamalla, näissähän ei ole öljynvaihtoa, ja molemmissa oli sekä suodatin että pumpun sihti lähes tukossa 120tkm.
Ei nyt ihan kuulunut tähän keskusteluun, sorry.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Sped - 09.01.22 - klo:14:36
BW sanoi näin: The main difference between gen 5 and gen 6 is that gen 6 has a brushless motor with integrated control unit and gen 5 has a brushed DC-motor with a separate control unit.

Kuulostaa enempi teknologiapäivitykselta kuin varsinaiselta parannukselta. Haldex-viiveet olivat lähinnä 1. generaation ongelmia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.01.22 - klo:09:24
Kuulostaa enempi teknologiapäivitykselta kuin varsinaiselta parannukselta. Haldex-viiveet olivat lähinnä 1. generaation ongelmia.
En myöskään usko, että auton käytöksessä on mitään parannusta. Myös tuo samainen sihti löytyy tästä uudesta gen6 mallista, joten sen ongelmat tulevat esiin ajanmyötä.

BL-moottori sensijaan on parannus tuon pumpun kestävyyden suhteen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sped

Nooo, minulle riittää, että se on kuitenkin loppuviimeksi parempi kuin edellinen generaatio :D Olivat ne parannukset minkälaisia tahansa. Mieluummin uusi kuin vanha, näin lähtökohtaisesti.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

TTO

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:15:08
Totta tuokin. Mutta tässä lisäinfoa:
all-wheel-drive system makes use of a new electronically controlled multi plate clutch. This clutch, now in its sixth generation, is nearly 0.8 kg lighter than its predecessor and it is not only more efficient but also consumes less fuel, thanks to the use of low friction oil, reduced bearing preload and refined internal lubrication. For improved responsiveness, the control unit has been integrated, making an external processing unit redundant. The software assesses the customer’s driving style to determine whether all-wheel drive is required, completely shutting off the electric motor that drives the oil pump if necessary. If all wheel drive is required, the system is re-engaged within fractions of a second.
Jos oikein olen ymmärtänyt, Gen 5 Haldexissa voimaa välittyy aina taakse jonkin verran juuri "öljyjen" välityksellä vaikka kytkinlevyt ovatkin auki. Nyt tuon boldatun perusteella öljyä on ohennettu ja samalla pysyvä veto taakse on heikentynyt ja tarvittaessa siihen sitten reagoidaan nopeammalla prosessorilla ja pumpulla. Omaan korvaan tässä haiskahtaa polttoaineen säästön vuoksi tehty muutos (mainittu myös tuossa tekstissä) ja pelkän nelivedon näkökulmasta kyseessä ei välttämättä ole parannus vaikka toki markkinointimielessä se siltä (aina) saadaankin kuulostamaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy