Dieselmoottorit - vääntö - DSG:n tyyppi jne.

Aloittaja mfroberg, 11.02.21 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Diesel (TDI). Volkswagen has developed the two diesel direct-injection engines for the eighth Golf generation from scratch. The 2.0-litre TDI engines generate 85 kW/115 PS and 110 kW/150 PS. Both TDI engines will be available to order with manual gearbox and DSG. The engines’ efficiency has been significantly optimised, thus cutting CO2 emissions while simultaneously improving responsiveness. A new twin dosing SCR system featuring dual AdBlue injection additionally cuts nitrogen oxide emissions by up to 80 percent in comparison to the predecessor. In the latest evolution stage of this SCR catalytic converter system, AdBlue is injected upstream of two SCR catalytic converters arranged in series as part of a targeted process. Consequently, the new TDI engines are amongst the world’s cleanest combustion engines.

Tuollaisen tiedon olen löytänyt jossa kerrotaan että koneet olisivat jotain uutta tyyppiä, tarkoittaen ilmeisesti tuota AdBlue-systeemiä joka on uusi ja ainakin mainoksen mukaan tehokas saasteiden vähentäjä. Mutta suurempi ihmetys tulee noista TDI:n eri versioista. Ymmärrän että 1.6 TDI on jätetty pois ja se on korvattu saman tehoisella 2.0 TDI 85kW/115hv. Ja tuolle 110 KW koneelle taas löytyy selkeät teho/vääntö lukemat jotka ovat 110 kW/360Nm. Silloin DSG:n tyyppi on varmasti märkä DQ381 kuten omassa 2019 mallissa.

Mutta tuolle 85kW/115hv mallille tarjotaan kahta eri tietoa vääntölukemasta. Netistä yleistietona tarjotaan väännöksi 300 Nm mikä tuntuu järkeenkäyvältä. Kun kasaat Golfin ko. moottorilla konfiguraattorissa kerrotaan väännöksi 250 Nm ja tämä on se maaginen luku johonka asti konsernipeleissä DSG on perinteisesti ollut tyypiltään kuiva DQ200.

Löytyykö siis tietoa kumpi vääntölukema on oikea ja mikä DSG-loota tuon 2.0 TDI 85kW:n jatkeena on? Ja onko kukaan ajanut moisella koneella, jossakin muussakin kopassa kenties? Onko kovin lussu peli? Tiedän että 110kW versiossa on hyvinkin riittävästi jerkkua arkiajoon Golfin kopassa.

Hinnoittelussa noiden kahden 2.0 TDI:n välillä on muhkeat neljä tonnia.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006


teräksenharmaa

Saksan sivuken konfiguraattori antaa tuolle 85 kW versiolle 300 Nm manuaalin jatkona ja 250 Nm DSG:n kanssa. Ihan loogisen kuuloomiset numerot.

M_M

Ilmeisesti tuossa on siis sama juttu jota konserni on harrastanut aiemminkin, että DSG:n kanssa moottorin vääntöä on kuohittu jotta laatikoksi riittää se DQ200.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Näin varmaan, onhan se kuivakytkinlaatikko paljon halvempi valmistaa. Ja halvemmat ylläpitokustannukset kun ei tarvitse öljyjä vaihdella. Mekatroniikan vaihto riittää normihuolloksi ;D No voi noi uudet olla jo parempilaatuisia.

Lisäksi autosta tulee jonkun verran kevyempi ja siten vähäpäästöisempi.

mfroberg

#5
Lainaus käyttäjältä: M_M - 11.02.21 - klo:17:37
Ilmeisesti tuossa on siis sama juttu jota konserni on harrastanut aiemminkin, että DSG:n kanssa moottorin vääntöä on kuohittu jotta laatikoksi riittää se DQ200.

Tämä on just se worst case scenario mitä haarukoin. Noh, jos emännän Golffi menee vaihtoon niin ei hän varmasti haluakaan takaisin dieselkuskiksi vaan jatkaa bensalla ja 1.5 eMillerillä. Mieluummin se kuin 2.0 TDI tuon DQ200:n jatkeena.

Tuo painohomma pitää paikkansa ainakin konfiguraattorin mukaan joten eiköhän tämä keissi ole taputeltu.

Kiitos vahvistuksista epäilyksiini.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Len

Appivanhemmat hankkivat tuollaisen 85kw versioisen TDI Touranin ja siinä on DQ381 laatikko, näin ainakin VCDS sanoi
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Len - 27.02.21 - klo:17:42
Appivanhemmat hankkivat tuollaisen 85kw versioisen TDI Touranin ja siinä on DQ381 laatikko, näin ainakin VCDS sanoi

Hmm, paljonko ko. koneessa on sitten ilmoitettu olevan vääntöä? Miten kulkee moinen peli?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Len

#8
en ole kulkua testannut mutta vääntöä näyttää VW.DE ilmoittavan 320Nm

Edit: huom tämä on siis Touranissa ei Golf VIII:ssä
Edit2: vw.de näytti olevan manuaali ja tuota kone+laatikko vaihtoehtoa ei löydy enää vw:n sivuilta. Pitää katsoa ohjekirjasta kun seuraavaksi näen auton
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä


mfroberg

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 03.03.21 - klo:18:00
320NM

https://www.auto-data.net/en/volkswagen-touran-ii-2.0-tdi-115hp-dsg-37506

Tuossa linkin autossa on 85kW/115hv ja siinä lukee myös että valmistettu vuoteen 2020 saakka. Nyt tässä on kyseessä uudella SCR-järjestelmällä olevat 2021-malliset(?) koneet. Katsoin konfiguraattorissa uutta Tourania. No siinä oli kaksi vaihtoehtoa diesel-voimalinjaksi:
- 2.0 TDI 90kW/122hv/320Nm ja manuaalilla
- 2.0 TDI 110kW/150hv/360Nm ja DSG:llä(DG381)

Golfille taas antaa vaihtoehdot:
- 2.0 TDI 85kW/115hv/300Nm ja manuaalilla
- 2.0 TDI 85kW/115hv/250Nm ja DSG:llä(DQ200?)
- 2.0 TDI 110kW/150hv/360Nm ja DSG:llä(DQ381)

Eli Touraniin ei enää tarjota tuota pienempitehoista dieselkonetta DSG:n kera ja Golfissa se on kastroitu 250Nm väännölle DSG:n kanssa.

Aikamoinen vaihtelu tuossa on jos konfiguraattooriin on luottaminen. Siinä on automyyjällekin opettelemista jos/kun pitäisi tietää oman myyntipaletin tekniset tiedot. Eli koneelta ne on katsottava tapauskohtaisesti.


VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Sped

Onko kellään kokemusta suuremmasta vetomäärästä 2.0L dieselin 200 hv moottorilla, että miten sulavasti etenee? Vielä en ole itse päässyt kokeilemaan raskaammalla kuormalla.

Muuten on kyllä oikein mallikas moottori, pehmeästi lähtee (sportillakin), mutta kun painaa enemmän pohjaan niin sitten lähtee vähän lujempaa :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

rampas1980

Lainaus käyttäjältä: Sped - 16.08.21 - klo:18:35
Onko kellään kokemusta suuremmasta vetomäärästä 2.0L dieselin 200 hv moottorilla, että miten sulavasti etenee? Vielä en ole itse päässyt kokeilemaan raskaammalla kuormalla.

Muuten on kyllä oikein mallikas moottori, pehmeästi lähtee (sportillakin), mutta kun painaa enemmän pohjaan niin sitten lähtee vähän lujempaa :D

Sulla näyttäis olevan alltrack alla niin kerrohan vähän kokemuksia?  :D Sellaista tässä itsekin odottelen...
VW Golf Variant alltrack -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: rampas1980 - 17.08.21 - klo:10:44
Sulla näyttäis olevan alltrack alla niin kerrohan vähän kokemuksia?  :D Sellaista tässä itsekin odottelen...

Juu sellainen ollut nyt vajaan kuukauden, n. 2000 km kertynyt. Auto on kyllä oikein mallikas, moottori on suhteellisen hiljainen ja vaivaton. Lähtemiseen ja pysähtymiseen tottuu hyvin nopeasti, kaasu ja jarru ovat vähän erilaiset kuin edellisessä autossa (Audi A4 B9).

Ohjelmiston ja vikojen osalta olen huomannut muutamia, niitä puinut hieman tuolla "viat, ongelmat, jne" -palstalla, mutta kaikki kulminoituvat pääosin käyttöjärjestelmään. Ei mitään suurempia vikoja siis, mutta itse olen hyvin tarkka autostani ja sen toimivuudesta, niin siksi olen pannut merkille.

Talvea kovasti odotan, jotta pääsee antamaan kunnon arvion nelivedosta. Sitä en edelleenkään tiedä, että onko kyseessä Haldexin uusin 6. generaatio (Octavia Scout 2021 tällainen on), mutta ihmettelisin jos ei olisi.

Jousitus on hyvinkin pehmeä (ainakin edelliseen autoon verrattuna), offroad ajomoodia en ole vielä sen suuremmin päässyt käyttämään, joten kokemusta siitä ei oikeastaan ole. Ohjaustuntuma on mielestäni todella hyvä, eikä ratin keskivaiheella ole yhtään "tyhjää" tilaa, vaan reagoi heti pienimpiinkin muutoksiin.

120 km/h vauhdissa äänimaailma alkaa olemaan jo äänekkäämpi, samoin hiekkatiellä vasemmalta takaa B-pilarista (korvan juuressa) kuuluu hiekan rapina pohjaan, jotenkin kantautuu pilaria pitkin korviin.

Kokonaisuudessaan ainakin vielä olen ollut todella tyytyväinen autoon, sisätiloissa ei ole oikeastaan myöskään minkäänlaista moitetta. Aurinkolaseille kaipaisin erillistä pidikettä, mutta pidän niitä kännykän latausasemassa, ja kännykkää sivuttain avaimelle suunnitellussa kapeassa tilassa vaihdekepin vieressä (iPhone 12 pysyy ainakin todella hyvin).

Takatilat ovat riittävät 190 cm aikuisille (kuskinpenkki 192 cm ajajalle asetettuna), puhumattakaan takaluukun 611 litran tilasta. Led-valo olisi toki hyvä olla myös vasemmalla puolella takatilaa, kun nyt se on vain oikealla puolella.

Ajovalot ovat mielestäni todella hyvät ja kirkkaat (IQ-lights), talvella korostuu luultavasti. Tekniikan Maailma oli samaa mieltä :D Eli suosittelen niitä kyllä.

Millaisilla varusteilla sinulla on tulossa auto? Ja mikä väri?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

rampas1980

Lainaus käyttäjältä: Sped - 17.08.21 - klo:11:32


Millaisilla varusteilla sinulla on tulossa auto? Ja mikä väri?




Tommonen on tulossa.
VW Golf Variant alltrack -22

Sped

Okei, onko milloin tarkoitus saada käyttöön?

Varusteet näyttävät olevan kunnossa, en usko että petyt. HK:stä mulla ei ole kokemusta eikä sellaisista premium äänentoistosta muutenkaan, mutta uudessa autossa on huomattavasti paremmat "popit" kuin edellisessä Audissa.

Webastoakaan en ole vielä päässyt kokeilemaan tositoimissa, että saa nähdä kuinka hyvin se lämmittää moottorin ja sisätilat. Audissa se oli käytännössä toteutettu niin, että lähtökohtaisesti lämmittää sisätilat ja toissijaisesti moottorin, mutta toimi sekin talvisin hyvin kyllä.

Kerro sitten kun saat sen, että onko avaimettoman lukituksen kanssa minkäänlaisia ongelmia, sillä itse olen huomannut, että avaa satunnaisesti ovet minun lähestyessä autoa, vaikka olen sen ominaisuuden laittanut pois päältä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

rampas1980

Lainaus käyttäjältä: Sped - 19.08.21 - klo:15:35
Okei, onko milloin tarkoitus saada käyttöön?

Varusteet näyttävät olevan kunnossa, en usko että petyt. HK:stä mulla ei ole kokemusta eikä sellaisista premium äänentoistosta muutenkaan, mutta uudessa autossa on huomattavasti paremmat "popit" kuin edellisessä Audissa.

Webastoakaan en ole vielä päässyt kokeilemaan tositoimissa, että saa nähdä kuinka hyvin se lämmittää moottorin ja sisätilat. Audissa se oli käytännössä toteutettu niin, että lähtökohtaisesti lämmittää sisätilat ja toissijaisesti moottorin, mutta toimi sekin talvisin hyvin kyllä.

Kerro sitten kun saat sen, että onko avaimettoman lukituksen kanssa minkäänlaisia ongelmia, sillä itse olen huomannut, että avaa satunnaisesti ovet minun lähestyessä autoa, vaikka olen sen ominaisuuden laittanut pois päältä.

Tarkoitus saada ajoon marraskuun lopussa, tämä tulee työsuhdeautoksi ja edellisen liisari loppuu silloin.

Ja keyless go on ihan ehdoton, minulla nyt Octavia ja siihen on kovin ihastunut ettei tarvitse taskuja kaivella  :) Koeajossa ihastuin pirteään 200hv diesel koneeseen ja taitaa viedä vähemmän soppaakin kun nykyinen 2.0 TDI Skoda.
VW Golf Variant alltrack -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: rampas1980 - 20.08.21 - klo:08:31
Tarkoitus saada ajoon marraskuun lopussa, tämä tulee työsuhdeautoksi ja edellisen liisari loppuu silloin.

Ja keyless go on ihan ehdoton, minulla nyt Octavia ja siihen on kovin ihastunut ettei tarvitse taskuja kaivella  :) Koeajossa ihastuin pirteään 200hv diesel koneeseen ja taitaa viedä vähemmän soppaakin kun nykyinen 2.0 TDI Skoda.

Vaikka auto on kuukauden päivät kohta ollut minulla, niin silti on kyllä tottumista vielä tuohon keylessiin. Lähinnä siihen, että kävellessäni parkkihallista pois alkaa epäilykset heräämään, että "laitoinkohan ovet kiinni" :D

Ja kyllä tuo moottori tuntuu todella hyvältä ja suhteellisen taloudelliselta. Nyt ollut suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa vielä, niin keskikulutus sen 4,5 l/100km. 40 min mökkireissulla päässyt 3,8 l/100km.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.08.21 - klo:08:43
Lähinnä siihen, että kävellessäni parkkihallista pois alkaa epäilykset heräämään, että "laitoinkohan ovet kiinni" :D

Sama oireyhtymä, johon käytän sovellusta ja se kertoo että lukossa on.  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.08.21 - klo:08:55
Sama oireyhtymä, johon käytän sovellusta ja se kertoo että lukossa on.  ;D

Oon alkanut tekemään samaa. Itsellä sovellus toimii kyllä oikein hyvin, lämmityskin lähti kerran päälle kun kokeilin.

Mutta onko niin, että tietyn ajan jälkeen sovelluksesta ei voi enää laittaa Webastoa päälle tai muita toimintoja... ? Ellei osta sitä We Connect + tms.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

^Omassa on vuoden soppari, netissä hinnat paljon maksaa jatko.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.08.21 - klo:08:43
Vaikka auto on kuukauden päivät kohta ollut minulla, niin silti on kyllä tottumista vielä tuohon keylessiin. Lähinnä siihen, että kävellessäni parkkihallista pois alkaa epäilykset heräämään, että "laitoinkohan ovet kiinni" :D

Tuohon voi hakea pintä helpotusta jos autossa on sähköisesti koria vasten kääntyvät peilit. Laittaa asetuksista valinnan päälle että kääntää peilit automaattisesti koria vasten kun laittaa ovet lukkoon niin näkee silmällä vähän pidemmältäkin että tuliko laitettua ovet lukkoon  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sped

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.08.21 - klo:13:32
Tuohon voi hakea pintä helpotusta jos autossa on sähköisesti koria vasten kääntyvät peilit. Laittaa asetuksista valinnan päälle että kääntää peilit automaattisesti koria vasten kun laittaa ovet lukkoon niin näkee silmällä vähän pidemmältäkin että tuliko laitettua ovet lukkoon  :D

Oot aivan oikeessa tuosta, itselläni ei vain ole kääntyviä. Toki samalla kun katson autooni päin, voin toki painaa vielä varmistukseksi avaimesta :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Mulla olis, mutta otin peilien kääntymisen pois päältä samantein.
Joskus se tupla(lukko) napsaus avaimesta ei vaan toimi. Auto on päättänyt että enää en sulle vilkuta valoja.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Olen aina ajatellut, että ihan siistin näköstä, mutta jokseenkin turha ominaisuus :D Tai jos haluan ne kääntää, saa ne manuaalisestikin käännettyä. Talvella vähän pelottaisi kun paukahtaa pakkasella kiertymään lähtiessään.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy