Mikä aktivoi varakuskin turvatyynyn, jotta se laukeaa tarvittaessa

Aloittaja Adokcs, 21.02.21 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

Adokcs

Mistä tulee tieto oikeanpuoleiselle turvatyynylle jotta  se aktivoituu ja laukeaa tarvittaessa kolarissa.
Liittyykö se jollain tavalla turvavyön varoitussummeriin, tai turvavyön lukon käyttöön.

Meillä on 2 cm tyyny penkillä ja useinkaan ajoon lähdössä turvavyön merkkisummeri ei hälytä.

Ei hälytä myöhemminkään, kun huomataan itse laittaa turvavyö kiinni. Summeri ei myöskään koskaan ole hälyttänyt, vaikka laittaa 12 litraa maitoa ym. sisältävän ruokakassin istuimelle.

Muissa automerkeissä hälyttää joka kassista, mitä laittaa pelkääjän istuimelle ja pitää pitää turvavyötä lukittuna.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

a_jaba

Syttyykö merkkivalo jos penkillä istuu aikuinen tai siinä on 12 litraa maitoa vaikka summeri ei huutaisi?

Itsekkin olen kyllä huomannut että esim. ruokakassi ei sytytä turvavyön merkkivaloa kovinkaan helposti.

Jos merkkivalo syttyy mutta summeri ei huuda niin se on varmaan koodattu pois päältä ja tällöin turvavyötunnistuksen pitäisi toimia normaalisti ja silloin oletettavasti turvatyyny toimii normaalisti.

Niin ja siis itse olen siinä luulossa että turvatyyny aktivointi perustuu nimenomaan turvavyöhön eikä istuintunnistukseen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Minulla on uskomus, että pelkääjän airbag poksahtaa kolarissa aina jos sitä ei ole erikseen avaimella kytketty pois. Penkin painekytkin on vain turvavyön kiinnittämisen muistutusta varten. Voin toki olla väärässäkin, mutta olisi ihmeellistä jos joku menettäisi henkensä sen takia kun airbag ei lauennut viallisen penkin painekytkimen takia ???

No omassa TT:ssä on vielä toistaiseksi japsien tekemä sirpalekranaatti ;D Saas nähdä, milloin saan uuden airbagin 22 vuotiaiseen kesäautoon.

Vekkula

^ Jep, apparin bägi laukeaa kolaritilanteessa riippumatta siitä istuuko penkillä joku tai onko vyö kiinni/auki, on omakohtaista kokemusta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy