Vetelee niin ettei meinaa käsissä pysyä

Aloittaja Jaskas, 26.09.17 - klo:10:40

« edellinen - seuraava »

Jaskas

Moro!

Olen ihmetellyt että mikä tässä autossa on kun kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä meinaa auto lähteä ns. käsistä, vaikka noita tehoja ei nyt ihan liiaksi ole.
Ei mulla muilla etuvetoisilla ole noin käsittämätöntä vetelyä ollut, vaikka on ollut "hieman" tehokkaampiakin pelejä alla.

Onko muilla samanlaista menoa? Auttaisko kulmien säätö jonnekkin suuntaan?

Renkaina on perus ensiasennus 16"
Autona My17 farmari g-tec (110hv)

Passat B7 ecofuel

Rauta7

Helpompi kysyä kuin itse funtsia?
Jos ai ole mitään syytä, esimerkiksi pyörän korokkeen reunaan, tai asfalttikuoppaan ajoa, niin kannattanee ainakin seuraavat seikat tarkistaa: Rengaspaineet, jotka kannattaa nostaa 0,2-0,3 bar'ia peruspaineita korkeammiksi. G-Tec'in kaasutankki lisää taka-akselimassaa, siis taakse sitten hieman suuremmat paineet kuin eteen jo tyhjänä ajettaessakin.

Nyt kulmat taitavat olla "johonkin suuntaan". Jos renkaat ja paineet ovat kunnossa ja "syöksyilyä" ilmenee edelleen, niin kaikki pyörien asentokulmat kannattaa tarkistuttaa.
Golfkärry Mk 7.5

Hidalgo

Ei vetele yhtään. Tarkistapa renkaat ja/tai niiden kulmat.

Jaskas

Eipä tuohon mittariin ole vielä montaa kilometriä tullut ja ihan uudesta asti sama ominaisuus (Ei siis itse ole tullut rikottua/väännettyä paikkoja). Pitääpä kokeilla nyt alkuun noita paineita ja ensimmäisessä huollossa pyytää säätämään kulmat.
Passat B7 ecofuel

TTO

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 27.09.17 - klo:12:11
Eipä tuohon mittariin ole vielä montaa kilometriä tullut ja ihan uudesta asti sama ominaisuus (Ei siis itse ole tullut rikottua/väännettyä paikkoja). Pitääpä kokeilla nyt alkuun noita paineita ja ensimmäisessä huollossa pyytää säätämään kulmat.

Jos odottaa ensimmäiseen huoltoon  asti, voi olla, että pielessä olleiden kulmien säätö ei mene enää maahantuojan piikkiin.

ropellihattu

Niin plus että pahimmillaan ensimmäisessä huollossa saa laittaa renkaatkin uusiksi, jos on oikein pahasti kulmat metsässä. Taannoin joissain VI-Golfeissa oli tehtaalta lähtiessä kulmat niin pielessä, ettei saanut edes säätämällä kohdalleen.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

kt

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 27.09.17 - klo:12:11
Eipä tuohon mittariin ole vielä montaa kilometriä tullut ja ihan uudesta asti sama ominaisuus (Ei siis itse ole tullut rikottua/väännettyä paikkoja). Pitääpä kokeilla nyt alkuun noita paineita ja ensimmäisessä huollossa pyytää säätämään kulmat.

Joo, ei kannata odottaa ensimmäiseen huoltoon ja jos ei renkaiden ilmanpaineiden tarkistus kohdilleen auta, niin heti huoltoon vaan valittamaan. Kyllä auton takuun kuuluu tällainen asia hoitaa kuntoon.
Yleensä menettely on se, että jos ohjauskulmissa on vikaa, niin tarkastuksen ja säädön maksaa myyjä. Jos ne on kuitenkin kohdillaan, niin myyjä/ostaja maksaa puoliksi. Ellei vika selviä tällä toimenpiteellä, niin sitten otat huoltomiehen koeajolla ja selität asian. Kyllä se siitä.
Yleensä omissa tapauksissa on ollut max kilometrirajana noin 5000 km, jota ennen myyjä laittaa autoa vielä kuntoon em. perusteilla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Iero

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.09.17 - klo:12:56
Joo, ei kannata odottaa ensimmäiseen huoltoon ja jos ei renkaiden ilmanpaineiden tarkistus kohdilleen auta, niin heti huoltoon vaan valittamaan. Kyllä auton takuun kuuluu tällainen asia hoitaa kuntoon.
Yleensä menettely on se, että jos ohjauskulmissa on vikaa, niin tarkastuksen ja säädön maksaa myyjä. Jos ne on kuitenkin kohdillaan, niin myyjä/ostaja maksaa puoliksi. Ellei vika selviä tällä toimenpiteellä, niin sitten otat huoltomiehen koeajolla ja selität asian. Kyllä se siitä.
Yleensä omissa tapauksissa on ollut max kilometrirajana noin 5000 km, jota ennen myyjä laittaa autoa vielä kuntoon em. perusteilla.

Miksi ostajan pitää maksaa puolet, jos kulmissa ei vikaa? Antaa myyjän päättää, millä toimenpiteillä hän poistaa vetelyn. Jos hän tarvitsee siihen kulmien säädön, niin myös hoitaa sen ilman laskua. Jos vaihtaa renkaita tai tekee muita toimenpiteitä, niin sama juttu. Kyllä auton takuun pitäisi kattaa ajettavuutta häiritsevät viat.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Petunet

Kannattaa säädättää ennen kuin tulee 5000 km mittariin, sen jälkeen on itse maksumiehenä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Miktoy

Itse ärsytti uuden octavian ajettavuus. Sovin tarkastuksen myyjäliikkeeseen ja sanoin jo valmiiksi että auto on suht hyvä ajettava mutta tiedän siitä saatavan paremman. Pyörän kulman tarkastettiin. Rengaspaine laskettiin 18" renkailla edessä 2.0 ja takana 2.3 bar. Säätöä ei tapahtunut kun kaikki oli skodan väljissä toleransseissa ja säätäjällä ei omaa logiikkaa ole. Auraus melkein tapissa ja cambereissa heittoa toisiinsa nähden. Maksoin 69e kun normihinta olisi ollut 99e. Jos olisin tiennyt joutuvani maksamaan olisin vienyt eri paikkaan missä hommat osataan ja yhdessä tuumin päättänyt tekijän kanssa mitkä on hyvät arvot. Nyt omat rahat meni täysin valtuutetunhuollon tukemiseen. Syynä siis väljät toleranssit mitkä maahantuoja hyväksyy huonon ajettavuuden nojalla. Pohjana säädölle MY18 autolle oli pre fl 2015 säätöarvot. Tosin aika samat arvot varmaan molemmissa...
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

HAL9000

Oma MY15 farkku oli luovutuksen jälkeen heti vietävä pyöränkulmien säätöön, niin kamala ajettava oli haettaessa. Tuo sitten tehtiinkin ja jonkin verran ajettavuus parani. Oikein hyvää ajettavaa tuosta ei koskaan ole tullut. Kaikenlainen suuntavakavuuden puute on se päällimmäinen ongelma. Uraherkkyys ajettaessa ja kiihdyttäessä sekä tuuliherkkyys. Näissä useimmat ajamani nykyautot ovat reippaasti parempia. Tiedän että muihin autoihin vertaaminen on epäreilua, mutta vanha MK VI Golf oli merkittävästi tanakampi ja vakaampi ajettava.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

kt

Lainaus käyttäjältä: Iero - 27.09.17 - klo:17:56
Miksi ostajan pitää maksaa puolet, jos kulmissa ei vikaa? Antaa myyjän päättää, millä toimenpiteillä hän poistaa vetelyn. Jos hän tarvitsee siihen kulmien säädön, niin myös hoitaa sen ilman laskua. Jos vaihtaa renkaita tai tekee muita toimenpiteitä, niin sama juttu. Kyllä auton takuun pitäisi kattaa ajettavuutta häiritsevät viat.

1) Jos kulmissa on vikaa, niin myyjä tietenkin korjaa, ellei ole ajettu yli 5000 km, kuten kirjoitin.
2) Jos tarkastuksesa todetaan, ettei kulmissa ole vikaa, niin miksi myyjän pitäisi maksaa? Sehän on ollut"turha" tarkastus.

Todellisuudessa kannattaa tehdä näin. Ellei merkkiliike saa tuon 5000 km aikana autoa "ajettavaan" kuntoon eka säätökerralla, niin se johtuu juuri siitä, että ohjeellinen säätöhaarukka on laaja. Kannattaa viedä auto muualle ja pyytää aina laittamaan kulmat säätöalueen keskelle. Kyllä Octaviakin alkaa silloin kulkemaam suoraan. Mutta jos joka pyörä on kylläkin "alueella" , mutta jossain laidassa, niin mutkia tekee.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Iero

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.09.17 - klo:12:00
1) Jos kulmissa on vikaa, niin myyjä tietenkin korjaa, ellei ole ajettu yli 5000 km, kuten kirjoitin.
2) Jos tarkastuksesa todetaan, ettei kulmissa ole vikaa, niin miksi myyjän pitäisi maksaa? Sehän on ollut"turha" tarkastus.

Todellisuudessa kannattaa tehdä näin. Ellei merkkiliike saa tuon 5000 km aikana autoa "ajettavaan" kuntoon eka säätökerralla, niin se johtuu juuri siitä, että ohjeellinen säätöhaarukka on laaja. Kannattaa viedä auto muualle ja pyytää aina laittamaan kulmat säätöalueen keskelle. Kyllä Octaviakin alkaa silloin kulkemaam suoraan. Mutta jos joka pyörä on kylläkin "alueella" , mutta jossain laidassa, niin mutkia tekee.


Tarkoitin, että ei kannata itse määrätä, mitä tehdään, vaan valitta viasta ja pyytää se korjaamaan. Myyjä voi sitten päättää aloittaako kulmien tarkastuksesta vai muusta kohdasta vikaa selvittämään.


Minulla uusi Octavia vikuroi ja hölmö menin sanomaan, että kulmat pitäisi varmaan tarkistaa. Vikatuli kuntoon, mutta jouduin maksamaan koko laskun itse - minähän sen tarkistuksen tilasinkin/ pyysin.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Jaskas

Aika kivasti tässä on tullut tuon liisarin kanssa uus-avuton autoilija (tm). Nyt sentään kävin lisäämässä rengaspaineita 2 bar- 2,5 bar. Katsotaan miten vaikuttaa.

Myyjäliike lupasi myös tarkistaa kulmat. Pitää painottaa että tekevät viimesen päälle.

Kiitos tuesta :)
Passat B7 ecofuel

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 29.09.17 - klo:09:02
Aika kivasti tässä on tullut tuon liisarin kanssa uus-avuton autoilija (tm). Nyt sentään kävin lisäämässä rengaspaineita 2 bar- 2,5 bar. Katsotaan miten vaikuttaa.

Myyjäliike lupasi myös tarkistaa kulmat. Pitää painottaa että tekevät viimesen päälle.

Kiitos tuesta :)
Liisarin kanssa voi rengaspaineetkin tutkituttaa liikkeessä. Itse en kauaa jaksaisi ajella jos vetelisi oudosti. Kaikki viat vaan ylös ja viet auton liikkeeseen ja otat korvaavan auton tilalle. Tai istut toimistolla ja pyydät noutamaan aamulla huoltoon ja palauttamaan työpäivän päätteeksi.

Ambis

Tosi harmittavan kuuloinen ongelma :( Itellä palais kyllä välittömästi käämit.

Omalla RS:llä on ajettu nyt n. 17k ja se on aina ja edelleen menee suoralla tiellä täysin suoraan.

Voiko kyseessä olla vaan suorassa olevat renkaat vai voiko RS:n erilainen taka-akseli jotenkin vaikuttaa myös?
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Ambis - 30.09.17 - klo:14:17
Tosi harmittavan kuuloinen ongelma :( Itellä palais kyllä välittömästi käämit.

Omalla RS:llä on ajettu nyt n. 17k ja se on aina ja edelleen menee suoralla tiellä täysin suoraan.

Voiko kyseessä olla vaan suorassa olevat renkaat vai voiko RS:n erilainen taka-akseli jotenkin vaikuttaa myös?

Mikä tässä tapauksessa tuossa RS:n taka-akselissa on niin erilaista?

Nestori

-14 mallin nelikko farkku diesel meni ennen kuin juna. Uusien kesärenkaiden myötä hyppii urissa kuin villi varsa kesälaitumella. Varsinkin, jos takana vähänkin enemmän kuormaa. Nyt alla Conti Premium Contact, edellinen taisi olla Contin ensiasennuskumi. Rengaspaineet 2,5 joka nurkassa.

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 30.09.17 - klo:16:32
Mikä tässä tapauksessa tuossa RS:n taka-akselissa on niin erilaista?

1cm leveämpi taitab olla, ei kai muuta. Siis G-Tec vs. RS.

Olettaen siis, että molemmat FL?
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Adokcs

Kyllä ihmettelen. Ekana tulee mieleen kuljettajan ajotaidot *), sopeutua uuteen autoon. Kyllä kulmien säädöillä saadaan paremmat ajo-ominaisuudet, mutta vain suoraan menossa. Mutta siitä seuraa lisääntynyt renkaiden ja polttoaineen kulutus. Lisäksi vaikeampi käyttäytyminen ääritilanteessa. En kyllä säveltäisi itse, enkä antaisi mielipide asentajan ruuveja väännellä.

Mutta tuollainen asia on helppo korjata, kun asian pystyy näyttämään huollossa.

Aikoinaan -63 vuodesta .80 lukuun oli usein huonoja renkaita, niin huonoja että kun vaihtoi vuosivaihdon, pysähtyi monta kertaa tarkistamaan rengaspaineita. Nykyään en ole tavannut enää niin huonoja renkaita.

*) niin, vaikka ite ajoin ekan vuonna yli 25 tkm, niin katson että vasta 5-6 ajo vuonna, yli 150 000 km jälkeen minusta tuli "hyvä kuski".  Alussa, vuosia piti miettiä rekkaa peruuttaessa, mihin rattia kääntää ja usein oikaista, nyt peruutan silmät kiinni yhtä hyvin.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 26.09.17 - klo:10:40
Moro!

Olen ihmetellyt että mikä tässä autossa on kun kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä meinaa auto lähteä ns. käsistä, vaikka noita tehoja ei nyt ihan liiaksi ole.
Ei mulla muilla etuvetoisilla ole noin käsittämätöntä vetelyä ollut, vaikka on ollut "hieman" tehokkaampiakin pelejä alla.

Onko muilla samanlaista menoa? Auttaisko kulmien säätö jonnekkin suuntaan?

Renkaina on perus ensiasennus 16"
Autona My17 farmari g-tec (110hv)

Tutulla oli aikoinaan isossa Volvossa renkaiden uusimisen aika. Uudet renkaat eivät tahtoneet sitten millään kulkea kelvollisesti. Marmori vaihtoi etupäähän kuulemma melkein kaikki kulutusosat, nivelet mm. mutta ei auttanut. Itse epäilisin runkovikaa, mutta syyksi paljastui huono kumiseos. Ihan merkkirenkaat olivat. Koska tästä on jo kulunut reippaasti aikaa, en sen enempää mene yksityiskohtiin -  muisti voi jo tehdä temput.  :o
Yritetään pärjätä.

Hidalgo

Ei voi kun nauraa  ;D
Yksi kysyy mikä autossa saattaa olla vikana, niin täällä puhutaan yli 50-vuotta vanhoista renkaista, ja "kehutaan" omia ajotaitojaan selittelemällä että hyvät henkilöauton ajotaidot tulevat kun osaa peruuttaa rekkaa silmät kiinni. Aika vähän on ammattikuski tosin ajellut jos 25tkm vuodessa on vain mittariin kertynyt.
Onnea  ;D

Jaskas

Nyt auto kulkee paremmin. Suurin ongelma oli niinkin yksinkertainen kuin nuo rengaspaineet. Kulmat ei juurikaan ollut pielessä. Ne nyt on hieman tarkemmin lähellä tehtaan arvoja.

Yllättävää sinäänsä että kulmista ei pysty säätämään mitään muuta kuin aurausta edessä ja takana. Mitään muita kulmia ei voi säätää. Esim takana oli camberit hieman tehtaan speksejen ulkopuolella.
Passat B7 ecofuel

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 08.10.17 - klo:20:30
Ei voi kun nauraa  ;D
Yksi kysyy mikä autossa saattaa olla vikana, niin täällä puhutaan yli 50-vuotta vanhoista renkaista, ja "kehutaan" omia ajotaitojaan selittelemällä että hyvät henkilöauton ajotaidot tulevat kun osaa peruuttaa rekkaa silmät kiinni. Aika vähän on ammattikuski tosin ajellut jos 25tkm vuodessa on vain mittariin kertynyt.
Onnea  ;D

+1

Täällä nykyään niin "naurettavaa" porukkaa, ettei voi muuta kuin ihmetellä. Tulee mieleen amispoikien tapaamispaikka. Mutta hyvä että Octavia kiinnostaa!   ;D
PS. Threadi oli aika erilainen v 2013 syksyllä...
PS1. En ole moderaattori, mutta voisi ongelmista laittaa viat/murheet ketjun alle, eikä omaa ketjua jokaisesta outoudesta.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Iero

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 20.10.17 - klo:20:36
+1

Täällä nykyään niin "naurettavaa" porukkaa, ettei voi muuta kuin ihmetellä. Tulee mieleen amispoikien tapaamispaikka. Mutta hyvä että Octavia kiinnostaa!   ;D
PS. Threadi oli aika erilainen v 2013 syksyllä...
PS1. En ole moderaattori, mutta voisi ongelmista laittaa viat/murheet ketjun alle, eikä omaa ketjua jokaisesta outoudesta.


Hiukkasen on pannut ajattelemaan, kun Skodan kohdalla viat/murheet ketjussa on jo yli 150 sivua viestejä - mikä muu merkki pystyy samaan?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Iero - 20.10.17 - klo:21:36

Hiukkasen on pannut ajattelemaan, kun Skodan kohdalla viat/murheet ketjussa on jo yli 150 sivua viestejä - mikä muu merkki pystyy samaan?
Varmaan tojota. Octavioita vaan on valitettavasti niin paljon että kirjoituksia tulee. Aika vähävikainen tämä kuitenkin taitaa olla.

rami

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 26.09.17 - klo:10:40
Moro!

Olen ihmetellyt että mikä tässä autossa on kun kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä meinaa auto lähteä ns. käsistä, vaikka noita tehoja ei nyt ihan liiaksi ole.
Ei mulla muilla etuvetoisilla ole noin käsittämätöntä vetelyä ollut, vaikka on ollut "hieman" tehokkaampiakin pelejä alla.

Onko muilla samanlaista menoa? Auttaisko kulmien säätö jonnekkin suuntaan?

Renkaina on perus ensiasennus 16"
Autona My17 farmari g-tec (110hv)



Minäpäs annan sinulle hyvän ja taatusti oikean neuvon. Jos sinulla on korkeakylkiset renkaat niin älä hyvä ihminen silloin kiihdyttele. Ajelle vaan iisisti. Tarkista paineet. ;D

TTO

^ Jälkiviisastelua. Tuossa edellä Jaskas jo totesi, että auto on nyt parempi. Rengaspaineet on laitettu kohdalleen ja kulmatkin on korjattu tehtaan arvoihin.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Iero - 20.10.17 - klo:21:36

Hiukkasen on pannut ajattelemaan, kun Skodan kohdalla viat/murheet ketjussa on jo yli 150 sivua viestejä - mikä muu merkki pystyy samaan?

Tämäkin "ongelma" ja sen ratkaisu on kerännyt tämän viestin jälkeen tähän ketjuun 29 viestiä. Siitä voi ehkä jatkaa sitä ajattelua...

kt

Joo, onhan se ..., että "vain" Skodissa on leasing-kuskit jättäneet rengaspaineet tarkistamatta. Onko Skodissa tuon painetarkastuksen suorittaminen jotenkin erityisen vaikeaa? :) 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy