Ajoasento - montako nykäsyä pohjalta?

Aloittaja jua, 06.08.17 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

jua

Itellä vähän ongelmia ollut aina ja joka autossa (pl. pakettiautot) saada järkevää ajoasentoa, ja vaikka johonkin päätyisi niin jää aina miettimään että "jos vähän säätäisi" ja sitten se on yhtä renklaamista. Voi olla että pitäs vaan johonkin tottua, ettei tarvii lähteä heti vaihtamaan vaikka Yetiin.

Eli jotta saan vähän referenssiä siihen että en kisko korkeudensäätöä särki, niin miten korkealla/matalalla muut ajavat Octaviallaan? 2015 mallissa oli näköjään 24 nykäystä pohjalta ylös, eli ajatteko enemmän alhaalla keskellä vai ylhäällä? Niin ja miten pitkiä olette.

Ja tosiaan tiedän että pitäisi laittaa "itselle sopiva", mutta jos muutamakin ilmoittaa ajavansa vaikka puolivälissä korkeudensäätöä niin maltan ainakin sitten muutaman päivän kokeilla sieltä suunnalta löytyvää "sopivaa" ennen kuin taas vartin päästä alkaa veivaamaan...

Mitään muita vinkkejä ajoasentoon? Vieläkö pätee sääntö että joku nyrkin verran tilaa pitäs olla pään ja katon välissä?

tven

Octaviasta en tiijä.Itse ole 185cm pitkä pätkä.Yeti on ainoa minulla ollut auto jossa penkin saa niin taakse ettei ylety kunnolla painamaan kytkintä pohjaan.
Yetissä ajelen kaupungissa penkki ylhäällä ja mitä pitempi maantiematka on sen alempana on istuin.
Golf IV:ssä on ne paremmat istuimet joilla voisi ajaa vaikka yhtä soittoa Lappiin.Penkki yläasennossa ei vain jalkatila riitä eli siinä ollaan keskiasennosssa tai alempana.Pahinta on kun kaataa Golfin farkun penkit nurin niin sitten etuistuimet jäävät aivan lliiaksi eteen ja pitkät reisut jäävät sillä tekemättä.
Ohjauspyörän vaihtelut aina vähän penkin asetusten mukaan.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Hidalgo

Ei yhtään nykäsyä, istun mahdollisimman alhaalla, jotta saa myös reisitukea. Pituutta itselläni on 186cm. Pään ja katon välissä olisi varmaa hyvä olla väh. se nyrkin verran rakoa, jottei pää osu kuopassa kattoon,mutta omasta mielestäni istut aivan liian korkealla jos katon ja pään väliin jää pelkkä nyrkki.

Marko

Ite olen 188 cm.Mahdollisimman ylhäällä istutaan,pää lähes katossa kiinni,pari senttiä rakoa.Haluan nähdä autosta myös jotain ulos,tosin näissä nykyautoissa tuo vähän vaikeaa.
Tuossa Ocussa vielä työntyy toi aurinkolippatsydeemi melkein ottaan kiinni,ahtaiksi on tehty.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Marko - 12.08.17 - klo:18:03
Ite olen 188 cm.Mahdollisimman ylhäällä istutaan,pää lähes katossa kiinni,pari senttiä rakoa.Haluan nähdä autosta myös jotain ulos,tosin näissä nykyautoissa tuo vähän vaikeaa.
Tuossa Ocussa vielä työntyy toi aurinkolippatsydeemi melkein ottaan kiinni,ahtaiksi on tehty.
En ymmärrä miten katonrajasta näkee muka paremmin ulos. Siitähän näkee paremmin vain maahan ja auton konepeltiä. Ei minun tarvitse konepeltiä katsella, katson mieluummin kauemmas liikennettä. Myös aurinkolippa toimii silloin tarkoituksensa mukaisesti.

seatts


Mulla pituutta 175cm ja penkki aina ala asennossa.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Pumpeli

185cm ja penkki oli  ala asennossa ocussa..ja vaimo ajaa samoilla säädöillä myös

Octavia4x4

177 cm ja penkki varmaan jossain säädön puolivälissä.. Päälaelta kattoon vähän reilu nyrkki, ehkä ~12 cm. Sporttipenkit. Itsekin kyllä tykkään nähdä sen konepellin. Autoon on mukavampi istuutua, kun penkki ei ole aivan mikroautotasolla..  :) Kaiken kaikkiaan Octavia III:ssa saa minun mittaiseni kuljettaja ihan kiitettävän ajoasennon.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Marko

Juu mikroautot on erikseen.Pikkasen koomisen näköstä,kun autosta ei näy ulospäin kuin kuskin otsa 8)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Marko - 12.08.17 - klo:19:50
Juu mikroautot on erikseen.Pikkasen koomisen näköstä,kun autosta ei näy ulospäin kuin kuskin otsa 8)

se vasta koomisen näköistä on,ku pää melkein katossa istutaan ;D

Marko1478

Itsellänikin on nykyisin ollut muutamassa autossa todella vaikeaa löytää hyvä ajoasento. Välillä meinaa hermo mennä kun säädät ajoasennon hyväksi ja seuraavan kerran kun astut sisälle autoon niin asento onkin aivan kamalan tuntuinen. Itse olen 180cm ja penkki on kutakuinkin siinä puolen välin tienoilla. Jos pidän niin matalalla kuin saa, niin vajoan sisustan uumeniin ja istuimen ja selkänojan kulma on todella jyrkkä, jolloin alaselkä rasittuu todella paljon.
Tuohon puoleenväliin se on nyt kutakuinkin asettunut, manuaalivaihteet tekee vielä haasteen kun kytkimen liikerata on aivan järkyttävän pitkä.

Edit. Lisäksi tuo octavian pääntuki on todella huono, se työntyy aivan liikaa eteenpäin. Tekisi mieli irrottaa se kokonaan ja kääntää toisinpäin.
Skoda Superb MY17

Killer

186cm pitkä ja aivan ala-asennossa on penkki, sama korkeus myös vaimolla joka lyhyempi. Muuten tuntuu että kaatuu eteenpäin kun takaosa nousee enemmän kuin etureuna.
Siltikin jään kaipaamaan Audi A4 B6:n s-line/ Golf IV GTI:n penkkien reisituen pituussätöä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Marko1478

Onkohan rs:n penkki yhtä matalalla alimmassa asennossa kuin elegancen kangaspenkki? Itse en kyllä tosiaan pysty alimmassa pitämään koska silloin selkänojaakin joutuu kallistamaan niin paljon taakse että on aivan makuuasennossa, muuten penkin kulma on liian jyrkkä. Alimmassa asennossa silmät ovat kutakuinkin kojelaudan kanssa samalla tasolla.

Pari kertaa on tullut mietittyä että miksi en hommannut mk7 golfia mikä oli samaan aikaan kiikarissa skodan kanssa. Siinä olisi ollut ergoactivepenkki joka olisi ollut varmasti 10 kertaa parempi.
Skoda Superb MY17

Killer

Mietin itse samaa päivällä. Minulla jää katon ja pään väliin nyrkin verran tilaa.
Kun vertaan penkin korkeutta Audi B6:n penkkiin niin istuin on Audissa paljon alempana.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Iero

Minulla penkki oli lähes yläasennossa, muuten väsyi selkä. Pituutta on 179 cm. Yksi merkittävä syy siirtyä pois Octaviasta oli auton ja auton penkin mataluus. Talvella aina hattu putosi päästä autoon mennessä vaikka kuinka yritti nöyristellä, koska penkki piti olla niin korkealla ja oviaukkoon jäi näin ollen vähän tilaa.
Osasyy oli varmaan myös se, että olin aikaisemmin ajellut CRV:llä ja olin tottunut nousemaan autoon. Nyt on jälleen korkeampi auto RAV4H ja autossa on mukava istua korkealla - siinäkin penkki on säädetty korkealle, mutta sisäänmenon ja ulostulon kanssa ei ole vaikeuksia. Muuta hyötyä on, että kaupunkiliikenteessä näkee paremmin ja maantiellä vastaan tulevien valot eivät häikäise niin paljon kuin matalalla istuessa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Daatta

175cm ja penkki ala-asennossa tietenkin. Paras ajotuntuma jne. Ei siinä suurta eroa näkyvyyteen tule jos penkin nostaa yläasentoon, vähän enemmän näkyy konepeltiä. Voihan sitä laittaa lisäksi koroketyynyn, jos ei muuten näe ulos.  :P Pakettiautot ovat sitten erikseen, niistä voi katsella muita alaspäin.

Työkaverin autosta pois noustessani löin pääni ovenkarmiin, penkki oli hilattu yläasentoon...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

BMF

Hauskoja ajoasentoja kyllä jos 188 ja penkki yläasennossa. Itse 190 ja penkki on pohjassa niin alhaalla kuin sähkösäätö sallii. Sit taas perskallistus on lähess tapissaan että pitkät konkelojalat saa takareidelle sopivan tuen.  Penkki noin 90% takana ja ratti myös vedetty niin syliin kuin saa. Ei kyllä pää katossa tulisi mieleen ajella.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ropellihattu

182cm ja kolme nykäystä ala-asennosta ylös.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

jua

Ihan hyvää vaihtelua :) Aika yläasennosta toistaiseksi löytynyt paras asento (pari viikkoa reissussa niin ehtiny tässä kokeilemaan...) mutta tuntuu että sitten ei taas näe oikealta tulevia kun on jo taustapeilikin edessä. Noo pitää kokeilla jotain muutamaa nykäsyä pohjaltakin muutamaksi päiväksi ja katsoa miten kehittyy.

Dissection

Ei yhtään nykäsyä ylös missän vag autossa,vaan haluaisin että penkki menisi paljon alemmas kuin nykyään.

Vekkula

Ei ole Octavia mutta vertailun vuoksi.
Seat Leon ja penkki alimmassa asennossa, mittaa 175cm ja katon ja pään väliin jää hieman reilu nyrkin mitta. Pitkä selkä ja töpöt jalat  ;D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

HiTecci

Jostain joskus muistelen kuulleeni että autovalmistajan mukainen optimi olisi juurikin n. nyrkin mitta katosta. Tällöin kuljettajan silmät asettuvat "oikealle" korkeudelle ja mm. turvatyynyn toiminta on optimaalisinta ??? Tosin omalla kokemuksella tuo keskipeili tulee mielestäni jo ihan liiaksi peittämään näkymiä oikealle ja siksi ajelenkin usein matalammalla, nähdäkseni tuon peilin alikin paremmin. Tosin 196cm oma runkoni ei nyt ihan hirveän alas kuitenkaan pääse, joten yleensä sivuikkunasta ulospäin näkyy silti vähän enempikin kuin vain korva ;) Nykyisellä kulkineellani tuo tarkoittaa alinta mahdollista asentoa, mutta vielä siitäkään ei autosta noustessa juuri tartte ylös ponnistella, vaan asento on lähes luonnollisen tuolilla istuva, vaikka on molemmat jalat auton ulkopuolella maassa = helppokulkuinen. Tokihan nuo sähkösäädöt nyt tuossakin mahdollistasi vaikka mitä hienosäätö-räpläämistä, mutta omalla kohdallani ne menevät käytännössä täysin hukkaan, sillä kun se asento on kerran löytynyt, ei noihin säätöihin enää kosketa, autolleni kun ei talossa ole muita kuljettajiakaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.08.17 - klo:08:47
Jostain joskus muistelen kuulleeni että autovalmistajan mukainen optimi olisi juurikin n. nyrkin mitta katosta. Tällöin kuljettajan silmät asettuvat "oikealle" korkeudelle ja mm. turvatyynyn toiminta on optimaalisinta ??? Tosin omalla kokemuksella tuo keskipeili tulee mielestäni jo ihan liiaksi peittämään näkymiä oikealle ja siksi ajelenkin usein matalammalla, nähdäkseni tuon peilin alikin paremmin. Tosin 196cm oma runkoni ei nyt ihan hirveän alas kuitenkaan pääse, joten yleensä sivuikkunasta ulospäin näkyy silti vähän enempikin kuin vain korva ;) Nykyisellä kulkineellani tuo tarkoittaa alinta mahdollista asentoa, mutta vielä siitäkään ei autosta noustessa juuri tartte ylös ponnistella, vaan asento on lähes luonnollisen tuolilla istuva, vaikka on molemmat jalat auton ulkopuolella maassa = helppokulkuinen. Tokihan nuo sähkösäädöt nyt tuossakin mahdollistasi vaikka mitä hienosäätö-räpläämistä, mutta omalla kohdallani ne menevät käytännössä täysin hukkaan, sillä kun se asento on kerran löytynyt, ei noihin säätöihin enää kosketa, autolleni kun ei talossa ole muita kuljettajiakaan 8)
Tuo ohje tuskin pitää paikkaansa, turvatyyny kun tulee ratista ja ratin korkeutta voi nykyautoissa säätää.
"Luonnollinen tuolilla istuva" -asento ei ole paras auton ajoasento. Busseissa ehkä istutaan tuohon malliin, mutta se ei todellakaan ole hyvä ajoasento henkilöautoille.

Adokcs

Pituus ennen 175, nyt vanhempana on pituutta 170 cm. Penkki aivan ylös ja pykälä alas, jotta seuraava kuski ei revi mekanismia rikki.  Lisäksi mulla on 3 cm tyyny, tukee reisiä polviin asti, on selkänojasta 10 cm etäällä. Jos ajaa lippalakki päässä se osuu joskus kattoon ja otan sen pois. Penkki melko takana, ratti täysin takana ja ylhäällä.

Yleisesti ottaen olisi kai turvallisin istua, penkki alhaalla, polvet sopivasti koukussa, mutta istuja  ja ratti mahdollisimman kaukana tuulilasista.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy