Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Adokcs

#1
Huoltaminen / Vs: Kalliit tulpat
21.04.23 - klo:22:06
Toivottavasti asentavat huolellisesti. Niin monta kertaa olen 58 vuoden aikana kuullut, että kopauttaneet asentaessa ja kärkiväli on pienentynyt. Ovat em. tapauksissa aiheuttaneet mm. syksyllä, kostealla säällä mm. käynnistyksen hidastumista.
#2
Olen laittanut hidastimen taakse palan vaahtokumia, samaan rakoon, jotta hidastin ei pääse ulos missään asenossa. Otan hidastimen pois koukusta ja laitan takaisin ohuella -pitkällä 150 mm- ruuvimeisselillä. Tietysti on hyvä olla "kohdevalo" hidastimen koukun katsomiseen.
Vaahtokumini on, paksuus 10,5 mm, neliömäinen 49 x 49 mm ja siinä on keskellä 16 mm reikä. Tärkeintä on vain paksuus, ja jos se on pehmeämpi, ehkä muutaman millimetrin paksumpi. Laittaisin mieluummin isomman kuin pienemmän palan kuin nuo mitat. Tuo on kyllä ollut hyvä 8 vuotta. Jätän tuon vaahtokumipalan sinne pysyvästi. :D
#3
Bensiini polttaa 5-21 litraa per sata 1.4 Octacia 2015 farkuissa. Ajettaessa 1,5 km kauppaan, 1 km toiseen kauppaan ja noin 2 km kotiin kuluu usein yli 20 litraa sataa kohden.

Autoon otan aina lämpimästä, lähes kuumasta tallista, lattia on +15 astetta kuljettajan oven luona ja patterit on auton toisella puolella. Ajan hyvin rauhallisesti.
#4
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 31.12.22 - klo:11:46
Tuossa faktaa: "Tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan."

Mitä se kiinnostus merkitsee, sähköautoihin ei saa itse tehdä yhtään mitään. Ainakaan meidän jälkeläisten autoihin. Ei muuta kuin ajaa helposti ja halvalla. Ladata vuoroin omasta , vuoroin naapurin liittymästä. https://sahko.tk/
#5
Ajattelin viedä 40 000 km ajetun Octavia 1.4, 2015 ensimmäiseen huoltoon. Jakohihna siis uusitaan, aion vaihtaa myös moottorin ilmansuodattimen. Mitä muuta pitäisi huoltaa/uusia, mitään ei ole tehty ennen. Tietysti olen vaihtanut öljyt ja suodattimen joka vuosi sekä raitisilmasuodattimen.

Asennammeko enää alkuperäisiä Skodan jakohihnat vai kun niitä on varastossa.
#6
Mistä tulee tieto oikeanpuoleiselle turvatyynylle jotta  se aktivoituu ja laukeaa tarvittaessa kolarissa.
Liittyykö se jollain tavalla turvavyön varoitussummeriin, tai turvavyön lukon käyttöön.

Meillä on 2 cm tyyny penkillä ja useinkaan ajoon lähdössä turvavyön merkkisummeri ei hälytä.

Ei hälytä myöhemminkään, kun huomataan itse laittaa turvavyö kiinni. Summeri ei myöskään koskaan ole hälyttänyt, vaikka laittaa 12 litraa maitoa ym. sisältävän ruokakassin istuimelle.

Muissa automerkeissä hälyttää joka kassista, mitä laittaa pelkääjän istuimelle ja pitää pitää turvavyötä lukittuna.
#7
Webasto tuli hankittua aivan turhaan, joulukuussa muistin käyttää sitä kaksi kertaa. Käytän sitä vain kesällä, tuuletukseen.
Miten hoitaisi webastoa parhaiten, jotta se kuitenkin toimisi, jos talvi tulee. Varmaan ei ole mitään järkeä irrottaa polttoaineletkua ja käyttää tyhjäksi. 
#8
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.01.20 - klo:19:23
siis haluat pitää autossa virran päällä ilman että moottori on käynnissä ?


Yritin kysyä onko jonkillaisi virtoja enemmän päällä, jos vaihde on vapaalla eikä pysäköinti asennossa. En tainnut tulla ymmärretyksi. Mitään ulospäin ei näy, eikä kuulu, mutta mittaria en omista ja osaisinko sillä edes mitata.

taustaa;
Olen kaikissa autoissani pitänyt aina vaihteen vapaalla auton ollessa tallissa. Betonilattia on "ammattimaisesti" valettu, eli pientä laskua ulko-oveen jotta lumesta sulaneet vedet valuu ulos. Perällä on lattialla lankku jotta ei aja liian pitkälle ja sitä ennen 10mm vaneri jotta auto pysyy paikoillaan.

Kaikki edelliset autot, samoin vaimokin on ottanut ulos niin että on hieman työntänyt eteen ja taakse ja sitten antanut valua pihaan.
Näin ei tarvi mennä autoon ja ajaa ulos, pieni nyki ja sitten tallin ovet kiinni ja ajoon.  
Vaihe vapaalla on myös aivan hyvä vaikkapa tulipalon tms . takia.
#9
No joku varmaan kertois maajohdosta.
Itse vain kysäisisin oletko tarkistanut oikean sulakkeen ja onko se varmaan ehjä.
Toiseksi, ensiksi räpäläisin monta kertaa katkaisijaa, jos ei vilahda, etsisin katkaisijasta vikaa. Voihan siinä yhdistää oikeat johdot.

Sitten vetäsin ilmajohdon akulta katkaisijalle , syttyykö valot.
#10
Viekö enemmän virtaa jos automaattilaatikon vaihteen pitää tallissa N- siis vapaa-asennossa, kuin pysäköinti asennossa.

Viekö oven/ovien auki jättäminen jatkuvasti enemmän virtaa, sen valojen sammumisen jälkeen.
#11
Lainaus käyttäjältä: teraja - 20.10.19 - klo:21:58
Tähän oli pakko puuttua, että millä tavalla aktiivihiilisuodattimet on huuhaata? Aktiivihiili on ainoa yleisesti käytössä oleva tapa suodattaa esim. pakokaasuista tulevat haittakaasut. Lisäksi suodattavat hajuja pois. Ja hiili ei niistä kyllä karkaa minnekään jollei joku suodatinta onnistu fyysisesti repimään auki.

Aktiivihiilisuodattimet ovat sillä tavalla huuhaata, tiedät varmaan että sillä hiilellä on rajallinen kyky "imeä" epäpuhtauksia tms.

Luuletko että se hiili tietää koska sen autoosi asennat ja alkaa toimimaan siitä hetkestä kun sen asennat. Toimii vain ajaessasi eikä paikallaan ollessa.

Meilläpäin on opetettu että hiili alkaa toimimaan heti ja on jo varastossa menettänyt tehonsa.

Jos se suodatin pinnoitettu jollain aineella, tai olisi pakattu johonkin sopivaan  suojakaasuun, tai jotain muuta, niin se hiilen määrä on niin pieni että sen  teho riittäisi kenties 1 tunnin ajoon,  vajaan 100 kuutiometrin ilman puhdistukseen.

#12
Lainaus käyttäjältä: teemut - 13.01.19 - klo:22:10
Viimeisen kerran vahautin autoni ( siis normivaha ) 2004. Ensimmäisen kerran pesin uuden autoni ( nykyisen ) kun sillä oli ajettu 7321 km.

Minulla sama ajatusmailma.
Ensimmäisen uuden auton 1966 vahasin heti vaikka olisi pitänyt antaa maalin kovettua ehkä kuukauden pari?
1986 ostin opelin ja pidin 18 vuotta enkä vahannut kuin kerran aivan uutena. Myydessä pyyhin tärpätillä viikottain kun se oli myynnissä. Em. pesin puutarhaletkulla , aina sadesäällä jotta lika irtosi helpommin.

Auton vahaus ja varsinkin kallis kestovahaus on luottamus-asia ja minä en moiseen luota. Kun vahautatte, pyytäkää jättämään takaluukku käsittelemättä.

Tänä päivänä pesen harjapesulla , ajan talliin ja seuraavana päivänä pyyhin pullollisen tuollaista 2 kertaa vuodessa. https://www.ebay.com/itm/100ml-9H-Anti-scratch-Car-Liquid-Ceramic-Hydrophobic-Polish-Glass-Sprays-Coating/132944468414?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

100ml 9H Anti-scratch Car Liquid Ceramic Hydrophobic Polish Glass Sprays Coating

#13
Lainaus käyttäjältä: Nippanappa - 26.09.19 - klo:20:10
Tänään otettu kuva viikko sitten puhdistetusta lasista. Kuvan keskellä oleva puhdas alue on pyyhitty mikrokuituliinalla juuri ennen kuvan ottamista.



Hyvin outoa, itse en ole vuosikymmeniin pessyt tuulilasia sisäpuolelta. Olen ainoastaan pyyhkinyt kuivalla ja joskus ensin hieman vedellä kostutetulla talouspaperi rullalla. Tuon pyyhkimisen olen tehnyt vain silloin kun aurinko on sopivasti paistanut tuulilasiin ja sitten on näkynyt kaikki liat ja harmaudet.

Olisiko kysyjän tapauksessa käytetty jotain tuulilasin sisäpintaan kiellettyjä aineita. Ensin ajattelin että on sumutettu kojelautaan silikonia, tai muita kemikaaleja ja samoja aineita on mennyt tuulilasiin. Sitten tuulilasiin tarttuu kaikki lika.

Silikoni on varsin paha aine, sitä ei saa helpolla pois. Voisi myös ajatella että uudesta aktiivihiili sisä ilmansuodattimesta lentää aina hiiltä. (meillä ei käytetä em. suodattimia koska ovat huuhaa juttuja, vaan valkoisia).

Joskus oli runsaasti kirjoituksia "5 sateesta" aineesta, kun joku laittoi sisäpintaan.

Myös tupakointi voi tehdä moista, varsinkin jos lasin pinnassa on jotain kiellettyä ainetta.

Lisään, tuossa on kai kyseessä tuulilasin lika, eikä heijastuma. Ainakin mun skodassa koelauta heijastaa hurjasti ja heikentää näkyväisyyttä. Sen takia ostinkin heti suojan. "Octavia auton kojelautamaton maton aurinkosuoja", uskomatonta myös , tämä ei kuumene auringossa kuten koelauta.  https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=or+Skoda+Octavia+MK3+13+14+15+16+17+LHD+Car+Dash+Board+Carpet+Sun+Cover+Mat&_sacat=0
#14
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.10.19 - klo:08:30
Totta on myöskin se, että liian monet ajavat aivan turhaan nastoilla.

Kukapa sen tietäisi onko meidän autoissa käytetty nastarenkaita 50 vuotta turhaan. On ainakin selvitty autoa naarmuttamatta, tai kolhimatta ja aina päästy mukavasti perille.

Olen kuullut että matkan keskeytyminen talvella, pakkasella ja perheen kanssa on todella kurja tilanne.

Kannattaa myös muistaa että hankeen ajetun auton moottori saattaa keittää yllättävän nopeasti, kun ei saa jäähdytysilmaa.
#15
Te tiedätte kaiken, mutta löytyykö vastausta, mistä löytyy kaukovalojen vaihdon lähivaloillle,  herkkyyden asetus.  Uutena sen katsoin, siinä oli useampi vaihtoehto. Hieman mietin onko se paras, mutta jäi siihen automyyjän asentoon.

Tuolla on nimi https://youtu.be/Fwj4JfzHNeM   
En tarkoita sitä, jolla säädetään ajovalot/led-päivänvalot säätöä.

Videolla on aivan loistavan automyyjän kertomus asiasta, silloin kun oli auton luovutus. Nyt hän myy eri merkkiä.

Ja auto Octavia 2015/1, 1,4 l.
#16
"Autoon on vaihdettu Eibachin jouset "
Omia mielipiteitä, jos autoon on vaihdettu jouset, tietääkö kukaan enää niitä parhaita kulmia.
Tasapainoituksesta. Koneet ovat yleensä tarkkoja, itsekin käyn liikkeessä jossa on vanha kone ja aina on hienosti onnistunut. Testaan heti tasaisella tiellä yli 150 Km/h. Hyvin tasapainoitetulla on myös pienempi rengasmelu. Kävin pari kertaa tasapainoittamassa uudessa liikkeessä, jossa kone vei ja asetti renkaan tasapainoituskoneeseen ennen kiristystä ja itse tarkastusta. Siellä epäonnistui molemmilla kerroilla. Se on ratkaisevaa kuinka tarkkaan paino asetetaan oikeaan kohtaan. Jo 3 cm sivuun oikeasta paikasta merkitsee paljon, paljon enemmän kuin renkaan kivet ja nastojen väheneminen.

Auton suuntavakavuutta saa helpolla, kun laittaa aurausta, mutta lisää myös renkaiden kulumista ja ehkä laakereidenkin.
Suuntavakavuuteen vaikuttaa myös kuljettajan etäisyysnäkö ja ammattitaito yleensä. Ei kaikki ole koskaan kaikessa hyviä.
#17
Koelaudan heijastuminen tuulilasiin on ratkaistu Kiinassa.
Netistä löytyy kaikkea, enää tarvitse olla teesse itse mies. Viimeinen löytö Octavian koelaudan suoja, jotta se ei heijastu tuulilasiin. Tilaus tuli yllättävän nopeasti 14 päivässä ja hinta oli 9,46 eurooa. Pinta sopi yllättävän hyvin heti paketista otettuna. Voisin vielä mainita, en uskalla kiinnittää mukana tulevilla tarroilla, vaan kiinnitän hyväksi koetulla mattoteipillä. Tuo mattoteippi on ollut kesähelteet ja talven pakkaset, eikä ole kuiviunut, eikä ole sulattanut, tai jättänyt mitään jälkiä koelautaan. Tuo pinta pysyy kyllä paikallaan aivan hyvin, mutta tuuli ovea avatessa varmaan saa sen siirtymään.
Olen tehnyt itse suojia  jo -80 luvulta saakka, ensin mustasta keinoturkiksesta, nykyiseen Octaviaan tein sen isoäidin hamekankaasta.









#18
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 29.11.18 - klo:09:09
Mikä ihmisiä nykyään vaivaa kun tuntuu, että vain joka toinen näyttää liikenneympyrässä vilkkua. . >:(

En ole 50 vuoteen seurannut liikeneympyrässä ajavan vilkkua, mulla on niin hidas äly että sen "vilkun etsiminen" liikkuvasta autosta tuottaa vaikeuksia. Seuraan autoa.

Muistelen kuulleeeni että säännöt vilkusta muuttuivat. Enää ei auta kolaritilanteessa vaikka pystyt todistamaan auton vilkun käytön ja oletat että se kääntyy ja ajat sen eteen/kylkeen.
#19
Tiedoksi vaan,  olen laittanut aina jotain superkittiä hieman läpän ylä osaan. Pursotan  heti uutena. Muilla näyttää menevän likaa läpän ja sisälokarin väliin, meillä ei sitä ongelmaa.
#20
Minun tapani lähes joka kevät ja syksy renkaan vaihdossa, yli 50 vuotta. Painoin sylinteriä aina 3-5 mm sisäänpäin, "sopivasta välistä" ruuvimeisselillä tai muulla työkalulla KEVYESTI vääntäen. Joissain autoissa sai vain painamalla/vetämällä käsin sylinterin painumaan. Näin tuli siis muutama milli väljää jarrupalan ja levyn väliin.
Seuraavaksi piti heti painaa jarrupoljinta, jotta se ei unohdu. Jos kaikki jättää painamatta, saattaa tulla jarrunestettä säiliöstä ja sitten ajoon lähdössä jarrrut ei pidä ekalla painamisella.

Näin menetellen ei ollut missään autossa mitään jarruongelmia, vaikka nesteitä ei ole  vaihdettu. Ajoimme -75 -86, -01, -03, -04 luvun autoilla aina uudesta yli 10 vuoteen, yhden yli 18 vuoteen ja kaikki myytiin alkuperäisillä jarrupaloilla.

Minun ajatusmailmaani ei oikein mahdu se pintapuolinen puhdistuksen merkitys.
#21
Lainaus käyttäjältä: DSL - 22.01.18 - klo:06:51
Tonnehan mahtuu tiputtaa konehuoneen puolelle 1.5 TSI moottorin ja syylärin väliin pahvilevyn ex tdi:stä. Toki paloturvallisuus täytyy ottaa huomioon. Eipähän pitäisi ylikuumeta kun syyläri jäähdyttää normaalisti, mutta moottori suojattu viimalta. Nyt - 19 C.

Totta tosiaan, tuossa ei ole ajateltu yhtään paloturvallisuutta, kai joskus seisot liikennevaloissa. Tarkemmin en tiedä, mutta voiko paffi siirty moottoriin suuntaan myöhemmin. 
Toiseksi, melko heikko viimasuoja jos tuuli painaa irti jäähdyttimestä. Voisi hoitaa saman homman tavaratilassa.

JK. Minulle, kun olen teesse itse mies, on näytetty varoittava esimerkki, aivan uusi auto kun kaveri oli vetänyt johdon samasta läpiviennistä kuin alkuperäisetkin johdot kulkee ja liian suurella sulakkeella varmistettuna. Auton johtosarja tuhoutui hyvin pahasta paikasta.
#22
Kori ja valot / Vs: kojelautakamera
19.11.18 - klo:16:15
Lainaus käyttäjältä: JAK - 11.11.18 - klo:20:59
Nyt se kamera varastettiin, sivuikkuna rikkomalla.

Aina eivät edes yritä varastaa, muutamia kamera vain ärsyttää. Kannattaa asentaa huomaamattomasti ja ostaa sievänkokoinen kamera.
#23
Lainaus käyttäjältä: voipa - 18.03.18 - klo:23:11
Kyselinpä tuossa tarjouksia 2014-vuosimallin bensa-RS:n LL-öljynvaihdosta. Tarjoukset vaihtelivat 120-170â,¬ haarukassa. Sijaisauton olisi halvimmillaan saanut kympillä huollon ajaksi/päiväksi.

Autokeskus teki myös erittäin mielenkiintoisen tarjouksen: öljynvaihto 255â,¬ ja sijaisauto 67â,¬. Huhhahhei!

Onko sopivaa "sekoittaa soppaa". Huoltoja voi olla hyvin erilaatuisia. Toimivaan autoon voi tehdä vaikka minkä tasoisen huollon/öljynvaihdon, kuka tutkii ja miten lopputuloksen.

Kaikki autot ei tarvitse koskaan mitään huoltoa. Meilläkin oli vm. 2004 eräs auto jolla ajettiin 0-180 000 km, 11 vuoden aikana, eikä todella ollut yhtään kertaa missään huollossa. Ei yhtään leimaa edes takuuaikana. Itse vaihdoin öljyt imemällä, suodattimet, polttimot, yms. ja kaksi kertaa tulpat. Myynti viikolla vaihdoin takajarrupalat, eteen jäi loppuun kuluneet alkuperäiset.

Muistan senkin vielä kun "itä-suomessa" tehtiin matkailijoille halvalla huoltoja, usen kyllä unohtui suodattimien vaihto ja öljykin taisi olla halvinta laatua,  yms. asiat.

#24
Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 17.04.18 - klo:17:52
Itsellä kovan kilpailutuksen päätteeksi Suomen Vahinkovakuutus = Popvakuutus. Oli ylivoimasesti halvin itsellä PK seudulla. Auto siis Occu RS TSI. Muut jäivät joko palvelussa/vakuutuksen laajuudessa tai hinnassa.

Näytti olevan, eikä pelkkä mainos. Omalle Skoda Octavia 1.4 farkulle, vm. 2015 maksoi paras kasko liikennevakuutuksella alle 450 euroo, 200 e omavastuulla. On ehkä hieman halvempi kuin nykyinen, mutta en vaihda kun olen ollut samassa yhtiössä yli 45 vuotta.
#25
Kyllä ihmettelen. Ekana tulee mieleen kuljettajan ajotaidot *), sopeutua uuteen autoon. Kyllä kulmien säädöillä saadaan paremmat ajo-ominaisuudet, mutta vain suoraan menossa. Mutta siitä seuraa lisääntynyt renkaiden ja polttoaineen kulutus. Lisäksi vaikeampi käyttäytyminen ääritilanteessa. En kyllä säveltäisi itse, enkä antaisi mielipide asentajan ruuveja väännellä.

Mutta tuollainen asia on helppo korjata, kun asian pystyy näyttämään huollossa.

Aikoinaan -63 vuodesta .80 lukuun oli usein huonoja renkaita, niin huonoja että kun vaihtoi vuosivaihdon, pysähtyi monta kertaa tarkistamaan rengaspaineita. Nykyään en ole tavannut enää niin huonoja renkaita.

*) niin, vaikka ite ajoin ekan vuonna yli 25 tkm, niin katson että vasta 5-6 ajo vuonna, yli 150 000 km jälkeen minusta tuli "hyvä kuski".  Alussa, vuosia piti miettiä rekkaa peruuttaessa, mihin rattia kääntää ja usein oikaista, nyt peruutan silmät kiinni yhtä hyvin.
#26
Halvalla pääsee alkuun alle 30 eurolla, G1W-CB Full Black 2,7 tuuman 1080p.  On tarkka ja hyvä kuva. Rekkarit näkyy hyvällä säällä 80 km/h maantiellä kohdatessa ja sitä pienemmissä  nopeuksissa.

Tässä kondensaattori mallissa päivämäärä ei pysy montaa päivää, se sekoittaa hieman kansio järjestystä, jos tekee  matka elokuvaa. Mutta jos on "paha tilanne" kyllä sen löytää. Muita hienouksia ei ole, esim. parkkitila ja ilkivalta valvontaa. Hinta vaihtelee ko. kaupassa jatkuvasti 22 eurosta 36 euroon, koskaan ei ole jäänyt tulliin, kiinasta tilatut.

Tämänlaiset on edessä ja takana.  Virta tulee aina molempiin ajaessa 230v pistokkeelta muuntajan kautta. (muuntaja lukitussa kassalippaassa penkin alla, palovaaran takia). Lisäksi on  myös "erikoisjohdot", kaksoisjohdotus, jos muistan laittaa pistokkeen tupakansytyttimeen, kuvaa vaikkapa kaupan parkkipaikalla ollessani kaupassa. Kortiksi 32 GB, mahtuu yli 5 tuntia.

Suosittelisin ainakin tätä ekaksi kameraksi, jos ei riitä, voi sen laittaa takaikkunaan.
https://www.gearbest.com/car-dvr/pp_196898.html?wid=21

Tuossa on G1W-CB etukameran kuvaa. Kuvaa on hieman sumennettu. Aidossa kuvassa näkee hyvin ohittavan puolikaljun kuskin kasvot, rekkari ja vieressä istuvan naisen.
https://www.youtube.com/watch?v=g1zcjkqU8Nc&t=157s

Takakamera on tuon muotoinen https://dashcamtalk.com/dod-f900lhd/ mutta ei muuten samanlainen, koska on jo 8.vuotta täyttänyt.
Vanhassa  kamerassa oli hienouksia, esim. liiketunnistin. Se toimi useimmiten väärin, jos valoisuus vaihteli, oli vaikka puita ja tuulta, tai aurinko teki varjoja, kamera kävi jatkuvasti. Yhtään oikeaa käynnistymistä esim parkkipaikalla ohi ajavista autoista ei ollut.

Etukamera on ollut aina kiinni  joka autossa, peruutuspeilissä, kahdella ohuella maastopolkupyörän sisärenkaasta leikatulla kumilenkillä. Tuo vanha, jossa kääntyvä linssi oli siinä mielessä hyvä, kun sai laittaa suoraan peiliin ja linssiä kääntäen oikea suuntaus.
Nyt G1W-CB kameran alla on 20 cm pätkä em. sisäkumia, jossa on laitettu pikaliimaa ja kierretty n. 10 cm rullalle ja puristettu. Tämä sitten kameran alla, paksunnos ojan puolella. Ja molemmat kiinni parilla kumilenkillä taustapeilin konepellin puolella. Lisäksi kamerassa on 90 asteen irto-kulma, ojaan päin, (ei 90 asteen johto), johon kameran virta tulee. Alkuperäinen johto tulisi pystyyn, eikä mahdu näin kiinnityksessä autooni.
Toki sievän kameran saa kuljettajalta täysin piiloon, peilin taakse, mutta varakuski joutuu katselemaan sitä jatkuvasti. Ja kamera näkyy myös ulos.

Kun valitsin uusia varalle jos 8-vuotiaat kamerani pettää, mietin Transcend DrivePro 220 ‐autokamera, imukuppitelineellä. Tuossa luvataan monia hienoja ominaisuuksia suomen kielellä, mutta siinä oli kaksi vikaa, heikko kuvanlaatu ja toiseksi, se oli niin suuri että sitä ei saa asennettua huomaamattomasti autooni.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29439/fqjgv/Transcend-DrivePro-220-autokamera-imukuppitelineella

Eikä tässä vielä kaikki. G1W-CB kameralla saa hyvää kuvaa kun liittää sen virtapankkiin. Saa vaikka automaattisesti 5 tuntia kuvaa, jos virtapankki antaa virtaa. Kuvan laatu on aivan ok, jos kamera ei heilu. Joka kuva on kyllä terävää, mutta jos kamera liikkuu kädessä tulee epävakaata kuvaa ja ilkeä katsella. Kuva toimii hienona kakkoskameraa, eri kuvakulmasta, jos tekee elokuvia.
#27
Pituus ennen 175, nyt vanhempana on pituutta 170 cm. Penkki aivan ylös ja pykälä alas, jotta seuraava kuski ei revi mekanismia rikki.  Lisäksi mulla on 3 cm tyyny, tukee reisiä polviin asti, on selkänojasta 10 cm etäällä. Jos ajaa lippalakki päässä se osuu joskus kattoon ja otan sen pois. Penkki melko takana, ratti täysin takana ja ylhäällä.

Yleisesti ottaen olisi kai turvallisin istua, penkki alhaalla, polvet sopivasti koukussa, mutta istuja  ja ratti mahdollisimman kaukana tuulilasista.
#28
Kyllä pienellä kulutuksella pääsette. Ajamme pääasiassa pitkää ajoa valtatiellä, alle nopeusrajoitusten, kulutus aina kesälläkin yli 6.2 l/100. Emme ohittele, emme käytä jarruja kuin parkkiin ajaessa. Emme aja edellä ajavan nostattamassa tomussa, emmekä muutenkaan edellä ajavan ehdoilla. Renkaissa 2,35/2,45, siis ylipaineiset.
(octavia farkku 1,4 l, 2/2015)

Edellisessä Primera 1,6 farkku, oli päinvastoin, aina alle 6 l 100/kn, kesärenkain, sillä kyllä ajoimme vielä hieman rauhallisemmin.
#29
Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

edellisestä kirjoituksesta lainattu.
"Kyllähän autolla ilman ilmastointia voi ajaa, mutta enpä ostaisi rahalla autoa jossa ei ole automaatti-ilmastointia."

Oma kommentti, meillä ei ole vielä opittu käyttämään ilmastointia automaatilla, ei kesällä, ei talvella. Joskus on kokeiltu 50 km ja siirrytty entiseen tapaan.
Meillä on aina vain tuulilasiin, kesähelteellä myös kasvoille. Puhallin useimmiten 1 ja lämpö 18 astetta. Puhallinnopeutta joutuu kyllä syksyllä ja talvella ikkunoiden hikoilun takia lisäämään 3 asti, mutta harvoin.
#30
Lainaus käyttäjältä: Marko1478 - 14.08.17 - klo:21:31
Jynssäsin pari kolme viikkoa sitten tuulilasin aivan puhtaaksi sisäpuolelta ja nyt se on jo aurinkoa vasten aivan utuinen.

Helppo homma, se on sitä normaalia ulkoa tulevaa likaa, tomua. Vaikka on suodatin, niin se läpäisee pienimmät hiukkaset ja niitä on paljon.
Sitä likaa ei voi kokonaan välttää, mutta vähentää voi. Esim. joka auton perässä on valtava hieno pölypilvi, varsinkin kuivalla kesäsäällä. Sen näkee hyvin kun lenkkeilee maantiellä auringonlasku  aikaan. Tietysti vastaan tulevatkin aiheuttavat pölyä, mutta perässä ajaen se on aivan jatkuvaa. Sama pöly menee myös auton ilmanputsariin ja moottoriin.

Putsaa ja olen putsannut auton tuulilasin sisäpuolelta viimeiset 50 vuotta vain puhtaalla vedellä ja talouspaperilla. Ensin märällä paperilla, sitten sen päälle kuiva, siis kuivahkolla paperilla ja lopuksi täysin kuivalla. Hätätilanteessa pyyhkäisen kokonaisella, kuivalla talouspaperirullalla.
Parhaiten puhdistus onnistuu juuri sellaisella ilmalla ja silloin kun näkee sen tomun.

Innokkaimmille tuulilasin pesijöille voisin kertoa vielä kaksi varoitusta.
Ã,,lkää puhdistatko liian innokkaasti, se liimattu peili irtoaa joskus yllättävän helposti lasista. Tosi nykyisissä autossamme ei ole kai enää tuulilasiin liimattu.
Toiseksi, älkää käyttäkö sellaisia aineita joita ei ole tarkoitettu ko. paikkaan. Olen nähnyt kun yksi puhdisti lasia sisältä "5-sateesta" aineella, se aiheutti harmeja ja poistaminen hankalaa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy