Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - TTO

#1
Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 21.12.22 - klo:11:03
Jahas, sieltähän se vastaus löytyikin tuohon mistä valoista on kyse, kiitos!


Kokeilin taas pitää päällä ajovalot, pitkät ja päiväajovalot. Ei pala kummassakaan lampussa milloinkaan nuo sivuvalot. Mikä ihmeen virka noilla edes olisi, estetiikan lisäksi?
Ongelma jo selvisikin, mutta pieni huomio herjasta/lampun "nimestä": Herjassa lukee "Check front-left side light". Boldattu osuus siis kertoo, että ongelma on edessä vasemman puoleisessa umpiossa eikä sitä, että kyseessä olisi sivuvalo.
#2
Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.02.20 - klo:11:45
Aina merkittävä ero muun Suomen tiestöön on edelleen masuunikuonan lisääminen päällysteeseen.

Tämän vaikutushan jo kiistettiin, mutta itsellä on ainakin vahva epäilys sen vaikutuksesta.
OKTO-murskeen syy.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7512ffe4-4872-49cd-a183-4262223e199e
LainaaUudet tutkimustulokset vastaavat kysymykseen. Syypäänä on asfaltin runkoaineena käytetty terästeollisuuden sivutuote.
#3
Itsellä jo ainakin pari vuotta lukon kiristin on pitänyt tuota rutinaa, mutta toistaiseksi ei ole vaikuttanut toimivuuteen. Auto on käynyt marmorihuollossakin tänä aikana eikä ole tullut mitään kommentteja aiheesta, joten täten tuolla on ihan "virallinen hyväksyntäkin" ilmeisesti.  ;)
#4
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 03.02.22 - klo:23:31
Onks näissä bensavaloa ollenkaan? Tietsikan mukaan ainetta riittää vielä 60km mutta auto ei herjaa asiasta yhtään mitään??
Omassa valo taitaa syttyä 55 km kohdalla. Kyllä mittaristossa erillinen valokin joka tapauksessa on.
#5
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 21.01.22 - klo:16:09
Sen käytössä ei ole mitään ongelmaa, jos se osataan tehdä kunnolla, mitä Skoda ei ilmeisesti osaa. Omassa Audissa vastaava systeemi toimi täysin ongelmitta 3,5 vuotta kesät talvet kaikissa keleissä. Ja nyt alla on ollut viime vuoden keväästä saakka Bemari, jossa on vastaava systeemi, eikä ole ollut senkään kanssa pienintäkään ongelmaa minkäänlaisessa säässä.

Ainoa ärsyttävyys on autoa käsinpestessä, jolloin auto helposti lukitsee ja aukoo lukkoja itsekseen, jos suuria määriä vettä valuu ovenkahvojen päältä. Tämän voi välttää laittamalla auton avaimen kantaman ulkopuolelle, jolloin tuo remppaus loppuu. Viitisen metriä siihen hyvin riittää. Tätä kävi Audilla ja nyt myös Bemarilla.
Ehkä Skoda saa tuon Octavia IV:ssakin joskus toimimaan, kun Ocu III:ssa se on aina toiminut juuri edellä kuvatulla tavalla.
#6
2013-mallisessani (1.8 TSI) myös Webasto hyytyi. Kovemmalla pakkasella ei enää jaksanut käynnistyä, nollakelillä myöhemmin taas käynnistyi. Kaukosäätimessä kyllä näytti, että Webasto lähtee käyntiin ja autossa kuullostellen kaikki mahdolliset alkupumppaukset tapahtuivat, mutta lopullinen käynnistyminen ei kuitenkaan tapahtunut. Diagnoosin mukaan pumppu oli mennyt ja pumpun vaihtamisen jälkeen toimii taas normaalisti.
#7
Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:15:08
Totta tuokin. Mutta tässä lisäinfoa:
all-wheel-drive system makes use of a new electronically controlled multi plate clutch. This clutch, now in its sixth generation, is nearly 0.8 kg lighter than its predecessor and it is not only more efficient but also consumes less fuel, thanks to the use of low friction oil, reduced bearing preload and refined internal lubrication. For improved responsiveness, the control unit has been integrated, making an external processing unit redundant. The software assesses the customer’s driving style to determine whether all-wheel drive is required, completely shutting off the electric motor that drives the oil pump if necessary. If all wheel drive is required, the system is re-engaged within fractions of a second.
Jos oikein olen ymmärtänyt, Gen 5 Haldexissa voimaa välittyy aina taakse jonkin verran juuri "öljyjen" välityksellä vaikka kytkinlevyt ovatkin auki. Nyt tuon boldatun perusteella öljyä on ohennettu ja samalla pysyvä veto taakse on heikentynyt ja tarvittaessa siihen sitten reagoidaan nopeammalla prosessorilla ja pumpulla. Omaan korvaan tässä haiskahtaa polttoaineen säästön vuoksi tehty muutos (mainittu myös tuossa tekstissä) ja pelkän nelivedon näkökulmasta kyseessä ei välttämättä ole parannus vaikka toki markkinointimielessä se siltä (aina) saadaankin kuulostamaan.
#8
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 24.11.21 - klo:14:05
Ahaa, mikähän merkitys sivupeileissä olevilla kameroilla sitten on?
Onko kärkäs kommentointi perustunut teknisten yksityiskohtien väärinymmärrykseen?
#9
Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:14:17
Kuulemma ei ole suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.
Gen 5:n "huoltovapaata" siivilää pitää puhdistaa ihan samaan tahtiin kuin gen 4:n suodatin pitää vaihtaa, jos haluaa vedon toimivan takapyörille. (Gen 5:n "huoltovapaudesta" ja siivilän tukkeutumisesta on netti täynnä juttuja.)
#10
Lainaus käyttäjältä: ConD - 24.09.21 - klo:08:19
Mulla on mielikuva, että tuo "ulvahdus" voisi johtua siitä kun kytkinpakka tarraa kiinni viiveellä ts. luistaa. Aiemmin 1- ja 2-generaation haldexit oli enemmän "on-demand"-tyylisiä ja tarvitsivat pyörimisnopeuseroa akseleille toimiakseen jolloin kuluneemmissa autoissa tuota ulvahtelua kuuli kyllä. Se oli aikalailla just niinkuin timppa kuvailit - sekunnin parin sähkömekaanisen kuuloinen ulvahdus.

Tuommoista jos omasta haldexistani kuulisin niin selvittäisin asian asap. Aiemmassa autossa oli 5-gen haldexi ja se ei kyllä pitänyt koskaan mitään meteliä ja välillä sillä tuli ikävemmissäkin paikoissa ajettua. Nykyhaldexissahan tuo sähköinen pumppu tekee esipaineet tuolle lukitukselle, joten jos sihti on täynnä moskaa, niin eihän se pumppu paineita saa kunnolla tehtyä ja tuota "sutimista" kytkinpakassa voi esiintyä.
Olen samaa mieltä, että ääni tulee kytkinpakasta, mutta itsellä ääni on tullut kytkinpakan auetessa (näin päin ainakin itse olen päätellyt). Käytännössähän Haldex avaa lukitustaan vauhdin lisääntyessä. Kun oma pumppu ei vielä ollut tukossa, tuon ulvahduksen sai talvikelillä aikaiseksi lumipöperössä kovassa kiihdytyksessä ja vauhdin kohotessa riittävän kovaksi (yli 40 km/h). Tällöin siis sutimisenesto on pois päältä ja irtolunta on niin paljon, että auton saa sutimaan kaikilla pyörillä jatkuvasti ja jossain vaiheessa Haldex vähentää lukitustaan ja kuuluu tuo ulvahdus.

Aikanaan, kun Haldexin sihti oli tukossa, tuo ulvahdus tuli esim. irtosoralla lähtiessä hyvin pian auton liikkeellelähdön jälkeen. Etupää suti ja Haldexin vähäinen ote päästi kytkimen pari sekunttia liikkeelle lähdön jälkeen ja kuului tuo ulvahdus.

Ulvahdus on siis mielestäni mahdollinen myös "toisinkin päin" kuin ConD kuvasi.

#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
24.08.21 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: heller - 24.08.21 - klo:18:25
On siellä kai parhaillaan se 3kWh jemmassa. Esim RS iV menee alle 7s 0-100 vaikka sähkörange olisi 0km.
Niuhotan, mutta valmistajan mukaan akkuversio menee tasan 7 s ja ilman akkuja RS menee alle 7 s.
#12
Lainaus käyttäjältä: Kartsu - 26.03.21 - klo:16:09
Octavian ajotiekoneen näytöllä teksti:ECO TIP  Do not depress the accelerator when stationary.  Mitähän tarkoittaa.
Googlen mukaan: ,,lä paina kaasupoljinta paikallaan.

Tarkoitus lienee, että vaikka Ocun räyhäkäs olemus ja sporttinen pakoääni houkutteleekin kaasuttelemaan paikallaan ollessa, tätä olisi syytä välttää.
#13
Hieno peli tilauksessa! Näköjään Ocujen voimalinjavalikoima on päivittynyt ja laitoit heti sen maukkaimman tilaukseen - peukku siitä. Oletettavasti voimalinjan kehityksen tulee huomaamaan vanhaan verrattuna.
#14
Lainaus käyttäjältä: vws - 08.02.21 - klo:11:10
Tuli kolmen vuoden tauon jälkeen palattua VW leiristä Skodailuun. Edellinen oli Ocu vm2015 ja nykyinen 2019. Melkoinen pettymys on tehdasasenteiden Webaston kauko-ohjaimen kantama lyhentyminen. Vanhalla kauko-ohjaimella (muistaakseni sellainen "pisaran" muotoinen) sai lämmityksen laitettua päälle laittamalla kaken asunnon oven ulkopuolelle mutta nykyisellä pitää kävellä näköetäisyydelle autosta. Asunnon ulko-oven ja auton välissä on rivitalo ja etäisyyttä linnuntietä noin 60 metriä.

Nyt siis Weba suostui käynnistymään, kun käveli 20 metrin päähän autosta ja piti vielä siirtyä rivitalon takaa siten, että kakella on "näköyhteys" autoon. Tälle ei varmaan ole mitään tehtävissä? Onko kukaan koittanut parittaa vanhaa ohjainta FL Octaviaan, saisiko sillä kantaman ennalleen? Voihan se olla tosin autostakin kiinni ja pre-FL:ssä olisi parempi antenni kuin nykyisessä FL mallissa. Täytyy koittaa vielä laittaa auto parkkiin siten, että keula olisi kämppää kohden, jos sillä olisi vaikutusta. Nyt vaan hiihtokaudella se ei ole kovin käytännöllistä, kun ei suksia saa konttiin, ilman että siirtää auton ruudusta.
Ainakin pre-FL:ssä Webaston antenni on se hainevä katon takaosassa, joten sen puolesta perän piilottaminen katokseen voi vain huonontaa tilannetta. FL:n antennista ja eroista pre-FL:ään en tiedä. Pre-FL:n kake toimii tosiaan hyvin "pellon toiselta puolelta". Onhan kaken paristot vireessä?
#15
Kun itsellä vielä oli diesel, niin pyrin antamaan sille kenkää aina, kun normaaleissa liikennetilanteissa vain oli mahdollista (ohitukset, nopeusrajoitusten muutokset jne.). Jotenkin tuntuu hölmöltä ajatukselta hissutella muuten ja sitten erikseen väkisin huudattaa moottoria.
#16
Lainaus käyttäjältä: Punamusta - 10.11.20 - klo:23:58
Sain eilen pois takaperäremontista Octavia farm. 1,6 tdi:n, 175 500 km, vm -14. Perästä kuului kova jurina takapyörän loppuun kuluneen laakerin vaihdon jälkeenkin. Oli kuulunut jo pitkään. Huoltokorjaamo, ei merkkihuolto, selvitti remonttikulut: uusi perä ilman alvia 4 500 e + työt. Käytettynä tarjolla yksi, Ruotsissa, 3 000 e. Koska kustannukset olivat tuota luokkaa, ehdottivat, että vaihdetaan vain laakerit. Laakerityypin selvittämiseen tiesivät menevän aikaa, joten auto jäisi korjaamolle useaksi päiväksi. Kustannusarvio 1 500 - 1 700 e. Näin tehtiin.

Auto oli korjaamolla neljä työpäivää, josta muutama meni laakereita odotellessa. Poskilaakerit olivat pahasti kuluneet, muut kalut ehjät. Lisäksi piti vaihtaa stefa ja Haldex -öljyt. Lasku 1 560 e. Olen tyytyväinen, koska muuten auto olisi jäänyt pukeille jättikustannusten vuoksi. Suosittelen!
Tämän osaavan korjaamon tiedot kiinnostavat kovasti. Itsellä 108 tkm ajettu ja perä huutanut jo pitkään. Merkkihuolto ei vielä ole ”havainnut” ongelmaa ja ”ratkaisukin” on oletettavasti ”asiakasystävällinen”.
#17
Itsellä taannoin myös 1.8 TSI menetti jäähdytysnestettä satunnaisesti. Höyryämistä ei tapahtunut. Alkuun nestettä tosiaan katosi vain satunnaisesti eikä huollon painetestikään paljastanut tulosta. Huollon mukaan järjestelmässä ei ollut vuotoa vaikka nestettä katosi (hienoa asiakkaan näkökulmasta...). Loppujen lopuksi nestettä alkoi katoamaan säännölisemmin ja auton alta löytyi jo lätäkkö ja syyksi paljastui vesipumppu. Tässä vaiheessa huoltokin jo löysi vian.
#18
Sellainen huomio Ultra-Haldex -rinnastukseen, että Haldexissa kardaani ja takavetoakselit pöyrivät koko ajan ja taaksekin välittyy noin 5 % voimaa koko ajan. Ultrassa takaveto (ja kardaani) pystytään irrottamaan kokonaan vedosta. Ultra on siis "halutessaan" pelkkä etuveto ja takapyöriä pitää "vetää" mukana, Haldexissa takapyörät eivät koskaan ole täysin "kuollutta" kuormaa.
#19
Lainaus käyttäjältä: z3iz3i - 09.10.20 - klo:12:40
Ehdotus on että maksaisin 30% osista ja työstä yhteensä, eli kokonaisuutena noin 600e
Jos autolla on ajettu 50 tkm, tarkoittaa tuo 30 % osuus, että vaihteiston on ajateltu kestävän 167 tkm. Toki laskutoimituksen voisi mielestän hyvin aloittaa jo ensimmäisen valituksen kilometrimäärästä.
#20
Lainaus käyttäjältä: osviitan - 30.09.20 - klo:18:17
No niin, tutkimukset ohi oman auton osalta myös ja karu totuus on, että perän poskilaakeri on soseena. Eli oikein klappia löytyy, toki olen ajanut äänen ensimmäisen ilmaantumisen jälkeen 80tkm ja vielä se siellä pyörii.
Se on aika sitkee...
Mutta tietty laakeria ei saa eikä voi vaihtaa, koko perä kerralla. Näin osalistasta liikkeessä, että hinta ois 4455,.
Katsotaan miten tämän kanssa käy, äänen eka ilmaantuminen oli hiukan ennen 100tkm, maahantuoja nyt tietty pesee tästä suurilta osin kätensä.
Miten iso operaatio tuo tutkimus oli? Ymmärrän tuosta, että perä on avattu vai miten tuo klappi selvitettiin?
#21
Lainaus käyttäjältä: tet - 22.08.20 - klo:09:26
Kunnossa olevassa Haldexissa on paineet jo liikkeelle lähdössä, mutta ei se pyörien sutimista joka tilanteessa pysty estämään. Lukkojahan näissä ei ole kummassakaan päässä, joten toinen etu- tai takapyörä voi kyllä sutaista. Esimerkiksi soratieltä asfalttitielle kääntyessä, jos on vaikka pieni ylämäki ja renkaat linkussa lähtee liikkeelle niin, että etupyörät ovat asfaltilla ja takapää soralla. Jos etupyörien alla on irtokiviä, niin sutaisee kyllä ehjälläkin Haldexilla liikkeelle lähdössä.

Sitten jos aina sutii etupäästä, on syytä epäillä Haldexin kuntoa.
OT:tä DSG-juttuun. Käsittääkseni renkaat linkussa vaikuttaa suoraan Haldexin lukittumiseen vähentävästi. Tämä siis huomiona, jos Haldexin toimivuutta alkaa testaamaan tai sutimisesta huolestumaan liikkeelle lähtiessä.
#22
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 21.08.20 - klo:15:35
DSG:ssä tuo ykkösvaihde on kyllä lähes turha, se näkyy mittaristossa vain silloin, kun auto on pysähdyksissä esim. valoissa. Heti kun jarru vapautetaan ja kosketaan vähänkin kaasupolkimeen, niin vaihde vaihtuu kakkoselle, ihan sama vaikka auton nopeus alle kävelyvauhdin. Takaisin ykköselle et saa sitä vaihdettua kuin pysäyttämällä auton.
Kun menee ryömimiseksi ja on vaikka tarve ripeästi jatkaa liikkumista, vaihteisto S-moodiin ja ykkönen menee valmiiksi sisään. Ei se sen vaikeampaa ole vaikka toki automaattivaihteen tällainen "auttaminen" onkin vähän aneemista (näin ainakin DSG6:n kanssa). (Toki ratin vaihdeläpyköillä voi myös tehdä saman, jos ne löytyvät.)
#23
Lainaus käyttäjältä: Ocuvaavi - 11.08.20 - klo:10:07
Saman ikäluokan yksilö eikä kitise vaikka painaisi korvan kiinni peiliin joka kerta auton lukiessaan 😉

Aiheuttaakohan some kuulon yliherkkyyttä vai heitteleekö laatu tässäkin valmistuserittäin...
Jos peili "rutisee", niin ei siinä "somekuuloa" tarvita asian havaitsemiseen. Riittää myös ihan auton lähistöllä seisoskelu.
#24
Lainaus käyttäjältä: teholopa - 24.07.20 - klo:13:59
Peilin kotelo irti ja siihen jousimekanismiin jotain vaseliinityyppistä liukkaria. Oma alkoi rutisemaan rumasti mutta nyt ollu ko toimenpiteen jälkeen nätisti hiljaa. Peilit kääntyy kesät talvet. Ite nykäsin peilin lasin irti ennenkuin otin sen kotelon irti, mutta sopivalla ruuvimeisselil tms saattaa saada koteloklipsut irti ilman lasin repimistä.

Suihkutettavat sprayt on vähän liian ohkasia. Ensimmäisessä huollossa olivat taineet yrittää juurikin spraylla korjata tuota koska sitä liukkaria valu monta kuukautta sieltä peilikotelosta oven pinnalle ekä rutinakaan edes korjaantunut.
Kuulostaa pätevältä korjaukselta. Omasta meni reilu 5 v sitten takuuaikana vaihtoon saman rutinan vuoksi. Tuntui aika ”radikaalilta” korjaustavalta, mutta niin merkkihuollot usein tapaavat toimia.

Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.07.20 - klo:19:02
Takaluukku on muutamaan otteeseen jumittanut eikä noussut ennen kuin toisella kerralla kokonaan. Moottoripumpuissa näkyy jotain kosteutta eli ne vuotavat ja ovat hajoamassa?
Itsellä pumput toimivat vielä pitkään (vuosia) tihkumisen alkamisen jälkeen ja reilun 5 v ikäisinä lakkasivat toimimasta (takaluukun käyttö on ollut ahkeraa).
#25
Noin 500 , kpl yksittäinkin (ei 600).
Lukon vastakappale toimii eri tavalla sähköisessä ja ei-sähköisessä, joten ”siirtyminen toisenlaiseen” ei ole välttämättä suoraviivainen.
#26
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
07.07.20 - klo:11:06
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.07.20 - klo:09:02
Itellä menee pitkällä matkalla pienemmällä aineella keskinopeuksien ollessa TM:n kanssa samat. Eli tyhjää arpaa näyttää nuo tasanopeusmittaukset oikean elämän kanssa, vaikka kuinka tarkasti punnittaisiin ja mitattaisiin. Toki ovat sitten vertailukelpoisia keskenään vastaavien mittausten kanssa.
Eikö tuossakin ole kaksi eri asiaa kyseessä? "Oikeassa elämässä" voi käyttää kiihdytä ja rullaa -menetelmää, jolloin moottoria käytetään hyvällä hyötysuhteella käyttöjaksojen aikana ja keskinopeuksi tulee sama tasaisen vauhdin kanssa. Tasaisen vauhdin kulutus mitataan kirjaimellisesti tasaisella vauhdilla eikä moottori välttämättä toimi yhtä tehokkaalla hyötysuhteella. Onko siis nämä "oikean elämän arvot" ajettu cruise päällä tai muuten mahdollisimman tasaisella vauhdilla?
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
18.06.20 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 18.06.20 - klo:13:20
Herää kysymys, millä nopeuksilla tehtaalla testaillaan näitä värkkejä? Eikö nimenomaan maantienopeuksissa tehtävän väistön pitäisi olla balansissa, ketä kiinnostaa joku 60 vauhti? Siellä 80 hujakoilla kun auto lähtee kirjoittamaan tuolla tavalla, niin siinä on hengenlähtö lähellä, vaikka olisi minkälainen maanteiden ritari ratin takana. Vastaan kun tulee rekka, niin voi sanoa kiitos ja näkemiin.
Teknikens världhän ajaa keilakujaan kasvavilla nopeuksilla niin kauan, että auto ei enää selviä radasta. Pahimmassa tapauksessa auto lähtee kaatumaan ja valmistaja tekee muutoksia. Ocu näytti pysyvän pystyssä, mutta onhan tuossa varaa parantaa.
#28
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.05.20 - klo:14:14
Tiedätkö tarkemmin missä muualla poliisit ovat kyseisen päivän aikana olleet tutkaamassa? Nyt harmituksesi kohdistuu, vain tietyssä paikassa olevaan valvontaan sillä hetkellä ja omaan virheeseesi, jota en ymmärrä.

Kerroin siis oman mielipiteeni norsunluutornista.
Keskimäärin ymmärrän molempien näkökannat, mutta kun kysymyksiä on helppo esittää, niin onko Karppa kärryillä tästä paikasta Länsiväylän alussa?
#29
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.04.20 - klo:21:15
Mikä merkkiliike ei tee sitä ja onko asiaa kysytty heiltä vai uskotaanko täällä vain mitä netissä kirjoitellaan?
Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.04.20 - klo:21:28
Huoli pois, kyllä merkkiliike sen tekee kunhan vaan työn osaa itse tilata tehtäväksi.
Kyllä tuollainen "puhdistus ei onnistunut -merkkiliike" tuli PKS-seudulla vastaan vuosi sitten vaikka ihan puhdistustyön erikseen tilasin. Ei vaan luonnistunut ainakaan sillä kerralla, kun ei kuulu "huoltokohteisiin".
Usko Karppa nyt vaan että näin on vaikka en liikettä nimeltä mainitsekaan, kun edelleen käytän ko. liikettä sen sopivan sijainnin suhteen enkä viitsi riskeerata kohtuullisesti toimivaa asiakassuhdetta.
#30
Erittäin todennäköisesti pumppu on vain ollut tukossa. Ongelma on, että tuo sihdin putsaus ei kuulu huoltokohteeksi ja on täysin arpapeliä, osaako/suostuuko merkkihuolto tuota putsausta tekemään vaikka sitä pyytäisi. Haldexin öljyjen vaihtaminenkin on loppujen lopuksi lähes turhaa touhua, jos tuota sihtiä ei suostuta putsaamaan, koska näissä tuoreissakin esimerkeissä sihti on ollut täysin tukossa vaikka öljyjä on vaihdettu.

Näköjään pumputkin ovat konsernissa merkkikohtaisesti hieman eri hintaisia. Ocuun vaihtui pumppu noin 500:lla (taisi olla jopa karvan alle). Jos neliveto ei toimi, kannattaa joko putsauttaa Haldexin sihti paikassa, joka sen pystyy tekemään tai tehdä VCDS:llä sopetus toivoen korjaantumista (tällöinkin sihdin putsaus on hyvä idea) tai merkkiliikkeessä (jos siellä ei puhdistus onnistu) vaihdattaa koko pumppu suoraan ilman merkkiliikkeen "viantutkimusta". Jos neliveto ei toimi, ylimääräinen öljynvaihto on rahan hukkaa, samoin "vianmääritys", jonka lopputuloksena pumppu määrätään kuitenkin vaihdettavaksi.

Jos energiaa riittää, niin aina voi marmorilla alkaa kysellä, pitäisikö ohjeiden mukaan huolletun nelivedon toimia yli 80 tkm. Tuo on kuitenkin hieman raskas polku, koska vikakoodeja ei välttämättä ole ja ongelman toteaminen silloin voi olla vaikeaa. (Ja raha nyhdetään sitten asiakkaalta näillä "tutkimuksilla" ja sen jälkeen pumpun vaihdossa tullaan hieman vastaan.)

Itse vaihdatin koko pumpun, koska "oma" merkkihuolto ei sihdin putsaukseen kyennyt ja takaperä huutaa jo siihen malliin, että kohta merkkihuoltokin sen kuulee ja mahdollisten "good willien" vuoksi ei uskaltanut lähteä "sooloilemaan".
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy