Passat CC 2008 2.0TFSI moottoriöljyt

Aloittaja jukuh, 05.10.16 - klo:15:06

« edellinen - seuraava »

jukuh

Moro,

Suht tuore CC:n omistaja täällä, joten pahoittelut 'tyhmistä' kysymyksistä, hakua käytelty mutta ei tuottanut kovin spesifistä vastausta.
Auto siis vm. 2008 Passat CC 2.0TFSI s-tronic automaatti moottorityypillä CAWB

Mittaristossa syttyi tänä aamuna keltainen öljykannun merkki ja googlettelun ja ohjekirjan perusteella tarkoittanee että öljyn määrä on alhainen ja lisätä pitäisi. Seuraava looginen kysymys onkin kuinka paljon öljyä uskaltaa moottoriin kerralla lorauttaa? Ei ole mitään käsitystä moottorin öljytilavuudesta ja siitä kuinka kauan menee että lisäilty öljy valuu moottorin sisuksiin siten että öljytikusta voisi oikean tilanteen todeta. Onko tähän mitään nyrkkisääntöä, jos em. tilanne sattuu esim vaimolle tien päällä?

Seuraava kysymys kuuluu, mikä on oikeasti paras öljytyyppi ko. moottorimallille? Volkkarilla käyttävät (Long life) huollossa Castrol Edge LL 3, 5W-30 Professional öljyä, mutta puolestaan voiteluvalmistajat suosittelevat auto/moottorimallille ensisijaisesti 0W-30 öljyä. Kumpi noista nyt sitten on 'parempaa' ja voiko eri öljyn valinnalla vaikuttaa tuohon moottorin öljynkulutukseen? Esimerkkinä kaivelin muutaman vaihtoehdon, jotka ilmeisesti kaikki täyttävät kuitenkin nuo vaadittavat VW 504.00 suositukset.

http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/fuel-economy-0w-30.aspx
http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-formula-5w-30.aspx

https://www.neste.fi/tuote/neste-city-pro-w-longlife-iii-5w-30
https://www.neste.fi/tuote/neste-city-pro-ll-5w-30 (mitähän eroa näillä kahdella on ja kumpi näistä on ko. moottoriin 'parempaa')

Ennenkin on autoon huoltovälin aikan joutunut öljyä lisäilemään, mutta olen poikennut ohikulkumatkalla huollossa joten hommat on sikäli itselle vielä hiukan epäselviä. Neste on tuossa kotinurkalla, joten sen puoleen sieltä olisi helppo hakea öljyt aina tarvittaessa jos sopivaa on kaupan. Takakonttiin ajattelin jemmailla hätävaralle yhden öljypönikän.

Jos näistä on juteltu jossain muualla, niin linkkiä kiitokset.

tet

Lainaus käyttäjältä: jukuh - 05.10.16 - klo:15:06
Onko tähän mitään nyrkkisääntöä, jos em. tilanne sattuu esim vaimolle tien päällä?

Perinteinen nyrkkisääntö on, että tikun ala- ja ylärajamerkin väli on yksi litra.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

duke7

^ varmaan aika liki noin. Itse olen aina kaatanut puoli litraa kun valo syttyy. Ei mene ainakaan liikaa ja pitkään kestää että seuraavan kerran syttyy.

lemmentalja

#3
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.10.16 - klo:17:22
^ varmaan aika liki noin. Itse olen aina kaatanut puoli litraa kun valo syttyy. Ei mene ainakaan liikaa ja pitkään kestää että seuraavan kerran syttyy.


Riippuu paljon se sitä kuluttaa. Tuo puoli litraa voi olla hyvinkin nopeasti poltettu. 😁

Juurikin tuo litra on se tikun ylä/alarajan väli. Todennäköisesti mitä lähempänä öljynpinnan pitää tikun ylärajaa, niin sitä enemmän öljyä kuluu.

Mitä eri öljylaatuihin kulutuksen suhteen tulee, niin kokeilemalla se selviää mikä pysyy parhaiten tuossa sinun moottorissasi sisällä. Omat kokemukset puoltavat 5w40 öljyn käyttöä, 1vuosi/15tkm. Vaihtovälillä. Taisi olla castrolin magnatec mikä sopi parhaiten noihin mitä olen itse omistanut.

Tuosta 2.0tfsi moottorin öljynkulutuksesta on keskusteluja netti pullollaan. Tälläkin foorumilla useammassa eri ketjussa. Huomioit vain, että tuo sinun moottorisi on vanha jakohihnallinen moottori, uudemmat ketjulliset ovat aivan eri asia.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 05.10.16 - klo:20:25

Tuosta 2.0tfsi moottorin öljynkulutuksesta on keskusteluja netti pullollaan. Tälläkin foorumilla useammassa eri ketjussa. Huomioit vain, että tuo sinun moottorisi on vanha jakohihnallinen moottori, uudemmat ketjulliset ovat aivan eri asia.

CAWB on ketjulla. Lista moottorityypeistä.
Oma on kulkenut Castrol Edge 5W-30:llä ilman lisäystarvetta 15tkm kiinteällä huoltovälillä. Edellinen auto oli BWA koneella (jakohihnallinen) ja söi öljyä sen verran että joutui 15tkm huoltovälillä yleensä kerran lisätä. Sen kanssa tuli koitettua kaikki öljymerkit ja mitään merkitystä tuolla ei ollut. Vähän tuntuu olevan semmoinen uskon asia tuo öljymerkki ja havaitut erot kulutuksessakin johtunee varmaan useimmiten vuodenajasta. Talvella kuluttaa enemmän.

jukuh

Kiitos vastauksista. Kävin hakemassa tuota Neste City Pro W Longlife iii 5w-30:ä. Tiedä sitten tuliko tässä turhan tarkkaan mietittyä tuota öljylaatua/merkkiä..?

Tuo litran nyrkkisääntö vaikuttaa tuon keltavalon välähdyksen kanssa tosiaan maksimilta. Kaadoin ekalla lorauksella sen puoli litraa ja aikalailla tikun puoliväliin osui, joten lisäsin vielä reilun desin, ettei heti tarvi lisätä. Takakonttiin jäi tuo hiukan vajaa puolikas litran pönikkä hätävaraksi.

Tuohon öljyihin ja öljynkulutukseen liittyen olen tosiaan lueskellut kyllä toisaalta ihmisten kokemuksia, mm:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=56682
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94235

Tähän peilattuna oma CC:kin pitää kylmänä tuollaista 'dieselmäistä' ääntä, joten täytynee tarkistuttaa seuraavassa huollossa tuo Audiclubin säikeessä mainittu nokka-akseleita pyörittävä ketju ja sen kiristin. Pitänee myös huollon yhteydessä katsoa tuo öljysihti kuinka tukossa mahtaa olla näillä (135tkm) kilometrilukemilla. Jotenkin en millään ota uskoakseni, että tuota öljyä kuluu terveessä moottorissa tähän tahtiin. Vanha 1.8T 'sotaratsu' kun ei öljyä syö nimeksikään, vaikka tietä nähnyt lähes 400tkm ja potkua lähes tuplat vakioon nähden.

Jotenkin muutenkin ärsyttävää kun ei tiedä yhtään miten aikaisempi omistaja on CC:tä pitänyt ja hoitanut, vaikka merkkiliikkeen huoltokirja onkin kunnossa (autoliikkeestä käytettynä ostettu auto).

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 05.10.16 - klo:21:05
CAWB on ketjulla. Lista moottorityypeistä.
Oma on kulkenut Castrol Edge 5W-30:llä ilman lisäystarvetta 15tkm kiinteällä huoltovälillä. Edellinen auto oli BWA koneella (jakohihnallinen) ja söi öljyä sen verran että joutui 15tkm huoltovälillä yleensä kerran lisätä. Sen kanssa tuli koitettua kaikki öljymerkit ja mitään merkitystä tuolla ei ollut. Vähän tuntuu olevan semmoinen uskon asia tuo öljymerkki ja havaitut erot kulutuksessakin johtunee varmaan useimmiten vuodenajasta. Talvella kuluttaa enemmän.

Niinpäs onkin! Tuo moottorikoodi meni näköjään minulta ohi ja vuosimallin perusteella oletin vielä olevan hihnallinen. 🙂

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: jukuh - 06.10.16 - klo:10:55
Kiitos vastauksista. Kävin hakemassa tuota Neste City Pro W Longlife iii 5w-30:ä. Tiedä sitten tuliko tässä turhan tarkkaan mietittyä tuota öljylaatua/merkkiä..?

Tuo litran nyrkkisääntö vaikuttaa tuon keltavalon välähdyksen kanssa tosiaan maksimilta. Kaadoin ekalla lorauksella sen puoli litraa ja aikalailla tikun puoliväliin osui, joten lisäsin vielä reilun desin, ettei heti tarvi lisätä. Takakonttiin jäi tuo hiukan vajaa puolikas litran pönikkä hätävaraksi.

Tuohon öljyihin ja öljynkulutukseen liittyen olen tosiaan lueskellut kyllä toisaalta ihmisten kokemuksia, mm:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=56682
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94235

Tähän peilattuna oma CC:kin pitää kylmänä tuollaista 'dieselmäistä' ääntä, joten täytynee tarkistuttaa seuraavassa huollossa tuo Audiclubin säikeessä mainittu nokka-akseleita pyörittävä ketju ja sen kiristin. Pitänee myös huollon yhteydessä katsoa tuo öljysihti kuinka tukossa mahtaa olla näillä (135tkm) kilometrilukemilla. Jotenkin en millään ota uskoakseni, että tuota öljyä kuluu terveessä moottorissa tähän tahtiin. Vanha 1.8T 'sotaratsu' kun ei öljyä syö nimeksikään, vaikka tietä nähnyt lähes 400tkm ja potkua lähes tuplat vakioon nähden.

Jotenkin muutenkin ärsyttävää kun ei tiedä yhtään miten aikaisempi omistaja on CC:tä pitänyt ja hoitanut, vaikka merkkiliikkeen huoltokirja onkin kunnossa (autoliikkeestä käytettynä ostettu auto).

Kai sitä saa kukin miettiä ja pohtia asioita niin hartaasti kuin lystää :) Ihan hyvähän se on jos jotain edes ajattelee eikä kulje laput silmillä.
Kannattaa kuitenkin huomata että tälläkin foorumilla menee vähän asiat usein vähän sekaisin:
Toisille 1L/15tkm (tai jopa 1L/30tkm) on kova kulutus ja siitä tullaan naukumaan öljynsyöntiketjuihin joissa toisilla kuluu litra tuhannella kilometrillä. En ole moottori-asiantuntija, mutta sen verran tiedän että öljy on siellä ensisijaisesti voitelun tähden. Jos öljyä ei pala yhtään se tarkoittaa ettei sitä ole koskaan kulkeutunut männänrenkaiden ja sylinterin väliin, tai ahtimen voitelupinnoille. Toisekseen ihmetyttää miten huolissaan jotkut ovat yhden litran katoamisesta 30tkm LL-huoltovälillä, mutta samalla ei kiinnosta tippaakaan minkälaisessa kunnossa se jäljelle jäänyt öljy moisien kilometrien jälkeen siellä on.

Tuo linkkaamasi Audiforum keskustelu koskee kaiketi niitä vanhoja TFSI koneita jotka on remmillä. Niissä nokkien välissä on erillinen ketju joka öljynpaineella kiristyy. Jakoketjulliset (tai no ainakin CAWB) pyörittää molempia nokkia jakoketjulla. Siinä toki on sama periaate että ketju kiristyy öljynpaineella. Kiristimessä tosin kai on jokin räikkä näissä isommissa koneissa eikä ketjun pitäisi kovin löysäksi päästä paineiden laskettuakaan. Pieni dieselmäinen rallatus käynnistyksessä on kuitenkin normaalia. Jos se ei katoa muutamassa sekunnissa lienee syytä tarkistaa tilanne.

Et koskaan maininnut miten paljon öljyä omasi kuluttaa?

jukuh

Kiitos tarkasta lisäselvityksistä. On näitä parilitraisia TFSI:tä moneen lähtöön...

Kyllä itseänikin tuo koko LL-ohjelma hiukan mietityttää ja juuri sillä näitä moottoriöljylaatuja alunperinkin vertailin. Olen kyllä harkinnut 'normaaliin' lyhyempään öljynhuolto-ohjelmaan siirtymistä. Ilmeisesti kuitenkaan tuohon LL-ohjelmaan ei enää tämän jälkeen ole paluuta, joten asiaa täytyy mietiskellä tarkkaan. Olisi toki mielenkiintoista kuulla, minkälaisia kokemuksia porukalla on tämän tiimoilta nimenomaan CC:ssä tai muissa tuon moottorityypin autoissa.

Tosiaan CC on ollut minulla nyt reilun vuoden verran ja näyttäisi siltä, että öljyä menee noin 1,5l/15tkm. 3B Pasuuna ei tosiaan oikeastaan kuluta öljyä nimeksikään ja vanhat öljyt ovat olleet hyvässä hapessa, siksi asia näin uutuuttaan hiukan kummeksuttaa. Ainoa öljyihin liittyvä homma vanhassa Passatissa oli tuo puuroutumaan alkanut öljysihti, joka ilmeisesti johtui pääasiassa murtuneen loiskelevyn materiaalijäämistä. Nähtävästi tuo öljysihdin tukkeutuminen tuntuu tosin olevan tyyppivika/ominaisuus ainakin aika monessa vag-konsernin vehkeessä. Seuraavassa öljynvaihdossa ajattelin tuon nyt kuitenkin tarkistuttaa, on kuitenkin hyvän voitelun kannalta sen verran kriittinen komponentti.

Kyllä tuo rallattelu moottorin hetken käytyään vaimenee, mutta kuullostaa silti jotenkin omituisen dieselmäiseltä bensa-autoksi. Täytynee yrittää jossain välissä nauhotella pätkä tuota koneen ääntä, josko siitä saisi paremmin selvän kuin sanallisesti kuvaillen.

Sniiki

#9
Semmoselta hajoamispisteessä olevalta noi TSI koneet kuulostaa aina. Kaikenmaailman nakutusta, tikitystä ja vinkunaa. Helpoin lienee jos pääset vertaamaan toisen vastaavan räminöitä. Jako-ongelmaisen kyllä erottaa sitten ehjästä kuitenkin yleensä selvästi. Ketjun kireyden tarkistukseen kait on jokin huoltoluukku olemassa ilman että tarvii koko aparaattia päreiksi purkaa, eli voihan sen käskeä huollossa tutkia jos mietityttää. Tai sitten vaan antaa metelöidä ja huolestuu vasta kun räminät loppuu ;)

PS. Mulla oli kans joskus 1.8T 3B ja siitä katosi huoltovälillä ehkä litran verran. Osa tihkui venttiilikannen tiivisteen välistä, jonka vaihdoin, mutta katoaminen jatkui about samana ja oletin niiden häviävän turbon kautta tms. ja annoin asian olla. Ei tuottanut niin paljoa vaivaa sen kotteron kanssa se litran lisäys silloin tällöin.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: jukuh - 12.10.16 - klo:17:13
Kiitos tarkasta lisäselvityksistä. On näitä parilitraisia TFSI:tä moneen lähtöön...

Kyllä itseänikin tuo koko LL-ohjelma hiukan mietityttää ja juuri sillä näitä moottoriöljylaatuja alunperinkin vertailin. Olen kyllä harkinnut 'normaaliin' lyhyempään öljynhuolto-ohjelmaan siirtymistä. Ilmeisesti kuitenkaan tuohon LL-ohjelmaan ei enää tämän jälkeen ole paluuta, joten asiaa täytyy mietiskellä tarkkaan. Olisi toki mielenkiintoista kuulla, minkälaisia kokemuksia porukalla on tämän tiimoilta nimenomaan CC:ssä tai muissa tuon moottorityypin autoissa.

Tosiaan CC on ollut minulla nyt reilun vuoden verran ja näyttäisi siltä, että öljyä menee noin 1,5l/15tkm. 3B Pasuuna ei tosiaan oikeastaan kuluta öljyä nimeksikään ja vanhat öljyt ovat olleet hyvässä hapessa, siksi asia näin uutuuttaan hiukan kummeksuttaa. Ainoa öljyihin liittyvä homma vanhassa Passatissa oli tuo puuroutumaan alkanut öljysihti, joka ilmeisesti johtui pääasiassa murtuneen loiskelevyn materiaalijäämistä. Nähtävästi tuo öljysihdin tukkeutuminen tuntuu tosin olevan tyyppivika/ominaisuus ainakin aika monessa vag-konsernin vehkeessä. Seuraavassa öljynvaihdossa ajattelin tuon nyt kuitenkin tarkistuttaa, on kuitenkin hyvän voitelun kannalta sen verran kriittinen komponentti.

Kyllä tuo rallattelu moottorin hetken käytyään vaimenee, mutta kuullostaa silti jotenkin omituisen dieselmäiseltä bensa-autoksi. Täytynee yrittää jossain välissä nauhotella pätkä tuota koneen ääntä, josko siitä saisi paremmin selvän kuin sanallisesti kuvaillen.

Ei sitä huoltoväliä tarvitse mitenkään juhlallisesti muuttaa, tai siirtyä kiinteään huoltoväliin. Teet/teetät vain ylimääräisen öljynvaihtohuollon puolivälissä ja muuten noudatat LL-ohjelmaa. 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.10.16 - klo:08:24
Ei sitä huoltoväliä tarvitse mitenkään juhlallisesti muuttaa, tai siirtyä kiinteään huoltoväliin. Teet/teetät vain ylimääräisen öljynvaihtohuollon puolivälissä ja muuten noudatat LL-ohjelmaa. 🙂
Juuri näin, tosin eipä niistä teettämistäni ylimääräisistä öljynvaihdoista juuri hyötyä ollut oman autoni jakoketjua ajatellen, mutta tuskin haittaakaan? Niissä moottorityypeissä, joissa öljyä kuluu litratolkulla (litra/1000km) ei liene kannattavaa tihentää vaihtoväliä. Tulee vaihdetuksi ihan itsestään..😎

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.10.16 - klo:22:06
Juuri näin, tosin eipä niistä teettämistäni ylimääräisistä öljynvaihdoista juuri hyötyä ollut oman autoni jakoketjua ajatellen, mutta tuskin haittaakaan? Niissä moottorityypeissä, joissa öljyä kuluu litratolkulla (litra/1000km) ei liene kannattavaa tihentää vaihtoväliä. Tulee vaihdetuksi ihan itsestään..😎

Öljyt vaihtuu, mutta paskat pysyy. 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 15.10.16 - klo:10:07
Öljyt vaihtuu, mutta paskat pysyy. 🙂
Eipähän sitten helistä niin paljoa käynnistäessä..😂

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy