Missä vika

Aloittaja UseampiVW, 27.01.23 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

UseampiVW

Vanha 2005 Passat 3 C FSI 2.0 alkoi ajossa silloin tällöin nykiä. Vaihdoin tulpat ja puolat, ei vaikutusta. Pakoputken flexi oli rikki ja ykkös lambda antoi vikakoodia, vaihdettiin, ei vaikutusta. Suuttimet irti ja huoltoon. Suuttimet korjattiin tehdasarvoihin, ei vaikutusta vikaan, mutta kulutus pieneni uuden auton lukuihin. Luettiin taas vikakoodeja. MAP-anturi valitti, poistettiin ja likaiseksi havaittiin, vaihdettiin, ei vaikutusta.

Koeajolla jätti moottoritien kiihdytyskaistalle. Vilkaisin ongelman aikana bensan kulutusta. Oli lyönyt nollille.

Vikakoodeja ei tällä hetkellä ole ollenkaan.

Kysymys kuuluu: voiko vika olla missään muussa kuin bensapumpussa? Bensasuodatinta ei 3 C FSI koneessa ole.

UseampiVW

Hieman päivitystä: bensapumpun vaihdolla tai suuttimien puhdistuksella sekä yhden suuttimen vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vaihdoin kunnostetun ECU:n. Enää ei auto pysähdy moottoritienopeuksissa mutta yksi vika on vielä: kaasupolkimen asentoindikaattorin potentiometrin alkupää on kulunut. Ainakin auton saa sammumaan liikennevaloissa, jos painaa kaasua liian kevyesti.

Vielä tuon teen. Jos sen jälkeen Passat tökkii, niin paalaukseen menee. Talouden kolmantena autona se ei uhkaa perheen liikkumista, mutta vanhana vetojuhtana sitä jää kaipaamaan.

Uhkaavan paalauksen vuoksi etsin korvaavia autoja.

Katselin tuossa Saksan matkaa ajatellen tuoreempia Passatteja. Ongelma on nyt siinä, että sikäläinen alle 30.000 ajettujen autojen kauppa on pääsääntöisesti verkkokauppaa, missä autot kyllä määritellään muttei toimituspäivää. Tuovat kotiovelle, koska fyysistä autokauppaa ei enää ole. Koeajokin on auton 14 vuorokauden palautusoikeus. Toimiihan tuo, jos viettää aikaa muutaman kuukauden. Jos on pidempään, niin samalla voisi sitten hankkia rinnakkaistuonnista uuden auton ja ajaa sitä 6 kk ennen Suomeen tuontia. Vaan siinäkin on ongelma: rinnakkaistuojilla on vuoden toimitusaika.

Tuli kyllä sitten mieleen sekin, että kiero ei kohta enää vuokraa autoa lomaa varten. Auton saa rekisteröintipapereiden hinnalla kunhan muistaa palauttaa pelin myyjälle 14 vuorokauden kuluessa.

Kysymys kuuluu: onko joku hankkinut tuliterän auton Saksasta rinnakkaistuojilta? Omat kokemukseni keskittyvät Jahreswageneihin. Tuorein kokemus 2021. Toki olen rinnakkaistuojien kanssa keskustellut, vaan kauppoja en ole tehnyt.

o.b.

Onko uudesta ECU:sta nollattu kaikki adaptaatiot tehdasasetuksiin? Jossain autoissa pitää kanavaan 000 tallentaa arvo 0 ja sen jälkeen ECU opettelee uudet arvot.

UseampiVW

On.

Sitten tapahtui seuraavaa: ECUn vaihto ratkaisi sen ongelman, että auton moottori pysähtyi kesken ajon kovassa nopeudessa. Jäljelle jäi kuitenkin se, että kaasupoljinta painettaessa alussa tulee nykäisy. Ajateltiin, että polkimen asennontunnistimen potentiometrissä olisi vika. Vaihdettiin, ei auttanut. Nyt on sitten harkinnassa kaasuläpän kotelon vaihto. Siinä on se ongelma, että laite pitää kouluttaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy