passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

firstvw

Pystyykö kukaan vahvistamaan mikä on uudentyyppisen moottorin osanumero? 3C0998281A tuntuu olevan kuvien perusteella uudempi ja B-versio se vanhempi, mikä tuntuu nurinkuriselta.

Marmorilta saa muuten pelkkiä moottoreitakin, edulliseen 407â,¬ kappalehintaan  :o

tapanixxx

Moottori on 3C0998281B. Tämän siis tarvitset. Laittaisin suosiolla molemmille puolille samaan aikaan, jotta ei ihan lähitulevaisuudessa tarvitse tehdä tätä remonttia toiselle puolelle.

En tiedä mistä kuvista olet löytänyt tuon että A-versio olisi uudempi.

Tämän lisäksi kannattaa vaihtaa moottoriin tiivisterengas. Laittaisin ehkä uudet pultitkin, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

N01470111 käsijarrun moottorin pultti / 2 per moottori
4E0615137 käsijarrun moottorin tiivisterengas / 1 per moottori

firstvw

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:14:55

En tiedä mistä kuvista olet löytänyt tuon että A-versio olisi uudempi.

kuvat voi aina jättää omaan arvoonsa, mutta silti. Ebayn listauksia kun katsoo niin yleensä osanumerona on A, oli kuva/kuvaus kumpi vaan. Tämähän voi johtua siitä että myyjä käyttää ensimmäistä löytämäänsä kuvaa tai osanumeroa..

Mutta jos liittimessä on nasta sivussa ja booritettu akseli, ei torx, niin silloin kyseessä on uudempi versio eli B. Ja juu, uusi osa molemmille puolin on haussa.

tapanixxx

#63
Minulla on eri tietoa asiasta. Tosiaan nuo varaosakuvastot mitä netissä on ei aina ole oikeassa. Etka harvemmin on väärässä :)

Elikkä:

3C0998281A moottori, boorit moottorin akselissa
1J0973722A sähköliitin kyseiseen moottoriin

3C0998281B moottori, torx-kanta akselissa
1J0973722 sähköliitin kyseiseen moottoriin

Tuolla on kuva vm. 2012 passatin takajarrusatulasta.

http://www.callparts.de/fahrzeugteil/cps11000156972034-vw-passat-3aa-3c-bremssattel-hinten-links-stellmotor-5n0615403?searchText=3C0998281A

Tuossa siis on tuo booritettu akseli moottorissa. Näissä näyttää olevan jarruletkukin kiinni satulassa banjopultilla, kun näissä vanhemmissa (missä on torx kantainen moottorin akseli) on sellainen s-muotoinen jarruputki satulassa kiinni ja tähän tulee jarruletku kiinni.

repomies

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 16.09.13 - klo:09:07
Ja juu, uusi osa molemmille puolin on haussa.

Kärsiikö kysyä miksi? Noiden uudempienhan piti olla kestävämpiä, ei kai ne nyt sitten laukea nekin? Vai oletko päivittämässä uudempaan versioon? Sehän vaatii sitten uuden ohjaimenkin jos moista tekee.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: repomies - 16.09.13 - klo:22:47
Kärsiikö kysyä miksi? Noiden uudempienhan piti olla kestävämpiä, ei kai ne nyt sitten laukea nekin? Vai oletko päivittämässä uudempaan versioon? Sehän vaatii sitten uuden ohjaimenkin jos moista tekee.

Ihan vaan huvikseni kun ovat niin halpoja  ;) Molemmat moottorit on halki siitä tarran kohdalta. Moottorit on saanut kosteutta ja on oikosessa, vastus alle yhden ohmin. Vikakoodikin tulee shortcut to down yms. molemmista. Eli vaikka tuossa -08 mallivuoden passatissa on uudemman tyyppiset palikat, niin ei niitä kuitenkaan ole kestämään saatu.

Mietinkin jos moottorin rinnalle laittais esim. 24ohm vastuksen, jolloin moottorin suurin voima pienenis.

Sen verran harrastin jo että tilasin ebaysta uudet DC moottorit. Vaihdoin toisen ja se toimi OK, mutta moottorin rpm oli liian pieni, eli kun avaus perustuu aikaviiveeseen, jarru läi laahaamaan.

Saako noita liittimiä marmorilta? Myös sitä moottorin puoleista?

tapanixxx

Mielenkiintoista tietää että uudetkin jarrusatulan moottorit hajoavat. Eli vw ei ole paljoa panostanut tähän asiaan.

Tämä tietää sen että nuo hajoavat 5-8 vuoden ikäisenä ja voi hyvinkin jättää tien reissun päälle koska 1000 km välein järjestelmä käyttää näitä käsijarruja vaikka kuljettaja ei ikinä koskisikaan käsijarrun nappiin.

Mielenkiintoista on tietää miten golfin järjestelmä kestää. Taitaa olla samaa laatua :)

VAGkilainen

Mihin vuosimalliin saakka näitä halkeamisongelmia riittää, -08 ainakin näköjään?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

repomies

Laitoin omiini jotain "ratkaisumassaa" vahvikkeeksi siihen tarran kohdalle, tarrat toki poistin. Pelkäsinkin ettei nuo uudetkaan kestä.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 19.09.13 - klo:17:56
Mihin vuosimalliin saakka näitä halkeamisongelmia riittää, -08 ainakin näköjään?

Näitä moottoreita on ollut kahta erilaista. Katso ylempänä nuo osanumerot.

Näyttää siltä että molemmat tyypit hajoavat. Eli ongelma koskee kaikkia Passatteja (B6 ja B7), ainakin niitä joissa on tuo 282mm takajarrulevy.


VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.09.13 - klo:19:20
Näitä moottoreita on ollut kahta erilaista. Katso ylempänä nuo osanumerot.

Näyttää siltä että molemmat tyypit hajoavat. Eli ongelma koskee kaikkia Passatteja (B6 ja B7), ainakin niitä joissa on tuo 282mm takajarrulevy.
Siis onko totta että tehdas ei ole tehnyt mitään ongelmalle näiden monen vuoden aikana??
Kuulin juuri tänään että nämä sähköjarruhärpäkkeet tulee yhdestä ainoasta tehtaasta ja sinne on jopa suoraan suomesta reklamoitu.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

firstvw

Noniin, uudet moottorit on kiinni ja käsijarru toimii, melkein  >:(

Elikkä boxi on luultavasti rikki. Kysymykset kuuluukin että
a) Laitanko tilalle boxin samalla osanumerolla?
b) Miksei uudempaa, kai uusiin revisioihin jokin syy on?
c) Samanlainen boxi menee varmaankin bolt-on, mutta jos uudempi niin vaatiiko jotain koodailuja?

Boxien osanumerot revisio järjestyksessä, olis hienoa jos joku voisi tarkistaa oikeellisuuden
3C0907801J  (tälläinen on autossa nyt)
3AA907801D
3AA907801E
3AA907801G
3AA907801H (tämä on uusin mikä marmorilta tulisi)


firstvw

Hankin samalla osanumerolla olevan boxin, sattui löytymään AVK:lta sopiva sopivasti. Oli vaan aikamoinen säätö boxin vaihdon jälkeen että sai kaikki laitteet sopeutettua.

Uudet moottorit ja boxi tuli maksamaan yhteensä alle 350â,¬, marmorihinnan ollessa 1kâ,¬ enemmän ilman asennusta

repomies

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 27.10.13 - klo:13:45
Uudet moottorit ja boxi tuli maksamaan yhteensä alle 350â,¬, marmorihinnan ollessa 1kâ,¬ enemmän ilman asennusta

Aika hyvään hintaan sait nuo moottorit lopulta. Mistä?

firstvw


FinTonic

No niin, täälläkin iski tuo kauhulla odotettu käsijarruvika. Kyseessä 270tkm ajettu 1.9Tdi sedan. Vasemmalta puolelta käkkärin moottori porsinut kuoren halkeamisen johdosta. Samalla huomasin takajarrulevyjen ja -palojen olevan vaihtokunnossa. Kävin kyselemässä marmorilta tarjousta koko paletin kunnostuksesta ja hinta-arvioksi tuli töineen n. 1100â,¬ (jarrusatula 530â,¬ + levyt ja palat n. 300â,¬ + työt)

Totesin hinnan liian suolaiseksi, mutta kuitenkin jatkuva piipitys ajaessa motivoi nopeaan korjaukseen. Foorumia lukeneena tiesin nettikaupoista löytyvän satulat halvalla, mutta asiaa nopeuttaakseni selvittelin myös kotimaisista varaosaliikkeistä.

Yllätys oli suuri, kun TRW:n valmistama jarrusatula löytyi lopulta Motonetistä suoraan varastosta hintaan 249â,¬. Siihen päälle takajarrulevyt ja palat niin loppusaldo näytti 330â,¬ osien osalta. Sitten osat tutulle asentajalle, joka iski palikat kiinni satkulla. Koko lystille siis hintaa kertyi 430â,¬. Mielestäni kohtuu kustannukset alkutilanne huomioiden.

Loppufiilikseksi jäi, että aika turha "peikko" tuo käsijarru jos satulat tarvii kerran auton elinkaaren aikana vaihtaa. Ajakaa ja rämpyttäkee sitä nappia. :)

firstvw

#76
Lainaus käyttäjältä: FinTonic - 10.01.14 - klo:12:55
No niin, täälläkin iski tuo kauhulla odotettu käsijarruvika. Kyseessä 270tkm ajettu 1.9Tdi sedan. Vasemmalta puolelta käkkärin moottori porsinut kuoren halkeamisen johdosta. Samalla huomasin takajarrulevyjen ja -palojen olevan vaihtokunnossa. Kävin kyselemässä marmorilta tarjousta koko paletin kunnostuksesta ja hinta-arvioksi tuli töineen n. 1100â,¬ (jarrusatula 530â,¬ + levyt ja palat n. 300â,¬ + työt)

Totesin hinnan liian suolaiseksi, mutta kuitenkin jatkuva piipitys ajaessa motivoi nopeaan korjaukseen. Foorumia lukeneena tiesin nettikaupoista löytyvän satulat halvalla, mutta asiaa nopeuttaakseni selvittelin myös kotimaisista varaosaliikkeistä.

Yllätys oli suuri, kun TRW:n valmistama jarrusatula löytyi lopulta Motonetistä suoraan varastosta hintaan 249â,¬. Siihen päälle takajarrulevyt ja palat niin loppusaldo näytti 330â,¬ osien osalta. Sitten osat tutulle asentajalle, joka iski palikat kiinni satkulla. Koko lystille siis hintaa kertyi 430â,¬. Mielestäni kohtuu kustannukset alkutilanne huomioiden.

Loppufiilikseksi jäi, että aika turha "peikko" tuo käsijarru jos satulat tarvii kerran auton elinkaaren aikana vaihtaa. Ajakaa ja rämpyttäkee sitä nappia. :)
Koskahan noita on Motonettiin tullu. Hinta ei ainakaan ole paha jos siinä tosiaan on moottori ja satula, hakkaa jopa saksan hinnat. Pitikö vanha palauttaa?

edit: totta tosiaan, on niitä. Pantti 80â,¬. Johtopäätös, kyllä niitä rikki menee jos kerran motonetin tiskiltä löytyy. Marmorilla eivät muistaneet yhtään tapausta..

Damien II

Alkoi auto huutamaan brake failurea ja jarrut ei ole lukossa.Nappia kun painaa niin surina kuuluu perästä, mutta käsijarru ei ota?
Onkohan napissa vika?
Saakohan tuota piippausta pois sillä pitäs ajella huomenna pohjoiseen laittaa isäukko arkkuun.

anttiko80

Mistä tunnistaa kopion ja alkuperäisen käsijarrunapin?

Nopealla vilkaisulla näyttää kaikki samalta ja vain tuossa tekstissä/numerossa näyttäisi olevan eroja.

repomies

Passat tervehti tänään iloisella piipityksellä ja ajotietokone kehui pysäköintijarrun olevan vialla. VCDS näyttää tällaista:

03200 - Switch for Electric Parking Brake (E538)
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 129
                    Mileage: 91926 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2014.02.21
                    Time: 06:13:50

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.60 V
                    Count: 10
                    Speed: 0.0 km/h
                    Hex Value: 0x1471
                    Hex Value: 0x0008
                    Hex Value: 0x1010

16352 - Control Module - Electrical Error
            014 - Defective - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101110
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 129
                    Mileage: 91926 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2014.02.21
                    Time: 06:13:50

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.60 V
                    Count: 42
                    Speed: 0.0 km/h
                    Hex Value: 0x1461
                    Hex Value: 0x0008
                    Hex Value: 0x1010

Tulkitsinko nyt oikein että käsijarrun nappi vaihtaen?

wille84

Lainaus käyttäjältä: repomies - 21.02.14 - klo:14:55


Tulkitsinko nyt oikein että käsijarrun nappi vaihtaen?


Nappia näyttäisi moittivan.

repomies

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 21.02.14 - klo:16:05
Nappia näyttäisi moittivan.

Napissa seisoo 3C0 927 225B eli vanhaa mallia taitaa olla. Kai se olis pienempi riesa vaihtaa pois uudempaan ennen kuin prakaa tosissaan, kun nuo B-sarjaiset kerran on tunnetusti heikkoja kestämään.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Killer - 15.06.13 - klo:15:24
Itse maksoin marmorilla alkuperäisestä muistaakseni 37â,¬ noudettuna heti hyllystä.
Kannattaa ehkä joskus tiedustella marmorinhintojaki.

Milläs marmorilla noin halpaa on ollut?

Tampereen Laakkosella rontti 55â,¬ ki-toos.

Noh, sentäs kassalla & neuvonnassa oli esillä hyvin anteliasta kaula-aukkoa ja muutenkin hyvin laitettua silmänruokaa. Vähän lievitti vitutusta.  :-*

Killer

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.02.14 - klo:12:58
Milläs marmorilla noin halpaa on ollut?

Tampereen Laakkosella rontti 55â,¬ ki-toos.

Noh, sentäs kassalla & neuvonnassa oli esillä hyvin anteliasta kaula-aukkoa ja muutenkin hyvin laitettua silmänruokaa. Vähän lievitti vitutusta.  :-*

Kuusamon Pörhöllä
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

anttiko80

55 euroa minullekin marmorilla hinnaksi sanoivat.

multsi

Tätä lukiessa täytyy taas ihmetellä, että mitä hyötyä on sähköisestä käsijarrusta? Onko se halvempi valmistaa, onko se puhdas tyylijuttu, vai minkä takia näitä autoon nykyään laitetaan?

Minulle on sinällään aivan yhdentekevää, että painanko nappia vai vedänkö kahvaa. Mekaaninen vaijerikässäri on kuitenkin oletettavasti loppupeleissä luotettavampi tai ainakin sen korjaus tulee halvemmaksi, jos sille joskus jotain joutuu tekemään. Tätä topiccia lukiessa kallistun entistä enemmän vaijerikässärin puolelle.

repomies

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.02.14 - klo:14:03
Tätä lukiessa täytyy taas ihmetellä, että mitä hyötyä on sähköisestä käsijarrusta? Onko se halvempi valmistaa, onko se puhdas tyylijuttu, vai minkä takia näitä autoon nykyään laitetaan?

Minulle on sinällään aivan yhdentekevää, että painanko nappia vai vedänkö kahvaa. Mekaaninen vaijerikässäri on kuitenkin oletettavasti loppupeleissä luotettavampi tai ainakin sen korjaus tulee halvemmaksi, jos sille joskus jotain joutuu tekemään. Tätä topiccia lukiessa kallistun entistä enemmän vaijerikässärin puolelle.

Hyöty.. jos ei jaksa kiskoa, on vaikka käsi pipi? Se ei myöskään jäädy, ja sen saa aukeamaan automaattisesti tarvittaessa.. jotain tuollaista kai.

Käytännössä vaijeri on parempi, halvempi valmistaa jos varaosahintoja katsoo, se on halpa korjata, pystyy tekemään "käsijarrukäännöksen" ym ym. Kyllä minä jättäisin ruksimatta jos sähköinen käsijarru olisi lisävarustepuolella.

firstvw

Sähkösellä käsijarrulla mukaan tulee myös abs:n pumpulla toimiva emergency brake, mikä on kyllä varsin tehokas. Mutta pitää olla kyllä aika nopee ajatuksiltaan jos jarrupoljin painuu pohjaan niin osaa/muistaa lähtee sitä käsijarrun nappia painamaan. Ja eihän se toimi jos vaikka vika on vaikka nesteen vähyydessä tai vaikka poikki menneessä jarruletkussa. Tosin aika tehoton se perinteinen käsijarrukin on tarkoituksessa

Sähköinen jarru on ihan hyvä, mutta teknisessä toteutuksessa on liikaa säästelty. Kyllä tuonkin kestämään saisi

qwe

Sähköinen käsijarru on tehokas hätäpysäytykseen. Kaikki pyörät jarruttaa. Huom! sähköistä käsijarruakin vedetään.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

repomies

Lainaus käyttäjältä: qwe - 24.02.14 - klo:12:26
Sähköinen käsijarru on tehokas hätäpysäytykseen. Kaikki pyörät jarruttaa. Huom! sähköistä käsijarruakin vedetään.

Passat 3C:ssä se on kylläkin painonappi. Uudemmissa kikottimissa on sitten sellainen loogisemman oloinen vedettävä kytkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy