Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - ntix

#1
Ehkäpä nämä on enemmän FFP-osastoa, mutta laitetaan nyt tänne kun tuo vitonenkin tältä saitilta löytyy.

Meidän VW perhe koostuu tällä hetkellä kolmesta golfista. On -87 vuosimallin kakkonen jääradalla ja mökkitien sahaamista varten sekä -88 vuosimallinen työmatka käyttöön. Alkuperäisenä ajatuksena oli löytää auto missä on bensakone, hankintahinnaltaan HALPA sekä mielellään mahdollisimman pitkällä leimalla. Sellainenhan löytyi pari viikkoa sitten Savonlinnasta. Autolla on kelattu reilut 300tkm, ollut kahdella omistajalla ennen minua, kummallakin 12 vuotta. Paikkamaalauksen tai hitsauksen jälkiä ei löydy mistään. Auto on siis alkuperäisessä maalissa, joka on omasta mielestäni erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon auton liki 25 vuoden iän. Pintaruostetta löytyi apukuskin puolen takalokasuojasta, kuskin puolelta takapuskurin alla olevasta nurkasta sekä hieman kaarien sisäpinnoilta. Ruostevaurioiden vähyys yllätti kaikki. Korin hyvä kunto onkin herättänyt kipinän auton laajemmasta projektoinnista. Aika näyttää viedäänkö ajatusta vielä toteutuksen tasolle. Edellinen omistaja (eläkeläisherra) on vaihtanut autoon paljon uutta osaa. Hiljattain on uusittu jarrut, pakoputkisto, vetarit, järeämpi akku/laturi jne jne. Ja kaikesta on pidetty kirjaa. Jopa siitä milloin talvirenkaat on vaihdettu kesärenkaisiin ja päinvastoin. Alla muuten pyörii juuri ostetut hakkapeliitan nastat, muistaakseni kokoa 155/80/13. Kesäksi löytyy edellisen omistajan mainostamat "läskit" 185/60/14. Myyjä myös varoitti kesärenkaiden matalasta profiilista, kannattaa varoa kanttareita  ;D

Hieman autoa on ehditty pilaamaan seuraavilla tekeleillä:

- väsähtänyt alusta vaihdettu korkeussäädettävään jummijommiin (halvalla kun sai)
- nelivalo-maski vaihdettu kaksi valoiseen (karvalakkisuuden maksimointia)

Näillä asioilla autoa on parannettu:
- mittariston pari poltinta vaihdettu uusiin
- iskareiden yläpään kumet vaihdettu
- pölärit poistettu, peltivanteilla mennään

Nämä taasen harkinnassa:
- tekniikka
- korin kunnostus
- ehdottomasti kesäksi jotkut autoon sopivat vanteet (ehdotuksia?)

Jos autoa aletaan ehostamaan niin hyvin pienillä muutoksilla. Panostetaan tekniikkaan ja ulkoasu tullaan pitämään mahdollisimman ennallaan. Monelta tahoilta ollaan ehdotettu isoja puskureita, mutta itse en niistä erityisemmin pidä. Karvalakki on karvalakki. Mustat kalvot on ehdoton nou nou, kuten myös saunanhormi takavaimentajan tilalla. Todennäköisesti jäärata-auto saa toimia joiltain osin osien luovuttajana. Etupuskurin otan siitä ainakin. Siinä ei ole lisävalon reikiä kuten nykyisessä.

Mutta melkoinen kontrasti on hypätä 2008 vuoden golfista 20 vuotta vanhemman puikkoihin :) Mutta jos jotain hyvää vanhasta on sanottavana, niin se ei ole ihan kamala ajaa ja se lämpeää näin pakkasten aikaan todella nopeasti.

Mutta kertoillaan kuinka molempien autojen tarinat etenevät (jos etenevät)  ;)
#2
Joku aika sitten onnistuin ajamaan autoni piilokiveen, joka osui todella kovaa apparin puolen eturenkaaseen. Vanne on tarkistettu, ei ole kiero. Auto vietiin ohjauskulmien säätöön ja nyt ei ole enää tuon puolen etu-camberi säätöarvojen sisälle. Heittoa muutamaa viikkoa aiemmin tehtyyn mittaukseen noin 0,5 asteen verran ( ennen -0,58; nyt -1,16). Etupäästähän noita camber-kulmia ei voi säätää. Silmällä ei pysty huomaamaan mitään vauriokohtaa tmv.

Miten tätä lähtisi nyt purkamaan? Saako noihin etuiskareihin säädettävää yläpäätä? Voiko esim. tukivartta, pyörän napaa tmv mitata/tarkastaa jollain konstilla onko niissä jotain häikkää? Ei kehtaisi summan mutikassa lähteä osiakaan vaihtelemaan.

#3
Kaikki muut logot ja merkit on irroteltu tai poistettu kokonaan, mutta takakontin kannessa oleva VW-merkki on vielä irroittamatta. Kuinka se tapahtuu? Jos kokeilisi tuota punaista sinnekin. Helpottaisi huomattavasti hommaa, jos sen saisi sieltä irti...
#4
Joko en osaa katsoa oikeasta paikasta, mutta en löydä golfissa olevalle rengaskoolle painesuositusta mistään. Löydän vain sen yleismaailmallisen suosituksen eteen 2,2/2,4 ja taakse 2,4/2,9 kuormasta riippuen. Tuntuu vaan kovin matalille paineille äkkiseltään ajateltuna. Ja onko muka oikeasti samat paineet aina rengaskokoon katsomatta?

Mitä te suosittelisitte?

Alla michelin pilot sport 225/40/18.

Jos täällä jossain on jo tähän aiheeseen liittyvä keskustelu olemassa, niin siirtäkää ihmeessä sinne.
#5
Tällainen katiska tuli hankittua 5.1.2012 55tkm ajettuna enemmänkin hetken mielijohteesta, kun järkiperustein. Nyt 9000 ajettua kilometriä myöhemmin, en ole juurikaan valintaani katunut. Itse kuulun auton vaihtajista niihin, jotka vaihtaa auton silloin kun siltä tuntuu ja varallisuus antaa periksi, kuin niihin jotka katsoo kalenterista että nyt on aika. Kriteereinä aina kuitenkin se, että vakkari ja automaatti-ilmastointi löytyy ja koko kööri mahtuu itkemättä kyytiin. Kaikki muut, kuten tämän auton mm. xenonit ja peruutustutka sun muut kilkkeet on pelkkää plussaa. Ainut mitä kaipaamaan olen jäänyt on aux-pistoke mitä en kovista etsinnöistä huolimatta ole löytänyt. Virhe korjataan kyllä pikimmiten.

Toistaiseksi auton ulkoasulle ei ole tehty muuta kuin kalvotettu ikkunat ja poistettu turhat merkit takaloosterista. Jotain on kuitenkin tehtävä. Kertaalleen olen jo epähuomiossa mennyt nykimään täsmälleen samanlaisen golfin ovia ja siitä aiheutuneen häpeän määrä on tarpeettoman suuri. Mitään suurta tai mautonta ei ole luvassa, itse kun ajattelen, että yksinkertainen on kaunista.

Varastosta löytyy setti 18 tuuman vanteita, mutta koska aiemmissa autoissa ovat olleet jo saman "värimaailman" vannesarjoja ( Borbet LS, OZ Power ) voisi välillä kokeilla jotain muuta.

Ã,,änimaailman osalta tässä autossa on panostettu jos sitten toisella tapaa:
- Ã,,äntä tuottamassa takapenkin molemmille laidoille sijoitetut kaksoset.
- Diskanttina takakonttiin asennettu Cardigan uros.
- Subwooferin virkaa hoitaa Dogo Argentino. Sijoituspaikka sama kuin ylläolevalla.
- Turhaa melusaastetta vastaan auton vakiovarusteina korvatulpat. Peltorit vakavassa harkinnassa.

Vanteet/Renkaat:
Talvi: Atlanta 16"
Kesä: Oxxo Bond "Hunter" /  8" ET45

Tällä mennään kunnes muuta keksitään.

Laitettu:
Dietrich takapuskurin lastaussuoja, musta
Dietrich ohjauspyörän kromisarja
VW Laakkonen takakontin kromilista
2011 VI Golf Variant:in takavalot
Lustig 5% kalvot
Aux-pistoke
Päiväajovalot sumuvalojen paikalle (ritilät Laakkoselta)
Roiskeläpät taakse (Laakkoselta)
Teipattu: peilivilkut, maski, 1/3 takavaloista, päiväajovalot, vw-logot edestä ja takaa, ikkunoiden kromilistat mustattu
Bilstein B14-alusta
Takaa jarruvalo ja taka(ajo)valo vaihtanet paikkaa
Alutec:in hopeiset keskiöt saaneet päälle musta/hopeiset vw-logot, joiden päällä gunsmoke-kalvo

Tulevaisuuden suunnitelmia/haaveita:
Milotech ilm.säätövivuston kromirenkaat (katotaan laitanko edes paikalleen)
Kesä-/talvivanteet
Järeämpi "pohjapanssari"
sisustaan jotain uutta
#6
Kori ja valot / Mitä eroa?
08.02.12 - klo:19:58
Kertokaapa te valistuneemmat mitä eroa näillä kahdella on vai onko mitään? Paitsi hinta....

http://www.kcs.fi/shop/getdesc.php?id=14034

http://www.mdcomprex.fi/store/product_info.php?products_id=1780
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy