Ehkäpä nämä on enemmän FFP-osastoa, mutta laitetaan nyt tänne kun tuo vitonenkin tältä saitilta löytyy.
Meidän VW perhe koostuu tällä hetkellä kolmesta golfista. On -87 vuosimallin kakkonen jääradalla ja mökkitien sahaamista varten sekä -88 vuosimallinen työmatka käyttöön. Alkuperäisenä ajatuksena oli löytää auto missä on bensakone, hankintahinnaltaan HALPA sekä mielellään mahdollisimman pitkällä leimalla. Sellainenhan löytyi pari viikkoa sitten Savonlinnasta. Autolla on kelattu reilut 300tkm, ollut kahdella omistajalla ennen minua, kummallakin 12 vuotta. Paikkamaalauksen tai hitsauksen jälkiä ei löydy mistään. Auto on siis alkuperäisessä maalissa, joka on omasta mielestäni erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon auton liki 25 vuoden iän. Pintaruostetta löytyi apukuskin puolen takalokasuojasta, kuskin puolelta takapuskurin alla olevasta nurkasta sekä hieman kaarien sisäpinnoilta. Ruostevaurioiden vähyys yllätti kaikki. Korin hyvä kunto onkin herättänyt kipinän auton laajemmasta projektoinnista. Aika näyttää viedäänkö ajatusta vielä toteutuksen tasolle. Edellinen omistaja (eläkeläisherra) on vaihtanut autoon paljon uutta osaa. Hiljattain on uusittu jarrut, pakoputkisto, vetarit, järeämpi akku/laturi jne jne. Ja kaikesta on pidetty kirjaa. Jopa siitä milloin talvirenkaat on vaihdettu kesärenkaisiin ja päinvastoin. Alla muuten pyörii juuri ostetut hakkapeliitan nastat, muistaakseni kokoa 155/80/13. Kesäksi löytyy edellisen omistajan mainostamat "läskit" 185/60/14. Myyjä myös varoitti kesärenkaiden matalasta profiilista, kannattaa varoa kanttareita
Hieman autoa on ehditty pilaamaan seuraavilla tekeleillä:
- väsähtänyt alusta vaihdettu korkeussäädettävään jummijommiin (halvalla kun sai)
- nelivalo-maski vaihdettu kaksi valoiseen (karvalakkisuuden maksimointia)
Näillä asioilla autoa on parannettu:
- mittariston pari poltinta vaihdettu uusiin
- iskareiden yläpään kumet vaihdettu
- pölärit poistettu, peltivanteilla mennään
Nämä taasen harkinnassa:
- tekniikka
- korin kunnostus
- ehdottomasti kesäksi jotkut autoon sopivat vanteet (ehdotuksia?)
Jos autoa aletaan ehostamaan niin hyvin pienillä muutoksilla. Panostetaan tekniikkaan ja ulkoasu tullaan pitämään mahdollisimman ennallaan. Monelta tahoilta ollaan ehdotettu isoja puskureita, mutta itse en niistä erityisemmin pidä. Karvalakki on karvalakki. Mustat kalvot on ehdoton nou nou, kuten myös saunanhormi takavaimentajan tilalla. Todennäköisesti jäärata-auto saa toimia joiltain osin osien luovuttajana. Etupuskurin otan siitä ainakin. Siinä ei ole lisävalon reikiä kuten nykyisessä.
Mutta melkoinen kontrasti on hypätä 2008 vuoden golfista 20 vuotta vanhemman puikkoihin Mutta jos jotain hyvää vanhasta on sanottavana, niin se ei ole ihan kamala ajaa ja se lämpeää näin pakkasten aikaan todella nopeasti.
Mutta kertoillaan kuinka molempien autojen tarinat etenevät (jos etenevät)
Meidän VW perhe koostuu tällä hetkellä kolmesta golfista. On -87 vuosimallin kakkonen jääradalla ja mökkitien sahaamista varten sekä -88 vuosimallinen työmatka käyttöön. Alkuperäisenä ajatuksena oli löytää auto missä on bensakone, hankintahinnaltaan HALPA sekä mielellään mahdollisimman pitkällä leimalla. Sellainenhan löytyi pari viikkoa sitten Savonlinnasta. Autolla on kelattu reilut 300tkm, ollut kahdella omistajalla ennen minua, kummallakin 12 vuotta. Paikkamaalauksen tai hitsauksen jälkiä ei löydy mistään. Auto on siis alkuperäisessä maalissa, joka on omasta mielestäni erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon auton liki 25 vuoden iän. Pintaruostetta löytyi apukuskin puolen takalokasuojasta, kuskin puolelta takapuskurin alla olevasta nurkasta sekä hieman kaarien sisäpinnoilta. Ruostevaurioiden vähyys yllätti kaikki. Korin hyvä kunto onkin herättänyt kipinän auton laajemmasta projektoinnista. Aika näyttää viedäänkö ajatusta vielä toteutuksen tasolle. Edellinen omistaja (eläkeläisherra) on vaihtanut autoon paljon uutta osaa. Hiljattain on uusittu jarrut, pakoputkisto, vetarit, järeämpi akku/laturi jne jne. Ja kaikesta on pidetty kirjaa. Jopa siitä milloin talvirenkaat on vaihdettu kesärenkaisiin ja päinvastoin. Alla muuten pyörii juuri ostetut hakkapeliitan nastat, muistaakseni kokoa 155/80/13. Kesäksi löytyy edellisen omistajan mainostamat "läskit" 185/60/14. Myyjä myös varoitti kesärenkaiden matalasta profiilista, kannattaa varoa kanttareita
Hieman autoa on ehditty pilaamaan seuraavilla tekeleillä:
- väsähtänyt alusta vaihdettu korkeussäädettävään jummijommiin (halvalla kun sai)
- nelivalo-maski vaihdettu kaksi valoiseen (karvalakkisuuden maksimointia)
Näillä asioilla autoa on parannettu:
- mittariston pari poltinta vaihdettu uusiin
- iskareiden yläpään kumet vaihdettu
- pölärit poistettu, peltivanteilla mennään
Nämä taasen harkinnassa:
- tekniikka
- korin kunnostus
- ehdottomasti kesäksi jotkut autoon sopivat vanteet (ehdotuksia?)
Jos autoa aletaan ehostamaan niin hyvin pienillä muutoksilla. Panostetaan tekniikkaan ja ulkoasu tullaan pitämään mahdollisimman ennallaan. Monelta tahoilta ollaan ehdotettu isoja puskureita, mutta itse en niistä erityisemmin pidä. Karvalakki on karvalakki. Mustat kalvot on ehdoton nou nou, kuten myös saunanhormi takavaimentajan tilalla. Todennäköisesti jäärata-auto saa toimia joiltain osin osien luovuttajana. Etupuskurin otan siitä ainakin. Siinä ei ole lisävalon reikiä kuten nykyisessä.
Mutta melkoinen kontrasti on hypätä 2008 vuoden golfista 20 vuotta vanhemman puikkoihin Mutta jos jotain hyvää vanhasta on sanottavana, niin se ei ole ihan kamala ajaa ja se lämpeää näin pakkasten aikaan todella nopeasti.
Mutta kertoillaan kuinka molempien autojen tarinat etenevät (jos etenevät)