VW Golf Cabriolet GLi -1981 "Kielo"

Aloittaja ePa, 22.08.12 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

ePa

Pitkään olen harkinnut aloittavani tällekin oman ketjun, mutta enpä ole sitä uskaltanut aikaisemmin tehdä. Toisaalla palstalla on keskusteltu siitä ettei nykyään autojen parissa liata käsiä enää kuten ennen, mutta ainakin hallipäivien jälkeen on tullut oltua niin sontainen että tunnusmerkit täyttyvät ainakin sotkemisessa.

Tämä taitaa lipsahtaa projektiaiheeksi ja esim ffP olisi varmaan oikeampi foorumi, mutta siellä ei tule kirjoiteltua vaikka aktiivisesti seuraankin, joten tämä palsta saa toimia tämän auton "tallina".

Auto on ~170tkm ajettu alkuperäinen Karmann koripajan "suomi-auto" 1.6i koneella ja viisi vaihteisella manuaalivaihteistolla. Kyseinen tekniikka löytyy tutummin peltikattoisesta GTi mallista. Tarkoitus tehdä tästä OEM+ tyylinen ja museokilvityskin on ollut mielessä, mutta katotaan miten sen kanssa käy.



Tulin hankkineeksi auton syyskuussa 2009 muutamien vaihtoehtojen joukosta. Yhtenä vaihtoehtona oli tälläkin palstalla esitelty punainen peltikatto GTi, mutta siinä ei olisi raaskinut projektoida mitään ja ajaminenkin olisi ollut varmaan vähäistä. Tämän yksilön kohdalla tuumin, että vähällä vaivalla siisti kesälelu, mutta kuten aina vanhoissa autoissa on yllätyksiä. Alkuperäinen tarkoitus oli saada pienen projektoinnin (alusta+vanteet) jälkeen auto ajoon uudestaan kesäksi 2010, mutta hommahan lähti lapasesta. Yllä olevassa kuvassa auto on ajettuna Ouluun. Siitä sitten ebay laulamaan ja haaviin tarttui laadukas alustasarja mallia TA technix. Sarja on edelleen asentamatta. Pari settiä vanteita löytyi, eikä niitäkään ole asennettu mihinkään.



Ostaessani myyjä sanoi, että A-tolpan juuressa on ollut ruostetta, mutta se on korjattu ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Noh, konehuoneen puolelta näkyi aavistus ruostetta ja kun sitä alkoi tutkimaan tarkemmin olikin seuraavan kesän (2010) ajot kutakuinkin kätelty... Lokarien poiston jälkeen vahvikepalan alta löytyi se pieni ylläri, joka pisti pikkupojan ihmettemään mitäköhän sitä sitten tekisi...



Kuva on otettu keväällä 2010 jonka jälkeen tulikin tallipaikan vaihto eteen ja työt veivät mennessään eikä projekti edennyt mihinkään ennen tammikuuta 2012. Ahkeran projektoinnin, kiroilun ja kaiken muun asiaan kuuluvan jälkeen homma alkoi näyttää jo paremmalta ja ajatus kesän ajeluista katto alhaalla siinsi takaraivossa.



Homma meni loppupeleissä aika helposti, kun hallin pihasta löytyi peltikattoinen hylsy josta käytiin nappasemassa puukkosahalla sopiva pala irti ja se liimattiin kemppiliimalla paikalleen. Siihen päälle vaan vahvikepala uudestaan kiinni, niin on parempi kuin uutena. Tuon jälkeen on tullut vaihettua lukkopeltikin, kun joku aikaisemmista omistajista oli tulskannut edellisen version kahdesta osasta. Osana tottakai alkuperäinen osa, joka istui paikalleen kuten pitääkin. Kaikki mitata asennuksen jälkeen vastaa tehtaalta lähteneen auton mittoja eli osien istuvuus pitäisi olla kohdallaan. Oli aika voittaja olo, kun sai tuon pahimman/vaikeimman homman tehtyä.


Ajatuksena oli saada auto ajoon vielä tälle (2012) kesälle, mutta kalenteri on siitä erimieltä ja hallikaverit tuumasivat, että turha kiirehtiä ja hätiköidä, jos ei ole pakko. Kurvailut pystyy hoitamaan toisella lähes vastaavalla avolla (myynnissä) ja tuohon SuperBiinkin pitäs saada kilsoja, ettei se homehdu pihaan.

Seuraavana nakkilistalla on moottorin poisto konehuoneesta, jonkä jälkeen pystyy kippaamaan auton kyljelleen, jotta pääsee pohjaan käsiksi. Talven aikana tarkoitus siistiä kone, konehuone, pohja ja alustan osat ja maalata auto uusiksi. Onhan tuossa tuota hommaa ennen kuin pääsee ajelemaan. Toivottavasti motivaatio riittäisi loppuun asti ja saisin tehtyä tuon viimesen päälle kuntoon mistään tinkimättä.


Tässä vaiheessa projektia täytyy kiittää kyllä kaikkia projektiin jo osallistuneita. Kyllä tää on Wappuna ajossa. Vuosi tosin on epäselvä.


poloboy

Hieno projekti, tällaisia on mukava seurata, kannatan ehdottomasti museorekisteröintiä! Jos on alkuperäinen suomi-avo niin on kyllä melko harvinainen, avo-Golfeja tuli vähän enemmän uutena Suomeen kesällä -88 tai -89, kun VV-Autolla oli joku kampanja. Ne oli kaikki(?) punaisia ja valkoisia ja alkuperäisellä korin levikesarjalla. Tuo yksilöhän näytti päältäpäin hyvältä, mutta aikamoisia ruostevaurioita oli tuon etulokasuojan alla, hyvä että sait kuntoon.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

SamKoo

Onnea projektin jatkolle, hiljaa hyvä tulee  8)  hienoa seurailla kun näille vanhemmille annetaan vielä uusi mahdollisuus, niin harvinaista herkkua nämäkin ovat jo Suomen katukuvassa.
Volvo XC60 R-Design -12

Arcca

Hienoja nämä kunnostusprojektit ja mukavia seurata, täältä kumarrus!

Onko tuo rättikatto valkoinen alunperinkin? Jonkinaikaa ihmettelin miten niin cabriolet :D
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vaginisti

Mahtavaa, ihan oikea autoprojekti (!), ettei mene koko palsta pelkäksi vahaus/kellokeskusteluksi...Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan projektin etenemistä...  ;D

RTWteam

Se on parasta näissä projekteissa kun asentaja sanoo että parempi kuin uutena! Asennetta! :D

Tos®

Tykkää  ;D


Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.08.12 - klo:16:21
Onko tuo rättikatto valkoinen alunperinkin? Jonkinaikaa ihmettelin miten niin cabriolet :D
Noita on saanu ties minkä värisenä...
http://www.cabby-info.com/cabriolet.htm
..eikä tuolla taida olla edes kaikki sävyt
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ePa

#7
Taas tallilla tapahtuu.

Pitkästä aikaa pääsi oikein puuhastelemaan tallilla ja sai jopa jotain aikaseksikin. Edellisellä kerralla valmistelin jo koneen irroitusta ja tänään se olikin tavoitteena. Tosin olin varautunut, että vetareiden irtiotossa menee niin kauan, että pudotus pitää jättää myöhäsemmäksi.

Vetarit lähti loppupeleissä tosi helposti irti mopo mallisella paineilmapyssyllä eikä siihen mennyt varmaan kokonaisuudessaan kuin puoli tuntia joka sisälsi iskareidenki paikalleen laiton ja yleistä härväystä. Toinen puoli lähti laakista, mutta toiselle puolelle kun antoi lämpöä niin sekin pyörähti auki. Siitä sitten hetken ihmettelyn jälkeen auton alle ja pakoputkea pakosarjasta irti. Neki pultit lähti kivuttomasti. Ei muuta kuin nosturia hollille ja konetta köyttämään koukun nokkaan. Kone oli entuudestaan vaan kahdella pultilla kiinni, kun lukkopelti oli irroitettu jo aikasemmin ja etukiinnikettä en ollut laittanut takaisin. Pultit aukes vaivattomasti ja ei muuta kuin konetta hollille ja sitten alkoikin vastustamaan...

Pakoputki ei irronnut sitten millään vaikka käytin voimasanoja ja loitsuja. Koneen taakse ei oikein pääse millään vääntämäänkään eikä hallilla ole nosturia, että pääsis kunnolla alle. Ei auttanut kuin suihkuttaa ruosteen irroitusainetta reilusti ja toivoa, että seuraavalla kerralla olisi homma bueno ja kone tippuisi hallitusti pukkien päälle.

Pari viikkoa sitten tuli kirottua myös vanteiden kanssa. Ei meinannut tehtaalla asennettu lakka irrota pinnasta sitten millään. Tuli kokeiltua useampia kerroksia Nitromorssia ja ja siihen perään RK maalinpoistoainetta. Ja siltikin pintaan jäi lakkaa. Eipä auttanut kuin ottaa hiekkapuhallusvehkeet lapaseen ja puhaltaa lakat pois. Hiekkaa meni ~100kg eli voisi tulkita, että tiukassa oli. Nyt vanteet on sitten puhallettu puhtaaksi ja maalattu pohjamaaliin odottamaan viimeistelyä. Uudet gumeksetkin odottaa päälle laittoa, eli ei tarttis kuin vähän puuhastelua niin voisi ajella... :D

Joopa joo, kyllä tuossa vielä tekemistä riittää.

e:typo

ePa

Männä viikoilla on päässyt taas puuhastelemaan ja jotakin on jopa tapahtunut.

Moottori on hypännyt pois paikaltaan ja on nyt purettuna apulaitteista ja vaihdelaatikosta. Pääsin hiekkapuhaltamaan pikkuosia puhtaaksi hiekkapuhalluskaapissa (kiitoksia asianosaisille!) ajan saatossa kertyneestä muhjusta ja kyllähän ilme oli yhtä hymyä, kun paljasta pintaa tuli esille. Kävin hakemassa paikallisesta automaalikaupasta kaksi komponenttimaalia, jolla tarkotus maalata osat. Pitäisi ainakin kestää. Nyt koitan saada autoa siihen kuntoon, että pääsisin asentamaan maalattuja osia paikalleen. Toistaiseksi osissa on happopohjamaalit päällä.



Onkos jostakin saatavilla jarrusylinterin säiliötä uutena&puhtaana tai vinkkejä kuinka tuon kellertävän muovin saisi taas "hohtamaan"? Sama kohtalo on edessä myös muillekin muovisille nestesäiliöille konehuoneessa. Saa tarjota ja/tai vinkata.

Tuossa on vielä kuva siitä tiukasti asennetusta vanteen lakasta.



TODO:
Konehuoneen pesu
Konehuoneen hipistely & maalaus
Pohjan pesu
Koneen puhallus
Koneen maalaus
Vaihdelaatikon puhallus
Vaihdelaatikon maalaus
Osien maalaus
Osien asennus
Takapään osien puhallus
Takapään osien maalaus

Eiköhän tuolla listalla pysy aktiivisena pari viikkoa... Auto olisi nyt valmiihkona rullattavaksi pihalle, jotta kuumavesipesurilla pääsee pesemään konehuoneen ja pohjan muhjut pois.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.08.12 - klo:16:21
Hienoja nämä kunnostusprojektit ja mukavia seurata, täältä kumarrus!

+1 Vappua odotellessa...  ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

ePa

Taas on tallilla tullut jotain puuhasteltua ja vielä sinne pittää muutama kerta mennä ennen kuin alkaa olla ajokunnossa. :)

Yhtenä syksyisenä iltana tuli rullattua hylsy pihalle ja kuumavesipesurilla pääsi pesemään auton pohjan.

Lähtötilanne:



Ajan saatossa pohjaan on tarttunut aavistuksen verran kotimaatamme, mutta aika kiltisti se lähti pois eikä alta paljastunut mitään ylläreitä. Aika huima laite tuollainen kuumavesipesuri (kiitoksia lainasta asianosaisille). Melko kiltisti lika irtosi ja alkuperäinen valkoinen maali tuli sieltä esille. Yhdestä kohtaa pohja on jossain vaiheessa ottanut jonkin kiinni, kun pokkaus oli painunut ~4cm matkalta lyttyyn. Ei siis mitään vakavaa.

Puolessa välissä:



Pestystä pohjasta ei ole kuvaa, kun alkoi hämärä jo painaan niin paljon päälle, että käytännössä pilkkopimeessä työmaavalon kanssa viimeisteltiin pesu. Voi että olin märkä, kun lopetin tuon pesun. Jossain vaiheessa, kun taka-akseli ja tankki on irti, niin pohja täytyy viimeistellä uudella massalla ja maalilla, jonka jälkeen saa alkaa niputtelemaan osia paikalleen hylsyyn.

Moottoria olen valmistellut sen verran että se on pukkiin nostettu ja odotamassa tarkempaa syyniä. Uudet tiivisteet on tilauksessa ja ne saisi tällä viikolla käydä noutamassa. Apulaitteet ovat saaneet kanssa maalia päällensä ja kohta niitä saa alkaa ruuvaamaan takasi paikalleen.

Hankintalista:
Tiivisteet moottorille
Tiivisteet vaihdelaatikolle
Pakosarja (saa tarjota/antaa vinkkejä hyvästä)
Takapenkin turvavyöt
Aikaa

TODO:
Konehuoneen pesu
Konehuoneen hipistely & maalaus
Pohjan pesu
Koneen puhallus
Koneen maalaus
Vaihdelaatikon puhallus
Vaihdelaatikon maalaus
Osien maalaus
Osien asennus
Takapään osien irrotus
Takapään osien puhallus
Takapään osien maalaus
Vanteiden hipistely

ePa

Pientä edistystä taas.

Auto on ollut kipattuna kyljelleen ja on päässyt tekemään pohjaa kaikessa rauhassa. Ainoastaan pelännyt, että kori kippaa päälleni.  :-\

Pohjasta on nyt pienet pesun jälkeiset löydöt korjattu ja eilen tuli massattua pohja kokonaisuudessaan. Olipa kyllä hyvät höyryt, kun oli muutaman tunnin puuhastellut ovet kiinni tallissa. Roskia viedessä hoksas kuinka raitista ilma on ulkona... :D ei olisi tahtonut mennä sisälle enää, mutta ei tarjennut olla pihallakaan. Pientä damageakin sain aikaseksi osia irrottaessani, mutta todennäköisesti osien porsimine nyt on parempi kuin se että auto on pyörillään ja sitten porsii. Huomattavasti helpompi korjata nyt. Meni nimittäin bensalinja poikki joka käytännössä ilmeisesti tarkoittaa koko linjaston uusimista. Ikä on tehnyt näille komponenteille tehtävänsä.



Teräspunosletku ei mennyt taittamalla poikki vaan tarvitsi vähän avitusta sivuleikkureilla.

Samaten bensatankin lämpösuoja levy on siinä kunnossa etten taida jaksaa puuhastella sitä, jos vain jostakin löytyy vastaava osa parempi kuntosena (reiätön). Jos jollakin sattuu löytymään ko. osa kuin kuvassa, niin saa tarjota.




Hankintalista:
Tiivisteet moottorille
Tiivisteet vaihdelaatikolle
Bensalinja
Bensatankin suojapelti
Pakosarja (saa tarjota/antaa vinkkejä hyvästä)
Takapenkin turvavyöt
Aikaa


TODO:
Konehuoneen pesu
Konehuoneen hipistely & maalaus
Pohjan pesu
Koneen puhallus
Koneen maalaus
Vaihdelaatikon puhallus
Vaihdelaatikon maalaus
Osien maalaus
Osien asennus
Takapään osien irrotus
Takapään osien puhallus
Takapään osien maalaus
Vanteiden hipistely

ePa

Edellisestäpäivityksestä on jo jonkin aikaa ja sillä aikaa on tapahtunutkin jotakin.

Auto on taas vaakatasossa ja ensimmäiset kunnostetut ja/tai uudet osat ovat paikallaan. Uskomattoman paljon menee aikaa kaikkiin pikku juttuihin, kun ei viitsisi ihan hirveän paskaa jälkeä tehdä. Ajan saa esimerkiksi kulumaan siihen, kun putsaa ja puunaa kumi&muoviosia joita tuostakin löytyy lukemattomia. Vasemmanpuoleinen on pesty&putsattu ja oikean puoleinen on 30v p#skan peitossa. Yllättävän hyvänä säilyny skeidan alla. Sormenpäät tosin on hellänä kun noita rapsutteli.



Vanhasta polttoainepumpun telineestä ei saanut tekemälläkään uutta, eikä käytettyä löytynyt, niin tilasin sumujen saarilta uuden. Samassa lähetyksessä tuli paineakulle teline ja Super Flexin puslat taka-akselille.



Uusi iskari on aavistuksen lyhyempi kuin vanha, mutta eihän sitä muuten maata vasten saisikaan...



Sinne ne meni piiloon kaikki eikä kukaan niitä enää näe. Tankin ja akselin paikalleen laitto oli vähintäänkin mielenkiintoista yksin, mutta kyllähän ne sinne meni kun aikansa punnersi.


Seuraavat askeleetikin on jo otettu,mutta kerrotaan niistä myöhemmin. ;)



Hankintalista:
Tiivisteet moottorille
Tiivisteet vaihdelaatikolle
Bensalinja
Bensatankin suojapelti
Pakosarja (saa tarjota/antaa vinkkejä hyvästä)
Takapenkin turvavyöt
Aikaa


TODO:
Konehuoneen pesu
Konehuoneen hipistely & maalaus
Pohjan pesu
Koneen puhallus
Koneen maalaus
Vaihdelaatikon puhallus
Vaihdelaatikon maalaus
Osien maalaus
Osien asennus
Takapään osien irrotus
Takapään osien puhallus
Takapään osien maalaus
Vanteiden hipistely

pohjoissavonprinssi

Hieno Golffi, joskus haaveissa tuollaisella kurvailla joku kesä.

ePa

Kesä lähestyy kovaa vauhtia ja on ilmeisesti syytä pidentää halli-iltoja. Kotona tykätään...  :-\

Suurin osa ajasta on mennyt hipistelyyn, mutta kun sille linjalle ollaan lähdetty niin se tehdään loppuun asti. Aikamoinen savotta on ollut putsata johtosarjoja kaikesta mähmästä mitä niihin on kertynty aikojen saatossa. Sormenpäät hellinä on hinkattu johtoviidakkoa ja lopussa se kiitos seisoo, kun piuhat ovat kuin uudet. Uskomattoman hyvin lähtee pinttynyt lika pois kun suihkauttaa WD40stä rättiin ja hinkkailee sillä hetken. En olisi uskonut tuota, mutta kokeneemmat rakentelijat antoivat kyseisen vinkin. Kiitos siitä. Samanlaista hipistelyä ovat kokeneet jarrulinjatkin, kun kiilloittelin nekin. Niihin tosin käytin Autosolia. Onkai tuo vähän turhaa, kun ei niitä kukaan kumminkaan näe. Jarrupaineen säädin sai päällensä uuden maalin ja "liipasin" tuli vaan putsattua. Nyt hieman hiertää mieltä, kun tuo yksi jarruletku on kuparin värinen (tosin sekin on kiillotettu), kun muut ovat kirkkaita. Pitäisikö sekin vaihtaa vastaavaksi kuin muut?



Etupäässäkin tapahtuu.



Ohjauspalikat alkavat olla paikallaan ja periaatteessa auton saisi tiputettua pyörilleen, jos sille olisi nyt tarve. Mutta ei vielä, ensiksi pittää vääntää pa-linjat auton alle, niin sitten olisi alapuoli "valmis" ja saisi keskittyä näkyviin osiin. Uudet iskarit ovat "aavistuksen" lyhyemmät kuin alkuperäiset, mutta eihän tuota muuten saisikaan maanmyötäiseksi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: ePa - 20.02.13 - klo:14:33
Nyt hieman hiertää mieltä, kun tuo yksi jarruletku on kuparin värinen (tosin sekin on kiillotettu), kun muut ovat kirkkaita. Pitäisikö sekin vaihtaa vastaavaksi kuin muut?

Tottakait!   ::)


Jestas kun jaksat tehdä hienoa jälkeä - hatun nosto sille - jatka vain loppuun saakka niin tyydyttää varmasti itseäsi kovasti kun ei lähtenyt oikomaan.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ePa

Purinpa tuossa kameraa ja siellä oli pari kuvaa tuosta johtosarjan putsauksesta.

Ennen:


Jälkeen:


Pari yksityiskohtaa:






Kyllä tää tästä. Huomenna taas hallille. :)

topias

tämä on areenan parasta antia, hieno projekti.
iso peukku täältä. :)

ePa

Tässä vaiheessa on varmaan jo myönnettävä, että auto ei ole valmis tälle wapulle. Sad but true.

Nou hätää mutta on se wappu ensi vuonnakin.

Kone on jo paikallaan ja odottelee venttiilikopan asennusta ja nesteitä sisään. Aavistuksen nuo siniset tulpan johdot häiritsee, kun autossa ei muuta sinistä ole, mutta onneksi niistä päästää kohtuu helposti eroon.



Sen verran myös alkoi häiritsemään wanha jarrunestesäiliö uuden jäähdytysveden paisuntasäiliön rinnalla, kun toinen on puhtaan valkea ja toinen oli aavistuksen kellertävä. Sitähän piti sitten etsiä valkoinen säiliö tilalle ja ensimmäiset tulokset ns tiputtivat leuan lattialle. Intternetti kertoi säiliön hinnaksi ~130e!!! jäi tilaamatta. Hetken aikaa tutkittua samaa säiliötä alkoi löytyä kokoajan halvemmalla ja lähes tilasinki sen kotimaasta "siedettävään" ~80e  hintaan... Onneksi sitten classic partsilta löyty oikea säiliö ~50e hintaan ja se napsahti ostoskoriin. Onhan se siltikin aika kallis osasta jota on tehty vuodesta 1 ja 2 asti.



Hirveän paljoa ei hienoa rosteripakosarjaa näy kaiken tavaran alta, mutta toivottavasti tuo antaa hyvät pörintä, kun kone vaan saadaan tulille.



Renkaatkin ovat väännettynä maalatuille vanteille ja odottavat alle asennusta, mutta siihen menee vielä hetki, kun ei varmaan maalaamoon kannata laitta priima jälkeä sotkettavaksi. Kiitoksia vannemaalarille :)

Henkilökohtasella rintamalla tapahtui pari pikku muutosta ja talli-illat ovat olleet harvinaisia viime aikoina, mutta ei se auta itkeä. Ei tullut valmista tälle wapulle, mutta ei se päämäärä vaan matkan teko. :)


Ranssi

Tsemppiä vaan, on suomi-autona melkoinen harvinaisuus! Mikä mahtaa olla tämän ensirekisteröintitunnus? Mahtaisiko olla jokin A-alkuinen kilpi?

ePa

En ole kaivanut auton historiaa sen enempää esille, mutta tällä hetkellä ei ole A - alkuinen kilpi tässä. kuinkakohan tarkasti historiaa saisi selville kilven perusteella?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ePa - 29.04.13 - klo:09:52
En ole kaivanut auton historiaa sen enempää esille, mutta tällä hetkellä ei ole A - alkuinen kilpi tässä. kuinkakohan tarkasti historiaa saisi selville kilven perusteella?

Entiset tunnuksethan näkyy suoraan otteessa jos sellaisia on, Trafin nettipalvelusta saa rekkarilla auton koko omistushistorian tietoonsa muutamalla eurolla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hosee

Kertakaikkisen hieno projekti. Harrastuksen kriteerit täyttyvät ainakin siltä osin että aikaa ja rahaa palaa kohtuuttomasti  :D

En muista mainitsitko aiemmin, mutta onko tavoitteena saada Kielo museokilpiin? Tavoitehan on kuitenkin tainnut jo aikapäiviä sitten siirtyä teknisesti luotettavasta ajokuntoon saattamisesta auton entisöinnin puolelle. Alustasarja, rosterit ja rengastus taitaisivat tosin tulla esteeksi?

Onneksi ei itsellä ole tälläisiin projekteihin aikaa, paikaa tai rahaa. Saati sitten osaamista tai hermoja.... ;)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

ePa

Kyllähän tuo M-kilvitys on käynyt mielessä, mutta ei ole ehdoton minulle. Itsellehän tätä tehdään. Alustasarja ja rengastus ei ole ongelma. Alkuperäinen (ostettaessa asnnettu) alusta on tallessa ja renkaita/vanteita saa kaupasta tai tallin nurkasta. Rosterinen pakosarja on vähän fiftysixty miten museotarkastaja sen aattelee. Onhan peltisarjoja ollut jo 80 - luvullakin, eli periaatteessa hyväksyttävissä. Tehdään tämä valmiiksi ja mietitään sitten jatkoja.

Rahaa tämän tekemiseen ei vielä ole mennyt "kohtuuttomasti", mutta aikaa ei ole ikinä liikaa, mutta onneksi kotijoukot ovat antaneet toistaiseksi touhuta rauhassa.

Mielenkiinnosta sitten "uhrasin" kokonaiset 7 euroa autorekisteri.fiii palveluun ja paljastuihan sieltä auton historiaa. Auto on käyttöönotettu 30.11.1980 ja ensirekisteröity 06.05.1983. Tarkoittaako tämä sitä että auto on ollut myymäläkaunotar tämän ajan? Ensimmäinen omistajan nimi ei paljastunut tätä kautta, mutta hänellä auto on ollu 12.04.1983 - 25.04.2001 välisen ajan. Jos oikein tulkitsen tietoja niin olen auton seitsemäs omistaja. Se, olenko viimeinen, jää nähtäväksi.

ePa

Nyt on koneessa öljyt ja jäähy nesteet sisällä ja oikeastaan akun kun nostaa paikalleen, niin ensi savut voisi ottaa. Pitänee ottaa kaiken maailman gurut ja oppaat vierelle varmistamaan, että kaikki on kohdallaan ennen kuin lyön ekaa kertaa tulille.

Venttiilikoppaa laittaessa tuli kumma tunne, mutta en antanut sen häiritä sen enempää ja vetelin momenttiin mutterit ja jatkoin hommia, mutta kumma tunne ei antanut rauhaa ja oli ihan pakosta avatta kertaalleen ja tutkia asiaa. Silmällä+lampulla ei näkynyt mitään kummaa, mutta magneetti huomasi senkin edestä... nokka-akselin ja venttielien jostain välistä löytyi yksi M6 mutteri! Voi että sitä riemun määrä jos se olisi jäänyt jonnekin väliin koneen ollessa käynnissä! Onneksi avasin kannen ja tarkastin asian.

Alustavasti jäähdytys järjestelmäkään ei vuotanut kuin yhdestä liitoksesta eli ihan jees kun ei enempää vuotoja löytynyt. Tallikaverit tosin sanoi, että aivan varmasti jostain vuotaa ja jos ei vuoda mikään niin ensimmäisen 1000km jälkeen vuotaa. Positiivinen asenne!

petnen

Hienon näköinen käpi, mahtava kun tämmöisiä joku viitsii kunnostaa.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: ePa - 02.05.13 - klo:10:29
Alustavasti jäähdytys järjestelmäkään ei vuotanut kuin yhdestä liitoksesta eli ihan jees kun ei enempää vuotoja löytynyt. Tallikaverit tosin sanoi, että aivan varmasti jostain vuotaa ja jos ei vuoda mikään niin ensimmäisen 1000km jälkeen vuotaa. Positiivinen asenne!
Täältä lisää positiivista asennetta, 4 vuotta seissyt kakkakoppa alkoi lirittää leiman saannin ja parin tuhannen kilsan jälkeen jäähdytysnestettä kahdestakin eri paikasta ;D Eihän se ole tietenkään sen kummempaa kuin uusia vain tiivisteet vuotopaikoista.

ePa

Nonni!

Ekat savut on kirjaimellisesti otettu!

Viime viikonlopulla saatiin auto siihen kuntoon, että voitiin kokeilla ensi starttia sitten 09 syksyn jolloin auto ajettiin talliin. Kertaalleen tai kahdesti piti vielä käydä kaikki bensalinjan liitokset läpi ja tarkastaa ettei vaan vuotaisi mistään. Niinhän se lähti pumppu pyörimään ja keräsi painetta järjestelmään ja sormet ristiin ja käännös avaimesta pykälä pidemmälle. Noh, eihän se heti lähtenyt vaan piti laittaa kaikki piuhat kiinni ja kokeilla uudestaan. Siitähän se aavistuksen vaivalloisesti lähti pyörimään ja "karkas" heti. uuden tarkastuskierroksen jälkeen löytyi pari alipaineletkua irti joten ne kiinni ja taas kokeilua. Tässä vaiheessa jo huomattiin, että jostakin vuotaa, mutta tarkempi paikka on vielä hämärän peitossa, kun jäi hommat vähän kesken. Aavistuksen omaisen oikosulun jälkeen oli lähellä, että koko talli olisi palanut. Voin sanoa jo tässä vaiheessa, että vuotava bensa kipinä ei ole hyvä yhdistelmä. Onneksi mitään muuta ei käynyt kuin oikosulun kohdasta paineletkusuuttimelle vuotaa. Nyt siis saa tarjota paineletkuja ruiskulta suuttimille, jos sattuu nurkissa pyörimään... Parin syvän puhalluksen jälkeen kirmasin paikalliseen tarvikeliikkeeseen hakemaan kunnollista akkukaapelia liittimineen ettei toiste tarvi pelästyä.

Olisikohan sitä jo niin rohkea, että alkaisi hamuilemaan sisustan osia esille asennusta odottamaan...

ePa

Höh.

Ei lähe käyntiin niin ei lähde. :(

Tänään yritettiin taas pitkästä aikaa värkätä kokeneemman tieteenharjoittajan kanssa konetta käyntiin, mutta ei lähde niin ei lähde. Kipinää tulee, bensaa saa ja ajoituskin on kohdallaan mutta ei starttaa. Ilmeisesti ei jaksa muodostua tarpeeksi alipainetta, jotta ruiskun lautanen annostelisi bensaa linjoihin. Kolmos pytyssä puristukset oli muita pyttyjä noin puolet heikompi ( 9 ; 8,5 ; 4,5 ; 8 ) syystä tuntemattomasta, joten ohjeistus kävi, että :"kansi irti".

Eikai siinä haetaan motivaatiota vähän muista hommista ja ajellaan toisella avolla tämä kesä. Tuskin ehdin saamaan tuota ajoon ennen lumia :(:(:(

Oli se kansi tarkoitus käyttää irti, mutta vasta sen jälkeen kun auto olisi ollut jo ajossa. Nyt tule sitten tehtyä ensi talven hommat kesällä ja jää ajelut ajamatta.

Taidanpa ottaa oluen...

Taky

Lainaus käyttäjältä: ePa - 25.06.13 - klo:20:13
Ei lähe käyntiin niin ei lähde. :(
Kipinää tulee, bensaa saa ja ajoituskin on kohdallaan mutta ei starttaa.

Jos imusarjaan suihkuttaa starttipilottia tai kaataa varovasti bensaa hörähtääkö edes?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy