Passat V6 syncro -98 - kestävyys, jakohihna jne.

Aloittaja TLINDEN, 28.11.19 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

TLINDEN

Tuli aloitettua projekti, jossa ei siihen kuluvan rahamäärän vuoksi ole järkeä, mutta juuri sen vuoksi olisi tarkoitus ajaa "maailman tappiin" tällä autolla. 2009 siis alunperin ostin Delta-autosta silloin 280 000 km ajettuna tämän -98 trendline syncron. Hintaa oli 7700 euroa ja pidin autoa vajaat kaksi vuotta, jonka aikana uusiksi meni ilmastoinnin kompura (Delta maksoi puolet tästä merkkiliikkeessä 1500 euron remontista) ja jakohihna. Työmatkan kasvaessa ja auton suuren kulutuksen vuoksi myin sen nyt jo edesmenneelle kaverilleni 5500 eurolla ja tilalle tuli etuvetoinen diesel.

Tätä aikanaan niin hienoa ja ensimmäistä ostamaani "kunnon autoa" tuli ikävä ja ostin sen reilu vuosi sitten takaisin 500 eurolla. Mittarissa oli "vain" 320 000 km ja taka-apurunko katsastusmiehen määräämänä vaihdettava. Sisältään oli edelleen todella siistissä kunnossa, eikä uskoisi näin paljon ajetuksi. Ruostepeikko tosin oli alkanut nostaa ikävästi päätään takaluukussa ja ovissa. Ennen ostoa auto oli ehtinyt jo seisoa vuoden verran pois liikenteestä. Nyt ollaan tilanteessa, että apurunko on vaihdettu, molemmat rengassarjat ja seisonnassa kelvottomiksi menneet takajarrulevyt ja akku uusittu, ilmastointi täytetty, tulpat, jäähdytysnesteen lämpötunnistin kaikki suodattimet ja toinen takajarrusatula ja jarrunesteet vaihdettu, tiptronic-laatikolle tehty bg-öljynvaihto, tuulilasi vaihdettu, takaluukku ja kaikki ovet maalautettu, apulaitehihna kiristimineen vaihdettu. Hintaahan näistä operaatioista huomattava osa korjaamolla teetettynä on tullut pariin kertaan auton markkina-arvon verran. Vikoja on jäljellä vielä vakionopeussäätimen toimimattomuus ja flektin viskon luistaminen (Saksasta tilaamalla näyttäisi uuden saavan edullisesti, vaikka merkkiliikkeessä maksaa yli 200 eur). Lisäksi jakohihnalla ei tosiaan ole ajettu paljoa, mutta vuodet ovat sillä tulleet täyteen jo kohta 5 vuotta sitten.

Kun tosiaan tälle tielle on lähdetty, niin kuinka kriittinen jakopääremontti on? Uskaltaneeko tällä vielä riskillä ajella, vai syövätkö vuodet tosiaan hihnan siihen kuntoon, että katkeamisen riski on nyt korkealla? Ei ole ihan halpa juttu, kun kymmenen vuotta sitten hihnan merkkikorjaamolla vaihdattaessani maksoin noi 700 euroa. Toisaalta jos hihna katkeaa, niin silloin taitaa tämä olla kohta maksanut saman verran, mitä 10 vuotta sitten maksoin. Eli riskeerata ei sinällään kannattaisi.

Toinen riskin paikka on sitten tuo tiptronic, mutta sehän toimii yhtä täydellisesti kuin 10 vuotta sittenkin. Kaipa se näissä kestää, kun öljyjä vaihtelee säännöllisesti? Aikanaan tämän tilalle ostamani diesel Passat tuli erittäin kalliiksi, kun siitä hajosi surullisen kuuluisa nelivaihteinen automaatti ja korjaus tuli maksamaan yli puolet auton arvosta. Saman mallin laatikko rikkoutui myös myöhemmin omistamastani Octaviasta peräti kaksi kertaa (ensimmäisellä kerralla purkaamolta "uusi", toisella kertaa en enää korjauttanut). Tämä V6 moottori käsittääkseni kestää ajoa ainakin 500 000 km, vaikka joissain moottoreissa ilmeisesti tämä yli 300 000 tarkoittaa jo loppuunajettua.

Ja onko vakionopeussäätimeen vinkkiä? Meneekö näistä yleensä se alipainepumppu vai onko jotain "vakiovikapaikkaa"? Yksi VW-mekaanikko sitä epäili vian syyksi. Testerillä ei näin vanhasta autosta nähnyt edes viiksen kytkinten tiloja.
VW 1300 -73, Transporter 2.4D syncro -97, Passat 2.8 V6 syncro -98

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TLINDEN

On vaijerikaasulla ja siksi on tuo vanhanaikainen alipaineella toimiva vakkari.
VW 1300 -73, Transporter 2.4D syncro -97, Passat 2.8 V6 syncro -98

Jultsu

Sitten ei juu näe VCDS:llä vakkarin nappien toimintoja mitenkään.

Jos ja kun tuolle harrastustielle olet lähtenyt, niin jakopääremontin sijaan voisin suositella vaihtamaan vaparimosan tilalle 2.7 biturbo, saisit sähkökaasun ja roimasti lisää menohaluja.  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TLINDEN

Ehkä tässä harrastamisessa kuitenkin on pointtina se, ettei rahaa enää menisi näin paljon. Tuo koneen vaihtamalla saa varautua vielä isompiin kuluihin, mitä sen jakohihnan vaihdon kanssa tulisi. Toisaalta en näe sähköisessä kaasupolkimessakaan niin suurta etua, oikeastaan päinvastoin. Tai no, tietysti uudemmissa vakkarin jälkiasennus on helppoa ja halpaa sähkökaasulla varustettuun ja tuo vikadiagnosointi helpompaa, mutta ehkä aika pieni etu kuitenkin.

eFlexifuelin muuten tähän tilasin ja tarkoitus yrittää saada Trafilta muutostuki hakuun vielä tämän vuoden puolella, niin voisi johonkin toiseen autoon tukea hyödyntää seuraavana vuonna. Selvittelyni mukaan sarja toimii hyvin Passatin kanssa, ainoa riski on bensapumpun kestävyys. Kun kahdella muullakin ei-VAG-autolla etanolilla ajelen, niin voisi ajella tälläkin, päivän hinnalla rahaa säästyy hieman ja meneepä rahaakin suomalaiseen polttoainejalostukseen arabimaiden ja Venäjän sijaan.

Ilman Flexifuelia on tainnut rahaa palaa tähän 1500 euron arvoiseen autoon noin 3500, niin nyt olisi tavoite lähinnä huoleton ajo. Aika näyttää, miten käy. Kun nyt vielä tuon vakkarin saisi toimimaan, niin olisi pitkällä matkalla mukavampi.

Se unohtui mainita, että tässä välissä auton omistanut kaveri oli ehtinyt tehdä tiivistevaihtorumban eli ei tiputtele öljyä pakosarjan päälle. Lisäksi omana omistusaikanani tuli vaihdatettua tankin tunnistimet eli bensamittari näyttää oikein. Samoin avaimen kaukosäätöosa tuli silloin vaihdettua. Nämä ilmeisesti tämän mallin vakiovikoja, joten niistä ei varmaan heti tarvitse kärsiä.

Onko täällä muuten kuinka monella vielä vastaavaa autoa käytössä? Tuo taka-apurungon hapertuminen on ilmeisesti todella yleinen ongelma Suomessa, ellei sitä ole syystä tai toisesta ruostesuojattu myös sisältäpäin auton ollessa uusi. Vaihtotyö oli myös sellainen savotta, ettei sitä missään liikkeessä kannata lähteä teettämään ja ehjä apurunkokin metsästettävä purkaamolta käytettynä. Ja saatavuus heikko.
VW 1300 -73, Transporter 2.4D syncro -97, Passat 2.8 V6 syncro -98

Jultsu

Itsekin juuri syksyllä jouduin omaani vaihtamaan rungon. Paloi touhutonni siinä kun osti maalit ja ruosteentappolitkut ja hiomalaikat ja päivitteli uudet puslat joka varteen ja koloon ja uusi samalla taakse jarrut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Hei. Olen myös rakentanut 1.9TDI -99 Syncroa, etenkin takapäätä. Auto on ajossa, eli olen hommannut vanhoja ja uusia osia.
On tarkoituksena laittaa ensi vuonna koko takapää kerralla paikalleen. Eli korjattu apurunko, huollettu perä, tukivarret, navat,laakerit, jarrut, jouset, iskarit.
Tämän hetken tilanne on: Osista puuttuu vielä vetarit (nivelet olisi, mutta A6C5 akselit) ja iskarit, apurunkoon on asennettu tukivarret, navat, kallistuksenvaimennnin.
Osista uutena ei saa takapään abs-antureita ja vanhojen poisotto vaikuttaa hankalalta. Myöskään jarrukilpiä ei saa uutena.
Tukivarsiin saa uretaanipuslia Puolasta ja asennus on helppoa, kunhan saa vanhat pois.
Olisko jollain tietoa, mitä eroa on etupään (8D0 927 803) ja takapään (8E0 927 807A) abs-antureissa, sillä autossa ei ole automaattista valojen korkeudensäätöä ei esp? Etupään antureita saa uutena.
Jakohihnan vaihtoväli on 90tkm, vaikkakin ensimmäinen vaihto oli 120tkm ohjeen mukaan.
Rahaa remonttiin on palanut monta kertaa auton arvo, mutta auto on tullut uutena taloon ja on vielä suvussa.

Jultsu

A6C5 vetoakselit eivät käy passatin romujen kanssa yhteen, ovat pari senttiä liian pitkät. Kokeiltu ja opittu myös kantapään kautta.

Takapään anturi lähtee kyllä irti kun käyttää runsaasti wd40 ja putkipihdeillä vaan nappaa ronskisti kiinni muovirungosta ja nitkuttelee eestaas. Mielestäni vain se kiinnitys oli erilainen, joko rungossa uloke josta tulee m6 pultti läpi tai sitten ei.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Etupään ja takapään anturit on ilman ruuvia, eli pyöreässä reiässä reikäisen välikappaleen avulla, mutta uskaltaako nyppiä muovipäästä?
Anturi on ilmeisesti induktiivinen?
Audin ja Passatin nivelet on samoja, mutta niiden välissä akselit +30mm/kpl.
Samoin apurunko on 60mm liian leveä Audissa.
Periä on 4 eri välityksellä, mutta hankkimani audin perä oli samalla välityksellä, kuin Passatin, eli sopiva

Jultsu

Kyllä olen omani repinyt irti ja ulkopinta on kuin juustohöylällä veistelty mutta nätisti toimivat edelleen. On siinä aika paksu kerros muovia. Magneetti tuossa anturin perässä on, kerää metallipölyä itseensä.

Takaperiä löytyy myös kahdella eri sisälaippakoolla, 100mm ja 108mm. Toki noita isompia laippoja oli vain mörkömoottoreissa. Samoin takapään ulompia vetoniveliä oli 75mm ja 82mm laakeripesille, ja jälleen kerran tuo 82mm laakeripesä oli passat-maailmassa muistaakseni varattu vain W8 malleille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Markku

Lainaus käyttäjältä: TLINDEN - 29.11.19 - klo:23:07



Onko täällä muuten kuinka monella vielä vastaavaa autoa käytössä?

Hep
Minun Passat on valmistettu -98 ja otettu Suomessa käyttöön -99. 1,9 tdi 115 hp, nyt ajettu 526 tkm.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

hizzunkizzun

Oma pasuuna -00 2.8 4motion.
Hihnalla ajettu hieman päälle 9 VUOTTA!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy