Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Markku

#331
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 29.10.10 - klo:10:11
^^ Continentalin kitkoissa on tosiaan suhteellisen korkea vierintävastus - korkein tunnettujen valmistajien kitkarenkaista. TM:n testin mukaan Contin kitkat kuluttavat runsaat 2% enemmän kuin Nokian kitkat, mikä merkitsee 0,1-0,2 litran kulutuslisää per 100 km.

Siltä tuntuisi nyt kolmen viikon kokemuksella. Tosin talvinopeudet puolestaan laskevat kulutusta joten lopputulos on aika sama.

Vanhemmassa Octaviassa oli Nokian RSi:t kun se ostettiin ja niiden kulutus oli pienempi kuin kesärenkaina silloin olleilla Nokian NRH:lla.
#332
Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.10 - klo:08:11
Kuin myös. Hyvä olisi muistaa välillä niitäkin joiden selkänähasta nämä monikansalliset öljyjätit ne voittonsa repivät.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ken_Saro-Wiwa

Joo..Shellin asemilta olen ajellut ohi jo vuosia mm. näistä syistä.
Ja ainakin Kuopiossa siellä on aina kalleimmat hinnat.
#333
Aina joku haluaa kilpailla hinnalla ja myy halvemmalla kuin muut.
#334
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 16.10.10 - klo:22:05
Edellisessä ocussa ei ollut riittämättömyysongelma 1350 kanssa mutta seurataan tilannetta.  ;)

Tuossa Octavia MkI;ssa on 1400 w, se on siinä riittänyt hyvin. Tähän MkII:een ostin samanlaisen.
#335
Metanolit jää kauppaan.
Talveksi riittää 10 l kannu Lasolia, sitä voi laimennella alkutalvesta aika reilusti.

Ja ikkunassa on sateesta5.
#336
St1 on kai ainakin suomalainen, sen voi laskea jonkinlaiseksi eduksi.
#337
Lainaus käyttäjältä: chr - 22.10.10 - klo:15:44
Vaihdatin tänään samanlaiset Conti-viitoset alle, koossa 215/55/17. Tuo on järkevin koko jonka noille 17" kiekoille löysin. Vähän löysemmän tuntuiset kuin kesärenkaat, mutta ah, niin hiljaiset. TM:n testin perusteella nuo valitsin, kriteerinä hiljaisuus. ;)

Samanlaiset on Octaviassa alla, tosin koossa 195/65 x 15. Aiemmin on kitkakokemuksia Nokian RSi:sta ja ne olivat kyllä hiljaisemmat, pehmeämmät kuin nämä  Contit. Selvimmin eron huomaa kun ajaa tiessä poikittain olevien saumojen yli.
#338
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.10.10 - klo:15:50

Kiinassa valmistettua roskaa vältän, vaikka kyseessä olisi t-paita.. suosittelen tätä asennetta muillekkin, ennekuin on liian myöhäistä ja muuta ei enää saa.

Tuota olen koettanut tehdä, mutta pirun vaikeaa se on. Varsinkin elektroniikan puolella.
#339
Oulussa nähty A8, rekisterillä AA-8
#340
Ei ole meillä ongelmaa tuosta ollut.
255 tkm ajettu Octavia vie n. litran/ 30000 km eli kun vaihtoväli on ollut 44 tkm niin sen yhden pullollisen koneeseen on tarvinnut laittaa.
Uudempaan ei vielä ole tarvinnut lisätä yhtään, tosin se on ollut minulla vasta kesäkuusta ja ajoa sinä aikana on tullut n. 10 tkm.
#341
Miten lienee eroa valmistuskustannuksissa Saksan ja Tsekin välillä?
Takavuosina kai näin olikin, Tsekissä palkkataso pienempi jne.
JOs Tsekin kustannukset ovat pienempiä, voisi olla järkevää siirtää VW:n tuotantoa sinne.
Auto siis olisi Skoda mutta myytäisiin VW:nä paremmalla hinnalla.
#342
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.10 - klo:09:20
Kuka siellä elää? Tottahan se on, tuskin Skoda olisi ilman kommunismia niin taantunut.
Jostain luin että jo 70-luvulla tsekeillä olisi ollut halua (ja kai osaamistakin) tehdä uudenlaisia, etuvetoisia autoja. Rautaesirippuaikaa kun elettiin, tuli Kremlin suunnalta viesti että ei käy, Ladan on oltava teknisesti parempi auto. Etuvetoinen auto kehitetään ensin Ladalle. Mitenkäs se Samaran ja Favoritin valmistumis aikataulu sitten menikään?
#343
Skoda / Vs: Miten päädyit Skodaan
15.10.10 - klo:10:50
Ennen ensimmäistä Octaviaa oli Saab 900i -87, Escort 1,6 farmari-96, Mondeo 1,8 farmari -95. Auto siis kasvoi joka vaihdossa kun lapsiluku lisääntyi. 2007 alkoi Mondeo olla vaihdon tarpeessa ja koska lastenvaunujen kuljettaminen oli päättynyt oli mielessä jotain pienempää. Focusta etsin, mutta ihan sopivaaei löytynyt. Kuopioon oli juuri avattu Rinta-Joupin liike ja avajaisviikonloppuna halusivat tehdä kauppaa. Tarjosivat Mondeosta hyvän hinnan ja rivissä ollut Octavia tuntui ajossa hyvältä joten kaupat tuli. Olin Octaviasta kuullut hyvää tutuilta joten valinta tuntui turvalliselta. Enkä ole katunut.

Meillä pitää olla kaksi autoa. Työpaikat ovat meillä ihan eri suunnilla, eikä täältä millään muullakaan pääse. Oma autohistoriani on Ladat 1200, 1300S, 1600SL, 1200L ja Samara,sitten Escort 1,6 hb -98 ja nyt Octavia -07.
Ensimmäisen Skodan perään oli helppo ostaa toinen samaan talliin. Katsoin hiukka muitakin (Fabia, Focus,Golf) mutta tämä oli paras vaihtoehto. Välttämättä ei olisi toista farmaria tarvinnut, mutta niitä on niin paljon enemmän tarjolla että valinta oli helpompi.
#344
Octaviaan letkulämmittimen ja sisähaaran (Calix) asennus maksoi viime kesänä 116 â,¬.
Paikkana Shell Levänen Kuopiossa, paikka on valtuutettu merkkihuolto.
#345
Octavia II (04-13) / Vs: Akku
12.10.10 - klo:21:09
Lainaus käyttäjältä: Tureq - 09.10.10 - klo:21:53
Ocussa alkuperäinen akku kesti reilut seitsemän vuotta.

Tuossa vanhemmassa on vielä alkuperäinen Tsekissä tehty akku. Nyt on siis kestänyt 6 v ja 255 tkm. Ei paha minusta.
#346
Sellainen oli just tarkoitus mutta meinaukseksi jäi.
En saanut kotityökaluilla pultteja auki... :-[
Olivat taas laittaneet huollossa meleko tiukalle niitä.
Painan 100 kg ja seisoin 40 cm pitkän avaimen päällä, ei avautunut yhtään.
#347
Näin kävi. Keväällä vielä ajoin -98 bensa-Escortilla 8 km työmatkaa.
Nyt syksyllä työmatka kasvoi 22 km:iin joten alle tuli tuo -07 Octavia.
Olisin autoa vaihtanut muutenkin, mutta jos entinen työmatka olisi jatkunut niin varmaan olisin ottanut bensan.
#348
Dieseliä sieltä mistä sitä halvimmalla saa.
Kuopiossa on vielä ollut hintaan 1,069 â,¬/l.

En ole huomannut eroa eri asemien dieselin kohdalla.
Ennen näitä Skodia meillä oli useampikin bensa-Ford, niissä ei 98-oktaanisen käytöllä ollut mitään eroa tehossa tai kulutuksessa.

Joskus oli Fifth Gear-ohjelmassa kokeiltu näitä tehobensoja kuten Shell V-Power, Bp Ultimate ym . Autot mitattiin penkissä tehojen suhteen, kulutusta ei mitattu.
Muistaakseni vakiossa vapaastihengittävässä ei eroa ollut. Tehokkaampi kone sai hiukan eroa aikaan, muutaman hevosvoiman.
Subaru Impreza (wrx tai sti) sai tehobensasta n. 10 hv enemmän irti.
#349
Lainaus käyttäjältä: PerttiPasanen - 09.04.10 - klo:10:40
Oulussa Pörhöllä homma on toiminut hyvin. Sähköisen ajanvarauksen jälkeen soitellaan takaisin saman päivän aikana ja varmistetaan ongelmat sekä sovitaan aika huollolle. Näin on homma toiminut viimeiset viisi kertaa kun olen saanut sopia aikoja korjauksille.

Sama homma Kuopiossa Autoliike Miettisellä. Nettivarauksesta saa vielä 5% alennuksen.
#350
Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.10.10 - klo:00:07
Missähän päin Suomea tuollaista huollon oma-aloitteellisuutta esiintyy?

Miettisellä Kuopiossa ovat joka kerta kysyneet että mites olisi ilmastoinnin huollon kanssa.
#351
Kaverilla oli aikaisemmin DEE-5, Volvo V70 D5.
Käytettynä ostetussa autossa oli tullut mukana.
#352
Octavia II (04-13) / Akku
08.10.10 - klo:22:08
Tuo -07 Octavia on tuotu Saksasta. Siinä on paikallaan 60 Ah:n akku, ilmeisesti bensamalleissa käytetty.
Mitenhän mahtaa riittää Suomen talvessa?

Saan auton lämmitykseen sekä aamulla kotona että työpaikalla joten kylmäkäynnistyksiä tulee harvoin. Työmatka on 22 km joten ehtii latautuakin siinä.
#353
Ei vielä. Talvilomaviikolla (42) pitäis poiketa Oulussa, josko sitä ennen laittaisi.
UUdemmassa Contin kitkat, vanhemmassa vaimon kulkineessa Nokian neloset.
#354
Jokin viikko sitten oli työmatkalla kamera paikallaan siinä kohti missä nopeus vaihtuu sadasta 80:een. Ihan joka aamu ei hiljentäminen sattunut kohdalleen vaan kamera nappasi kuvan. Tuli sitten poliisilta huomautuksia postissa, kolme kertaa ihan viikon sisälle. Suurin ylitys oli 85 80 alueella, kaksi kertaa olin ajanut 83... :-[

En oikein tunne itseäni kovin suureksi rikolliseksi tuossa kohtaa.  ???
Saattaisi jopa olla että jos konstaapeli olisi noidenkin lappujen kirjoittamisen ajan partioinut tienpäällä, olisi liikenneturvallisuus paremmalla tolalla.
#355
Kesällä pesen omassa pihassa parin viikon välin/kun alkaa näyttää likaiselta.
Vahana on Korrekin Tfx ja pesuaineena Korrekin vahapesu. Parempiakin aineita varmaan on mutta noilla tulee 'ihan hyvä' jälki eikä ne maksa mahottomia.

Talvella pesua harvemmin, tarpeen mukaan.
Tässä meidän kylällä on moottorikerholla lämmin pesupaikka ja huoltohalli. Pesen auton pesupuolella ja ajan sitten huoltopuolelle kuivamaan. Siellä on paineilmaakin, saa lukot kuivaksi.
Talvella laitan lukkoihin öljyä ennen ja jälkeen pesun.
#356
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
08.10.10 - klo:17:57
Vanhassa Octaviassa on maksimivälinä jopa 50 tkm. Ihan tuohon ei ole päästy, kolme viimeisintä väliä ovat olleet meko tasan 44 tkm. Aika hyvin sekin.
Uudemmalla on ajettu nyt n. 6o tkm ja huollettu kahdesti, viimeksi 57 tkm  kohdalla.
#357
Minä olen viime kertoina päätynyt rengasostoksille tuonne:
http://www.rengaskulma.com/

Pieni liike Kuopiossa Tasavallankadulla. Palvelu ja työn laatu moitteettomia, hinnat kilpailukykyiset.
Viimeksi olin ostamassa vanhempaan Octaviaan Nokian kesärenkaita. Oikean kokoiset oli lopussa juuri silloin joten antoivat Michelinit samaan hintaan. Listahinta oli 40 â,¬ korkeampi.
#358
Octavia / Vs: Kokemuksia Octavia I:stä
07.10.10 - klo:19:51
Meillä 2004 mallinen 1,9 tdi 66kw dynamic.
Nyt ajettu n. 255 tkm
Huollot tehty ilmaisimen mukaan merkkiliikkeessä.
Mut viat:
etupyörän laakeri 180 tkm kohdalla
kuskin oven lukkomekanismi (vettä oli mennyt sisään)
edessä kallistuksenvakaajan helat tänä kesänä.
..ja  jokunen polttimo. Mutta ei muuta.

Kulutus viimeisen vuoden aikana 4,9 l/100 km
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=20571

Hirveän hyvä kulkupeli josta ei luovuta vielä pitkään aikaan.
#359
Kori ja valot / Octavian valokatkaisin
07.10.10 - klo:16:34
Octavia 2007, tuotu Saksasta joten valot eivät syty automaattisesti startatessa.
Saako ne automaattisesti syttymään koodaamalla vai tarvitseeko valokatkaisin vaihtaa?
#360
..eka viesti tänne...

Octavia Combi 1,9 Tdi Dpf 57 tkm ajettuna huollettu Kuopiossa Autoliike Miettisellä.
Lisätöinä jarrunesteen vaihto ja jäähdytysnesteen osittainen poisto/lisäys pakkaskestävyyden parantamiseksi.
Polttoaineen sekaan ja öljyyn laitettu Forte -puhdistusaine.
Öljynä Castrol LL3 -öljy.

Kustansi 402 â,¬.

Miettisen huoltotoimintaa voi kyllä kehua, aina on kaikki toiminut hyvin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy