Tapaus VW Passat 3C käynnissä yksinään..

Aloittaja janir82, 25.11.10 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

janir82

Tässä tullut todettua aamuisin, että kuskin ovi jumittaa/jäätyy kahvan/vetosysteemin kohdilta. Noh, yrittänyt purkaa ja rasvailla sitä pari kertaa. Tänään menin sitten tankkaamaan ja ajattelin, että auto lämpeäisi samalla, jätin käyntiin. Noh, avasin bensaluukun ja tallustin sen luokse. Luukku ei avautunut = jäässä sekin. Sitten painelin hieman luukkua ja ajattelin, että jospa nyt. Sitten huomasinkin että kuskin ovi ei aukea, vaan kahva sutii tyhjää. Siinähän sitten ihmettelin, kun auto oli päällä ja kuskin ovi ei auennut. Olin laittanut "auto locking" päälle asetuksista, joten keskuslukitus oli myös päällä. Hehe..perk** ja muutama muu sana siinä taisi tulla. Soitto isukille ja pyysin hakemaan 2-avaimen kotoolta. 20min jälkeen isukki saapu paikalle, mutta eipä VW reagoinut mitenkään 2-avaimen nappien painalluksiin. WTF...siinä sitten taas ihmeteltiin ja kokeiltiin ovea, oisko se lämmennyt, mutta ei. 0100100 puhelimeen ja VW huollot esiin. Ne olivat kiinni..sitten onneksi sattu VW liikkuvanpalvelun väki olemaan tavoitettavisa 24h ja sinne soitin. Ihmettelin itsekkin että missä ihmeessä on "kova-avaimen" kolo. Kun jossainhan se oli takaluukun VW-merkin alla. Onneksi neuvoja sitten käski repimään kuskinoven kahvan sivumuovin irti, josta kolo löytyi  :o Noh, se oli jäässä kuin mikäkin, joten ½ pulloa valutin jäänsulatusainetta ja koko ovi oli siinä lopulta  ;) Muovinen kun tuo "kova-avain" oli, pelotti hieman nytkytellä ees sun taas, mutta tuoti tulista 5min jälkeen ja tadaa, kääntyihän se, jolloin keskuslukko vapautti muut ovet ja takaoven kautta sisään, josta kuskin oven sai auki. Lopulta sitten tankinkorkkikin aukesi ja sain tankattua. 1h siinä meni ihmetellessä -10 asteessa. Kädet hieman jäätyi ja varpaat..muuten oli untuvatakki päällä ja huppu päässä. Hanskat kun olivat sisälle jääneet ;D Noh, opin tästä ja otin heti "auto loking"-asetuksen pois, joten enään ei vastaavaa tapahdu..toivottavasti  ;D Kuhan ajattelin kirjoitella tännekkin, kun ei muutakaan tekemistä ollut...  8)

-- Suuri kiitos isukille siis :D Aina lapsia saa pelastaa hädästä..hehe..

JeanC

Jos olet pysähtynyt, avannut oven, noussut pois ja sulkenut oven. Oven ei kylläkään kuuluisi mennä lukkoon  ::). Kuuluisi mennä lukkoon kun lähdet liikkeellä tai painat lukituspainiketta.

tarzi

Ettei ois mikrokytkin ovesta rikki tai jotain??
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TKe_

Joskus lukenut vastaavan tapauksen. Aika pirullinen, kun kohdalle sattuu.

Ã,,äni mikrokytkimelle täältäkin. Minulla varsinkin kuskinoven mikrokytkin tahmii pakkasessa. Lämpöisellä kelillä toimii normaalisti.

Ironic32

#4
3C pasuunassa on siinä kahvassa joku jousi joka antautuu (kuulemma). Ei siis välttämättä mikrokytkimessä vika.

Itsellä teki kerran nimittäin sen tempun, että lukituksen jälkeen kokeilin kahvasta että ovet on lukossa ja seuraavana aamuna ei ollutkaan mitään asiaa kuskin ovesta sisälle. Lukko siis oli auki, mutta kahva nyki tyhjää.

Huollossa tiesivät ongelman ja meinasivat sitä rasvaamalla / jousen vaihdolla korjata. Sain kuitenkin ongelman korjattua siten, että siitä avaimesta kaivoin sen "oikean" avaimen (muovinen tosin) esille ja irrotin sen kahvan suojamuovin ja kerran ovet auki ja lukkoon sillä. Tuo jotenkin "laukaisi" tuon tilanteen eikä ongelma onneksi toistunut enää.

En kyllä tosin sitä kahvaa enää koskaan nykinyt oven ollessa lukossa.

Markku J

Meillä kävi sama homma ihan uuden Transporter T5:n kanssa. Aika hankala tilanne. Onneksi vara-avain oli kohtuullisen lähellä saatavilla.

Nuoruudessa näin kävi minulle myös Saab 96:n kanssa, jonka Assa -lukot olivat varsinainen murheenkryyni. Leikkasin takasivuikkunan tiivisteen pois mattopuukolla ja irrotin lasin.

janir82

Taisin selittää väärin. Autossa siis mikään ei ole rikki.

1. Lähdin ajamaan --> Ovet menevät "auto lock" tilassa n.20m jälkeen lukkoon.
2. Pysähdyin tankkaamaan --> jätin auton käyntiin, jolloin poistuessa autosta vain kuskin ovi aukeaa, kun sisältä avaa.
3. Kuskinoven ulkokahva jäässä ja kun ovi meni kiinni, ei sitä saanut ulkoa kahvasta avattua, kun mekanismi /vaijeri jäässä.

4. 2-avainta auto ei hyväksy, mikäli 1-avain on lukossa ja kuten juuri, auto käynissä.

Mikäli auton sammuttaa ja avaimen poistaa virtalukosta, avaa se kaikki ovet automaattisesti.. :) Noh, nyt on autolukitus poissa päältä ja aamulla känysin takapenkin kautta kuskinoven avaamaan sisäkahvasta  ;D

joukose

Mulla oli tätä samaa ongelmaa niin päin että kun yritin tulla kuskin paikalta ulos niin kahvasta avatessa ei tapahdu mitään. Kiva siinä aamusella sitten nykiä sisäpuolen kahvaa työpaikan pihassa ja odotella koska kahvan liike avaa oven.

Tämäkin oli tiedossa täällä merkkikorjaamon pojilla, vaihtoivat jäykemmän jousen ja rasvasivat vaijerin, jonka jälkeen toimi moitteettomasti. Tämä oli siis 2007 mallisessa passatissa.  ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

janir82

Lainaus käyttäjältä: joukose - 30.11.10 - klo:17:31
Mulla oli tätä samaa ongelmaa niin päin että kun yritin tulla kuskin paikalta ulos niin kahvasta avatessa ei tapahdu mitään. Kiva siinä aamusella sitten nykiä sisäpuolen kahvaa työpaikan pihassa ja odotella koska kahvan liike avaa oven.

Tämäkin oli tiedossa täällä merkkikorjaamon pojilla, vaihtoivat jäykemmän jousen ja rasvasivat vaijerin, jonka jälkeen toimi moitteettomasti. Tämä oli siis 2007 mallisessa passatissa.  ;D

Oliko arvokas operaatio?  :P Sisäpuolelta aukeaa aina hyvin...hehe...ulkoolta ei. Päivisin auto aina töissä hallissa, joten päivän toimii sitten, mutta seuraavana aamuna taas sama.

joukose

Kas kummaa homma meni takuuseen, kun tapahtu oli n. 2,5 vuotta vanha pasuuna kyseessä. ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

janir82

Lainaus käyttäjältä: joukose - 30.11.10 - klo:19:28
Kas kummaa homma meni takuuseen, kun tapahtu oli n. 2,5 vuotta vanha pasuuna kyseessä. ;D

Noh se siitä sitten..itselläni 04/2008 rekisteröity ja tuonti, eli toivo on mennyt takuun suhteen jo ajat sitten :D

Kale

Kuinkas niin, eihän tuo ole kuin 2,7 vuotta vanha. Ei sillä ole väliä onko tuontiauto jos huollot on tehty ajallaan.

janir82

Lainaus käyttäjältä: Kale - 01.12.10 - klo:12:12
Kuinkas niin, eihän tuo ole kuin 2,7 vuotta vanha. Ei sillä ole väliä onko tuontiauto jos huollot on tehty ajallaan.

Onko näin?  :o Soitin aiemmin kesällä ja kyselin takuusta, niin sanoivat tuontiautot : 2v, suomi 3v.... Sikamaista. Minäpä otan uudelleen yhteyttä Volkkariin. Huollot on tehty ajallaan ja täysi huoltokirja on leimoilla.  :)

Kale

Sori, luulin että kaikissa on takuu 2 vuotta ja että joukose:llakin on korjattu tuo takuun ulkopuolella.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kale - 02.12.10 - klo:08:11
Sori, luulin että kaikissa on takuu 2 vuotta

Niinhän se onkin, selvää luikertelua havaittavissa huollon puolella.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Bisti

Sinänsä tuolla takuulla ei kai pitäisi olla tällaisessa asiassa merkitystä. Jos kerran jousi vaihdetaan toisentyyppiseen, niin eikö se silloin ole valmistusvika ja kuuluu virhevastuun piikkiin, vaikka auto olisi tuotu ulkomailta?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Kale


janir82

Eli takuu siis onnnn 2v näissä autoissa? Tuli vastaus :  :P

Autonne takuuaika on päättynyt .
Takuu ei enää maksa vianselvitystä/ korjausta.

Aikoja autonne tutkintaan/vianselvitykseen  saadaan varattua 7.12 alkaen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 02.12.10 - klo:20:57
Eli takuu siis onnnn 2v näissä autoissa? Tuli vastaus :  :P

Autonne takuuaika on päättynyt .
Takuu ei enää maksa vianselvitystä/ korjausta.

Aikoja autonne tutkintaan/vianselvitykseen  saadaan varattua 7.12 alkaen.


Takuu ei toki enään maksa mitään kun se on päättynyt, mutta virhevastuu pätee edelleen ja maksaja on edelleen maahantuoja/tehdas.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Sniiki

Nonniin jäätyihän se omakin kuskin ovi vihdoin (saksanpään myyntiliikkeen takuu loppuikin sopivasti 2vk sitten).
Ensin ei jäänyt ovi kiinni sulkiessa lainkaan, jolloin tein sellaisen tempun että pidin ovea käsin kiinni ja painoin kakesta ovet lukkiin, no pysyi kiinni sillee raollaan (ajattelin että pääsen kotiin pitämättä ovesta kiinni koko matkaa). Sitten koitin avata ovet kakesta mutta kuskin ovi jäi lukkoon (siis siihen puoliksi raolleen asentoon). Sisäpuolelta aukesi ok. Sen jälkeen ovi kyllä pamahti kiinni ok, mutta nyt ei enää ulkokahvasta aukea. Varashälytin tuntuu kytkeytyvän ok (ainakin merkkiledi ovessa vilkkuu normaalisti).

Osaako joku kuvailla tarkemmin / onko kuvaa tuosta mekanismista miten se toimii? Ei oikein mahdy kaaliin miten mekanismi voi jumittua sellaiseen asentoon, että kahvanpäästä vaijeri on löysällä, mutta ovi silti menee kiinni? Vai katkesko se koko paska? Etuovissa kai kuitenkin on ihan mekaaninen välitys kahvalta lukolle, eikä sähköinen niinkuin takaluukussa?

Pekka T

[quote author=Sniiki link=topic=3344.msg100390#msg100390 date=1297268725

Osaako joku kuvailla tarkemmin / onko kuvaa tuosta mekanismista miten se toimii? Ei oikein mahdy kaaliin miten mekanismi voi jumittua sellaiseen asentoon, että kahvanpäästä vaijeri on löysällä, mutta ovi silti menee kiinni? Vai katkesko se koko paska? Etuovissa kai kuitenkin on ihan mekaaninen välitys kahvalta lukolle, eikä sähköinen niinkuin takaluukussa?[/quote]

Mitään en asiasta ymmärrä, mutta tässä pari pdf:ää ovenlukosta.  :)

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

duke7

#21
Ei ole mulla temppuillut joten arvailuksi menee mutta voi hyvinkin olla ulkokahvan kaapeli poikki tai irti toisesta päästä. Irronnut kaapeli voisi myös jumia lukkoa auki ensin ja irrota kokonaan myöhemmin.
edit: poistettu turha linkki, Pekka T ehti kuvien kanssa ensin.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 09.02.11 - klo:19:23
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta tässä pari pdf:ää ovenlukosta.  :)
Kiitosta!
Oma elsa-läppäri ei nyt ollu käsillä niin en saanu itse sieltä katsottua, mutta arvelinkin ettei sieltä mitään tarkkaa kuvaa tuosta saa. Eli ei näe miten tuo lukitussalpamoduuli tarkemmin toimii. Oliskohan mulla sitten hypännyt vaijeri irti toisesta päästä kokonaan kun kerta lukittuu mutta ei aukea? Jos vaijeri olisi juuttunut auki asentoon niin ei tuo ovi pysyisi kiinni(?) Nuo vaijerit on kyllä yleensä aika tiukkaan varmistettu klipseillä paikoilleen, ettei sen vaijerin pään kovin helposti pitäisi päästä kolostaan pois. Vai voiko se jäätyä semmoiseen asentoon että käyttäytyy kuvatulla tavalla?

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 09.02.11 - klo:19:37
Lukon osat: http://www.wagenstad.com/index.php?modid=387&page=8-837-00
Ei ole mulla temppuillut joten arvailuksi menee mutta voi hyvinkin olla ulkokahvan kaapeli poikki tai irti toisesta päästä. Irronnut kaapeli voisi myös jumia lukkoa auki ensin ja irrota kokonaan myöhemmin.
Mjooh no täytyypi katsella ja jos tuo ei kaupan parkkihallissa sulattamalla ala toimia niin pakko se on taas avata.

Pekka T


Tässä vielä lisää pdf:iä Elsasta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

janir82

#25
Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 09.02.11 - klo:18:25
Nonniin jäätyihän se omakin kuskin ovi vihdoin (saksanpään myyntiliikkeen takuu loppuikin sopivasti 2vk sitten).
Ensin ei jäänyt ovi kiinni sulkiessa lainkaan, jolloin tein sellaisen tempun että pidin ovea käsin kiinni ja painoin kakesta ovet lukkiin, no pysyi kiinni sillee raollaan (ajattelin että pääsen kotiin pitämättä ovesta kiinni koko matkaa). Sitten koitin avata ovet kakesta mutta kuskin ovi jäi lukkoon (siis siihen puoliksi raolleen asentoon). Sisäpuolelta aukesi ok. Sen jälkeen ovi kyllä pamahti kiinni ok, mutta nyt ei enää ulkokahvasta aukea. Varashälytin tuntuu kytkeytyvän ok (ainakin merkkiledi ovessa vilkkuu normaalisti).

Osaako joku kuvailla tarkemmin / onko kuvaa tuosta mekanismista miten se toimii? Ei oikein mahdy kaaliin miten mekanismi voi jumittua sellaiseen asentoon, että kahvanpäästä vaijeri on löysällä, mutta ovi silti menee kiinni? Vai katkesko se koko paska? Etuovissa kai kuitenkin on ihan mekaaninen välitys kahvalta lukolle, eikä sähköinen niinkuin takaluukussa?

Neuvo jokapäiväisestä käytöstä. Alle -5 avaan suoraan etuoven sisäpuolelta, eli takaoven avaan ja kädellä siitä sisäpuolelta etuovi auki. Koska jos kahvaa repii jää se löysäksi ja ovi ei pysy kiinni. Kuitenkin jos käy niin että ovi ei pysy kiinni tee näin 1.Mene sisään ja pidä etuovea kiiinni + paina keskuslukosta, jolloin ovi jää "lenksumaan" mutta pysyy kiinni. Sitten vedä ovea vielä sisään niin sitten se jää tiivisti kiinni ja keskuslukon voi huoletta avata. Näin meikä tekee päivittäin ja tottunut jo siihen. Ovea en ala enään purkamaan koska se on semmonen operaatio lasin irrotuksineen jne, että jätän kesään tai kokonaan tekemättä. Menee 10sek aikaa pidempään oven availuun ja tohon "nykimiseen", mutta mua ei haittaa se kun tottunut..heheh

Ja kun poistut autosta eikä ovi mene kiinni, pidä/paina kädellä ja ovea kiinni, paina keskuslukko päälle, jonka jälkeen painat kahvasta ovea sisään niin se lukittuu tiiviisti :D

Tämäntakia siis en avaa enään ulkokahvasta jos on vähänkin "jäykkä", koska silloin se jää tekemään tuota puoliksi sulkeutumista. Jos avaa suosiolla sisältä aina -5 ja alle, niin menee tiiviisti kiinni joka kerta :)

janir82

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 09.02.11 - klo:19:23
[quote author=Sniiki link=topic=3344.msg100390#msg100390 date=1297268725

Osaako joku kuvailla tarkemmin / onko kuvaa tuosta mekanismista miten se toimii? Ei oikein mahdy kaaliin miten mekanismi voi jumittua sellaiseen asentoon, että kahvanpäästä vaijeri on löysällä, mutta ovi silti menee kiinni? Vai katkesko se koko paska? Etuovissa kai kuitenkin on ihan mekaaninen välitys kahvalta lukolle, eikä sähköinen niinkuin takaluukussa?

Mitään en asiasta ymmärrä, mutta tässä pari pdf:ää ovenlukosta.  :)



Näin se siis minullakin tekee jos vedän vaijerista väkisin (alle -5 astetta) niin se jää kahva jää löysäksi.. :) Sulatus parkkihallissa palauttaa toiminnan taas kahvaan.

makkis

Hmm... jos vagina vaatii moisia kikkoja jo -5 asteen pakkasella että pääsee sisään / ulos autoa särkemättä, jääköön jatkossa kauppoihin.

Itselläni oli kolme vuotta vagina (Ocu RS 2006) ja ei siinä kyllä ollut koskaan mitään kikkailuja tai ongelmia tai pakkasrajoituksia ovien käytön suhteen. Kovalla pakkasella (-20 tai enämpi) takaovet oli helvetin jäykät mutta kyllä lukot ja kahvat pelasi ok. Ainoa murheenkryyni oli se bensatankin luukun vietärikortsumustekynä -systeemi ja usein piti Visalla avata luukku.

(Nykyisessä Pempessä on vastaava vietärikortsumustekynä -systeemi eikä ole juminut sen ainoaa kertaa, aina aukeaa kuten pitää)

Pitäähän auton toimia suomen oloissa jos sitä täällä myydään. Ymmärrän kyllä että -35 asteen lukemilla voi joku paikka renata mutta ei se särkyä saa.

janir82

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.02.11 - klo:20:47
Hmm... jos vagina vaatii moisia kikkoja jo -5 asteen pakkasella että pääsee sisään / ulos autoa särkemättä, jääköön jatkossa kauppoihin.

Itselläni oli kolme vuotta vagina (Ocu RS 2006) ja ei siinä kyllä ollut koskaan mitään kikkailuja tai ongelmia tai pakkasrajoituksia ovien käytön suhteen. Kovalla pakkasella (-20 tai enämpi) takaovet oli helvetin jäykät mutta kyllä lukot ja kahvat pelasi ok. Ainoa murheenkryyni oli se bensatankin luukun vietärikortsumustekynä -systeemi ja usein piti Visalla avata luukku.

(Nykyisessä Pempessä on vastaava vietärikortsumustekynä -systeemi eikä ole juminut sen ainoaa kertaa, aina aukeaa kuten pitää)

Pitäähän auton toimia suomen oloissa jos sitä täällä myydään. Ymmärrän kyllä että -35 asteen lukemilla voi joku paikka renata mutta ei se särkyä saa.

Eiköhän aika tapauskohtaisia nämä ole. Autoni on tuotu Saksasta myös. Kaikki muut ovet toimii kuten pitääkin, tankinkorkkia myöten. Tätä etuovea luonnollisesti avataan kaikista eniten...Etuoven vaijeriin lukkoon lienee päässyt/pääsee kosteutta...tai sitten siihen vaijeriin joka jäätyy. Ei siis kaikki Passatit oma tätä ominaisuutta :) Takuuna tosin näitä lienee vaihdettu...ehkäpä on tullut 'päivitys' tuohon systeemiin.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 09.02.11 - klo:20:20
Neuvo jokapäiväisestä käytöstä. Alle -5 avaan suoraan etuoven sisäpuolelta, eli takaoven avaan ja kädellä siitä sisäpuolelta etuovi auki. Koska jos kahvaa repii jää se löysäksi ja ovi ei pysy kiinni. Kuitenkin jos käy niin että ovi ei pysy kiinni tee näin 1.Mene sisään ja pidä etuovea kiiinni + paina keskuslukosta, jolloin ovi jää "lenksumaan" mutta pysyy kiinni. Sitten vedä ovea vielä sisään niin sitten se jää tiivisti kiinni ja keskuslukon voi huoletta avata. Näin meikä tekee päivittäin ja tottunut jo siihen. Ovea en ala enään purkamaan koska se on semmonen operaatio lasin irrotuksineen jne, että jätän kesään tai kokonaan tekemättä. Menee 10sek aikaa pidempään oven availuun ja tohon "nykimiseen", mutta mua ei haittaa se kun tottunut..heheh

Ja kun poistut autosta eikä ovi mene kiinni, pidä/paina kädellä ja ovea kiinni, paina keskuslukko päälle, jonka jälkeen painat kahvasta ovea sisään niin se lukittuu tiiviisti :D

Tämäntakia siis en avaa enään ulkokahvasta jos on vähänkin "jäykkä", koska silloin se jää tekemään tuota puoliksi sulkeutumista. Jos avaa suosiolla sisältä aina -5 ja alle, niin menee tiiviisti kiinni joka kerta :)
Mitä mä missaan? Eikös takaoves oo samanlainen vaijerisysteemi? Onko se sitte parempi että se takaovi jää auki ja joutuu kurkottaa ajaes takapenkille pitämään ovee kiinni?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy