Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Uiva_Nakki

Kiitoksia, Gudmund!

Juu, alusta on käsittääkseni 15mm matalampi tässä FR mallissa! Ja vähän jämäkämpi kaarrekäyttäytyminen. Ajoin muutaman päivän -14 vuoden FR:ää kun jännitti onko alusta pintakova, mutta ei ollut. En sitten tiedä onko Faceliftiin tullut ajotuntumaan muuta eroa kun äänieristystä parannettu?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 13.02.17 - klo:08:36
Onnittelut uudesta autosta, makia paketti tulossa! :)

Nuohan ovat aika lailla samanhintaiset 2.0TDI nelikot, Xcellence sekä FR, joten ihan omien mieltymysten mukaan saa valita sopivamman. Onko muuten alustakorkeudessa eroja Xcellence ja FR-versioiden välillä? Siis jos tästä nelivetomallista puhutaan. Tuo FR tulee 18" vanteilla ja Xcellence 17", mutta onko muuta eroa alustapuolella?
Itse en ole vielö Seatin nelikkoa ajanut (pl. Ateca), mutta Leonista muuten on jäänyt hyvä kuva ajonsa puolesta.

Tuo 5 vuoden takuukamppis on kestänyt nyt suurin piirtein vuoden verran käsittääkseni. Erittäin järkevä kamppis Seatin myynnin/oston kannalta. Itsekään en kurkkisi Seatin suuntaan ilman tuollaista takuuta.

FR:ssä on jämäkämpi jousitus olematta kuitenkaan vielä liian kova. Se on tosiaan 15 mm matalampi kuin muissa malleissa. Olen ajanut nyt kolmisen vuotta FR:llä ja uusi on tulossa. Facelift-malleissa ei ollut FR:ää koeajettavana myyjällä ja koitin Styleä. Sekin on hyvä, mutta omaan makuun FR on vähän tarkempana vielä parempi. Myyjän mukaan Xcellencen ja Stylen jousitus sama. Ensin mainitussa on paremmat varusteet ja viimeistellympi sisusta. FR:n ja Xcellencen renkaat ovat muualla (paitsi Suomessa) samat 17". Suomessakin olisi ollut nuo 17" järkevämmät. Maahantuoja on päättänyt laittaa FR:n vakiorenkaiksi nuo lisävarusterenkaat. Mutta vaihtamallahan niistä 18" kivirekirenkaista pääsee eroon  ;D. Talvirenkaina olen käyttänyt Nokian R2 16" ja niillä jopa tämä vanhempi FR malli on todella hiljainen. Hiljaisempi kuin kollegan suht. uusi Volvo V60 ja hänkin ihmetteli asiaa.

5 vuoden takuu on toki hyvä, mutta mitään vikoja ei ole Leonissa kolmessa vuodessa esiintynyt (kop kop). Tosin tykkään ajella manuaalilla, joten DSG:llä tilanne olisi voinut olla toinen. Väitän, että Leon on aivan yhtä kestävä kuin Octavia, Golf tai A3.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Gudmund

Ok, tämä selvä. Tuossa on vain se perinteinen ristiriita, että jos haluan nelivedon, niin haluaisin myös että sillä pääsee hiukan huonompikuntoista jotosta kulkemaan. Mutta samalla 15mm madallettu alusta tekee siitä remuamisesta piirun verran hankalampaa. Itsekin pidän FR ulkonäöstä enemmän kuin muiden versioiden. RS Octavian kanssa on tullut ajeltua pian 100tkm ja olin heti alusta asti sitä mieltä, että mukavuutta saisi olla alustassa hieman enemmän (minulla on 18" kesävanteet). Mielestäni se on Octavian suurimpia heikkouksia (RS-malli). Suomen tiestö on niin heikossa kunnossa, että päivittäin tulee tärskyjä sieltä tai täältä. Itse epäilen vahvasti, että FR Leon on suurin piirtein 1:1 RS Octavian alustamukavuuden kanssa. Toki jos jollakulla on tästä parempaa tietoa, niin kuulen mieluusti aiheesta lisää.

Uskon myös että Leon on samaa kestävyydeltään kuin konsernisisarukset. Silti se tarjolla oleva 5v takuu rauhoitaisi mieltä kummasti. Nythän Golffiinkiin saa ostettua jatkotakuun viiteen vuoteen asti. Octavia taitaa olla ainoa porukasa joka myy edelleen 2v takuulla.
Octavia III RS TDI

Zerocco

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 12.02.17 - klo:21:02
Moi Yaffa0,

Kiitoksia mielipiteestä. Täytyy ne roiskeläpät ottaa mukaan. Toimitusajaksi siis tilaussopimuksessa laitettiin 30.4, mutta tällä viikolla paikallinen seat-myyjäni oli kaiketi käymässä maahantuojalla ja laittoi viestiä että auto valmistuu linjalta noin viikolla 10. En tiedä sitten onko tuo 30.4 lähempänä totuutta, kun Barcelonasta lähdetään meriteitse ja kierretään minkälie Antverpenin kautta, niin kyllähän siinä saattaa jokunen tovi vierähtää. Plus weban asennus suomen päässä.

Ja joo, tuo webastokamppis kait sisältää Thermo Top nelosen, eli mulle ainakin tapahtuu ns. downgreidaus vanhasta vitosesta. Pääasia minulle on, että moottorin nesteet lämpeää, eikä ole niin kova rasitus pakkasella narauttaa auto käyntiin, sisätilat uusissa autoissa lämpenee muuten niin kovin nopeaan..

Onko vielä viime vuonna mainostettu Webasto-kamppis voimassa ns. "tiskin alta", kun ei tuosta näytä löytyvän mitään mainintaa Seatin sivuilta? Jos on voimassa, niin mihin hintaan Webaa saa uusiin tilauksiin? Kovasti nimittäin tekisi mieli tehdä tilaus uudesta Leon ST 1.0 DSG Stylesta ja olen jo periaatepäätöksen tehnyt, että seuraavassa autossa tulee Webasto olla. Edullinen Webasto vauhdittaisi siis tilauspäätöstä.
Leon 5F FL ST 2.0 TSI 300 4Drive CUPRA DSG 2018
Exät: Leon 5F FL ST 1.0 TSI 115 Ecomotive Style DSG 2017 | Leon 5F 1.4 TSI 140 FR 2015

mfroberg

Oman Leon ST 1.0 Stylen tilasin 4.2. ja tehdaswebasto ei ollut saatavilla. Suomessa jälkiasennettua tarjottiin hintaan 1180â,¬. Siinä on kaukosäädin muttei ajastusmahdollisuutta. En ota tuota vaikkei vielä tarvitsekaan päättää.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Laars

Tehdas-webastoa ei saa edelleenkään, 880 eur maksoi vuosi sitten maahantuojalla asennettuna. Eiköhän tuo ole sama Weba kuin vuosikin sitten, eli saa valita joko Telestart T100 kaken (on ajastusmahdollisuus) tai Remuc.

Uiva_Nakki

Mulla oli nyt tilauksessa jälkiweba 1080â,¬ tai 1180â,¬, talvirenkaat oli toinen noista summista. En muista miten päin meni. Mut joo Thermo Top 4 + Remuc plus. Kun joku tuota hintaa pohti. Mutta bensaweba voi olla muutaman kympin suuntaan tai toiseen.

vagfani

Mistä sait noin edullisen talvirengassetin? Onko kitkat ja rengaskoko?

matlock

Vakavassa harkinnassa ja jo tarjouskierroksella otsikonmukainen auto. Minkälaisia alennusprosentteja olette näistä saaneet? Manuaali vai DSG? Hintaero melko pieni, mutta jonkinlainen kuitenkin.

vagfani

Taitaa alennukset olla se 5% jos mitään ei mene vaihdossa. Viime vuoden mallia myydään kai isommilla alennuksilla kun on varastoa jäänyt.

Uiva_Nakki

Vagfani, 16 tuuman aluvanteet ja Contin nastat. Sai valita nastat tai kitkat. 205/55 oli koko. Eipä nuo näyttävyydellä huimaa, mutta ajolleen varmaati hyvät.  Ja se oli niin päin että talvirengassetti 1080â,¬ ja weba 1180â,¬.

Alennusprosentista en osaa sanoa, hinkattiin vaihdokista nettohinta. Oisin kait ite myymällä saanu ~500â,¬ enemmän, mutta kauppa on jo tehty enkä oikeastaan jaksa tehdä sitä myyntityötä. Pirun hyvä tuo edellinen auto joka vaihdossa menee, toivottavasti pääsee hyvään kotiin.

vagfani

Tuo 5% alennusta on sitten autoverottomasta hinnasta. Vaihtelee merkeittäin, BMW:n kalleimmissa malleissa alennukset saattaa olla yli 15%. Vaihdossa ei ikinä kannata antaa mitään jos haluaa parhaan mahdollisen hinnan. Automyyjien hyvityshinnat ovat täysin alta riman, usein jopa vain puolet nettiauton hintapyynnöistä. Eli vaihdokki kannattaa aina yrittää myydä itse jos mahdollista.

Laars

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 15.02.17 - klo:16:21
Tuo 5% alennusta on sitten autoverottomasta hinnasta. Vaihtelee merkeittäin, BMW:n kalleimmissa malleissa alennukset saattaa olla yli 15%. Vaihdossa ei ikinä kannata antaa mitään jos haluaa parhaan mahdollisen hinnan. Automyyjien hyvityshinnat ovat täysin alta riman, usein jopa vain puolet nettiauton hintapyynnöistä. Eli vaihdokki kannattaa aina yrittää myydä itse jos mahdollista.

En yhtyisi tähän. Nykypäivänä kun kauppa on nihkeää, niin hyvitykset ovat yleensä olleet varsin kohtuullisella tasolla. Parin viime vaihdon yhteydessä autoni on laitettu liikkeeseen myyntiin lähes jopa samaan hintaan mitä siitä on hyvitetty. Toki alennus uudesta autosta ei ole ollut korkea, eli se oli leivottu vaihdokkiin.  Tälläkin hetkellä on Seatti menossa piakkoin vaihtoon ja ihan rehellisesti ehkä tonnin voisin maksimissaan saada enemmän myymällä itse. Eikä noin kallista autoa saakkaan kyllä myytyä itse.

Kannattaa aina lähettää tarjouspyyntöjä ympäri Suomen, parhaimmillaan ero huonoimman ja parhaimman tarjouksen välillä on tonneja.

vagfani

Kai täällä tiedetään että huoltoväli on 30 000 kilometriä ja kaksi vuotta, sen jälkeen vuosittain. Hihnanvaihto 210 000 kilometriä. Tuo siis vuodesta 2015 alkaen kaikissa konsernin tuotteissa.

HessuH

Eikös dieseleiden hihnanvaihtoväli Suomessa ole 150tkm? Bensavehkeistä en tiedä, jos sitä tarkoitit. Ja itselläni on aikaisemmin ollut autoja, joissa öljyt vaihdetaan 15-20tkm välein ja näin ajattelin tehdä jatkossakin. Tuntuu vaan niin hurjalta vetää se 30tkm samoilla öljyillä, kun vuodessa niitä tulee keskimäärin 20, max. 25tkm.

vagfani

Bensakoneissa nimenomaan. Saahan sitä öljynvaihdon tehdä aikaisemmin, tuo 30 000 kilometriä on valmistajan puolelta koodattu. Jostain syystä ensimmäinen kaksi vuotta, sitten vuoden välein.

Yaffa0

Itse vaihtanut öljyt kerran vuodessa tuli kilsoja sitten 10 tkm tai 20 tkm. Tammikuussa, kun nykyinen auto kävi kolmivuotishuollossa, niin vaihtoivat jarrunesteet ja jotakin muuta, mutta olisivat jättäneet öljyt vaihtamatta. Jouduin erityisesti pyytämään sitä, ja minulle huomautettiin, että tämä ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei varmaan kuulu, mutta nämä pienet turbot ovat sen verran kovilla, että on parempi kun käyvät puhtaassa öljyssä. Tämä sanottiin varsin selkeästi viime kesänä TM:n turboja käsittelevässä kattavassa artikkelissakin. Pyörintänopeudet ovat turboissa 100 000 - 200 000 rpm ja lämmöt nousevat kesäkeleillä punahehkuun saakka. Siinä ovat materiaalit ja voiteluöljyt kovilla. TM suositteli öljyjen vaihtamista vähintään kerran vuodessa.

Tänään ilmestyi muuten myös TM:n talviautotesti, jossa Ateca oli mukana. Se pärjäsi hyvin ja Leon Faceliftin omistajia kiinnostanee tieto, että uudet LED-valot saivat kehuja. Testissä kommentoitiin myös vuoden 2013 talviautotestiin osallistunutta Leonia ja todettiin, että Seat oli ensimmäisiä tähän hintaluokkaan LEDit tuoneita ja silloin LED-valoja ei voinut täysin kehua, vaikka niitä myöhemmin vähän korjattiinkin. Mutta nyt kantama ja muut ominaisuudet olivat Atecassa parantuneet merkittävästi. Kantama oli parhaiden autojen tasolla. Ja nuo samat valothan on uudessa Leonissa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

vagfani

Tuo on hienoa kuulla että ledvalot on paljon paremmat. Onko muuten tietoa tarkoittaako lisävarustelistalla oleva mapcare valmistajan omaa sd-korttia johon karttapäivitykset ladataan? Onko tuo pakollinen jos navigaattoria haluaa päivittää? Päivityksiä karttoihin tehdään kaksi kertaa vuodessa?

arska

Voiko ne valot olla samat? Umpiot on varmaan kuitenkin erilaiset, niin eikös nekin vaikuta?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: arska - 17.02.17 - klo:11:27
Voiko ne valot olla samat? Umpiot on varmaan kuitenkin erilaiset, niin eikös nekin vaikuta?

Kyllä ne ainakin hyvin samanlaiset ovat. Nyt kun uuden Leonin esittelyn yhteydessä mainostettiin, että LED:ien valoteho on tuplattu, niin uskoisin, että ainakin lähellä Atecaa ollaan. Umpiothan ovat silmämääräisesti täysin saman näköiset (varustettu uusin SEAT lightning -tekstein).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.02.17 - klo:11:23
Tuo on hienoa kuulla että ledvalot on paljon paremmat. Onko muuten tietoa tarkoittaako lisävarustelistalla oleva mapcare valmistajan omaa sd-korttia johon karttapäivitykset ladataan? Onko tuo pakollinen jos navigaattoria haluaa päivittää? Päivityksiä karttoihin tehdään kaksi kertaa vuodessa?

Mapcare on pakollinen hankinta, jos haluaa päivittää navigaattorin karttoja. Seat UK keskustelupalstalla on pitkät tarinat siitä, kun olivat yrittäneet "huijata" navigaattoria niin, että ovat hankkineet tyhjän SD-kortin ja koettaneet siirtää kartta-aineiston sille. Päivitykset eivät ole onnistuneet tyhjälle eikä auton mukana tulleelle kortille ellei ole ostanut Mapcarea. Siellä on jopa epäilty, että onko auton sarjanumero jotenkin upotettu koodiin tms.

Olen itse tehnyt nykyiseen Leoniin tuon päivityksen monta kertaa ja se toimii hyvin. Päivitykset voi ladata täältä (kunhan on ostanut sen Mapcaren):
http://www.navigation.com/is-bin/intershop.static/WFS/Navteq-Site/Navteq/en_GB/Pagelets/LandingPages/SEAT/Seat%20Portal%20Landing%20Page/SEAT_Portal.html

Kannattaa muistaa, että jos on ostanut Full-linkin, niin silloinhan voi käyttää puhelimen aina ajan tasalla olevia karttoja. Navigaattori on tosin sitten puhelimen navigaattori eikä kaikki toiminnot (mm. mittaristonäyttö) ole samoja kuin sisäänrakennetussa laitteessa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

vagfani

Kiitos paljon tiedosta! Pääsin eilen kokeilemaan uuden Volkswagen Golfin navigaatiota, muuten samanlainen mutta kosketusnäytössä on lasipinta ja karttapäivitykset kuuluvat hintaan.

matlock

Tulipa sitten tilattua SEAT Leon ST 1,0 TSI 115 Ecomotive Style DSG. Väri: White B4B4.
Varusteina:

LED Pack (PXX)
Media System Plus -audiojärjestelmä (ZB4)
SEAT Full Link (MirrorLink, Apple CarPlay) älypuhelimen
peilaus (PML)
Style Pack (P22 WH2+PK2+PFB)
Moottorilämmitin + sisäpistoke

Olen tyytyväinen saamaani alennukseen autoverottomasta hinnasta, noin 12,5 %. Kyseessä oli suora osto ilman vaihtoautoa, joka varmaan näkyi myös aleprosentissa.

Toimitusaika n. 12 viikkoa, joten pääsiäisen korvilla pääsee kurvailemaan uudella Leonilla.


vagfani

Mistä noin kovan alennusprosentin sait? Onko säteilylämmitin talvipaketissa?

matlock

Seat Center Helsinki. Myös muiden Pk-seudun Seat-liikkeiden alennukset olivat n. 10 - 11 %:n tuntumassa. Kyllä, hintaan sisältyy moottorinlämmitin ja sisäpistoke. Lämmitinmallista en tiedä, onko se lohkolämmitin vai joku muu, säteily?

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: matlock - 20.02.17 - klo:10:13
Tulipa sitten tilattua SEAT Leon ST 1,0 TSI 115 Ecomotive Style DSG. Väri: White B4B4.

...

Olen tyytyväinen saamaani alennukseen autoverottomasta hinnasta, noin 12,5 %. Kyseessä oli suora osto ilman vaihtoautoa, joka varmaan näkyi myös aleprosentissa.

Toimitusaika n. 12 viikkoa, joten pääsiäisen korvilla pääsee kurvailemaan uudella Leonilla.

Tällaista ostohinta- ja alennustietoa saisi jakaa enemmänkin foorumille. Vinkkailkaa myös, jos olette antaneet hyviä yksilöitä liikkeeseen vaihdossa. Käytettyjen metsästäjät arvostaa.
VAG:lla vuodesta 1999.

vagfani

Erinomainen alennusprosentti kyllä, mutta jos toimitusaika on 12 viikkoa, niin toimitus menee toukokuun loppuun. Eli ei kyllä pääsiäiseksi ehdi mitenkään.

reverence

Lainaus käyttäjältä: matlock - 20.02.17 - klo:12:02
Seat Center Helsinki. Myös muiden Pk-seudun Seat-liikkeiden alennukset olivat n. 10 - 11 %:n tuntumassa. Kyllä, hintaan sisältyy moottorinlämmitin ja sisäpistoke. Lämmitinmallista en tiedä, onko se lohkolämmitin vai joku muu, säteily?


Laskitko alennushinnan auton autoverottomasta hinnasta varusteineen, vai ilman. Tuossahan on yli 3teur lisävarusteita.

Tarjouksessahan ne on kaikki eritelty alkaen auton autoverottomasta hinnasta, varusteista, autoverosta jne
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

matlock

Sain alennusta sekä suoraan autoverottomasta hinnasta (n. 8,7 %) että varusteista (n. 800 â,¬). Nämä alennukset kun ynnäsin yhteen ja vertasin summaa autoverottomaan hintaan, muodostui alennusprosentiksi tuo aiemmin mainitsemani n. 12,5 %.

Siitä en tiedä, lasketaanko kokonaisalennusprosentti virallisesti näin, mutta alennuksia kumpikin kaikki tyynni. Tyytyväinen olen. 


vagfani

Eli alennusta yhteensä noin 2453 euroa? Erinomainen tarjous, pitikö pitkään veivata vai menikö kerralla kohdilleen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy