Skoda Octavia Combi 2013, 1.6 TDI DSG Elegance, brilliant silver

Aloittaja Trackpad, 14.08.13 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

Trackpad

EDIT 6.8.2016 - Skoda vaihtuu Seat Leon Cupraan, uusi auto alla 30.9.2016

Skoda Octavia Combi 2013, 1.6 TDI DSG Elegance, brilliant silver, luovutus 30.9.13

Ruksittuna lisäksi:
Sporttipenkit, harmaa/musta
18" Alaris vanteet
3 puolainen ratti + säätimet (ei vaihdevipuja)
Webasto
Driving mode selector
Lämmitettävä tuulilasi
Sunset tummennukset
Canton sound system
Irrotettava vetokoukku
media in liitin

Tehdyt muutokset:
7.5W H11 ledit sumareiksi
Mallimerkinnät pois
Takavalojen kevyt tummennos
Takapuskurin heijastimien tummennos
Luomet valoihin (maalaamatta vielä)
RS:n mustat peilinkuoret asennettu
Ledivalot sisävaloihin
Ledivalot rekisterikilpien valoihin
Ledi sivupeilien "lähestymisvalot"
Takaluukku aukeamaan / sulkeutumaan kaukosäätimestä.

Tulevia muutoksia:
-

Muutokset sitten joskus:
Uudet vanteet kesäksi (Alarikset on kyllä ihan hyvät, joten voi olla etten niitä jaksa korvata)
RS:n takaspoileri (Superskoda)
Hunajakenno ylempi etumaski (Superskoda)

Tilattuna ja matkalla:
-

Tulleet tilakset:
4 ledin T10, 20kpl (Ebaystä, Kiina)
9 ledin T10, 10kpl (Ebay, Kiina)
H8/h11 7.5w ledit sumareihin, 2kpl (Ebay Kiina)
"luomet" etuvaloihin (Superskoda)
RS mustat peilinkuoret (Superskoda)
Ledit peilien "saattovaloihin" (Superskoda)

Trackpad

Tulevaan autoon tulee ainakin seuraavia muutoksia.

Superskodasta on tarkoitus hankkia RS:n spoileri taakse.


Samoin vaihtaa sivupeilien polttimot ledeihin.

Sama tarina periaatteessa kaikkiin polttimoihin auton sisällä, rekisterikilpien valot jne.

Orkkis 18" vanteet vaihtunee jossain vaiheessa tälläisiin:


Pikkaisen himottaisi saada taakse tuplaputket, mutta kenties tollaseen 1.6 TDI koneeseen turhaa. Olisi mukava tietää saako ton RS:n puskurin alaosan suoraan vaihdettua normi skodaan vai onko puskurin profiili/muoto niin erilainen ettei onnistu. Ainkin kun kuvia verkosta kattelin niin on koko takapuskuri erilainen. Alaosan tumma muoviosa tulee ylemmäs. Ehkä vaan parempi luovuttaa toi ajatus :D

Trackpad

Teinpähän tälläsen, eli onhan se aika eri kokoinen tuo puskuri... eli menis vaihtoon koko takasetti... + peruutustutka säätö... voipi olla että ei viitsi säätää :D

Trackpad

Photoshopissa muokattu visio lopputuloksesta. Vanteet tulee olemaan tod. näk pienemmän.


Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 16.08.13 - klo:10:06
Photoshopissa muokattu visio lopputuloksesta. Vanteet tulee olemaan tod. näk pienemmän.



Tuota...saako sieltä Superskodasta tilattua tollasen erittäin vetävän näköisen mimmin myös..??  ;D En niin noita muita kilkkeitä tarvitse, mutta tuollainen kyllä kelpaisi  ;)

No niin...eihän toi pahalta näytä. Itse tyydyn maltillisiin "tuunauksiin", eli mulle riitti sport alusta ja pykälää isommat vanteet, eli 17" ja tehtaan tummennukset. Tolla yhdistelmälläkin sai jo vähän sporttista lookia. Ja onhan toi sen kokoinen auto, että 18" vanteetkin ois vielä asialliset.

Harkitsitko muuten 2-litraista dieseliä, siinähän ois tullut jo aika selkeesti lisää potkua? Toki hinta hyppää jonkin verran ja toi 1.6 taitaa olla yksi vähiten kuluttavista koneista markkinoilla tällä hetkellä.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Trackpad

#5
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 16.08.13 - klo:11:05

Harkitsitko muuten 2-litraista dieseliä, siinähän ois tullut jo aika selkeesti lisää potkua? Toki hinta hyppää jonkin verran ja toi 1.6 taitaa olla yksi vähiten kuluttavista koneista markkinoilla tällä hetkellä.

Itseasiassa en. Mun kilometrit on kuitenkin yli 40000km vuodessa ja polttoaineet pitää maksaa itse. Kyllähän se pieni kone lopulta on taloudellisin. Niin ja eipähän kasva niitä sarvia liikenteessä :D

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 16.08.13 - klo:11:45
Itseasiassa en. Mun kilometrit on kuitenkin yli 40000km vuodessa ja polttoaineet pitää maksaa itse. Kyllähän se pieni kone lopulta on taloudellisin. Niin ja eipähän kasva niitä sarvia liikenteessä :D

Just. Itse halusin, että on vähän enemmän tuota potkua koneessa ja siksi otin 1.8TSI:n. Kilsojahan meikäläiselle ei tule kuin joku 10-15tkm vuoteen, joten diesel ei ollut omalle kohdalle tarpeellinen. Jos 40tkm vuodessa jo ajelee, niin 1.6 TDI:hän se on ehdottomasti edullisin valinta polttoainekuluja ajatellen.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Poni

Onnittelut ja hyvää odotusta.

Hyppäsin ite 2,4 D vehkeestä 1,6 d Octaviaan.
Tehot putosivat rutkasti, mutta myös kulutus putosi keskimäärin 1,5 l sadalla, ellei jopa enemmän.
Minulla ei tule ajoa kuin n. 30t vuodessa, mutta kyllä se jo tuntuu.
Ei ainakaan vielä ole tullut ikävä niitä tehoja, vaikka kesällä käytiin pyörähtämässä Etelä-Euroopassa.
Oletin Saksan moottoriteiden olevan tuskan paikka, mutta ei.

Mutta uudessä manuaalissa ei ole teknisissä tiedoissa kulutus- ja päästötietoja?
Olisi vain kiinnostanut ero 1,6 ja 2,0 litraisten välillä.

Tämä vanhakoppainen 1,6 tdi, päästöt CO2-päästöt - yhdistetty 123 ja kulutus 4,7 vs.
kaksilitraisista 125 kw versio 138 ja 5,3.

Ero ei vanhassa ole valtava, mutta mites uusikoppaisen kanssa?

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 16.08.13 - klo:12:32
Just. Itse halusin, että on vähän enemmän tuota potkua koneessa ja siksi otin 1.8TSI:n. Kilsojahan meikäläiselle ei tule kuin joku 10-15tkm vuoteen, joten diesel ei ollut omalle kohdalle tarpeellinen. Jos 40tkm vuodessa jo ajelee, niin 1.6 TDI:hän se on ehdottomasti edullisin valinta polttoainekuluja ajatellen.

Totuus on kuintekin se että ainahan sitä tehokkaamman haluaa, kyllä mä aina tietyllä kaiholla katson ku RS tai muuten vaan tehokkaampi kaara ohi päästelee. Itse kuitenkin arvostaa miellytävää ajoa ja tehoa. No realiteetit kuintekin nyt toiset. Joskus myöhemmin se dreamcar sitten.

Tosin sainhan nyt kuintenkin hyvän äänentoiston, hyvin toimivan DSG laatikon (tiedän 7lovisessa kuivakytkimessä mennään ton 1.6tdi osalta sillä laatikon rajalla eli 250 väännöllä), + hyvät varuseet, eli käytännöllisen auton. Mukava sillä on ajaa..

Olishan se RS kiva ;)

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.08.13 - klo:14:19

Tämä vanhakoppainen 1,6 tdi, päästöt CO2-päästöt - yhdistetty 123 ja kulutus 4,7 vs.
kaksilitraisista 125 kw versio 138 ja 5,3.

Ero ei vanhassa ole valtava, mutta mites uusikoppaisen kanssa?

Koeajo autossa oli DSG ja 1.6TDI kone. Kilsoja siinä ei ollut tonniakaan. Drive mode selectorissa oli sport asetus ja kulutus kun ajoin Hesan keskustasta turuntietä himaan noin 50km niin asettu 4.9. Tosin kengin sitä jonkin verran ja motarilla kuintekin 120km/h rajotus + hieman ruuhkaa. Vertailussa omaan 1.6 TDCI focus farkkuun on kuitenkin lähes 1l/h vähemmän samassa ajossa.

Päästöt on 104g DSG:llä ja manuaalina 99.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.08.13 - klo:14:19
Mutta uudessä manuaalissa ei ole teknisissä tiedoissa kulutus- ja päästötietoja?
Olisi vain kiinnostanut ero 1,6 ja 2,0 litraisten välillä.

1.6TDI manuaali (DSG) [4x4]
kulutus: 3.8 (4.0) [4.5]
päästöt: 99 (104) [119]

2.0 TDI manuaali (DSG) [4x4]
kulutus: 4.2 (4.5) [4.9]
päästöt: 110 (119) [124]

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 16.08.13 - klo:14:21
Totuus on kuintekin se että ainahan sitä tehokkaamman haluaa, kyllä mä aina tietyllä kaiholla katson ku RS tai muuten vaan tehokkaampi kaara ohi päästelee. Itse kuitenkin arvostaa miellytävää ajoa ja tehoa. No realiteetit kuintekin nyt toiset. Joskus myöhemmin se dreamcar sitten.

Tosin sainhan nyt kuintenkin hyvän äänentoiston, hyvin toimivan DSG laatikon (tiedän 7lovisessa kuivakytkimessä mennään ton 1.6tdi osalta sillä laatikon rajalla eli 250 väännöllä), + hyvät varuseet, eli käytännöllisen auton. Mukava sillä on ajaa..

Olishan se RS kiva ;)

Joo, kyllähän ne budjetin rajat yleensä jossain vaiheessa tulee vastaan auton ostossa, jollei ole lottovoittaja tai joku optiomiljonääri  :D

Bensa RS kyllä kiinnostas muakin ja on aika kilpailukykyisesit hinnoiteltukin. Sitä ei kuitenkaan vielä keväällä nykyistä tilatessa ollut saatavilla ja kyllähän se olisi varusteltuna kuitenkin budjetin yli mennyt, nyt vielä pystyin nykykokoonpanolla budjetin raameissa auton ostamaan  :) Jos nyt jotain olisin vielä halunnut, niin ne nahka-alcantarapenkit....mutta se 1600e niistä oli jo liikaa, kaikkea ei voi saada...  :(

Kyllä tää hyvältä autolta tuntuu ja jos sitten joskus 5v päästä vaikka räsää tms. pystys ostamaan...saa nähdä  ::)
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Taky

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 16.08.13 - klo:11:45
Mun kilometrit on kuitenkin yli 40000km vuodessa ja polttoaineet pitää maksaa itse.

Kas meitä on siis muitakin omasta lompsasta maksajia ja sen mukaisesti myös autovalinnat.

Ei pelkästään km:tä, myös huoltojen kustannusvaikutus on huomoitava.

Toisaalta kun ajaa kymmeniä tuhansia/vuosi ei enään ole niin tarvetta "tuupata" kierroksia koneeseen, pääasiallinen kulkeminen tapahtuu tasaisen tyylikkäästi ja silloin monet muut seikat on merkittäviä, toki em, mutta äänettömyys, ajon mukavuus, suuntavakaus ja luotettavuus että pirssi lähtee silloin kun pitää päästä menemään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.08.13 - klo:19:43
Kas meitä on siis muitakin omasta lompsasta maksajia ja sen mukaisesti myös autovalinnat.

Ei pelkästään km:tä, myös huoltojen kustannusvaikutus on huomoitava.

Toisaalta kun ajaa kymmeniä tuhansia/vuosi ei enään ole niin tarvetta "tuupata" kierroksia koneeseen, pääasiallinen kulkeminen tapahtuu tasaisen tyylikkäästi ja silloin monet muut seikat on merkittäviä, toki em, mutta äänettömyys, ajon mukavuus, suuntavakaus ja luotettavuus että pirssi lähtee silloin kun pitää päästä menemään.

Juuri näin. Vakaa auto, laatuvaikutelma kohdallaan suhteessa hintaan. Käytännöllisyys itsellä suuressa arvossa. Tulen nauttimaan siitä kun webasto napsahtaa käyntiin napin painalluksesta, tuulilasin huurut ja jää sulaa myös nappia painamalla ja aamuruuhkassa ei tarvitse vatkata keppiä DSG:n ansiosta. Musa kuuluu langattomasti puhelimesta ja kiitos satsauksesta äänentoistoon se myös kuulostaa hyvältä. Eikä mua häiritse se sähköinen takaluukkukaan, sitä arvostaa monessa tilanteessa... järkiratkaisut ja hieman tunnetta.. Joskus sitten tulevaisuudessa jopa pelkällä tunteella, mene ja tiedä

Trackpad

Auto suomessa, vielä makaa satamassa... ensiviikolla liikkeessä ja luovutus 30.9? :D

Aijaijai...

Trackpad

Dodii, auto suomessa, liikkeessä ensi maanantaina 23.9 -> luovutus siis samalla viikolla :D

Tilasin täss nyt samalla pientä kivaa autoa varten Superskodasta:

Luomet valoihin


Mustat peilikuoret


Ledit sivupeilien saattovaloihin


Sisätilavaloihin tulee kanssa ledit. Lueskelin että rekisterikilven valoja myöten kaikki T10. Entisestä autosta käyn poimimassa Philipsin K6000 ledit parkkivaloiksi (Olivat muuten todella tyyriit, mutta valosävy 100% tomivat Xenonien kanssa).

Trackpad

Lisää roinaa:

Saa nähdä miten käy, tilasin suoraan Hong Kongista kiinasta T10 Canbus 9 ledin valoja 10kpl. Hintaa tuli rahteineen alta 13$ (reilu 9â,¬). Pitäisi olla error free kamaa, sää nähdä. Suomessa myyvät noita samoja ledejä 5â,¬/kpl. Hyvää katetta!



Innostuin sen verran että kokeillaan samalla tollasia T10 4 ledin settejä. Noita lamppuja tulee 20kpl rahteineen hintaa 12â,¬


Trackpad

Auton luovutus 30.9.

Vielä odottelen Superskodasta mustia peilinkuoria, peilien lediväloja sekä luomia etuvaloihin. Kiinasta tulossa ledisisävalot, jotka tarkoitus koemielessä tuunata vihreiksi (jalkatilavalot). Sopisi kivasti tohon skodan fiilikseen ja kojelaudan väritykseen.

Vanhasta autosta jäi yli 4kpl Philipsin K6000 T10 ledejä, joita jattelin hyödyntää. Lisäksi on 6kpl muita ledejä, joilla voisi ainakin rekisteikilven valot muuttaa paremman näköisiksi.

Kiinasta on juuri lähtenyt ledisetti rahtina suomeen. Tollasia 4ledin versioita, kuva aijemmassa viestissä. Niistä kanssa raportti kuhan pääsee kokeilemaan.

Myös ajatus sumareiden ledivirityksestä elää, ihan ulkonäkösyistä. Ilmeisesti Elegansessa siellä on kaksi eri polttimoa (H16?). Niiden lediversiot on about 2kpl 20â,¬ Ebayssa. Katellaan miten menee.

Lisäksi lähtee saman tein takavaloihin kevyt tummennos ja sama tarina heijastimille takapuskurissa.

Kuvia sitten perään ennen ja jälkeen.

Trackpad

Tollanen peli mua sitten maanantaina luovutuksessa odottaa. Väri on hyvä, samoin oon tyytyväinen vannevalintaan ja sportti alustaan.

Temmi_H

Mukavan tasapainoiselta näyttää tuon Sport-alustan korkeus noilla 18" vanteilla. En tiedä huijaako kuva, mutta yksikään RS Ocu ei näytä kuvassa noin matalalta (Sport-alusta taisi ollakin millin pari matalampi kuin RS). Alarikset lisäksi hienon näköiset. Peukku!  :D
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

automaattori

+toinen peukku! Vaikea sanoa onko paremman näköinen kuin Räsä, oli miten oli, niin hieno on.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Trackpad

Se jäi mainitsematta että takakontissa makaa 16" talvirenkaat. Eli painaa autoa hieman alaspäin. Eli vähän voi huijata.

psxgamer

Hieno auto ja hienot vanteet, onnittelut! Laitahan sinäkin kokemuksia 18" vanteista ja sport-alustasta. Yhä kiinnostaa rengasmelu ja mukavuus vaikka joku oli jo tätä kombinaatiota kehunutkin.

Trackpad

Moi,

voin heittää tänne kommenttia, nyt ensi maanantainan saan auton alle. Vertailukohtana mulla 2010 Ford Focus Eibach sporttialustalla ja siinäkin alla 18" vanteet, joka nyt vielä ajossa, kunnes menee vaihdossa uuden tieltä.

RSOCUstin

Kyllähän uusi on aina uusi.
Hieno paketti on. Eniten tietysti kiinnostaa missä lukemissa kulutukset menee kun on ns. sisäänajettu. Vanteethan tietysti vaikuttaa, varsinkin jos 18".

finhazard

Kiinnostaisi tietää, millä/miten tummensit takavalot? :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 4

Nykyinen: Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2013 (Platin Gray)
Entinen: Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K 2010 (Candy White)

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: finhazard - 01.10.13 - klo:23:08
Kiinnostaisi tietää, millä/miten tummensit takavalot? :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 4

Motonet ja valojen tummantamiseen tarkoitettu spray, tais 400ml olla reilu 11â,¬ :D

finhazard

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 02.10.13 - klo:00:17
Motonet ja valojen tummantamiseen tarkoitettu spray, tais 400ml olla reilu 11â,¬ :D

Ok  ;D

Oliko helppo operaatio... lähteekö ne takaumpiot siis helposti irti ja auki?
Ja oliko helppo annostella sen sparyn määrää?  :D
Nykyinen: Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2013 (Platin Gray)
Entinen: Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K 2010 (Candy White)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: finhazard - 02.10.13 - klo:11:27
Ok  ;D

Oliko helppo operaatio... lähteekö ne takaumpiot siis helposti irti ja auki?
Ja oliko helppo annostella sen sparyn määrää?  :D
Aika helppoa! Fabiassa laiton motonetin tummennus spraytä! Valot kiinni! Tarkasti vaan teippailee kaikki maalipinnat piiloon ja suihkuttelee samanmoisesti kuin maalaisi!. Ehkä kannattaa harjoitella johonkin, jos ei ole kokemusta. Koska, jos tulee liikaa, se irroitus spray ei ole kovin hvvä juttu, voi tulla sotkua ja joutumaan jotain maalipesuakin käyttään. Aikaa mulla meni operaatioon n. 30 min!

Mutta sitten pari vuoden päästä ei oikein lähde pois sillä irroitus spräyillä, että saa takaisin kiiltäväksi valot. Spräyllä kun tulee mataksi!
Itse aioin kalvoittaa takavalot ammattilaisella 70euroa!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Trackpad

#29
Lainaus käyttäjältä: finhazard - 02.10.13 - klo:11:27
Ok  ;D

Oliko helppo operaatio... lähteekö ne takaumpiot siis helposti irti ja auki?
Ja oliko helppo annostella sen sparyn määrää?  :D

Itse irrotin valot kokonaan. Kahdella storks (vai mitä lie) ruuveilla kiinni. Niihin pääsee käsiksi kun ottaa kummaltakin puolelta muovisuoja irti. Siihen on takakontin alla (missä vararengas kuuluisi olla) työkalu. Sellainen paksusta rautalangasta kiedottu lenkki, jossa väkänen. Sillä vaan vedetään ne suojat irti ja sen jälkeen kaksi ruuvia auki. Vedetään valot vaan suoraan irti (ovat vielä takaa kahdella kumi/muovi härpäkkeellä kiinni, irtoaa siis vetämällä). Johto voi olla vähän lyhyt ja ainakin itse jouduin hieman väkisin vetämään sitä esille. Johtoa kyllä siellä on mutta jäänyt jumiin korin väliin jne.

Linkin takana kuva noista irrotetuista valoista. Taustalla näkyykin noi ruuvien paikat.
https://www.dropbox.com/s/6yky1zm4tlf59y2/2013-09-30%2020.14.31.jpg

Suojasin ihan maalriteipillä koko takaosan valosta ja samoin maskasin kirkkaan osan samaisella teipillä ennen maalausta. Vein valot sisälle että olivat lämpimät ja pyyhin lian pois M3 sitrus puhdistusaineella. Sen jälkeen valot maahan ja sopivalta etäisyydeltä kerroksia pienen väliajoin ettei valu. Olisko about 5-7 kerrosta itsellä. Idea ihan sama kuin missä tahansa kilikalilla maalatessä, varoo ettei maalaa märäksi, jolloin valuu helposti. Maltti on valttia.

Niin ja se tosiaan ei sitten vuosien päästä irtoa kuin vesihiomapaperilla. Omassa Fokuksessa jouduin hiomaan ne veke. 800 / 1200 / 2000 karkeudet ja loppuun Turtlen valojen restaurointisetistä tahnalla loppuhionta ja viimeiseksi ns. sulkija, joka estää haalentumisen ennen aikaisesti. Tuolloin tuli ihan kuin uudet. Toimii siis muovisiin umpioihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy