Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Semtec

#1230
Eli jos vaan mahdollista niin välttäkää Vantaa Airportin huoltoa. Samoin Helsingin Centeristä huonoja kokemuksia. Ilmeisesti Lohjalla saa vielä palvelua, hinnatkin ovat edullisempia.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Semtec - 08.02.23 - klo:15:06
Oli auto Vantaan Airportissa jokin aika sitten huollossa ja tekivät samalla jonkin laadunparannuskampanjan. Meni ihan ok, vaikuttaisi moottorijarrutus ja esim. rattilukko toimivan nyt paremmin.

Softabugeihin eivät ottaneet kantaa, kehoittivat vain päivittämään etänä. Eivät suostuneet siis asentamaan uusinta 1899 versiota, joka olisi saatavana vain huollon kautta. Takuuseen ei kuulemma softapäivityksiä tehdä, vaan pitäisi tehdä vianetsintä jne ja asiakas vastaa kustannuksista jos ei yksiselitteistä vikakoodia löydy.

Toinen huoltoneuvoja kertoi jo aikaisemmin että kaikkia takuukäytäntöjä on tiukennettu, asiakkaalla pitää olla kuvia todisteina ja silloinkin asian eteneminen on työlästä. Miksi sitten markkinoidaan 5 vuoden takuuta, joka ei käytännössä kata juuri mitään?

Niin ja auton pesua ei saa enää kaupan päälle, selityksenä kohonneet kustannukset.
Oli kanssa phev huollossa tammikuussa Tampereella ja samalla tekivät akun ohjainlaitekamppiksen. Tuli puheeksi Kessy johon olisi kuulemma uunituore korjaus tarjolla. Mutta eivät kyenneet vikaa tietenkään todentamaan lämpimässä hallissa joten nyt minun pitää videoida ongelma jossa näkyy auton tunnistetieto, jotta saan tuon korjauksen. Muuten ei korjausta kessyyn tipu.

Semtec

Mielestäni toiminta on mennyt vain huonommaksi kun Kesko osti huoltotoiminnot. Merkin vaihto kiinnostaa, jos ei tarvitsisi joka kerta väitellä jostain.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Simbe - 08.02.23 - klo:16:42
Tuli puheeksi Kessy johon olisi kuulemma uunituore korjaus tarjolla.

Mielenkiintoista. Kävin itse Tampereen K-Autossa tammikuussa kyselemässä, josko olisi jo korjaus saatavilla, kun alkaa tulla pian pari vuotta täyteen toimimatonta kessyä. Ei ollut silloin mitään uutta auringon alla. Lupasivat ilmoitella kun on. En kyllä siis odota, että sieltä mitään kuuluisi, mutta ehkä nyt voisi kysellä uudelleen.

Onko mitään tietoa miten korjataan? Softajuttuja vai oikein rautaa vaihtoon?

jolla

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.02.23 - klo:22:33
Mielenkiintoista. Kävin itse Tampereen K-Autossa tammikuussa kyselemässä, josko olisi jo korjaus saatavilla, kun alkaa tulla pian pari vuotta täyteen toimimatonta kessyä. Ei ollut silloin mitään uutta auringon alla. Lupasivat ilmoitella kun on. En kyllä siis odota, että sieltä mitään kuuluisi, mutta ehkä nyt voisi kysellä uudelleen.

Onko mitään tietoa miten korjataan? Softajuttuja vai oikein rautaa vaihtoon?

Ihan vain mielenkiinnosta, onko ollut puhetta mistään hyvityksestä tms? Eihän se nyt niin voi olla että autossa ei ominaisuudet toimi ja sitten vain odotellaan vuosia jos joku korjaus löytyisi tai sitten ei löydy.

kölli

Lainaus käyttäjältä: Simbe - 08.02.23 - klo:16:42
Oli kanssa phev huollossa tammikuussa Tampereella ja samalla tekivät akun ohjainlaitekamppiksen. Tuli puheeksi Kessy johon olisi kuulemma uunituore korjaus tarjolla. Mutta eivät kyenneet vikaa tietenkään todentamaan lämpimässä hallissa joten nyt minun pitää videoida ongelma jossa näkyy auton tunnistetieto, jotta saan tuon korjauksen. Muuten ei korjausta kessyyn tipu.

Täällä ei ole toiminut KESSY koskaan muuten "normaalisti" kuin auton ovia avatessa. Kerran onnistuin saamaan ovet lukkoon koskemalla sormen päällä kahvan "viiruun", mutta tuo oli ainoa kerta kun on toiminut. Avaus toimii kyllä mallikkaasti. En jaksa lähteä huoltoon turhaan ajelemaan, jos pitää olla videokuvamateriaalia todisteena. Aika vaikeaksi on tehty takuuasoiden hoito.

Asian vierestä, tällainen "5v takuu" on vähän kuin sisäänheitto-tarjous. Asiakas saadaan kuvittelemaan että autolla voi ajaa täysin huoletta 5v/100tkm ja kiikuttaa huoltoon vian sattuessa. Väärin. Asiakas saa järjestää autenttisen kuvaustilanteen, jossa mahdolliset viat (ominaisuudet) saadaan esille ja voidaan tämän jälkeen alkaa kiistelemään huollon kanssa, onko asia takuunalainen vai ei.

Oikein pelottaa, kun/jos siirrytään sähköautoihin isommassa mittakaavassa. Siinä kohtaa alkaa olla asiakkaan oma osaaminen luokkaa nolla, jos/kun vikoja sattuu omalle kohdalle. Mikäli "takuu" on yhtä hyvä kaikissa konsernin vehkeissä tulevaisuudessa, tullaan näkemään kovia tuloksia Keskon ja muiden merkkiliikkeiden tilinpäätöksissä.

Tähän tämä tosin on mennyt pidemmän aikaa, asioita halpuutetaan ja mielikuvilla leikitään, mutta totuus paljastuu viimeistään ns. takuuajan jälkeen ja oikeastaan jo sen aikana.

P.S. Esim Kialla 7v takuu oikeasti toimii. Ainakin mitä olen ko. merkkiä omistavilta kuullut.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

mikama83

Mielenkiintoisia juttuja nuo takuuhommat. Mulla se jatkettu takuu 5v/150tkm ja kyllähän oma oletus on että huoletta saa sinne asti ajella jos autoa niin pitkään pidän.

Ominaisuuksista jotka ei toimi, niin mullahan oli ensimmäiset 2 vuotta se homma että en voinu kuunnella puhelimen bluethoothilla mitään, koska siinä jumittui volume tietyn ajan päästä niin ettei sitä saanu enää isommalle. Mainitsin huollossa mutta ei löydetty vikaa. Nyt viime elokuussa oli isot päivitykset ja sen jälkeen tuo ominaisuus toiminu moitteettomasti. Samoin Kessy toiminu sen jälkeen kun aikaisemmin nollakeleillä ei meinannu toimia oven avaus.

Asiasta toiseen seurannu brittifoorumeita ja siellä nyt muutamalla kuuluu samanlaista raivostuttavaa narinaa kojelaudasta eli ei ole mulla ainut tapaus. Hyvällä tuurilla saa sieltä vinkkejä  :)

Tombba

Lainaus käyttäjältä: jolla - 10.02.23 - klo:08:22
Ihan vain mielenkiinnosta, onko ollut puhetta mistään hyvityksestä tms? Eihän se nyt niin voi olla että autossa ei ominaisuudet toimi ja sitten vain odotellaan vuosia jos joku korjaus löytyisi tai sitten ei löydy.

Oliskohan ollut joku vajaa vuosi, ja pari korjausyrityskertaa auton luovutuksen jälkeen, kun tein maahantuojalle aiheesta reklamaation (listalla oli muitakin vikoja). Sain hyvityksenä 400, edestä krediittiä huoltoihin K-Autossa. 15tkm huolto meni noista ja sinne jäi vielä vajaa puolet sitä krediittiä. Eli joo, jotain hyvitystä on saanut, mutta odotin kyllä että vika olisi saatu aiemmin korjattua.

Olen siis tuon asian videoinut jo silloin. Pyysivät ottamaan sellaisen videon, missä näkyy avain kun yritän avata tai lukita kahvasta. Halusivat nähdä, että vilkkuuko avaimessa se ledi kun koskettaa kahvaa. Ja kyllähän se vilkkuu, eli silloin auto tunnistaa avaimen ja ovat pitäisi avautua/lukittua.

Tällä hetkellä vikalistalla on lisäksi nämä asiat: latauslaite lukittuu luukkuun lähes heti lukituksen avaamisen jälkeen (ei korjausta saatavilla, ja ei varmasti koskaan tulekaan), infotainment on alkanut boottailla itseään kohtuu tiheään ja välillä esim. parkkitutkan volume muuttuu (1896 softalla mennään, uudempikin on, katsotaan suostuvatko päivittämään kevään huollossa) ja nyt viimeisimpänä vakkarilla ajaltaessa auto on alkanut hidastella esim. keskellä motaria, ja näytössä lukee kaarre edessä/risteys edessä/liikenneympyrä edessä.

Näiden kanssa pystyy elämään, mutta kessyn haluaisin kyllä kuntoon.

Wiiseli

Jos tarkoitit latauspiuhan lukittumista autoon ovien avauksen jälkeen, niin sitä aikaa pystyy muokkaamaan OBD11:llä. Joku täällä vagarenalla oli pidentänyt aukiolo aikaa. Minulla se on 30 sekuntia.

Oliskohan sulla menny ennakoiva ajo päälle navigaattorin asetuksista? Sillon lukee kartta datasta noöeuksia jne.
PASSAT GTE VM. 2020

miz

Valitettavasti ne vakkarin ”reagointi tien kulkuun” ja ”reagointi sallittuihin nopeuksiin” on melko käyttökelvottomia, taitaa olla kaikissa konsernin malleissa jotka käyttää samaa karttadataa.

Välillä sinne on ilmeisesti jäänyt tietoja tietöistä, välillä outoja oletus nopeusrajoituksia ilmeisesti tietyypin mukaan.
Näihin kun auto alkaa reagoimaan niin menee niin usein pieleen että itse nappasin ne heti pois käytöstä.

Liikennemerkkien tunnistus toimii ihan ok, mutta sekin tieto ajetaan karttadatan tiedoilla yli joissain liittymissä ja risteyksissä, ja ilmeisesti vielä jonkin ajan kuluttua suoralla tielläkin jos rajoitusmerkkejä ei ole hetkeen ollut.

Idea hyvä, toteutus ei.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 10.02.23 - klo:09:56
Jos tarkoitit latauspiuhan lukittumista autoon ovien avauksen jälkeen, niin sitä aikaa pystyy muokkaamaan OBD11:llä.

Pitääkin tutkailla. Toki ei hirveesti kinostelisi tota ODBeleviä hommata ihan vaan sen takia, että auto toimii epäloogisesti ja käyttöohjeen tekstin vastaisesti. Mutta kiitos vinkistä.

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 10.02.23 - klo:09:56
Oliskohan sulla menny ennakoiva ajo päälle navigaattorin asetuksista? Sillon lukee kartta datasta noöeuksia jne.

Ei se nopeusrajoituksiin reagoi kun se ei ole päällä, eikä se silti selittäisi sitä, että keskellä motaria on liikenneympyrä mihin pitää hidastaa :) Veikkaan, että GPS on vaan hukassa aika ajoin, sillä kyllä siellä motarin vieressä jotain risteyksiä sun muita näkyy. Tai sitten motarin päällä on silta ja siitä saattaa kans seota.

Ja tosiaan on alkanut tehdä tätä nyt muutaman kuukauden sisään. Olen samoja teitä ajanut ilman mitään ongelmia aiemmin.

Semtec

Tarkennuksena vielä että OTA-versio on 1896 (A896) ja huollossa tuorein versio on 1898. Eivät vain K-auton huolloissa suostu sitä takuuseen asentamaan, se kun vie työaikaa ja hallitilaa.

Volkswagen Golfissa tuorein versio on 1899 ja niitä on alkanut myös OTA-versiona autoihin tippumaan.

Semtec

Lainaus käyttäjältä: kölli - 10.02.23 - klo:08:46

Asian vierestä, tällainen "5v takuu" on vähän kuin sisäänheitto-tarjous. Asiakas saadaan kuvittelemaan että autolla voi ajaa täysin huoletta 5v/100tkm ja kiikuttaa huoltoon vian sattuessa. Väärin. Asiakas saa järjestää autenttisen kuvaustilanteen, jossa mahdolliset viat (ominaisuudet) saadaan esille ja voidaan tämän jälkeen alkaa kiistelemään huollon kanssa, onko asia takuunalainen vai ei.


Tiedän tapauksen jossa K-autosta pyydettiin videota vinkuvista jarruista, olisi pitänyt kuulemma kuvata autoa ulkopuolelta. Eli olisi pitänyt olla jonkinlainen kuvausryhmä paikalla. Huoltoneuvoja oli myös ehdottanut että jos joku menisi takakonttiin videoimaan kun autolla jarrutetaan, jotta ääni saataisiin tallenettua. Näitä ehdotettiin siis ihan tosissaan, eivät olleet mitään vitsejä.

miz

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.02.23 - klo:10:12

Ei se nopeusrajoituksiin reagoi kun se ei ole päällä, eikä se silti selittäisi sitä, että keskellä motaria on liikenneympyrä mihin pitää hidastaa :) Veikkaan, että GPS on vaan hukassa aika ajoin, sillä kyllä siellä motarin vieressä jotain risteyksiä sun muita näkyy. Tai sitten motarin päällä on silta ja siitä saattaa kans seota.


GPS:n sekoilun ei pitäisi aiheuttaa mitään auton ajokäytökseen.

Mulla teki tuota kun oli ”reagoi tien kulkuun” täppä päällä. Se on eri kuin nopeusrajoitukset, tuo päällä nimenomaan jarruttelee mutkiin, liikenneympyröihin ja muihin hidastettaviin paikkoihin jos sellaista on karttadatan taustalla kyseisessä kohdassa.

Tarkistithan että se ei ole päällä?

zsi

Lainaus käyttäjältä: Semtec - 10.02.23 - klo:10:37
Tarkennuksena vielä että OTA-versio on 1896 (A896) ja huollossa tuorein versio on 1898. Eivät vain K-auton huolloissa suostu sitä takuuseen asentamaan, se kun vie työaikaa ja hallitilaa.

Volkswagen Golfissa tuorein versio on 1899 ja niitä on alkanut myös OTA-versiona autoihin tippumaan.
Tuo 1899 on Leonissa tehtaan mukaan tarkoitettu mallivuoden 2021 autoille, joiden sarjanumerot ovat välillä ..MR002675-102593.

uma

Olisiko tähän lähdettä lisätä? Oma auto kun osuisi tuohon VIN haarukkaan. 1780 on edelleen softana.

Lainaus käyttäjältä: zsi - 10.02.23 - klo:11:34
Tuo 1899 on Leonissa tehtaan mukaan tarkoitettu mallivuoden 2021 autoille, joiden sarjanumerot ovat välillä ..MR002675-102593.
Seat Leon FR eHybrid 2021

Yaffa0

Kuulostaa todella oudolta, jos jollakulla ei toimi KESSY ollenkaan  ???

Itsellä se on toiminut avaus/lukitus pääosin OK. Toimimattomuus liittyy kosteaan 0-keliin, jolloin varsinkaan avaus ei tunnu toimivan. Sulkeminen painamalla kahvaa toimii pääosin silloinkin. Tästä olen itse vetänyt sellaisen johtopäätöksen, että vika on mekaaninen, ts. kahvojen sisäpinta on tässä uudemmassa KESSY:ssä jotakin sellaista materiaalia, että sitä ei ole viitsitty testata täällä susirajalla paskakelien luvatussa maassa. Voi tietysti olla, että softalla voitaisiin säätää kahvojen herkkyyttä tms. ja sitä kautta asia olisi jotenkin softaongelma. Edellisessä Leon:ssa KESSY toimi aina ja niin toimii 2016 Fabiassakin.

Infojärjestelmä on tässä vuosimallin 2022 autossa edelleen A896 (päivittyi viime toukokuussa 1804 versiosta monen gigan paketeilla) OTA:na. Sen jälkeen on tullut vain 2-3 kpl bug fix päivityksiä karttapäivitysten lisäksi. Softan pääversio on pysynyt samana.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tombba

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.02.23 - klo:11:29
GPS:n sekoilun ei pitäisi aiheuttaa mitään auton ajokäytökseen.

Mulla teki tuota kun oli ”reagoi tien kulkuun” täppä päällä. Se on eri kuin nopeusrajoitukset, tuo päällä nimenomaan jarruttelee mutkiin, liikenneympyröihin ja muihin hidastettaviin paikkoihin jos sellaista on karttadatan taustalla kyseisessä kohdassa.

Tarkistithan että se ei ole päällä?

En ole tarkistanut, ja jos on päällä, niin saakin olla päällä. Kuten jo aiemmin sanoin, on aiemmin toiminut ihan hyvin, ja on jarrutellut ympyröihin kun niitä vastaan tulee.
Keskellä motaria niitä ei ole. Ei myöskään kartassa. GPS:n sekoiluilla tarkoitin sitä, että auto ehkä luulee välillä liikkuvansa siellä jossain motarin varrella sivutiellä, niin sen takia saattaa sekoilla noin. Voi olla joku muukin ongelma, mutta joka tapauksessa ei toimi oikein.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 10.02.23 - klo:12:55
Kuulostaa todella oudolta, jos jollakulla ei toimi KESSY ollenkaan  ???

Omalta osalta voin tarkentaa, että kessy toimii ehkä about joka neljännellä kerralla. Kesällä ja talvella, kuivalla ja kostella, likaisena ja puhtaana.

miz

^^
Niin, ei näy kartassa, mutta karttadatassa tuntuu olevan jotain outoa noissa kohdissa.
Itsellä on kartta näyttänyt tien oikein, paikka täsmälleen oikein ja silti auto herjaa mutkasta ja jarruttaa.

Zoomaa se navin näyttö niin että näet kaistat, sitten näkyy missä auto kuvittelee menevänsä.

Näitä paikkoja on ollut mm. motarilla ja maantiellä kohdissa joissa on ollut tietöitä aiemmin.

Saat toki käyttää, itse koen tuon niin epäluotettavaksi että otin pois.
Samoin otin sen automaattisen nopeuden, kotikulmilla ehdottelee jatkuvasti 120 nopeutta 80 alueella, toi on jopa vaarallinen. Jollei ihmisille niin ainakin lompakolle.
Ympyröihin hidastaa myös autoregen ihan fiksusti jos ajelee liikenteessä, jos plugari kyseessä kuten itsellä.

Tombba

#1250
Lainaus käyttäjältä: miz - 10.02.23 - klo:14:22
Samoin otin sen automaattisen nopeuden, kotikulmilla ehdottelee jatkuvasti 120 nopeutta 80 alueella, toi on jopa vaarallinen. Jollei ihmisille niin ainakin lompakolle.

Jeppistä. Juu itsellä myös tuo nopeusrajoitukseen reagointi on pois päältä kun on niin epäluotettava.

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.02.23 - klo:14:22
Ympyröihin hidastaa myös autoregen ihan fiksusti jos ajelee liikenteessä, jos plugari kyseessä kuten itsellä.

Tämäkö siis toimii vaikka tuon "reagoi tien kulkuun" ottaa pois päältä? Riittäisi kyllä ihan hyvin.

Edit: aivan. Sehän on tuolla ACC:n asetusten alla

miz

Tuo siis toimii vähän eri logiikalla, ei toimi tarvel assistilla kaupungissa ajaessa kunnolla, kuten nuo tien kulkuun ja rajoituksiin reagoinnit on tarkoitettu.

Itse ajan enimmäkseen ihan manuaalisesti kaupungissa, ja silloin tuo plugarin auto regen jarruttelee regenillä itsekseen liikenteen, rajoitusten ja muun liikenteen mukaan kun nostaa jalan kaasulta. Antaa siis rullata, mutta hidastaa itsekseen (ei jarruta kuten travel assist) kun jotain noita em asioita on edessä.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.02.23 - klo:22:33
Mielenkiintoista. Kävin itse Tampereen K-Autossa tammikuussa kyselemässä, josko olisi jo korjaus saatavilla, kun alkaa tulla pian pari vuotta täyteen toimimatonta kessyä. Ei ollut silloin mitään uutta auringon alla. Lupasivat ilmoitella kun on. En kyllä siis odota, että sieltä mitään kuuluisi, mutta ehkä nyt voisi kysellä uudelleen.

Onko mitään tietoa miten korjataan? Softajuttuja vai oikein rautaa vaihtoon?
Tais olla tammikuun 19 päivä tämä huolto. Muuta puhetta ei ollut kuin että pitää olla molemmat avaimet mukana.
No, olen nyt sen jälkeen törmännyt ongelmaan viitisen kertaa ja sitten poistunut auton luota ja aloittanut videoimisen. Joka halvatun kerta se sitten onkin videoimisen aikana toiminut. En tiedä onko tuossa korjaavana tekijänä sitten se että avain poistuu vaikutusalueelta hetkellisesti.
Vaikeata on…

Jontigga

Mennyt aivan naurettavaksi K-auton huolto. Ei se koskaan ole ollut edes hyvä mutta viimeiset pari vuotta ollut kyllä ala arvoista toimintaa.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.02.23 - klo:14:07
Omalta osalta voin tarkentaa, että kessy toimii ehkä about joka neljännellä kerralla. Kesällä ja talvella, kuivalla ja kostella, likaisena ja puhtaana.
Enyaqissa riittää kun kahvan alapinnan pyyhkäisee sormella puhtaaksi märällä kelillä. Vika vai ei, no jaa. Kuivalla kelillä lämpötilasta riippumatta toimii aina.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: uma - 10.02.23 - klo:12:45
Olisiko tähän lähdettä lisätä? Oma auto kun osuisi tuohon VIN haarukkaan. 1780 on edelleen softana.
Täällä mentiin myös 2021 vuoden autolla 17xx softalla pitkään, eivätkä myöskään huollossa onnistuneet päivittämään uudempaan. Päivitykset kuulemma tapahtuvat vain itsekseen. Akun ohjainlaitekampanjan yhteydessä kuitenkin huollon jälkeen oli uusi 189x versio alla. Ei nyt mitään mullistavaa kehitystä tuonut. Akun varaustason säädössä ei näy enää prosentteja. Langaton Carplay toimii yhtä hyvin kuin ennenkin ja se on itselle pääasia.

Myös auton asetukset ovat nyt pysyneet mukavasti. Eli mieleiseksi säädetyt asetukset ylinopeusvaroituksesta, ajokäyttäytymisen oppimisesta, navigaattorin äänettömyydestä. Myös määritetyt suosikkipaikat navigaattorissa ovat pysyneet, kun aiemmin olivat kadonneet joka käynnistyksen yhteydessä. Käytän normaalisti kyllä Applen karttoja navigointiin pidemmälle lähtiessä, mutta Seatin omaa karttaa on edelleen pakko käyttää Intelligent Hybridin kanssa..

Lionman

Kessy. Edelleen takkuaa avauksen kanssa. Nyt -7 ja lumitöitä tehdessä kun lisääkin tuli ajattelin samalla harjata enimpiä myös autosta. Harjan saadakseni kuskin takajalkatilasta ajattelin yrittää avaamista sitkeästi. Jostain luin, että kahvaa pitäisi märillä keleillä kuivata. Nyt ei ollut märkää vaan lunta kahvan päällä ja sisällä. Ensin poistin ne ja yritin avausta. Ei toiminut. Sitten hinkkasin kahvan sisäpintaa kahdella sormella ja välillä yhdellä. Ajattelin, että jospa tuo lajinsa lämpiää. Siinä hinkatessa tuntui ikään kuin kahvassa olisi ollut likaa. Tarttuuhan sitä kädestä rasvaa ja ehkä ajaessakin kaikenlaista paskoa. No, lopulta hinkatessa avasi lukon. Sen jälkeen toimi kun useamman kerran lukitsin ja avasin kädellä. Tein saman homman apukuskin kahvaan, joka sekään ei ensiyrittämällä avannut. Sama homma, hinkatessa lopulta avautui.

Tätähän on täällä arvottu, että onko enempi kapasitiivisen (?) kahvan sisäpinnan materiaalin ongelma, vai ohjelmistovika. Tämä kokemus viittaa materiaalivikaan. Tiedä sitten, kumpiko oli apuna; lämpeneminen vai "puhdistuminen".
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

uma

Mulla oli softavika. Tosin huollon mielestähän auto oli toimiva  :-[ Ajoivat kuitenkin Kessyn softan uudestaan sisään ja alkoi toimimaan.

Jos jollakin on vaihdettu rautaa Kessyn takia niin se olisi mielenkiintoista kuulla.


Lainaus käyttäjältä: Lionman - 19.02.23 - klo:22:41
Kessy. Edelleen takkuaa avauksen kanssa. Nyt -7 ja lumitöitä tehdessä kun lisääkin tuli ajattelin samalla harjata enimpiä myös autosta. Harjan saadakseni kuskin takajalkatilasta ajattelin yrittää avaamista sitkeästi. Jostain luin, että kahvaa pitäisi märillä keleillä kuivata. Nyt ei ollut märkää vaan lunta kahvan päällä ja sisällä. Ensin poistin ne ja yritin avausta. Ei toiminut. Sitten hinkkasin kahvan sisäpintaa kahdella sormella ja välillä yhdellä. Ajattelin, että jospa tuo lajinsa lämpiää. Siinä hinkatessa tuntui ikään kuin kahvassa olisi ollut likaa. Tarttuuhan sitä kädestä rasvaa ja ehkä ajaessakin kaikenlaista paskoa. No, lopulta hinkatessa avasi lukon. Sen jälkeen toimi kun useamman kerran lukitsin ja avasin kädellä. Tein saman homman apukuskin kahvaan, joka sekään ei ensiyrittämällä avannut. Sama homma, hinkatessa lopulta avautui.

Tätähän on täällä arvottu, että onko enempi kapasitiivisen (?) kahvan sisäpinnan materiaalin ongelma, vai ohjelmistovika. Tämä kokemus viittaa materiaalivikaan. Tiedä sitten, kumpiko oli apuna; lämpeneminen vai "puhdistuminen".
Seat Leon FR eHybrid 2021

kölli

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 19.02.23 - klo:22:41
Kessy. Edelleen takkuaa avauksen kanssa. Nyt -7 ja lumitöitä tehdessä kun lisääkin tuli ajattelin samalla harjata enimpiä myös autosta. Harjan saadakseni kuskin takajalkatilasta ajattelin yrittää avaamista sitkeästi. Jostain luin, että kahvaa pitäisi märillä keleillä kuivata. Nyt ei ollut märkää vaan lunta kahvan päällä ja sisällä. Ensin poistin ne ja yritin avausta. Ei toiminut. Sitten hinkkasin kahvan sisäpintaa kahdella sormella ja välillä yhdellä. Ajattelin, että jospa tuo lajinsa lämpiää. Siinä hinkatessa tuntui ikään kuin kahvassa olisi ollut likaa. Tarttuuhan sitä kädestä rasvaa ja ehkä ajaessakin kaikenlaista paskoa. No, lopulta hinkatessa avasi lukon. Sen jälkeen toimi kun useamman kerran lukitsin ja avasin kädellä. Tein saman homman apukuskin kahvaan, joka sekään ei ensiyrittämällä avannut. Sama homma, hinkatessa lopulta avautui.

Tätähän on täällä arvottu, että onko enempi kapasitiivisen (?) kahvan sisäpinnan materiaalin ongelma, vai ohjelmistovika. Tämä kokemus viittaa materiaalivikaan. Tiedä sitten, kumpiko oli apuna; lämpeneminen vai "puhdistuminen".

Täällä samanmoista kokemusta viikonlopulta. Tosin omat ongelmat liittyy nyt siihen, että ovi ei aukea kun ovet lukossa, vaan yrittää lukita ovia uudestaan. Ehkä viidennellä kahvanvedolla suostui avaamaan ovet. Keli oli n. -1c ja lunta kahvan päällä, mutta ei jäässä. Lukitus toimi nyt paremmin kuin avaus, joku aika sitten oli juuri toisinpäin. Ja ei ole käynyt huollossa välissä tms.

Jotenkin vaikuttaa enemmän softa- kuin rautavialta. Toki voi olla molempia. Täytyy kysyä huollosta voisiko tuota katsoa samalla kun vie siihen ovien kampanjahuoltoon.

Yksi selkeä tekijä mielestäni on. Kuivalla kelillä toimii selkeästi paremmin, siis silloin kuin ei sada tai ilma on alle 0c. Mutta epämääräistä toiminta on kyllä kaiken kaikkiaan... ::)
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Lionman

Lainaus käyttäjältä: uma - 19.02.23 - klo:23:01
Mulla oli softavika. Tosin huollon mielestähän auto oli toimiva  :-[ Ajoivat kuitenkin Kessyn softan uudestaan sisään ja alkoi toimimaan.

Jos jollakin on vaihdettu rautaa Kessyn takia niin se olisi mielenkiintoista kuulla.

On se minullekin tehty kerran ohjelmistopäivitys Kessyn takia ja sen jälkeen pelasi. Outoa minusta vaan on, että ongelmat on palanneet. Kapasitiivisyydestä avaamisen tunnistamisessa yritin netistä tietoa löytää, mutta ne magnetismi ym. jutut mitä löysin ylittivät oman ymmärrykseni. Voihan toki olla, että on tunnistamisen säädöistä ja herkkyydestä kiinni.

Eilen mökiltä kaupunkiin lähtiessäni herjasi kaistavahti, että ota ohjaus hallintaan tmv. kun lämmittämättömällä autolla ajoin hanskat kädessä. Ei siis ratti tunnistanut käsiä. Nyt kun kahvoja kokeilin (-9...-10) niin hyvin toimi sekä avaus että lukitus. Lukitus tosin onkin pääsääntöisesti toiminut.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy