Polo arpoo käynnistyä

Aloittaja Matti-Pekka, 18.04.23 - klo:09:33

« edellinen - seuraava »

Matti-Pekka

Polo N9 2002 1.4 bensa aut. on alkanut sellaisen leikin että. Kun käynnistät auton kylmästä kaikki pelaa oíhan ok. Ajat n.10..20 km. käyt vaikka kaffel ja autoon ,ei käynnisty..sahaa hyvin..ei lupaakaan..käynnistät muutaman kerran piiiitkään ja kaasu pohjassa alkaa käydä raskaasti ja jää käyntiin. Pelaa taas ihan ok ja jos sammutat vaikka 5 km ajo jalkeen ja pari minuuttia ja käynnistyy ihan ok. Muuten siis pelaa hyvin kun käyntiinsaa..kulutus oikeissa lukemissa. Autolla ajettu 134 000km. Vika tuli pitkän seisonnan jälkeen. Seisonnan jälkeen vaihdettiin tulpat, putsattiin egr ja läppäkotelo, vaihdettiin akku, ym. perushuoltoo, päästöt ok. vikakoodeja ei tule mittaristoon. Olisiko heittää kokemusperäisiä vinkkejä mitä seuraavaksi tutkitaan.

Jultsu

lämpöanturi(e)n toiminnan tarkastus diagnostiikkalaitteilla, en tiedä onko tässäkin autossa kahdet sensorit(kannen takana ja/tai alavesiletkussa)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

No ne vikakoodit OBD!! tai VCDS) vois kertoa paljonkin. Aika yleinen noissa on tosiaan moottorin lämpötila-anturivika. Sylinterin kannen päädystä pitäisi löytyä, vesiputkihässäkässä. Se kyllä useimmiten aiheuttaa käynnistysongelmia kylmänä.

Se alavesiletkun anturi ohjaa tietääkseni vain flektejä.

Matti-Pekka

Tuon lämpötila anturin voisi vaihtaa kyllä..mielestäni myös moottorin lämpötilan näyttö mittarissa on hieman väärä..liian kylmää näyttää vaikka moottori on lämmin..mutta missä se anturi tarkalleen sijaitsee,,riittääkö irrottaa moottorin päällä oleva ilmanputsari kotelo jotta näkee /löyttää anturin? vai ..

Jultsu

Poikittaismoottorisessa se pitäisi löytyä koneen oikealta kyljeltä, kun seurailee paksumpia vesiletkuja miten ne kytkeytyvät kanteen / lohkoon kiinni.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


Matti-Pekka

#6
Kävin katsoo, mulla tuossa BBY koneessa se anturi on samalla kohdin eri reiässä kylläkin ja ylävesiletkun liitoksessa . Siihen tulee 2 johtoa vain ja näyttäis olevan pienemmällä pistokkeella kun tuossa videossa.



Tos®

Uudemmissa mittariston ja ecun lämpöanturit on samassa mokkulassa (4 johtoa), vanhemmissa voi olla kaksi anturia erikseen.
Kyllä sen huomaa moottorin käynnissä kun tuon irrottaa, tai sitten mittariston viisari tipahtaa nollaan.

Testerillä voi verrata näyttääkö lämpötilat yhtään samaa lukemaa moottori / mittaristo.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Matti-Pekka

Vaihdoin uuden anturin. Nyt mittaristo näyttää oikein,,kuten ennenkin. Lämpömittari nousee kun laittaa virranpäälle(kun kone on lämmin) ja toistaiseksi käynistyy viipymättä. Kiitos kaikille jelpisttä ja toivon että tämä murhe olisi nyt tässä. SEURAAVA murhe on kabiinin lämmönsäädön toimimattomuus...tai toimii se kun kääntää ääriasennosta toiseen ja odottelee 5..10,,15 min niin säätö tärähtää toiseen ääreen.,mutta hienosäätö ei toimi. Säätö moottoreita ilmeisesti jostain saa,mutta onko vaihto hankala homma? ainakin sen moottorin oletettu paikka on kankealle selkävaivaiselle ihan ...stä, jos olen oikein tulkinnut missä se motori piileskelee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy