Skoda Fabia -06 keltainen moottorivalo

Aloittaja Atwood, 27.01.22 - klo:01:05

« edellinen - seuraava »

Atwood

Moikka! Onko kenelläkään ideoita missä mahtaa olla vika, kun keltainen merkkivalo palanut isoäitini Fabiassa kohta kolme vuotta? Huollossa aina toteavat, että nyt ei pitäisi enää syttyä, mutta hetken päästä taas palaa kirkkaasti ..

Jultsu

Tuossa kohtaa kannattaa jo vaihtaa huoltoliikettä ja viedä auto sellaiseen paikkaan jossa lukevat sen vikakoodin ja jopa kertovat sen asiakkaalle. Muutoin ihan turha arvuutella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Atwood

Kiitos vastauksesta. Ostin vikakoodinlukijan ja antoi tämmöisen tiedon; P0401, EGR FLOW INSUFFICIENT

Atwood

Onko tuo egr-venttiili helppo vaihtaa/puhdistaa itse? Sijaitseeko helpolla paikalla, että ei tarvitse purkaa autoa :D?

mruotz

Kahdella kuusiokoloruuvilla kannessa kiinni laipalla. Suosittelen ottamaan irti kannesta putkineen päivineen. EGR venttiililtä menee putki kaasuläppäkotelolle joka on kahdella ruuvilla kiinni kaasuläppäkotelon alapuolella.

Putkessa on about keskellä vielä yksi ruuvi pitämässä kiinni. ,,lä riuhdo tai saat sen putken mutkalle.

Ota koko kikkare irti ja putsaa huolella. Myös se putki. On sata varmasti tukossa tai vähintäänkin ihan karstassa.

Eikö ne ole jo tätä vaihtaneet huollossa?

Ps. EGR putsauksen jälkeen pitää tehdä sopeutus. Ja ei onnistu ihan joka laitteella.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Atwood

Eivät vaihtaneet  >:( tyhmä kysymys varmaa, mutta jos laitan kokonaan uuden venttiilin, onko sopeutus silti tehtävä?

mruotz

Mitähän ne on siellä huollossa tehneet? Ja on sopeutettava. Jos ostat uuden, osta laadukas tarvike tai uusi OEM.

Onko 1.4-16V vai 1.2-16V?

Edit: jotkut laittaa suoraan uuden sopeuttamatta. Ehkä toimii - ehkä ei.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Atwood

Kyseessä on 1.4 16v malli. He vaihtoivat näköjään imusarjanpaine-anturin, polttoainesuodattimen ja akun.
Minun halpis elm327:ssa tuskin on tuota sopeutus mahdollisuutta. Osaatko sanoa mikä sen ominaisuuden nimi on, jotta osaan ostaa oikean laitteen. Kiitos.  :)

mruotz

#8
Jos vaihdat venttiilin niin laita Pierburgin EGR venttiili, loppuosa koodista on 503R/T.

Ota nyt ekana se nykyinen irti ja katso liikkuuko se kara ollenkaan. Helppo tarkistaa. Ne kannen laipan kuusiokoloruuvit on sitten tiukassa. Suosittelen olla pyöristämättä sitä ruuvia, ainakaan sitä taaimmaista. Suosittelen ostamaan kuusiokolo hylsyn (pitkä varsi) jolla nyppäset sen laipan ruuvin auki. Akku ja akkukotelo pois edestä jos tuntuu vähääkään ettet saa oikeaan kulmaan avainta.. nimittäin se ruuvi sitten pyöristyy hutiloiden todella helposti.

Voi toki olla että ne itse EGR venttiilin laippaan menevät ruuvit/mutterit ovat helpommin irtoavat, katso ja tutki. Jos noi aukeaa helposti, irroita siitä se EGR. Jos päätät putsailla, putsaa myös se itse EGR putki... samalla putsaa kaasuläppäkotelo.. ja imusarjan kaula (kaasuläppäkotelon alta). Ihan varmasti karstassa.

Sopeutukset pystyy tekemään VCDSllä, OBD11:lla ja monella muulla vastaavalla. Monikaan käsikapula ei tuota osaa tehdä vaikka ne niin mainostaa. (kokemusta on). Jos ei halua investoida laitteeseen niin VCDS apuja löytyy kyllä. Sopeutuksessa menee sen muutaman minuutin, olettaen että se EGR venttiili sopeutuu ja antaa sopeuttaa itsensä. Sekään ei ole itsestään selvyys.. Tarvike venttiilit tuppaa vähän olemaan semmoosia.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Atwood

Kiitos ohjeista, katsotaan mitä tästä tulee !

Atwood

Osaatko vielä sanoa mitä eroa on tuossa 503m ja 503r/t versiossa? Tuossa 503m lukee että alkuperäisosaa vastaava, mutta kannattaako silti ostaa tuo rt mistä puhuit? Motonetissä antaa kummatkin vaihtoehdot kun antaa rekkarin


mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Atwood

#12
Aivan joo. BKY luki huoltoirjassa, joten ei tuo 503m varmaan sitten edes käy  :D

mruotz

R/T sinne kuuluu. Katsoppas joutessasi nykyisen venttiilin sen pikku ”nökö” putken muoto joka lähtee siitä venttiilin kyljestä: onko suora vai kaareva?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Atwood


mruotz

Oikea siellä on eli R/T. Semmonen siis. Suosittelen vaihtamaan vasta kun löytyy laite sopeutuksien tekemiseen.

Näyttää noi pultit ja mutterit olevan siinä kunnossa että auki ei lähde napsahtamatta poikki. Ota suosiolla kannen laipasta irti.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy