Karoq FL 21/22

Aloittaja Kaltsu75, 28.12.21 - klo:00:13

« edellinen - seuraava »

Kaltsu75

Kävin Skoda liikkeessä vähän kyselemässä tulevasta facelift Karoqista. Hinnat tulee tammikuun aikana ja liikkeisiin autoja ehkä joskus maaliskuussa.

Ei nyt ainakaan ensi hätään aiheuta sellaista tunnetta, että pitäisi vaihtaa nykyinen FL malliin. Tosin ei se vielä tulevana vuonna ole ajankohtaista, kun nykyinen on vasta otettu käyttöön maaliskuussa. Kyllä tällä nyt ilman muuta vähintään 2v ajetaan, eli aikaisintaan vuodelle 2023 voisi vaihtoa harkita.

Moottorivalikoimaan ei tainnut tulla mitään uutta tarjolle, eli ei hybridejä. 2.0 TSI ja neliveto voisi kyllä kiinnostaa, mutta sen hinta karkaa kyllä pilviin, kiitos Suomen sairaan autoveron ALVeineen. Sportline Enyaq 4x4 oli myös esillä ja kävin sen istumassa. Ihan siisti peli, mutta niin on hintakin...60Ke...

No kunhan FL Karoq liikkeisiin saapuu, niin täytyy sitten käydä vielä uudemman kerran auto tsekkaamassa. Nykyiseen olen kyllä ollut ihan tyytyväinen, ihan makea peli Executive varustelulla.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Kaltsu75

No niin, hinnat ja mallit ovat vihdoin tulleet. Ei hybridiä, ei edes kevyt sellaista. Muutenkin uudistukset vaikuttavat aika vähäisiltä.

Täytyy sanoa, että ei herätä mitään mielenkiintoa vaihtoa ajatellen. Hinnatkin ovat tainneet hieman nousta.

Exclusive mallia ei näytä ainakaan vielä olevan tarjolla ollenkaan. Huvikseni rakentelin Style mallin  lisävarusteilla ja hinnaksi tuli 44Ke, vaikka siinä ei edes vielä ollut kaikkia Exclusive varusteita!

Nykyinen Exclusive ei ole vielä vuottakaan vanha, joten vaihto ei vielä ole ajankohtainen. Jos tällä ajelisi 4v ja odottelisi arvatenkin 2025 tulevaa kokonaan uutta Karoqia...
Tai sitten palataan takaisin farkkuun, Ocuun ensisijaisesti. Superbistakin tullee jotain hyviä businessmallitarjouksia ennen uuden mallin tuloa, joten sekin voisi olla vaihtoehto.

Ocusta voisi kiinnostaa myös RS tai Scout malli. No nää nyt oli tällaisia aikaisia pohdintoja, mutta pointti oli siis se, että tuskin tulee tähän FL Karoqiin nykyistä vaihdettua.
Ainut mikä tällä hetkellä kiinnostaisi, olisi 2.0TSI Sportline nelivedolla, mutta kiitos sairaan autoveron hinta karkaa kyllä turhan korkealle. On kyllä naurettavaa, että pitäisi ajaa vain sähköllä tai pikkumoottoreilla ja autoverolla käytännössä torpataan monelta muut vaihtoehdot. Typerää viherpolitiikkaa.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

karox

Hyvin pientä oli FL uudistukset. Värikartta meni uusiksi.
Karoqin nykyisistä perusvarusteista webasto siirretty lisävarusteeksi ja hinnaksi lätkäistiin yli 1500 eur veroineen.
Myös lämmitettävä tuulilasi mm. Stylessä lisävarusteeksi. 360 parkkikamera-paketin hintakin likimain 1000 euroa.
Jotain muutakin virittelyä näytti olevan.

Guido

Lainaus käyttäjältä: karox - 12.01.22 - klo:17:57
Hyvin pientä oli FL uudistukset. Värikartta meni uusiksi.
Karoqin nykyisistä perusvarusteista webasto siirretty lisävarusteeksi ja hinnaksi lätkäistiin yli 1500 eur veroineen.
Myös lämmitettävä tuulilasi mm. Stylessä lisävarusteeksi. 360 parkkikamera-paketin hintakin likimain 1000 euroa.
Jotain muutakin virittelyä näytti olevan.

Kyllä se Webasto ainakin vm 2020 oli lisävaruste ja hinta taisi olla samaa luokkaa kuin nykyisinkin ellei ottanut Winter-packia (siinä tuli lämmitettävä tuulilasi ja kangasmatot samassa). Digimittaristo on tullut Stylessä nyt vakiovarusteeksi, aikaisemmin siitä sai maksaa veroineen noin 500â,¬. Stylessä on nykyisin vakiona Columbus navi joka oli aikaisemmin kohtuullisen kallis lisävaruste.

Ei kuitenkaan mitään joka herättäisi minkään sortin autonvaihtokuumetta.

Karoq

Kyllä Webasto on ollut aina lisävaruste. Tosin Winters pakettia on saanut välillä ilmaiseksi tai eurolla. Ja jos hiuksia halkoo niin kangasmatot on vakiot ja Winters paketti tuo kumiset lisäksi ;D
Nyt: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T, Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

karox

Mallivalikoima on tavikselle monimutkainen, kun Ambition, Style ja Sportline mallit saivat vielä lisäkuorrutuksen, Business Line. Se Webasto-paketti kuului viime vuonna kaikkiin Karoqin Business Line malleihin. Tehdastilauksien tekeminen loppui syyskuussa 2021.

Kaltsu75

Webasto on muuten ollut lisävaruste ja on sitä nyt FL malliin myös, paitsi viime vuoden Business line mallissa oli tosiaan winterpack vakiona.

Columbus ei ole vakiona uudessa Style mallissa, vaan siinä näyttäisi vakiona olevan 8" Amundsen navilla. Columbus paketista pitää maksaa lisähintaa, mutta ei toki niin paljoa, kuin aiemmin.

Exclusive mallia ei näytä olevan ainakaan toistaiseksi valikoimissa. Tämä on viime vuoden maaliskuussa käyttöön otettu Exclusive on kyllä ollut ihan makea peli varustelun suhteen. Winterpack tuli tosiaan vakiona ilman lisähintaa ja Exclusive malliin kuuluu myös Columbus vakiona ym. Ero Styleen muutamalla lisävarusteella jäi mallia valitessa sen verran pieneksi, että päädyin tähän Exclusiveen. Tähän ei sitten tarvinnutkaan ruksailla juuri mitään lisää.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Guido

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 14.01.22 - klo:09:04
Columbus ei ole vakiona uudessa Style mallissa, vaan siinä näyttäisi vakiona olevan 8" Amundsen navilla. Columbus paketista pitää maksaa lisähintaa, mutta ei toki niin paljoa, kuin aiemmin.

Totta, katsoin väärin lisävarustehinnastoa. Amundsenkin oli tosin aikaisemmin lisävaruste, omaani se tuli osana jotain lisävarustepakettia jostain maksoin veroineen reilut pari tonnia. Pelkän Amundsenin hintaa en enää muista.

Nestori

Uuden polven diesel-koneet teknisessä mielessä ehkä tärkein muutos. Mutta joo, ei kyllä kohottanut autokuumetta yhtään. Sama pätee Kodiaqiin, jo hintaero Karoq-Kodiaq karsii sen valikosta pois. Nykyinen nyt 4v vanha, sillä mennään.

Konsernin mallipolitiikan mukaisesti mallin elinkaari on 7v, eli alle kolmen vuoden kuluttua tulee seuraaja (jos tulee ylipäätään sähköisiin voimalinjoihin siirtymisen takia).

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 31.01.22 - klo:09:51
Uuden polven diesel-koneet teknisessä mielessä ehkä tärkein muutos. Mutta joo, ei kyllä kohottanut autokuumetta yhtään. Sama pätee Kodiaqiin, jo hintaero Karoq-Kodiaq karsii sen valikosta pois. Nykyinen nyt 4v vanha, sillä mennään.

Konsernin mallipolitiikan mukaisesti mallin elinkaari on 7v, eli alle kolmen vuoden kuluttua tulee seuraaja (jos tulee ylipäätään sähköisiin voimalinjoihin siirtymisen takia).

Jep, ei  kummoinen facelift ollut tällä kertaa. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin uusi Kodiaq tulee 2024 ja uusi Karoq 2025. Pitäisi saada siihen mennessä järkihallitus, joka poistaisi "väliaikaisen" autoveron...se pilaa nyt täysin vähänkään veikeämmän auton hankinnan. Toki noihin tuleviin uusiin malleihin tullee hybridit tarjolle ja niissä autovero on melkein olematon. Vastaavasti ovat sitten muuten kalliimpia.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

tommyt

Vähän sokkona tuli tilattua 1.5 style dsg kun ei ole esittelyautoja eikä edes esitteitä netissä. Vanha malli oli koeajettavana ja Scalan jälkeen tuntui aika makealta peliltä, varsinkin kun lunta satoi ja keli oli huono. Varusteiksi peruskilkkeet eli webasto, winter pack plus, vetokoukku, vararengas ja graphite gray-väri pintaan. 6kk toimitusaika eli ehkä heinäkuussa saa alle jos lupaukset pitää paikkansa. Ehkä pitääkin kun on perus bensa-auto.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Guido

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 06.02.22 - klo:19:32
Vähän sokkona tuli tilattua 1.5 style dsg kun ei ole esittelyautoja eikä edes esitteitä netissä. Vanha malli oli koeajettavana ja Scalan jälkeen tuntui aika makealta peliltä, varsinkin kun lunta satoi ja keli oli huono. Varusteiksi peruskilkkeet eli webasto, winter pack plus, vetokoukku, vararengas ja graphite gray-väri pintaan. 6kk toimitusaika eli ehkä heinäkuussa saa alle jos lupaukset pitää paikkansa. Ehkä pitääkin kun on perus bensa-auto.

Vaikka täällä vähän kriittisesti on Facelifitä kommentoitu niin autohan on varmasti kaikin puolin mainio. Kohta 2 vuotta  on ajettu Karoq 1.5 TSI Stylellä ja vieläkin olemme tyytyväisiä valintaan. Tuli vaan ehkä odotettua vähän perusteellisempaa kasvojenkohotusta joka olisi kenties saanut ostojalan vipattamaan. Nyt ei niin käynyt, mutta Scalan jälkeen Karoq FL on varmasti maukas peli.

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Guido - 07.02.22 - klo:10:45
Vaikka täällä vähän kriittisesti on Facelifitä kommentoitu niin autohan on varmasti kaikin puolin mainio. Kohta 2 vuotta  on ajettu Karoq 1.5 TSI Stylellä ja vieläkin olemme tyytyväisiä valintaan. Tuli vaan ehkä odotettua vähän perusteellisempaa kasvojenkohotusta joka olisi kenties saanut ostojalan vipattamaan. Nyt ei niin käynyt, mutta Scalan jälkeen Karoq FL on varmasti maukas peli.

Juurikin näin. Itse autohan on hyvä ja tuskin on FL sitä huonontanut, ei vain itsessä herätä vaihtohaluja vs nykyinen. Varsinkin kun tämä on exclusive malli, jota ei nyt ole edes saatavilla.
Eipä sitä olisi tullut vajaa vuosi sitten vaihdettua Karoqista Karoqiin, jos ei olisi autosta tykännyt  :) Tyytyväinen olen ollut ja ei tuo kauniimpi puoliskokaan ole valittanut. Hänhän autolla enemmän ajaakin, joskus saatan sitten saada auton käyttöön kauppareissulle tms  ;D ;D
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

tommyt

Itse olen sen verran vanhoillinen että haluan paljon nappeja ja lämmönsäätimet kojelautaan niin nyt oli hyvä hetki tilata "vanhanaikainen" auto. Lisäksi kun Scalasta puuttui koukku ja lämmittimen johdon kanssa puljaaminen alkoi kyllästyttää niin valinta oli aika selvä. Onhan Scalassakin napit mutta ilmastoinnin muokkaus on aika vajavainen ja näytön alla olevat keskisuuttimet ihan hanurista. Niissä ei ole erillistä suljinta vaan sivusuuntainen säätö avaa ja sulkee ne eli jos haluaa pitää ne auki niin toinen puhaltaa suoraan päin.

Samalla rahalla olisi saanut ambiente Superbin mutta on ihan kiva kun penkit on vähän korkeammalla ja valoina matriisi ledit. Liukkaalla parkkipaikalla on välillä hankala päästä autosta pois kun kenkä lipsuu eikä ole tilaa avata ovea kunnolla. Ja ahtaalla pihalla tuo puoli metriä lyhyempi auto on ketterämpi.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

tommyt

Näkyi hinnat nousseen 25.3.22 noin 1100â,¬ koko mallistossa. Samoin lisävarusteiden hinnat olivat nousseet kauttaaltaan. Pikainen vilkaisu näytti että Helkama on tainnut viilata muidenkin mallien hinnastoja ylöspäin.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Nestori

Oli hinnannousu millainen tahansa, niin taustalla on aina Skoda-tehtaan tekemä muutos tehdashinnoitteluun. Helkama siirtää ne suoraan vähittäishintoihin, muutenhan heidän ja jälleenmyyjien katteet pienenisivät. Ja kalkylit on niin tiukaat, että sellaiseen ei yksinkertaisesti ole varaa. Ainoa poikkeus tähän on, että päästöarvo muuttuu. Tällöin autoveron osuus muuttuu, mutta verottomat hinnat säilyy ennallaan.

Kaltsu75

Alkaa olla hinnat tapissa ja veikkaan, että myynti jo hiipuu nykyisillä hinnoilla, jollei muutenkin. Karoq Style 1.5 TSI DSG listahinta Webastolla jo n. 40Ke. Huhhuh...
Aika kova hinta, kun vertaa vuosi sitten saamaani vastaavaan Exlcusive business line malliin. Sen listahinta oli vajaa 41Ke, eli tonnin enemmän. Winterpaketti vakiona ja varustetaso paljon parempi. Pelkkä facelift ei tuota hintaa selitä. Jos nyt olisin lähdössä autoa vaihtamaan, niin Karoq jäisi todennäköisesti kauppaan, jollei alennukset ja kylkiäiset olisi kohdillaan. Vähintään jotain kampanjaa pitäisi odotella.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

tommyt

Auto luovutettu perjantaina eli vähän alle 6kk meni tilauksesta. Scalan jälkeen aikamoinen loikkaus ylöspäin mukavuudessa ja ajettavuudessa. Hiekkatiellä ei huomaa pieniä kuoppia ja moottoritielläkin reilu pudotus sisämelussa. Myös ajettavuus moottoritienopeuksissa on niin hyvä että ajo tuntuu jopa "tylsältä". Yllätyksenä tuli että tuostakin oli poistettu kuolleenkulman avustin sirupulan vuoksi. Eiköhän siihen totu nopeasti kun Scalallakin piti varmistaa katsomalla ettei katveessa tosiaan ole autoa jos valo ei palanut moottoritien rampissa.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

karox

Skoda päivitti tänään 20.12.22 uusien autojen hinnastot. Yllätys, yllätys, hinnat nousi vielä kerran tänä vuonna. Tällä kertaa korotus syyskuusta oli yli 1000 euroa (Karoq Style).

Kaltsu75

Jep, hinnat nousi näköjään taas. Väitän, että aika hiljaista on ensi vuosi autokaupassa. Inflaatio jyllää, korot nousee, energia on kallista ja autojen hintoja on nostettu muutaman kuukauden välein. Eihän tuossa Style 1.5 DSG hinnassa ole enää mitään järkeä, 40te! Eroa on enää tonni omaan Exclusive malliin jossa oli vielä winterpack vakiona ja varustetaso paljon parempi kuin Stylessä. Nythän exclusivea ei enää hinnastossa olekaan.

Tiedä sitten, että onko hyvityshinnat nousseet vastaavasti. Jos eivät, niin aika moni kauppa jää noilla hinnoilla tekemättä. Tuskin palkat kuitenkaan 10% nousevat...
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Karoq

Näin se on. Moni on ostanut autoja velkarahalla, ja kohta alkaa rahat olla monelta loppu. Mitä katselee niitten käytettyjen eunukkien hintoja niin porukalla on aika ruusuiset kuvat laitteen hinnasta. Taitaa mini pyytää enemmän mitä on itse maksanut, jotenkin en näe tätä kestävänä yhtälönä.
Nyt: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T, Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

Guido

Lainaus käyttäjältä: Karoq - 22.12.22 - klo:19:04
Näin se on. Moni on ostanut autoja velkarahalla, ja kohta alkaa rahat olla monelta loppu. Mitä katselee niitten käytettyjen eunukkien hintoja niin porukalla on aika ruusuiset kuvat laitteen hinnasta. Taitaa mini pyytää enemmän mitä on itse maksanut, jotenkin en näe tätä kestävänä yhtälönä.

Ei varmasti ole millään muotoa kestävä tilanne, mutta fakta on myös se, että moni on saanut vähän ajetusta Enyaqista (tai muista sähköautoista) käytettynä reilusti enemmän kuin on uutena maksanut. Sitä toki edesauttaa jatkuva hintojen nousu, omankin Enyaqin hinta on odotusaikana noussut jo viitisen tonnia ja rahoituskorot ovat nousseet vähintään kolminkertaisiksi, joten omilleni pääsisin ainakin jos pistäisin auton myyntiin heti kun on rekisterikilvet ruuvattu paikalleen, mutta taitaa uuden auton tuoksu vedota enemmän kuin setelien tuoksu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy