Superb 2004 automaatti, vaihdekepin nappi reistailee

Aloittaja alapta, 02.09.19 - klo:13:20

« edellinen - seuraava »

alapta

Onko kenelläkään hajua, voiko tuota vaihdekeppiä huoltaa millään tavalla? Välillä tuo nappi ei toimi kunnolla, niin vaihde jää P:lle, tai sitten P:tä ei saa päälle. Eli välillä ei mene tuo nappi kunnolla pohjaan. Tai onko joku korjauttanut jossain liikkeessä samanlaista vikaa, ja osaisi jotain hinta-arviota heittää korjaukselle.

o.b.

DSG kepeissä on sähköinen solenoidi, joka estää kepin liikuttelun. Voiskohan tuossa olla myös sellainen ja vika sen ohjauksessa?

alapta

#2
Nyt ilmeni uudelleen ongelma, niin nappasin videota (video)
. Purin suojan tuosta kepistä, niin tuolla tavalla tekee. Nappi on jotenkin normaalia löysempi, ja tuo palkki ei nouse tarpeeksi ylös, kuten normaalisti. Alkoi toimimaan normaalisti kun koputteli keppiä vähän. Nappia ei taida saada irroitettua mitenkään, kun siinä näyttäisi jousi olevan sisällä kiinni?

Daatta

Tuossa vaikuttaisi olevan jonkin sortin tyyppivikaa:

https://www.briskoda.net/forums/topic/363021-superb-auto-gear-shiftlever-problem/

Kannattanee hankkia uusi valitsin, tuon mukaan ei pysty korjaamaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

alapta

Onko ideaa mistä voisi löytää valitsimen tuohon? Pitääpä pirautella johonkin huoltoon ja kysellä mitä sieltä sanovat..

Daatta

Merkkiliike varmasti osaa auttaa. Tuurilla sieltä saa mukaan osanumeron. Toki netistäkin räjäytyskuva löytyy:

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2004/drive_standart/265/hg_ug/713/subcategory/713015/part_id/2544064/lang/e#sec_1

Miten varaosia saa ja miten kahva vaihdetaan, siihen en osaa ottaa kantaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

alapta

Kiitos. :)

Pitääpä käyttää huollossa ja selvitellä sitä kautta loppuun.

alapta

Jahas, ja ongelmat jatkuu.

Viikkoon ei ollut tuon napin kanssa mitään ongelmaa, pelasi aivan normaalisti.

Sunnuntaina sitten lähdin liikkeelle ja kilometrin ajon jälkeen napsahti vaihteisto vikatilaan, eli kaikki kirjaimet/numerot näkyivät valkoisella pohjalla mittaristossa. Ja ainoastaan 3-vaihde toimii. Sammutus ja uudelleen käynnistys, niin palautui normaaliksi, mutta hetken ajon jälkeen kuuluu semmoinen klonks ja menee vikatilaan.

Ja samana päivänä ei auto käynnistynyt ensin ollenkaan. Vikakoodeista löytyi P0688 https://www.obd-codes.com/p0688
Lie onko nuilla mitään yhteyttä toisiinsa.

Taitaa tulla huollot melko kalliiksi.. :(

o.b.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17072/P0688/001672

Ei välttämättä kallis, jos rele on syyllinen. Tuo linkki on VAG autoihin soveltuva ja antaa tarkemmat vihjeet, mitä kannattaa tarkistaa.

alapta

Tuli käytettyä SAHilla tarkastettavana. Vaihteistoöljyt vaihtoivat, mutta eipä ollut vaikutusta tuolla. 40km tuli ajeltua, ei vikatilaa vaihteistossa. Motarille kun pääsi ja vauhti ylitti 80km/h (ja 5 vaihde meni aktiiviseksi) niin vaihteiston vikatilan iski päälle taas. Auton sammutus ja käynnistys palautti taas normaaliksi.

Vaihteistota löytyi vikakoodit:
P1829 (Paineensäätöventtiili 4 - Katkos/Oikosulku maadoitukseen - satunnainen)(http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18237/P1829)
P1824 (Paineensäätöventtiili 3 - Katkos/Oikosulku maadoitukseen - satunnainen)
P1819 (Paineensäätöventtiili 2 - Katkos/Oikosulku maadoitukseen - satunnainen)
P1814 (Paineensäätöventtiili 1 - Katkos/Oikosulku maadoitukseen - satunnainen)
P1751 ( Virransyöttö Jännite liian suuri - satunnainen)
+ näiden lisäksi kaksi sivullista virheitä mukavuusjärjestelmästä

Voisikohan olla että tuo tuo vaihteiston ohjausyksikkö (TCM?) olisi ottanut osumaa kosteudesta. Voisi tuon kokeilla vaihtaa jos jostain purkaamolta löytyisi varaosana

Alkukesästä tuli vettä matkustamon puolelle, kun akun alta oli se kumitutti mennyt tukkoon ja sadevedet valuivat sisään, joten luultavasti mukavuusboksi hajalla, tai liittimet hapettuneet, eipä nuita vaikuta alkaa korjaamaan, ennenkuin vaihteiston ongelmat selviävät.

Löytyyköhän tuohon mitään järkeviä ratkaisuja mitä auton kans tekee, vai kannattaako vain romuttamolle viedä...

o.b.

Kannattaa ehkä ensiks tarkistaa se virransyöttörele ja sulakkeiden kontaktit.

TCM taitaa olla vänkärin maton alla, joten se on hyvin herkkä kosteudelle. Kosteusvauriot pitäisi kyllä näkyä kunhan purkin saa esille ja liittimen irti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy