Toyota visiot ja strategiat

Aloittaja pantero, 25.03.13 - klo:10:11

« edellinen - seuraava »

pantero

Toyota Global Vision

The Toyota Global Vision, announced in March 2011, is an articulation of what kind of
company we want to be â€"what kind of company we ought to be. It clarifies our value, we
want Toyota to be a company that customers choose and brings a smile to every customer
who chooses it.

Rewarded with a smile

-Toyota will lead the way to the future of mobility,
enriching lives around the world with the safest
and most responsible ways of moving people.

-Through our commitment to quality,
constant innovation and respect for the planet,
we aim to exceed expectations
and be rewarded with a smile.

-We will meet our challenging goals by engaging
the talent and passion of people,
who believe there is always a better way.


http://www.toyota-global.com/company/



Toyota on läpikäynnyt melko kovan kurimuksen viimeisen viiden vuoden aikana. Se on opettanut yhtiölle nöyryyttä ja uudistanut samalla koko yhtiön strategisen ajattelun.

Vuonna 2007 Toyotalla meni kovaa, autoja myytiin 9,5 miljoonaa kappaletta ja yhtiö puhui jo tavoitteestaan valmistaa piankin yli 10 M autoa. Tavoitteet ja strategia näyttivät vähän samanlaiselta kuin VAGilla nykyisin. Sitten tuli laatuongelmia(mm. kaasupolkimissa), jotka johtivat miljoonien autojen takaisinkutsuihin, pääjohtajan julkiseen anteeksipyyntöön ja oikeusprosesseihin korvauksineen. Pääosin tätä (imago)sotaa käytiin USA:ssa.

Vuoden 2008 loppupuolella Lehman Brothers ajoi koko maailman taantumaan, joka heijastui voimakkaasti kaikkialle, myöskin autopuolelle ja Toyotan myynti romahti 7,2 M autoon vuonna 2009. Silloin yhtiö teki toistaiseksi ainoan tappiollisen tuloksen yli 70 vuotisen historiansa aikana.

Vuosi 2012( hassusti Japanilaisissa yhtiöissä 4.2011-3.2012) oli jo hiukan positiivisempi, mutta mallivaihdoksista johtuen myynti jäi edelleen 7,4 M autoon. Liikevaihtoa tuli 150 Mrd â,¬ ja voittoa raportoitiin 3,5 Mrd â,¬( 124 y = 1â,¬ ). Oikeammat 2012 (4.2012 â€" 3.2013) luvut julkistetaan toukokuussa.

Yhtiön vuonna 2011 uusittu Global Vision on varsin raikkaanoloinen. Sen selitysosassa yhtiö kertoo rehdisti ja avoimesti laatuongelmistaan ja tarpeestaan uudistaa koko bisnesajattelunsa. Jokainen, joka vähänkään on perillä japanilaisesta yhteiskunnasta, ymmärtää tämän muutoksen suuruuden.

Toyota onkin astunut normaali asiakastyytyväisyysjargonin ylitse suoraan sen mittaukseen, eli Rewarded with Smile(=Palkintona Hymy) ajatteluun. Siinä on myöskin sopivasti laatu, jatkuva innovointi ja maapallosta huolehtiminen korostetusti esillä. There is always a better way(=aina on olemassa parempi tapa) haastaa koko henkilökunnan.

Tiukoista ajoista huolimatta Toyota on pitänyt tuotekehityspanoksensa korkealla tasolla. Visiosta on johdettavissa selkeä viesti, että hybriditekniikkaan panostetaan tulevaisuudessakin. Enää ei hehkuteta 10 M auton myyntiaikeilla, eikä aseteta voittotavoitteita. On ymmärretty, että jos visio toteutuu. kannattavuus ja muut talousluvut tulevat perässä.

Toyotan internetsivuilta ei löydy suoranaisia strategialinjauksia näiden visiolauseiden lisäksi.Toki pääjohtajan esityksessä on hyvä yhteenveto strategiasta ja Toyotan liiketoiminta-ajatuksista. Siellä on myös kerrottu yhtiön juurista ja perustajan Sakichi Toyodan ajatuksista sekä yhtiön muista traditioista. Erityisesti valmistuksen, laadunvarmistuksen ja asiakkaiden kuuntelun kehittymistä ja Kaizen ajattelua(,jossa Toyotaa pidetään alan huippuna) on laajasti esitetty. Kaizenia voisi luonnehtia jatkuvaksi parantamiseksi, jossa jokaisella työntekijällä on oikeus ja velvollisuus esittää laadunparannuksia.

Kaikenkaikkiaan positiivinen kuva asiakkaana jäi näistä visiosta. Paljoa ei tulevaisuudesta kerrota malliston osalta, tosin siellä vilahtaa mainintoja sähköautosta ja FCV(fuel cell vehicle):sta, mutta se on selvää, että hybriditekniikka on tällä hetkellä pääpanostusalue.

Peeveli

Kuulostaa kivalta mutta itse koen kaikkea epäluuloa kaikkien firmojen maailmaa halaavien iiihanien visoiden ja strategioiden osalta. Meidänkin firmassa niitä laaditaan ja taustatilanteen tietäen nauran niille.

Eiköhän tojoakin ohjaa raha ja tuotto, eikä mikään muu. Ja onhan merkin laatu kuitenkin jkv heikentynyt kun iso osa tuotteista kasataan nykyisin muualla kuin Japanissa. Alihankkijaosat jne ostetaan kokoamispaikan lähialueelta yleensä. Ympäristönsuojelu toteutuisi vain jos niitä autoja ei valmistettaisi lainkaan. Ja hybridit eivät suoraan sanoen paranna ympäristöasiaa, koska harvinaiset jalometallit edellyttävät yhä enemmän luontoa raiskaavaa kaivostoiminnan lisäämistä.

Eli samaa tuubaa kaikilla...

jf

LainaaPaljoa ei tulevaisuudesta kerrota malliston osalta, tosin siellä vilahtaa mainintoja sähköautosta ja FCV(fuel cell vehicle):sta, mutta se on selvää, että hybriditekniikka on tällä hetkellä pääpanostusalue.
Sähköauto eli EV:hän on myynnissä Kaliforniassa. Hyrbideissäkin tarjonta on isossa maailmassa paljon parempaa, kuin meillä. Valitettavasti tuo Kaizen ei toteudu Euroopassa, vaan ainoastaan mikäli se on kannattavaa koko konsernin mittakaavassa, joten meillä yleiset dieseliin liittyvät ominaisuudet tai kylmästä johtuvat ongelmat eivät kiinnosta, koska ne eivät konsernin kannalta ole olennaisia asioita. Kuten yleensä aina, ihan kivoja visioita, mutta kun eivät toteudu omalla kohdalla, niin silloin tuollaiset tekstit saavat jokseenkin mauttoman saundin. Tekeekö toyota hyviä autoja? Ei, mutta ehkä ne ovat paremmasta päästä paskoista mitä tänä päivänä eri valmistajat ulos tehtaistaan työntävät. Riman ylittäminen ei ole vaikeaa, kun se on laskettu riittävän alas.  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.03.13 - klo:10:34
Kuulostaa kivalta mutta itse koen kaikkea epäluuloa kaikkien firmojen maailmaa halaavien iiihanien visoiden ja strategioiden osalta. Meidänkin firmassa niitä laaditaan ja taustatilanteen tietäen nauran niille.

Eli samaa tuubaa kaikilla...

Samoilla linjoilla minäkin. En ymmärrä, ketä tuollainen konsernin tiedotusosaston generoima tyhjänpäiväinen jargoni jaksaa kiinnostaa?

Ei noissa strategioissa koskaan lue, että yritetään puristaa viimeisetkin löysät pois alihankkijoiden katteista ja autojen laatutasoakin yritetään vielä laskea, hakien sitä kriittistä tasoa, jossa alkaa tulemaan liikaa imagoa rassaavaa julkisuutta.

pantero

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.03.13 - klo:11:19
... En ymmärrä, ketä tuollainen konsernin tiedotusosaston generoima tyhjänpäiväinen jargoni jaksaa kiinnostaa?
...
Niinhän ne savolaiset sanovat, että strategiat ovat herrojen huaveita, mutta kyllä ne kertovat vähän muustakin.

Toyota oli raikkain näistä kolmesta(VAG, Toyota, Mazda, joita vähän tutkiskelin). Toyotalla oli parhaat nettisivut, joissa jaettiin paljon tietoa yhtiön toimintatavoista, historiasta, suhtautumisesta laatuun ja jatkuvasta parantamisesta. Toyota on oivaltanut, että nykypäivänä muutkin, kuin sijoittajat ovat kiinnostuneet yhtiön ajatuksista. Netin kautta halutaan selvästi lähestyä sekä asiakkaita, että omaa henkilöstöäkin.

VAG oli kaikkein perinteisin, etupäässä liiketoimintatavoitteisiin keskittynyt. Sen informaatioarvo autonostajalle on pieni. Konserniin kuuluu toisaalta niin monta automerkkiä, että merkkikohtaisia strategioita ei hevin julkistetakkaan.

Mazda oli selkein. Visiona nousu premium luokkaan. Lisäksi mallistopolitiikasta kerrotaan varsin avoimesti ja tavoitteellisesti. Niinpä strategian toteutumista on helppo seurata jatkossa.

Itse löysin näistä 'strategioista' paljon mielenkiintoista, joka kertoo siitä yhtiön ajatusmaailmasta, jonka parissa uusia autoja kehitetään. Seuraavassa autonvaihtoprojektissa on kyllä tarkoitus tällaisiakin sivuja tsekkailla.

HiTecci

Kyllähän nuo suuret kuviot kertoo sen suunnan mihin ollaan menossa, vaikka se käytännön askellus tuota visiota kohden joskus tuntuisi sivuraiteella olevankin. Itseä vain mietityttää juuri tuo hybridi-innokkuus, kun se ei tosiaankaan ole mitään ihan ilmaista tekniikkaa, tarvitsee akkuihinsa harvinaisia metalleja, jne. Ja ihan näin käyttäjänkin vinkkelistä se omakaan ajoni ei niin kaupunipainotteista ole että tuolla mitään aitoa säästöä aikaansaisin, vaikka yli 90% Kehä III sisäpuolella pörräänkin. Ja sellainenkin pikku juttu kuin vetokoukku. Aika harvassa on hybridit, joihin koukkua edes saa asentaa, vetomassoista nyt puhumattakaan :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pantero - 25.03.13 - klo:17:45
Mazda oli selkein. Visiona nousu premium luokkaan. Lisäksi mallistopolitiikasta kerrotaan varsin avoimesti ja tavoitteellisesti. Niinpä strategian toteutumista on helppo seurata jatkossa.

Mitenkäs pitkistä ajanjaksoista noissa strategioissa on kyse? Kai nyt sentään kvartaalia tai paria pitemmistä?

Meinaan vaan, että Mazdaakin jo vähänkin pitempään seuranneet muistavat Mazdan rinnakkaismerkin eli Xedos-premium-luokan kiesti, kuten Tojotan Lexus tai Nissanin Infiniti. Xedos oli tuotannossa 1993-2000. Mainitaanko Mazdan strategioissa mitään syytä Xedoksen kuoppaamiselle ja nyt ilmeisestikin uudelleen henkiin heränneelle premium-merkin idealle?

Tojota on sentään määrätietoisesti rakentanut Lexuksensa asemaa jo vuodesta 1989. Samoin jenkkimarkkinoiden merkki Scion on strategisesti varsin selvä tapaus.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.03.13 - klo:18:48
Samoin jenkkimarkkinoiden merkki Scion on strategisesti varsin selvä tapaus.

Tämä Jenkkien Toyota asetelma on tosiaan aika hauska ja itselläkin meni hetki aikaa ennen kuin edes tajusin, että Scion on Toyotan "nuorisomalli". Pitkään kun olin uskossa, että se on joku Kiinan kopio... :) Nythän Toyotalla on täällä tosiaan 3 eri merkkiä edustettuna: Scion, Toyota ja Lexus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy