Skoda Octavia Style 2.0 TSI 190hv 4x4 Moon White, vm. -22

Aloittaja Captain J, 13.11.21 - klo:16:22

« edellinen - seuraava »

Captain J

8kk siinä meni, mutta elämäni ensimmäinen uusi auto on saapunut kotiin! Hankintakriteereinä olivat järjestyksessään neliveto, automaatti ja hyvät/erinomaiset sisä- ja tavaratilat. Täys-sähköautoa en vielä uskaltanut laittaa, ehkä sitten seuraavaksi autoksi. Täydellä latauksella kuljettava matka pitäisi olla minulle noin 350km, vaikka olisi pakkasta -30C ja ajonopeus on sen +5-10km/h yli rajoituksen. Lisäksi kotilataus oli ostohetkellä kysymysmerkki, ja tässä kesän aikaan taloyhtiö sai varmistettua, että noin puoleen autopaikoista on mahdollista laittaa 8A laturi omakustannehintaan ilman latausinfra päivityksiä.

Plugariakin pohdin, ja ainut oikeastaan mikä kiinnosti oli Volvo V60 T6/T8 koneella. Noiden suhteen jännitti käytetyt, kun sitä polttomoottoria luultavasti ryntäytetään aika paljon talvella (lähdetään sähköllä ja motarille kiihdyttäessä lappu lattiaan), etenkin jos kyseessä on firman liisari. Ei ongelmia ensimmäiselle omistajalle, mutta seuraavat sitten… Uusi toki olisi myös ollut vaihtoehto, mutta Volvoon samat varusteet kuin nykyisessä Ocussa ja hintaero aika lähelle 15 k, Ocun hyväksi - niin paljon etten saa nykykilsoilla ajettua Volvoa järkevämmäksi.

Joten, tällä pohdinnalla valitsin Ocun. Varusteiksi valikoitui:

  • Dynamic-paketti (istuimet sähköllä ja muistipaikoilla
  • Webasto
  • DCC
  • Sähköinen vetokoukku
  • kolmialue ilmastointi, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat
  • Canton
  • 17” talvirenkaat Lyra-vanteilla
  • 18” kesärenkaat Perseus-vanteilla
  • 10A ylläpitolaturi
  • Takaroiskeläpät
  • Myyjäliikkeen laittama pinnoite 3 vuoden takuulla
  • Kaksipuoleinen tavaratilan matto

Ensimmäiset 100 km takana, ja toistaiseksi auto on tuntunut selkeältä parannukselta edelliseen nähden!



Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Erkka

#1
Hieno! Nätti tuo musta-valko väriteema. Onnea uutukaisen kanssa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Captain J

Kiitoksia, itsellä ollut jo pidemmän aikaa haaveissa mustavalko-teemainen väritys, ja tähän Ocun korimalliin se istuu hienosti. Haaveissa olisi tehdä pieniä tuunauksia väriteemaan liittyen, mutta katsotaan saako aikaiseksi.

Noin 850km ajettuna. Tänään oli ensimmäinen pidempi ajopätkä, kun tuli ajettua vajaa 600km. Vaihtelevalla nopeudella (rajoitus + 10km/h) ajotietokone ehdotteli 6,4l/100km kulutusta, oikea kulutus varmaan lähempänä seiskaa - mikä on mielestäni ihan ok. On dsg ja 2.0 tsi vaivaton yhdistelmä ajella. Mukavan leppoisaa kyytiä ja ohitustilanteet sujuvat kun hieman ojentaa oikean jalan varpaita  8) Lisäksi matkalle sijoittui n. 20km soratietä (lanattua), ja kyllä sen nelivedon vakauden vain huomasi. Hyvin eleetöntä ajoa!

Ekat 250km on sitten ollutkin lyhyttä 5-10 km nurkka-ajoa enimmäkseen. Webasto on myöskin ollut ahkerassa käytössä ja start-stop disabloituna, niin kulutus on sitten ollut siinä 10l/100km luokassa. Sekin asettuu niihin lukemiin, mitä arvelinkin ostopäätöstä tehdessä. Kun vertaa entiseen 940 volvoon joka imeskeli sen 12-14l/100km pätkäajossa, niin hyvin maltillinen kulutus, varsinkin kun tehoa on enemmän ja vetäviä pyöriä tuplamäärä. Ja siis vielä tarkennuksena, että Volvollahan ei koskaan tullut leikittyä tai mitään - aina hyvin maltillisen hillittyä ajoa!  ;D

Yksi vika havaittu tähän mennessä, kun ekana päivänä stereot herkesi kuulumasta. Ei kuulunut radio eikä spotify, eikä siihen auttanut infontainmentin sammuttaminenkaan. Jonkun tunnin päästä kun autolle menin takaisin, niin sitten toimi. Systeemi herjaili ohjelmistopäivityksestä vian ilmestyessä, joten voi olla että päivitysprosessi aiheutti vian. 
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Sped

Hei pääsetkö ottamaan kuvaa autosi pohjasta, tarkemmin taka-akselin haldex-järjestelmästä. Eli pömpelistä, joka on kardaaniakselin päässä takana :) Kiitos, jos onnistuu.

Itse sain hyvän kuvan siitä, kun otin "kalansilmä" -kameralla (eli 0,5 x zoomilla) videota, työnsin käden auton alle taka-akselin kohdalle (ilman että nostin autoa millään). Sitten videosta saa helposti näyttökuvan.

Tarkoituksena tässä on verrata osaa oman autoni osaan.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Captain J

#4
Sori, myöhäisestä vastauksesta. Ei jaksa alkaa kuvailemaan auton perää, mutta voisin olettaa että siellä on ihan samanlainen perä kuin muissakin sisar-malleissa (poislukien Golf R/Audi (R)S3/Cupra Leon).

Noin 2800km takana. Maanantaina käytin marmorilla takuu tsekkauksissa. Oheisia vikoja havaittu tähän mennessä:

  • välkkyvät jäähdytysnesteen ja polttoaineen mittaripalkit:
ei korjausta olemassa, tehdas tutkii. Onneksi toistunut harvoin (toistaiseksi) #knownissue
  • audio (radio/spotify) menee mykäksi toisinaan, palautuu kun auto on ollut jonkun aikaa sammuksissa:
softavika, autossa uusimmat softat joten ei korjausta. Liittyy mahdollisesti käynnissä olevaan OTA-päivitykseen. Infontainment toimii muuten normaalisti.
  • Jäähdytysnesteen lämpötila jumittuu 70-75C lukemaan:
ei havaittuja vikoja eikä vikakoodeja järjestelmässä. Mahdollisesti softa glitchi. Hassuinta tuossa on, että kun auton sammuttaa ja laittaa heti virrat takaisin päälle, niin näyttää oikein lämpötilan (90C). Tähän ongelmaan sain kyllä aika mielenkiintoiset meriselitykset, mutta varmaan ajellaan jatkossa niin kauan kunnes auto ilmoittaa, että vie minut korjattavaksi.[/list]


Muuten auto on toiminut oikein hyvin tähän asti, ja olen ollut siihen oikeinkin tyytyväinen. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on ollut 7,7l/100km, mikä on oikein hyvä kun valtaosa ajosta on pätkäajoa.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

heller

Hmm ompas kivan näköiset noi Lyrat. Mistäs hommasit omasi? Voisivat sopia talvivanteiksi omaan tulevaan.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Captain J

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.01.22 - klo:22:21
Hmm ompas kivan näköiset noi Lyrat. Mistäs hommasit omasi? Voisivat sopia talvivanteiksi omaan tulevaan.
Löytyy skoda-shopista: https://shop.skoda.fi/tuote/51725126/5e3071497f-fl8/aluvanne-lyra-musta/50019-27989803/1

Myyjän kanssa aikamme jahkailtiin sopivia 17” vanteita Ocuun, kun ne ”oletus-rotaret” aiheutti lähinnä pahoinvointia valkoisessa autossa.  :D
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

heller

Lainaus käyttäjältä: Captain J - 19.01.22 - klo:20:33
Löytyy skoda-shopista: https://shop.skoda.fi/tuote/51725126/5e3071497f-fl8/aluvanne-lyra-musta/50019-27989803/1

Myyjän kanssa aikamme jahkailtiin sopivia 17” vanteita Ocuun, kun ne ”oletus-rotaret” aiheutti lähinnä pahoinvointia valkoisessa autossa.  :D
Joo löysinhän  miekin ne sieltä lopulta. Arvelin että saitko jostain halvemmalla :) Ai hitto menipäs ihmettelyks. Kummatkohan ne on RS:n altairit. Mustilta näyttää mutta tekstin mukaan antrasiitti.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 20.01.22 - klo:18:10
Joo löysinhän  miekin ne sieltä lopulta. Arvelin että saitko jostain halvemmalla :) Ai hitto menipäs ihmettelyks. Kummatkohan ne on RS:n altairit. Mustilta näyttää mutta tekstin mukaan antrasiitti.

Antrasiitit on RS:sän lisävaruste altairit,jossain kuvissa,näyttää tummemmilta,mitä ovat

heller

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 20.01.22 - klo:18:20
Antrasiitit on RS:sän lisävaruste altairit,jossain kuvissa,näyttää tummemmilta,mitä ovat
Niin näyttäs olevan. Konfiguraattorin kuvista tosiaan luulin että ne on nuo mustat versiot, mitä skodan kaupasta on saatavilla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Captain J

Lainaus käyttäjältä: heller - 20.01.22 - klo:18:10
Joo löysinhän  miekin ne sieltä lopulta. Arvelin että saitko jostain halvemmalla :) Ai hitto menipäs ihmettelyks. Kummatkohan ne on RS:n altairit. Mustilta näyttää mutta tekstin mukaan antrasiitti.
Itse koen saaneeni vanteet suht halvalla, kun vanteet ja niille Continentalin IceContact 3:t maksoi 1200, - ihan myyjäliikkeen kautta.

Tietysti todellinen tinkijämestari olisi saanut nuo ilman lisähintaa, mutta ensimmäisen noin 2000, hintaisen talvirengastarjouksen jälkeen olin tyytyväinen hintaan  ;D
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

heller

Lainaus käyttäjältä: Captain J - 21.01.22 - klo:08:40

Itse koen saaneeni vanteet suht halvalla, kun vanteet ja niille Continentalin IceContact 3:t maksoi 1200, - ihan myyjäliikkeen kautta.

Tietysti todellinen tinkijämestari olisi saanut nuo ilman lisähintaa, mutta ensimmäisen noin 2000, hintaisen talvirengastarjouksen jälkeen olin tyytyväinen hintaan  ;D
No onhan nuo ihan kohtuu hintaset. Miule tarjottiin ~1500e ne vakiot 17" kiukulat ja R3 kitkat.

Hain rengasliikkeestä hienommat 18" vanteet ja haluamillani kitkoilla. Nyt jälkiviisaana ois pitäny kysyy hienommista oem vanteista vielä tarjousta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Captain J

Jaahas, tällä on rullattu reilu vuosi ja 15tkm meni tällä viikolla rikki. Auto on toiminut ilman mitään isompia hämminkejä, vaikka nyt kun sen tähän kirjoitin niin mittaristo on tietysti joulukuusena kun seuraavan kerran menee starttamaan.

Audio on toisinaan herennyt kuulumasta, mutta on sitten palautunut kun autosta on virrat olleet +30min pois päältä. Mittaristossa on jonkun kerran havaittu jäähdytyneste- ja polttoainemittarien välkkymistä, mutta en tiedä onko tuohon vieläkään tullut korjausta tehtaalta. Ehkä häiritsevin ongelma on se, että ajastettu webasto (ts. auto lämmin klo xx:xx) lähes poikkeuksetta sotkee jäähdystysnesteen lämpötilamittarin niin, että se jumittaa 70-80 asteeseen. Sitten kun virrat käyttää pois ja käynnistää uusiksi niin lämmöt 90 astetta. Kertaalleen tuosta mainitsin huollossa, mutta vaatisi melkein sen että pitäisi mennä vikatila päällä huoltoon ja heti testerit yms vehkeeseen kiinni. Mitään vikakoodeja tuosta ei jää, joten kyseessä on selkeästi softabugi. Muutoin heidän reaktio oli että kovaa ajoa vaan kun ei vikavalot syty  :D

Putlerin liikkeet, muuttuneet ajotarpeet ja hyvä korkotarjous ajoivat siihen pisteeseen, että sähköautoon ollaan ioniq 5:sen muodossa siirtymässä. Jos palstaveljillä- ja siskoilla olisi tällaiselle Oculle käyttöä, niin laittakaahan yksityisviestiä. Jos ajaa säännöllisesti sellaista +15km matkaa töihin niin tämä on hyvin taloudellinen vehje mielestäni, ainakin jos vertaa vastaavaan dieseliin näillä hinnoilla.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Nikonen

Ioniq 5:n on kyllä mielenkiintoinen kapistus. Ystävällä sellainen ja talviajossa kulutus on kyllä järkyttävä. Alle 25kWh ei pääse käytännössä millään muodoin ja tämä syö aika radikaalisti myös toimintamatkaa. Itse olisin sijoittanut rahat Volvo/Polestar/Tesla kolmikkoon. Mutta tämä on oma mielipide. Ioniq myös hyvin Hyundaille tyypillinen; muovinen.
Syö myös käytännössä kesärenkaat/kesä tahtia, joten tämäkin iso miinus kuluerineen muuten halvalla sähköllä mentäessä. Poikkeaa kyllä ulkonäöllisesti kilpailijoista positiivisesti.

Mitä tulee Octaviaasi, niin samoja infotaimnentin ongelmia täällä päässä kuuluvuuksien osalta. Maahantuojan kanssa taisteltu ongelmista eikä päivityksetkään oikein auta. Apple Carplayn kautta toimii äänentoisto, mutta radio on lähes puolet ajasti ilman subwooferia tai ei toimi lainkaan. Tämä kyllä iso miinus, enkä kuulemma ole ainoa.

Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Nikonen - 16.01.23 - klo:11:48
Syö myös käytännössä kesärenkaat/kesä tahtia, joten tämäkin iso miinus kuluerineen muuten halvalla sähköllä mentäessä.

Autotalli ei liene oikea paikka keskustelulle, mutta kysynpä silti, että millaisesta ajomäärästä on kyse, kun noin tapahtuu?

Captain J

Lainaus käyttäjältä: Nikonen - 16.01.23 - klo:11:48
Ioniq 5:n on kyllä mielenkiintoinen kapistus. Ystävällä sellainen ja talviajossa kulutus on kyllä järkyttävä. Alle 25kWh ei pääse käytännössä millään muodoin ja tämä syö aika radikaalisti myös toimintamatkaa. Itse olisin sijoittanut rahat Volvo/Polestar/Tesla kolmikkoon. Mutta tämä on oma mielipide. Ioniq myös hyvin Hyundaille tyypillinen; muovinen.
Syö myös käytännössä kesärenkaat/kesä tahtia, joten tämäkin iso miinus kuluerineen muuten halvalla sähköllä mentäessä. Poikkeaa kyllä ulkonäöllisesti kilpailijoista positiivisesti.

Mitä tulee Octaviaasi, niin samoja infotaimnentin ongelmia täällä päässä kuuluvuuksien osalta. Maahantuojan kanssa taisteltu ongelmista eikä päivityksetkään oikein auta. Apple Carplayn kautta toimii äänentoisto, mutta radio on lähes puolet ajasti ilman subwooferia tai ei toimi lainkaan. Tämä kyllä iso miinus, enkä kuulemma ole ainoa.
Mielenkiintoista kommenttia Ioniqista, ei ole renkaista tullut tuommoista kommenttia vielä vastaan. Oliko ystävälläsi AWD vai RWD? Itselle on tulossa RWD, perusteina parempi range, ripauksen käytännöllisempi (frunkki senverta isompi että latauskaapelit voi laittaa sinne) ja hankintatuen kanssa sellaiset 9000, hintaeroa AWD:hen samoilla varusteilla.

Volvo ja Polle ovat vähän ahtaan tuntuisia sekä aika janoisia ymmärtääkseni, ainakin awd. Fwd menee varmasti vähemmällä, mutta kuulemma on talvella ongelmia etenemisen kanssa jos tulee enemmän lunta. Tesloista oikeastaan kiinnostaa model y ja varauksin käytetty x. Y on nyt hintapudotusten jälkeen oikeinkin houkutteleva, ja pari kertaa on käynyt mielessä että ottaisko sellaisen kuitenkin hynysen sijasta. Oikeastaan isoimmat huolet tesloissa on huollon puolella - jos siihen tulee vika joka vaatii visiittiä teslan huoltoon, niin auto lavetille ja palataan ehkä kk päästä asiaan… Ioniqin tapauksessa takuu parempi ja merkkiliike on aika lähellä minne voi mennä valittamaan auton ongelmista tarvittaessa.

Jottei ihan OT:ksi mene, niin 1000km on tullut Oculla ajeltua viime päivityksen jälkeen. Huomannut kyllä ylläpitolaturin merkityksen kun webastoa käyttää. Tuossa muutama viikko sitten kun oli kovempia pakkasia ja webastolla hehkutti autoa lämpimäksi ilman laturia (koska ei laiska jaksanut laittaa roikkaa kiinni), niin lähti käyntiin mutta herjasi parkkitutkia, front assistia, käsijarrua ja vaikka sun mitä. Taisi tulla seitsemän varoitusta peräjälkeen ;D Kokeeksi seuraavan päivän lähtöön auto oli laturissa kiinni, ja kas kummaa varoituksia ei tullut ollenkaan  :D
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Captain J

Jahas, tämä vehje siirtyi autoliikkeen pihaan. Tilalle ei tullutkaan sähkö-Hyundaita, vaan (kenties) järki voitti ja tilalle tuli kaasulla kulkeva edelliskorin Octavia.
Päätin, että kun sähkistä ei kuulu eikä näy niin mennään vähän edullisemmalla tässä muutama vuosi ja katsotaan, että miten automarkkinat kehittyy. Esimerkiksi huhuissa oleva sähkö-Octavia voisi olla oikeinkin kiinnostava, mutta taitaa tulla myyntiin aikaisintaan 2026.

Jotenka tämän ketjun saa lukottaa.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy