Sammutusautomatiikan disablointi VCDS:llä

Aloittaja PenaPuistoK, 12.09.14 - klo:02:43

« edellinen - seuraava »

PenaPuistoK

Luultavasti edes joku on jo kyrpiintynyt hakkaamaan enemmän tai vähemmän sitä nappia kojelaudassa?

01 - Engine -> Coding - 07 -> Long Coding Helper -> Byte 6, Bit 0 "Start/Stop System installed" -> Täppä pois ja tallennus.

Huom! Moottorin tulee olla sammuksissa, ainakaan itsellä ei muuten suostu toimenpiteisiin.

Sammutusautomatiikka on täten hiljennetty, mutta mm. regeneroiva lataus, "automaattistartti" sun muut tilpehöörit säilyvät ennallaan :)

Kyseinen toimenpide toimitettu onnistuneesti vm. 10 BlueMotion poloon.

Seba

Kiitos vahvistuksesta, pitää varmaan itekin kytkeä se pois kun näyttäis kerta temppu toimivan :)

Tässä kuva Polo BlueGT:n asetuksista, autossa ei muka ole nopeudenrajoitinta mutta kyllä se meno vaan hyytyy 210:een niinkuin autolle on luvattukin huippunopeutta esitteissä ja 5. vaihteella. Eli drop-down lististä jos laittaa rajoittimen pois niin todennäköisesti auto kelaa enemmän kuin 210 vauhtia. Pitäis vaan päästä jonnekin suljetulle alueelle testaamaan tämä ;D


TheKnight

Tuohan on sitten laitointa puuhaa. Ihan vaan vinkkinä.
-BMW 330Ci Cabriolet -02
-Tulossa VW Polo BlueGT -14

wmpt

Lainaus käyttäjältä: TheKnight - 17.09.14 - klo:16:53
Tuohan on sitten laitointa puuhaa. Ihan vaan vinkkinä.

Tähän sitten se lakipykälä kiitos.

TheKnight

#4
Auton verotus on päästöperusteinen ja päästöt nousee kun kyseinen ominaisuus poistuu käytöstä. Näin ollen auton veroa maksetaan liian vähän vuosittain, koska päästöt eivät täsmää valmistajan ilmoitettuun lukuun.

Lakia lukemaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=ajoneuvoverolaki#L1
-BMW 330Ci Cabriolet -02
-Tulossa VW Polo BlueGT -14

Archie

Tämän ketjun itse Ritari Ã,,ssä ei varmaan koskaan aja ylinopeutta, ei koskaan päin punaisia ja turvavyökin kiinnitetään aina ennen liikkeelle lähtöä. Toisin sanoen ei kannata huomautella mahdollisista laittomuuksista, jos ei itse pysty olemaan puhdas pulmunen. On tutkittu juttu, että (suomalaiset) mielellään besserwisserinä osoittelevat toisten tekosia eikä noteerata mitä itse tulee tehtyä.

No oli tässä punainen lankakin meikäläiseen eli Audi A4:n idioottimainen start/stop-automatiikka oli yksi syy miksi myin sen pois vajaat vuosi sitten. Löysin toissa kesänä yhden realistisen s/s:n poiskytkentäohjeen, mutta Pörhön huoltopäällikkö kielsi asentajaa kokeilemasta sitä.

TheKnight

Lainaus käyttäjältä: Archie - 17.09.14 - klo:21:55
Tämän ketjun itse Ritari Ã,,ssä ei varmaan koskaan aja ylinopeutta, ei koskaan päin punaisia ja turvavyökin kiinnitetään aina ennen liikkeelle lähtöä. Toisin sanoen ei kannata huomautella mahdollisista laittomuuksista, jos ei itse pysty olemaan puhdas pulmunen. On tutkittu juttu, että (suomalaiset) mielellään besserwisserinä osoittelevat toisten tekosia eikä noteerata mitä itse tulee tehtyä.

Onhan sinulla tuon väitteen pohjaksi minusta näyttää jotain faktatietoa? Koska sen verran hyökkäävästi syytät niin toivottavasti pysyt sanojesi takana ja todistat ne.

Tuolla toisella autofoorumilla missä pyörin on kielletty opastaminen autojen turvavarusteiden tai muiden vastaavien poiskytkentään. Toisaalta tuo teksti minkä kirjoitit kiteyttää hyvin tämän foorumin ja syyn miksi en kirjoittele tänne.
-BMW 330Ci Cabriolet -02
-Tulossa VW Polo BlueGT -14

fisutus

Eipä tuo poiskytkentä itsessään laiton ole. Poiskytkentä -> uusi päästömittaus (VTT tms.) -> muutoskatsastus uusille päästöille niin autolla ajaminen on jälleen laillista. Sitä ennen tuollaisella autolla ajaminen on laitonta. Ihan samaan tapaan kuin lastutetulla autolla tms. Se, että noudattaako lakia lienee jokaisen oma valinta, mutta lain olemassa olo ei liene kuitenkaan viestintuojan syy.

wmpt

Eli sanot, että jokainen meistä ajaa laittomalla autolla painaessaan kojelaudan start-stop-napista ominaisuuden pois?

Seba

Toi pitää kyllä paikkansa, että Start-Stopin disablointi on laitonta koska se on käytännössä yksi päästöihin liittyvä varuste kuten vaikka katalysaattori. Jokainen tekee omaan autoonsa mitä tykkää ja uskaltaa, mutta jos katsastukseen menee toimimattomalla varusteella voi siitä tulla automaagisesti hylky.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: wmpt - 18.09.14 - klo:09:09
Eli sanot, että jokainen meistä ajaa laittomalla autolla painaessaan kojelaudan start-stop-napista ominaisuuden pois?

Hyvä pointti. Täytyyköhän sen olla lainkirjan mukaan lähtökohtaisesti kytkettynä..? Kytkettynähän se on kun auton käynnistää.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

fisutus

#11
Lainaus käyttäjältä: wmpt - 18.09.14 - klo:09:09
Eli sanot, että jokainen meistä ajaa laittomalla autolla painaessaan kojelaudan start-stop-napista ominaisuuden pois?
En sano vaan viittasin tuohon VCDS disablointiin.
Tuolla kojelaudan kytkimellähän tuo auto on tyypitetty noille päästöille. Riippumatta tuosta nappulasta ja sen asennosta, niin tuo start/stophan silti sammuttaa auton kuitenkin automaattisesti tiettyjen parametrien täytyttyä. Pitkä tyhjäkäynti on tästä hyvä esimerkki.
Katsastuksessahan tuon järjestelmän toiminta tosiaan testataan myöskin.

Antore

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 18.09.14 - klo:11:55
En sano vaan viittasin tuohon VCDS disablointiin.
Tuolla kojelaudan kytkimellähän tuo auto on tyypitetty noille päästöille. Riippumatta tuosta nappulasta ja sen asennosta, niin tuo start/stophan silti sammuttaa auton kuitenkin automaattisesti tiettyjen parametrien täytyttyä. Pitkä tyhjäkäynti on tästä hyvä esimerkki.

Jos start/stop tosiaan noin toimii uskallan väittää, että sitten noita systeemejä on erilaisia. Oma Audi ei ainakaan ole kertaakaan sammunut silloin kun s/s on kytkimestä pois kytkettynä (ja on kyllä seissyt käynnissä ajoittain luvattomankin pitkään). Puhutaanko nyt järjestelmän kytkemisestä pois vcds:llä kokonaan vai vaihtamista tilaan jossa se on oletuksena pois kytkettynä. Jälkimmäinen vaihtoehto kiinnostaisi kovasti enkä oikein usko, että se voisi mitenkään olla 'laitonta'. Jos tuota sammutusautomatiikkaa ei pystyisi kuljettaja kytkimestä sammuttamaan, niin silloin ymmärtäisin nuo puheet laittomuudesta.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 18.09.14 - klo:11:55
En sano vaan viittasin tuohon VCDS disablointiin.
Tuolla kojelaudan kytkimellähän tuo auto on tyypitetty noille päästöille. Riippumatta tuosta nappulasta ja sen asennosta, niin tuo start/stophan silti sammuttaa auton kuitenkin automaattisesti tiettyjen parametrien täytyttyä. Pitkä tyhjäkäynti on tästä hyvä esimerkki.
Katsastuksessahan tuon järjestelmän toiminta tosiaan testataan myöskin.
Ihan ensinnäkin olen pahoillani, että olen pahoittanut taas jonkun kukkahattutädin mielen tuodessani nämä vinkit julki. En nyt aivan ensimmäisenä tätä tyyppihyväksyntä aspektia ottanut huomioon. Ensi kesänähän tuo nähdään katsastuksessa. Eipä vanhan golffini kanssa mutistu mitään siitä, että olin ohjelmoinut sumuvalot päivävaloiksi. Vaikuttaa nekin päästöihin.

Mutta VAG-konsernin yhdessäkään autossa Start-Stop ei sammuta autoa tahtomattaan esim. tyhjäkäynnillä, ellei kuski niin halua. Lisäksi konttorilla on paha testata järjestelmän toiminta, jos esim. akun jännite on näppärästi liian alhainen.

SNG

Hyvää tietoa ja vielä step-by-step ohjeet.

Ã,,rsyttävä vihervasuriominaisuus autoissa. Onneksi omassa ei ole ja tulevaisuudessa se tullaan disabloimaan, olkoon sitten laillista tai ei. Samoin nopeusrajoitin on aikalailla naurettavaa holhousta. Ehkä Saksassa se 250 nopeusrajoitin on kuitenkin hyvä olla tehorasseissa olemassa.

Seba

Yritin eilen BlueGT:stä ottaa S/S:ää ja nopeudenrajoitinta pois, VCDS herjasi: "Error 31: Request out of range" ja googlettelun perusteella tarvitsisi tietää joku security key että ton moottorin ohjainyksikön voisi koodata, eli homman voi siis saman tien unohtaa.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Seba - 29.09.14 - klo:13:35
Yritin eilen BlueGT:stä ottaa S/S:ää ja nopeudenrajoitinta pois, VCDS herjasi: "Error 31: Request out of range" ja googlettelun perusteella tarvitsisi tietää joku security key että ton moottorin ohjainyksikön voisi koodata, eli homman voi siis saman tien unohtaa.
Oliko moottori sammuksissa? Ja kokeile vielä ottaa yksi kerrallaan, josko nopeudenrajoitin oli liikaa samalle kertaa :D Kokeilitko mennä sinne security key valikkoon? Ehdottiko VCDS mitään? Jos ei, niin ei muuta ko postia ross-techille, eiköhän sieltä jotain vinkkiä saa?

Seba

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 27.10.14 - klo:23:52
Oliko moottori sammuksissa? Ja kokeile vielä ottaa yksi kerrallaan, josko nopeudenrajoitin oli liikaa samalle kertaa :D Kokeilitko mennä sinne security key valikkoon? Ehdottiko VCDS mitään? Jos ei, niin ei muuta ko postia ross-techille, eiköhän sieltä jotain vinkkiä saa?

Kaikki kikat kokeiltu ja ilmeisesti Ross-Tech ei halua auttaa ton S/S:n disabloimisen kanssa koska liikutaan hieman kyseenalaisilla vesillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy