Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - JakeS

#1
Kesäkuun alussa Hallin tapahtuma. Lisäksi ajetaan varmasti Joensuussa ja Lappeenrannassa.
Hallissa on jonkun verran alamäkeä niin saa parhaat loppunopeudet.
#2
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.12.19 - klo:20:47
Semmosia ne autot on, yksilöitä. Omassa liisaricliossa on näköjään matka-ajossa keskikulutus liki 7 l vaikka tuon 0.9 litran maitopurkin pitäisi mennä alle viiden litran heittämällä. Huollon sijaisauto joka samanlainen mutta hb niin useamman tuhannen kilometrin keskikulutus 5,5 l.
Eikä ole mitään vikaa minun cliossa.
#3
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.12.19 - klo:19:46
Mihin sitä ajoprofiilia nyt väkisin tarvitaan ?
Jos on kaikki tankkaukset ylhäällä ja päivityksen jälkeen kulutus noussut niin sitten se on noussut.
Ei siinä sen ihmeellisempää matikkaa tarvita.
#4
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.08.19 - klo:11:00
Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 21.08.19 - klo:08:30
Kysy semmoisesta liikkeestä ku jyväskylän autotarvike, ite sain parhaimman tarjouksen sieltä ku vaihdoin leonin ibizaan. Hyvityksessä oli noin 3000â,¬ eroa muihin liikkeisiin.
Ei ole vaihtotarvetta. Kirjoitukseni vain koski 1.5 tsi moottoria ja sen haluttavuutta vaihdossa tarjottaessa.
Itselläni ainoa vag on vw polo (sedan) 1.6 mpi vm. 2019 ja siinä ei ole lepuutuksesta tietoakaan. Ajossa tuntuu suorastaan kaikki sylinterit lepäävän samaan aikaan....
#5
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
20.08.19 - klo:21:29
Ainahan vähättelyä on esiintynyt kilpailevien merkkien edustajien toimesta, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta mihinkään, että 1.5 tsi moottorisen auton vaihtaminen on näköjään aika vaikeaa jos kerran useampi muuta merkkiä myyvä liike ei kunnollista tarjousta saa tehtyä. Tällöin ainoa vaihtoehto on vaihtaa toisenlaisen vag-kulkineeseen. Niiden myyjät eivät voi samalla tavalla suhtautua ongelmiin kun kerran ovat omasta pesästä lähtöisin.
#6
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
20.08.19 - klo:16:19
Aika kova linjaus opel-kauppiaalta. Säilyyhän takuu kuitenkin uudellakin omistajalla.
#7
Tietäville pieni kysymys.
Ostin uuden polon viime viikolla. Moottorina 1.6 mpi. Eli ei tsi-sarjaa vaikka semmoinenkin oli tarjolla. Onko tämä nyt sairasta sukupolvea vai pelkästään kivikautinen versio ?
Auton takuu nimittäin loppuu huomenna kun asennetaan kaasulaitteet.
#8
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen.... Niin isolla moottorilla kuin lompakko kestää. Tingin mieluummin hilavitkuttimista kuin auton sielusta.
#9
^ Ehkäpä et juuri siksi ymmärräkään. Sitä mitä ei ole koskaan omistanut niin sitä on vaikea kaivata  ;D
#10
Oli miten oli mutta 100--> 160 ei tule optimoimalla. Se on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 95->134 jonka petrim antoi esimerkkinä.
Ihan mielenkiinnosta vaikka offaria onkin, niin mistä b1mpo on faktat kaivanut moottorien samanlaisuudesta esimerkeissäsi ?
#11
Oli mitä merkki tahansa niin 100--->160 optimoinnilla tuntuu uskomattomalta. "Mitattu teho" vaatisi hieman lisäselvitystä.
#12
Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.01.19 - klo:11:33
Nastarenkaiden turhan korkea osuus talvirenkaista ja teiden järkyttävä suolaus. Noista kun päästään eroon niin voidaan käyttää pienemmän rakeisuuskäyrän asfalttibetonia.

Mun mielestä raskaissa ajoneuvoissa pitäisi olla talvirenkaat ihan kaikilla akseleilla talviaikaan. Raskaalla liikenteellähän suolausta perustellaan. Itärekoillakaan ei sitten pitäisi olla MITÃ,,Ã,,N ASIAAA teillemme silestoneilla.
Mitäs ne talvipinnat tekee siellä vapaasti pyörivällä teliakselilla ?
Aivan turhaa vouhotusta. Minä itse ja ne firmat joissa olen joskus nuoruudessakin ollut töissä vaihdetaan ja on vaihdettu talvikeliin sopivat renkaat alle jo 80/90 luvun taitteesta saakka.
Nykyisissä vehkeissä on toisella vetävällä telillä lamelloitu pinta ja toisessa karkeampi kivipinta.
Ensimmäisellä ohjaavalla teräväreunainen ja talviajoon sopivat renkaat ja kakkosakselilla vanhat kuluneemmat renkaat. Kompromisseja on haettava kun autolla pitää päästä työmaalle kuin työmaalle kelissä kuin kelissä.
Rahtivehkeessä talveksi uudet eturenkaat ja uudet vetopyörien renkaat. Vapaasti pyörivälle akselille jotkut mustat ja pyöreät. Kun keli on tarpeeksi liukas niin jää pieneenkin mäkeen kiinni. Yhden vetävän akselin pitää liikuttaa 8 akselin yhdistelmää niin ei vaan kitka riitä.
#13
Täällä näköjään kierretään kehää ja samat asiat kirjoitetaan aina muutaman sivun jälkeen.
Ajamme sellaisilla talvirenkailla kuin parhaaksi katsomme, ja annetaan muiden tehdä omat valintansa.
#14
Satuloiden herkistystä taitaa kaivata. Jarrut jäävät laahaamaan jarrutuksen jälkeen.
#15
Jos mitatut kiihtyvyydet 9,6 s niin enemmän realistiset ovat uudet lukemat kuten kulutuksenkin suhteen.
#16
Polo MK6 (17-) / Vs: GTI 2018
05.08.18 - klo:13:31
Tuossa yksi vertailutesti. Näitä nyt ei kannata tutkia kuin raamattua mutta yariksen taskurakettiversio vaikuttaa aika pätevältä. Siihen rahaan taitaa vaan saada luokkaa isommankin taskuraketin.
https://youtu.be/7ynOVRMKjPw
#17
Kummallista  vääntämistä. Jokainenhan hankkii kulkineensa omien tarpeidensa mukaan.
Itsellä käyttökulkineina 136/320, 150/350 ja 326/450. Kaikilla pärjää vaikkakin keskimmäinen noista tuntuu ahdistuneelta tietyissä tilanteissa ja saa turhaan huudattaa kun voima ei riitä (kuorma päällä ja rampeissa).
Mielellään reserviä voimapuolella. Ei tehoista mitään haittaa ole. Liian tehokasta autoa en ole ajanut kuin kerran tieliikenteessä mutta kyseessä ei ollutkaan mikään arkikulkine. Varusteista kaipaan vain tärkeimpiä. Radio riittää ja kasitavahdit, kattoluukut, adaptiiviset vakkarit jne. eivät ole minulle tärkeitä asioita. Voimalinja on minulle auton sielu, ja jos löytyy sielujen sympatiaa niin sitten katsotaan mitä siihen ympärille rakennetaan lompakon riittävyyden perusteella :)
#18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat TSI 280
12.06.18 - klo:14:17
Väärä topikkihan tämä on kun kyseessä cupra st mutta täytyy sanoa, että omituisia hevosvoimia vaggineista löytyy kun nelikkocupra ja farkkukin kiihtyy 500 hevosvoimalla 0-200 kmh 6,9 sek kun ferrarin superfast 812 kiihtyy 7,9. Ystäväni tallissa oleva caterham kiihtyy myös tuon 7,9 vaikka hevosvoimia sen 500 kpl ja suorakytkentälaatikko mutta painoa vain muutaman sata kiloa.
#19
Lisäksi nykyinen omistaja voi hyvinkin hieman vähätellä öljynkulutusta..
#20
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
14.03.18 - klo:10:42
Kuinkas nopea tämä RS TDI on 0-100 ?
Oliko se nyt tekniikan maailma joka mainitsi, että menohalut eivät vastaa ulkonäköä ?
#21
Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 11.03.18 - klo:06:35
Ainoa automaattivaihteisto on suorakytkentävaihteisto, jonka minä kelpuutan automaateista. Momentinmuunnillinen (mehumaija=perheen 2-auto) vie kiihtyvyydet pois, kulutus kasvaa paljon ajavalla todella paljon, luokkaa 1-2 ltr/100 km. CVT, no kerran olen ajanut ja se omituisuus riitti, kone huutaa, meinasin jo huutaa minäkin, mutta mihinkään auto ei kiihdy. Eipä ole tarvinnut toiste koittaa.

Manuaalia en ole pitänyt kuin reilu 10-vuotta/monta autoa sitten, siitä kaipaan sitä väännön tunnetta, jota et automaatissa koe. Kiihtyvyys samantehoisilla suorakytkentä/manuaali, on aika samaa luokkaa, mutta väännön tuntu ei ole sama automaatissa, kuin mitä se on manuaalissa, että se on oikeastaan ainoa syy, miksi sellaisen vielä ottaisin.

Paljon puhutaan noista suorakytkentävaihteistojen vioista, nyt olen ajanut niillä yli puolimiljoonaa kilometriä ja "oikeita" ongelmia ei ole ollut bensa, eikä dieseleissä, joissa ollut joko DSG7 tai DSG6. Toisekseen, kun auton hintaluokka on 40-50 teur, niin tuo hintaero manuaalissa ja automaatissa on luokkaa 0.
Mikäs automaattivaihteisto on suorakytkentävaihteisto ? Ainakin minulle uusi termi ja tuttavani kisapeleissä kyseistä laatikkoa vaihdetaan ihan kepillä vaikka kytkintä ei tarvita.
Kiihtyvyyden katoaminen automaatin myöntä on myös erikoista koska moni valmistaja lupaa automaatilla paremmat arvot kuin nanuaalille, ehkä puuttuva kiihtyvyys johtuu puuttuvista  poneista nokkapelli alta ?
Rattiläpyskät  korvaa omassa sen mitä manuaalista joskus kaipaa. Saa moottorijarrutuksen tehokkaasti käyttöön ja tarvittaessa voi leikkiä jos semmoiset fiilikset iskee.
Opelin automaatti on todellinen luistomaatti mutta en silti ottaisi sitä manuaalina. Tuskinpa se toisi mitään vau-efektejä silloinkaan. Pääasia,  että eteneminen on mahdollisimman vaivatonta.  Lisäksi luistamisfiilis häiritsee lähinnä pienillä pykälillä pienessä vauhdissa.
#22
Muut merkit / Vs: Tesla
15.02.18 - klo:20:38
Tuossa ajassa tankkaan meidän isoimmankin auton 1200 l tankit moneen kertaan.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat TSI 280
15.02.18 - klo:15:31
https://www.youtube.com/watch?v=i44kxynGinI

Noilla eväillä mennää niihin lukemiin mutta se on mielenkiintoista, että 290 hv etuvetocupra suoritutuu 0-200 yhtä nopeasti. Sen verran se nelikko alkaa jarruttamaan isommissa nopeuksissa.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat TSI 280
15.02.18 - klo:15:07
Onhan se uskomaton arvo kun muut mitä tuossa on katsellut ovat ainakin sekunnin hitaampia. Noita gps pohjaisia mittauksia ei edes youtubesta tunnu löytyvän ja mittarinopeudesta lasketuille kiihtyvyyksille ei kannata paljoa arvoa antaa.
Hyvä tulos kuitenkin kun on nopeampi kuin 300 hv Cupra ST...
https://www.youtube.com/watch?v=GC8CNyRzX2Q
#25
Ihan hyvä vertailu ja mukavasti piristystä. Mitatut arvot vain arveluttaa koska omasta mielestäni ne oli mittarinopeudesta otetut.
Toisaalta jos disukassa on se n. 220 hv niin vertailukohtana pitäisi olla tsi Räsä. Suunnilleen samat pitäisi kiihtyä.
#26
Tosiyrittäjä muuttaa kertoimia dynotulosten välissä 183/226,5 hv myydessään omaa tuotettaan...
Toisaalta kähtö-ja loppulukemat eivät käytännössä merkitse muuta kuin numeroita.  Se, paljonko on tullut lisää tuntuu siellä ratin ja penkin välissä.
#27
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.02.18 - klo:21:16
Oliko paljon ajettu, koska useammalta penkittäjältä olen kuullut, että vag:n moottorissa on vikaa, jos tehoa ei löydy enempää mitä valmistaja lupaa.
Mitä noita vaggeja ollut tm:n 60 000 kestotesteissä ja dynotettu niin ei niistä sen enempää ole löytynyt kuin valmistaja lupaa.
Vääntöä yleensä vähemmän.
#28
Lainaus käyttäjältä: jkvi - 16.01.18 - klo:18:18
Milloin nähdään kuvia kesällä alle sulaneista renkaista?

Useat autot, jopa taksit, käyttää kesällä kitkoja tai nastoista nypittyjä talvirenkaita.
tätä ei kyllä voi yleistää. Itse en tiedä ainuttakaan autoilijaa joka näin tekee. Talven kitkat kyllä ajetaan kevään karkeilla loppuun.
itse ajan talvirenkailla talvella ja kesägumeilla kesällä. Eurokitkojakaan en viitsi pyörittää ympäri vuoden.
#29
Sharan on itselleni tuttu 360 tkm kokemuksella. Kallis auto uutena ja roima arvonalennus mutta jos käytettyä etsii tai uuden arvonalennus ei haittaa niin ehdottomasti sharan tai alhambra.
Touraniin verrattuna aivan eri kokoluokan auto. Paljon tilaa, huomattavasti hiljaisempi ja tukevampi ajaa. Kolmannen penkkirivin toimivuus yllättävän hyvä. Jopa aikuinen pärjää siellä pienen matkan.
Liukuovissa kuulemma murheita vaikka omalle kohdalle ei sattunut.
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat TSI 280
20.12.17 - klo:22:50
Aika kova lukema. Minkälainen gps  ?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy