t5 ajovalot sekaisin

Aloittaja -Pasi-, 06.01.20 - klo:22:12

« edellinen - seuraava »

-Pasi-

Hei,

Vm. -06 t5 ajovalot alkoivat temppuilemaan.

Kun valokytkin on 0-asennossa ja virrat päällä, vain lähivalot palavat viiksen kaukovaloasennossa ja vain kaukovalot palavat viiksen lähivaloasennossa. Kaiken kaikkiaan valot vähän himmeämmät kuin valokytkimen 1-asennossa (lieneekö tarkoituskin?)

Kun valokytkin on 1-asennossa, vain kaukovalot palavat viiksen kaukovaloadennossa ja sekä lähi- että kaukovalot viiksen lähivaloasennossa.

Kummassakin tapauksessa kaukovalojen merkkivalo palaa yhtä aikaa kaukovalojen kanssa.

Valokytkimessä vika ei ole, viikseä en ole vaihtanut taikka valoreleitä löytänyt.

VCDS ei löydä mitään, meneekö valojen sähköt kaiken älyn ohi? Olisiko kenellekään tuttu vika, taikka jotain vinkkiä, mistä esimerkiksi valoreleet löytyvät?

juipppi

Katos katos, mulle tuli sama oire eile ihan yks kaks 😂. Meinaat että valokatkasassa vika ei olis? Päivittele tänne jos selviää vika.

-Pasi-

Valokatkaisijan kokeilin vaihtaa (sen pyöritettävän), ei ollut vaikutusta. Viikseä en ole vaihtanut enkä tiedä onko valoille olemassa jotakin relettä tms. En ole myöskään ehtinyt tutkimaan vikaa, korjaamolla (ei merkkikorjaamo) nostivat kädet pystyyn ainakin alustavasti.

V Marjamäki

Valoviiksi hyvin todennäköisesti syyllinen. Sieltä hajoaa/kuluu sellainen pieni muovikiikku tjsp. lipare, jonka takia oireilee noin. Viitseliäs saattaa pystyä viiksen korjaamaankin.

-Pasi-

Löysin äsken ulkomaiden keskustelupalstoilta vahvistusta epäilyyn että se viiksi on syyllinen. Pieni nylonosa kuluu ja kontaktipinta pääsee kääntymään väärään asentoon.
Ratin irroituksesta löytykin hyviä videoita, tarkkana täytyy olla ettei ratin asento muutu.

-Pasi-

Siellähän se vika valoviiksessä piileskeli:



Tuo liukupala painaa kolmen eri koskettimen kärjet auki, ja pala on suorassa kontaktissa kärkiin. Kärkien läpi menee kohtuu suuri virta, ja vähänkään huonon kosketuksen kanssa lopputuloksena on lämpötehoa. Pala on sellaista muovia joka ei lämpöä juurikaan kestä, ja siksi sulaa.

En vaihtanut uutta kytkintä kun nopeampi oli korjata. Ei luultavasti ainakaan samalla tavalla porsi.




Toki valoihin täytyy tehdä muutos siten että kytkimillä ohjataan vain releitä, eipä se uusikaan kytkin ikuisuuksia muuten kestä.

Toivottavasti tämä viesti auttaa jotakuta vastaavan vian selvityksessä, kytkimen korjausta en kenellekään suosittele.

o.b.

Jos ne kärjet kuumenee siellä, olisi ehkä kuitenkin viisainta vaihtaa se viiksi. Ehkä uusi tarvikeviiksi kestää puolet alkuperäiseen verrattuna, eli 7 vuotta ja silloin auto on jo varmaan kypsä paaliin ???

Huonoista kontakteista yleensä syntyy tosiaan paljon lämpöä ja lopputulemana voi koko auto palaa. Ylimääräiset relevirityksetkään ei yleensä paranna auton luotettavuutta varsinkaan jos ne tehdään niillä umpip**koilla lutistettavilla abikoilla tai "ryöstäjillä", joita autotarvikekaupoissa myydään.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy