Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.01.19 - klo:08:11
Tämän sanon sillä kuuluisalla syvällä kokemuksen rintaäänellä, itsekin lähes 30 talvea nastoilla ajaneena. Periaatteena itsellänikin oli, että kyllä nää varmasti paljon paremmat on kuin kitkat, musta tuntuu. Nyt on puolitoista talvea kitkoilla takana, ja enää asia ei tunnu lainkaan niin selvälle.
87 vuodesta asti autoillut ja on ollut vanhoja autoja ilman abs jarruja ja luistonestoa. Etu, taka ja 4 vetoa ja ihan oikeaa nelivetoa. Raskaalla kalustolla myös ajanut. Kitkaa ja nastaa on ollut alla, nyt 4 veto tekele eli 4 motion mutta alle on valikoitunut nastat, samoin molempiin etuvetoisiin ja kaikissa on abs, 4 motionissa ja toisessa etuvedossa luistonestokin. Ei auta tilastot, ei prosentit tai propagandan julistaminen ilmaston puolesta valintaan, oma kokemus miten nasta pitää paremmin

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.19 - klo:06:54
Selitykset on, kun persereikä. Meillä jokaisella on sellainen. Nyt rupeaa tulemaan prosentteja ilman lähdettä  ;D.

Lähde on VTT 2017 vuosikertomus. EI VTT valehtele noissa prosenteissa. 5% on suoraan vuosikertomuksesta koko logistiikka ja palvelutoiminnalle.

VTT:n sivuilta on suoraan kerrottu mihin toiminta-alueeseen VTTn liikennetutkimus kuuluu. Jopa yhteistiedot löytyy, jos haluat testauttaa renkaasi.  Mikä tässä on sulle vaikeaa?

Monia vuosia VTTn asiakkana ja jopa asiakaslehteä tilanneena osaan arvostaa kyllä VTT osaamista.

tet

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 22.01.19 - klo:08:51
87 vuodesta asti autoillut ja on ollut vanhoja autoja ilman abs jarruja ja luistonestoa. Etu, taka ja 4 vetoa ja ihan oikeaa nelivetoa. Raskaalla kalustolla myös ajanut. Kitkaa ja nastaa on ollut alla, nyt 4 veto tekele eli 4 motion mutta alle on valikoitunut nastat, samoin molempiin etuvetoisiin ja kaikissa on abs, 4 motionissa ja toisessa etuvedossa luistonestokin. Ei auta tilastot, ei prosentit tai propagandan julistaminen ilmaston puolesta valintaan, oma kokemus miten nasta pitää paremmin

Hienoa. Silloinhan sinun, valintasi kokemuksen perusteella tehneen, ei kannata tässä keskustelussa notkua. Tämä keskustelu voi olla hedelmällistä niille, jotka ovat epävarmoja tai joilla ei ole oikeasti tietoa, mikä on itselle sopivin rengastyyppi. Nyt se ei välttämättä sitä ole, koska valintansa tehneet täällä suureen ääneen huutavat oman valintansa paremmuutta. Kannattaako sinunkaan sortua valintaasi täällä inttämään, koska et kuulu tähän suureen epätietoisten (eli vain yhden rengastyypin kokemusta omaavien) joukkoon, joille tämä keskustelu voisi laadukkaampana jotain antaa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:08:08
Tuo Nokian renkaiden  VTT:llä teettämä "tutkimus" on monelta suunnalta todettu jo tarkoituksenhakuiseksi.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.01.19 - klo:09:21
Monia vuosia VTTn asiakkana ja jopa asiakaslehteä tilanneena osaan arvostaa kyllä VTT osaamista.

Koeta nyt päättää vai tuliko kirjoitettua itsesi pussiin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.19 - klo:13:28
Koeta nyt päättää vai tuliko kirjoitettua itsesi pussiin?

Maailmasi on kovin mustavalkoinen mikäli et pysty samaan aikaan sekä arvostamaan että arvostelemaan jotakin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.01.19 - klo:14:01
Missään tapauksessa nastarengas ei ole turvattomampi vaihtoehto kuin kitka.

Kysypä tuota niiltä PK-seudulla pölyä hengittäviltä ja keuhkoahtaumatautiin sairastuneilta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.01.19 - klo:14:42
Kysypä tuota niiltä PK-seudulla pölyä hengittäviltä ja keuhkoahtaumatautiin sairastuneilta.

Olkoot hengittämättä tai muuttakoot muualle!

Joka toinen keuhkoauhtaumatautiin sairastunut on tupakoitsija! Siitä on turha renkaita syyttää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.19 - klo:14:51
Olkoot hengittämättä tai muuttakoot muualle!

Joka toinen keuhkoauhtaumatautiin sairastunut on tupakoitsija! Siitä on turha renkaita syyttää!

VTT:n tieteellis-taiteellisten tutkimusten mukaan nastarenkaiden käyttäjät ottavat enemmän riskejä elämässään ja näin ollen myös ovat useammin tupakoitsijoita. Fakta juttu (vaikkei faktaa ole antaakaan, riittää vaan kun toteaa että fakta juttu ja että VTT:n tutkima!)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Skeida-Bob

Jeezuz mitä juttua. Kevätpöly on poikkeus, laajemmin esiintyvä "asfalttipöly" on terveysongelma ja eikö tuota nyt ole sen verran tutkittu että osansa siitä aiheuttaa myös nastat?

Mistä muuten ne maalipintaan ruostepilkkuja tekevät hiukkaset tulee? Tunajusseille myydään oikein vaikkaminkäpoistoaineita eri pesuvaihesiin isolla rahalla.
jo läks pazka pihasta.

seaboss

Jokainen kitkalle vaihto on voittoa autoilijoille ja yhteiskunnalle. Tuo muutaman kilometrin tunnissa nopeuden lasku määrätyissä keleissä on pieni myönnytys sillä saavutettuihin etuihin, etenkin kun hyvin tiedetään, että ylinopeudet ovat talvella hyvin yleisiä, miks näin kun valaistus olosuhteet ja muukin talviolosuhteet ei sitä tue, otetaan se ajanhukka sitten takaisin kun olosuhteet sen sallii.

Tämä ei mene suurelle massalle autoilijoista kalloon. Onko asiat tehty oikein, jos tiestöstä vastaavalla on mirjardi velkaa ja tällä menolla se kasvaa? Muista nastojen tuomista negatiivisista vaikutuksista nyt puhumatta, joita on lukuisia. Kyllä kansa tietää, on täyttä bullshittiä ja äänten kalastelua, mutta tiedän että tällä menolla tässä käy kun mummojen vesijumpassa, paikalla poljetaan ja taannutaan teiden osalta, kun pitäis tapahtua kehitystä muuallakin kuin valtaväylillä.

Se on muuten kumma että täälläkin 8-tien laita on joka vuosi keväällä harmaata massaa kerroksittain vaikka tässä ei hiekoteta tietä koskaan, mistähän tuo mahtaa tulla. ;D

vwmies

Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.01.19 - klo:14:49
Kyllä se on hiekotus joka aiheuttaa suurimman pölyn keväisin.
Nastojen aiheuttama pöly on hyvin vähäistä hiekoituspölyyn nähden. Ja se hiekkojen harjausajankohta voi jessus mikä pöly.
Tässä palstalla on käyty ainakin kolmen esimerkin kera läpi, eri paikoista, sisältäen mittaukset, miten nimenomaan nastat ovat se merkittävin pölynlähde (kaupunkiolosuhteissa). Hiekoitetaanko esim. Tampereen moottoritietä? Ei hiekoiteta. Silti pöly on keväällä sopivan tyynellä ilmalla suorastaan infernaalista.

Totta kai mm. nastojen jauhaman asfalttipölyn ja hiekan harjaus/poisto nostattaa pölypistoisuudet ilmassa korkeaksi, mutta kyse on hetkellisestä kuormituksesta, ei jatkuvasta. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.19 - klo:06:59
Eli lopputulos: Hyvä nastarengas on edelleen paras talvirengas!
Ei, vaan (testin mukaan) laadukas uusi premium nastarengas on paras koskemattomalla sileällä jäällä lauhalla kelillä. Ei vain ole n. parinkymmenen talven aikana vielä tullut käytyä moisella jääradalla, eikä näiltä maanteiltäkään semmoisia ole löytynyt, päinvastoin, olosuhteet ovat ihan jotain muuta varsinkin lauhalla kelillä. Ehkä joku ajamaton ja ilman talvihoitoa oleva metsäautotie joka on sulanut ja sitten jäätynyt sileäksi vois päästä lähimmäs, mutta ei tule tuommoisilla ajettua.. Ja kuten tässä keskustelussa on tullut todettua jonkun kerran, lumella tilanne kääntyykin toisinpäin.

Omaan käyttöön kitka on kyllä ollut nappivalinta talvirenkaaksi ja ajoa tulee n. puolen Suomen alueella ja ulkopuolellakin. Jollekin toiselle se voi olla nasta, mutta veikkaanpa että suurin osa jurruttaa nastoilla vain vanhasta tottumuksesta ja tietämättömänä ja ilman omaa kokemusta hyvistä vaihtoehdoista. Toki niitäkin on jotka tietävät vaihtoehdoista ja ovat päätyneet nastaan. 

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.19 - klo:06:59
BTW:Ette kokeilleet tilannetta toisin päin, että nastakuski olisi tehnyt hätäjarrutuksen ja sinä olisit tullut kitkarenkailla takana? Olisiko silloin pelti kolissut? Miksikö? No jokainen tietää mitä lyhyillä turvaväleillä reaktioaika tarkoittaa.
Ei hätäjarrutuskokeilut ja rengastestit sovi oikeaan liikenneympäristöön, varsinkaan aamulla tiellä millä on paljon muutakin liikennettä.. Toisekseen kyseessä ei ollut hätäjarrutus, vaan normaali ehkä hiukan rivakampi hidastaminen. Jos tallan olisi lyönyt pohjaan olisi varmaan kolissut, niin hienosti se siinä vieressä liukui.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ile

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.01.19 - klo:22:08
Tässä palstalla on käyty ainakin kolmen esimerkin kera läpi, eri paikoista, sisältäen mittaukset, miten nimenomaan nastat ovat se merkittävin pölynlähde (kaupunkiolosuhteissa). Hiekoitetaanko esim. Tampereen moottoritietä? Ei hiekoiteta. Silti pöly on keväällä sopivan tyynellä ilmalla suorastaan infernaalista.

Totta kai mm. nastojen jauhaman asfalttipölyn ja hiekan harjaus/poisto nostattaa pölypistoisuudet ilmassa korkeaksi, mutta kyse on hetkellisestä kuormituksesta, ei jatkuvasta.

Ja vastaavasti esimerkeissä ilmassa olevista pienhiukkasista vain 10% on peräisin katupölystä (pakokaasut lähes 2x vs. katupöly) ja siitäkin iso siivu hiekasta. Tänään ollut oikein tyyni ja nätti ilma Helsingissä, joten katastrofaaliset ja tappavat nastarenkaat pitäisi näkyä ilmanlaadussa kun vielä hiekkakaan niin pölise? Kuitenkin HSY:n arkiaamun tilannekatsaus sanoo
"22.1. klo 08 Liikenteen pakokaasut heikentävät ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla tänä aamuna. Liikenneympäristöissä ilmanlaatu on pääosin välttävä ja Helsingin vilkasliikenteisissä katukuiluissa huono. Kauempana vilkkaista teistä ilmanlaatu on tyydyttävä tai hyvä. Liikenteen pakokaasujen pitoisuudet ovat korkeita tyynen pakkassään vuoksi.."
Ei mitään mainintaa nastarenkaista.

Toki selvä se on, että jonkun prosentuaalisen lisäyksen nastat aiheuttavat ilmanlaadussa. Mutta edelleen kehtaan väitellä, että ei se karmean dramaattinen ole siihen nähden mitä siinä ilmassa muuten pyörii. Myös nuo Oslon ja Japanin yms käppyrät eivät kerro koko totuutta. Vai oikeastiko väki kuvittelee että ko. suunnilla ilmanlaatuun panostamisessa on 100% keskitytty nastarengaskieltoon ja sitten kun se hoidettu, hanskat tippuivat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.01.19 - klo:22:26
Ei, vaan (testin mukaan) laadukas uusi premium nastarengas on paras koskemattomalla sileällä jäällä lauhalla kelillä.
Tuon paljon puhutun VTI:n tutkimuksen mukaan nastarengas on 0-6 vuoden ikäisenä uutta kitkarengasta parempi jäällä.
Uusi nastarengas on jäällä keskimäärin 31% pitävämpi kuin uusi kitkarengas.
Ja samassa tutkimuksessa kerrotaan, että lumella kitkarengas on hieman nastarengasta parempi.
Toki tutkimuksesta voi olla kukin mitä mieltä tahansa. Ainakaan se ei ole kovin selkeä, sillä paljonko on hieman? Melko varmasti kuitenkin reippaasti vähemmän kuin 31%.

jarkko_h

#4005
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 22.01.19 - klo:23:07
Toki tutkimuksesta voi olla kukin mitä mieltä tahansa. Ainakaan se ei ole kovin selkeä, sillä paljonko on hieman? Melko varmasti kuitenkin reippaasti vähemmän kuin 31%.

Se on selkeä niille, jotka osaavat lukea.

Jos testiä pitäisi jostain kritisoida, niin se on epärealistisen jään käyttö testialustana. Sekä ulko että sisätestiratojen jää oli todellisuutta vastaamatonta sileää ja kiiltävää jääkiekkoratajäätä. Toki testin toistettavuus helppo järjestää jääkoneella jäädytetyllä jäällä, mutta ei tuommoista jäätä löydy kuin syksyn siikapilkillä.

Testi olisi ollut vielä parempi, jos verrokiksi olisi otettu puoleen tiekarhukarheuteen karhennettua jäätä ja lisäksi noin 1mm musta jää.  Musta jää toistaa asfaltin makrokarheuksia ja on ominaisuuksiltaa myös aivan eriä kuin jääkiekkojää.

TDI Golf

Eilen poikkesin töisen jälkeen asioilla, kiertoliittymässä edessä pysähtyi 220cdi mese, kilvet puuttui vielä, tuontiauto. Oliskohan ollut 2010 + ikäluokkaa. Uudet kitkat näytti olevan alla,kiertoliittymän jälkeen ylämäki missä onneksi oli ohituskaista. Jäässähän toi asfaltti oli, kitkarenkaat näytti lipsuvan siihen malliin että se ylämäkeen kiihdyttäminen sallittuun 80 vauhtiin on heikkoa, joutilastahan nastatkin löi, heittämällä ohi.
Ei ole tietoa minkä merkkiset renkaat kaverilla oli, merkkejä on paljon ja malleja niillä, paljon on siis erilaisia myös liikenteessä.
Ei ollut se mesekuski varmaan lukenut VTT testejä ja tätä foorumia?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 23.01.19 - klo:00:18
Se on selkeä niille, jotka osaavat lukea.

Jos testiä pitäisi jostain kritisoida, niin se on epärealistisen jään käyttö testialustana. Sekä ulko että sisätestiratojen jää oli todellisuutta vastaamatonta sileää ja kiiltävää jääkiekkoratajäätä. Toki testin toistettavuus helppo järjestää jääkoneella jäädytetyllä jäällä, mutta ei tuommoista jäätä löydy kuin syksyn siikapilkillä.

Testi olisi ollut vielä parempi, jos verrokiksi olisi otettu puoleen tiekarhukarheuteen karhennettua jäätä ja lisäksi noin 1mm musta jää.  Musta jää toistaa asfaltin makrokarheuksia ja on ominaisuuksiltaa myös aivan eriä kuin jääkiekkojää.

Tai niille jotka tulkitsevat mieluisekseen tai omaan tarpeeseen parhaaksi nuo tutkimukset.

Ja kun olet raketti-insinööri, niin kumpi on helpompi pitää tasalaatuisena sekä vertailukelpoisena neitseelinen jää vai puoleen tiekarhukarheuteen karhennettua jäätä ja lisäksi noin 1mm musta jäätä  ;D.

Ei muuta, kuin käsi taskuun ja toteuttamaan testiä...


Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 23.01.19 - klo:05:46
Eilen poikkesin töisen jälkeen asioilla, kiertoliittymässä edessä pysähtyi 220cdi mese, kilvet puuttui vielä, tuontiauto. Oliskohan ollut 2010 + ikäluokkaa. Uudet kitkat näytti olevan alla,kiertoliittymän jälkeen ylämäki missä onneksi oli ohituskaista. Jäässähän toi asfaltti oli, kitkarenkaat näytti lipsuvan siihen malliin että se ylämäkeen kiihdyttäminen sallittuun 80 vauhtiin on heikkoa, joutilastahan nastatkin löi, heittämällä ohi.
Ei ole tietoa minkä merkkiset renkaat kaverilla oli, merkkejä on paljon ja malleja niillä, paljon on siis erilaisia myös liikenteessä.
Ei ollut se mesekuski varmaan lukenut VTT testejä ja tätä foorumia?

Tai sitten siinä oli alla ne maailman parhaat KE-Kitkat, jotka sopii parhaiten kaikkialle etelä-suomeen  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.19 - klo:07:00
Tai niille jotka tulkitsevat mieluisekseen tai omaan tarpeeseen parhaaksi nuo tutkimukset.
Ja näin sinä et tee? Joo-o

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.01.19 - klo:22:24
Kitkat korottavat vakuutusmaksuja.
Nastat tekevät impotentiksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.01.19 - klo:14:01
Missään tapauksessa nastarengas ei ole turvattomampi vaihtoehto kuin kitka.

Tästä olen lähes samaa mieltä. Joissin tietyissä oloissa nastarengas on turvattomampi kuin kitkarengas, mutta suurimmassa osassa olosuhdekirjoa ei ole. Jos rengasvalintakriteerinä on vain turvallisuus, niin silloin asia on melko selvä. Itselläni on kuitenkin muitakin kriteerejä rengasvalintaan kuin pelkkä turvallisuus. Näitä ovat esimerkiksi ympäristö- ja terveysvaikutukset, ajomukavuus, melu ja hinta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 22.01.19 - klo:23:07
Tuon paljon puhutun VTI:n tutkimuksen mukaan nastarengas on 0-6 vuoden ikäisenä uutta kitkarengasta parempi jäällä.
Uusi nastarengas on jäällä keskimäärin 31% pitävämpi kuin uusi kitkarengas.
Ja samassa tutkimuksessa kerrotaan, että lumella kitkarengas on hieman nastarengasta parempi.
Toki tutkimuksesta voi olla kukin mitä mieltä tahansa. Ainakaan se ei ole kovin selkeä, sillä paljonko on hieman? Melko varmasti kuitenkin reippaasti vähemmän kuin 31%.
Sieltä tutkimuksesta löytyy ihan exactisti mikä on ero. Sieltä vain pläräämään, lukemista on 154 sivua. Ensimmäinen väitteesi ei ole aivan totta, sillä kyse on keskimääräisistä eroista, ei absoluuttisista. Testin löydös oli se että käytettynä nastan pito tippuu niin paljon että (jäällä) paras kitka päihittää kaikki nastat paitsi 2 parasta nastaa.

Saman asian voi ilmaista toisinpäinkin. Paras käytetty kitka on parempi jäällä kuin 89% käytetyistä nastoista. Nasta vs. kitka ero siis tasoittuu ja hajonnan vuoksi käy niin että parhaat kitkat päihittävät suuren osan nastoista. Toki edelleen kaksi parasta käytettyä nastaa päihittävät myös parhaan käytetyn kitkan - todennäköisesti nämä ovat niitä joista ei ollut lähtenyt yhtään nastaa. Jos nastalla ajetaan 6 vuotta pääasiassa paljaalla asfaltilla olevia teitä, tuskinpa pito enää vastaa sen jälkeen tämän testin parhaita nastoja ja voi sieltä jokunen nastakin olla jo siihen mennessä karannut. Nastarenkaalla on paikkansa, mutta se paikka ei ole pääasiassa paljaita pääteitä jurruuttaminen vähänkään isommalla km-lukemalla - ihan jo siitäkin syystä että itse rengas menee pilalle ja tavoiteltu hyvä jääpito on historiaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zego

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 23.01.19 - klo:05:46
Eilen poikkesin töisen jälkeen asioilla, kiertoliittymässä edessä pysähtyi 220cdi mese, kilvet puuttui vielä, tuontiauto. Oliskohan ollut 2010 + ikäluokkaa. Uudet kitkat näytti olevan alla,kiertoliittymän jälkeen ylämäki missä onneksi oli ohituskaista. Jäässähän toi asfaltti oli, kitkarenkaat näytti lipsuvan siihen malliin että se ylämäkeen kiihdyttäminen sallittuun 80 vauhtiin on heikkoa, joutilastahan nastatkin löi, heittämällä ohi.
Ei ole tietoa minkä merkkiset renkaat kaverilla oli, merkkejä on paljon ja malleja niillä, paljon on siis erilaisia myös liikenteessä.
Ei ollut se mesekuski varmaan lukenut VTT testejä ja tätä foorumia?
Pääkaupunkiseudulla eilen GY-kitkat pitivät huomattavasti paremmin kun sutivat nastarenkaalliset autot. En sitten tiedä ajavatko kaikki ihan vanhoilla nastoilla mutta pitoa eivät saaneet.

jt:llä on kyllä pointti tuossa yllä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 24.01.19 - klo:06:41
Pääkaupunkiseudulla eilen GY-kitkat pitivät huomattavasti paremmin kun sutivat nastarenkaalliset autot. En sitten tiedä ajavatko kaikki ihan vanhoilla nastoilla mutta pitoa eivät saaneet.

Oli testien mukaan parhaat kuivalla asvaltilla ja kaikkea muuta, kuin hyvät jäällä sekä lumella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.01.19 - klo:07:08
Oli testien mukaan parhaat kuivalla asvaltilla ja kaikkea muuta, kuin hyvät jäällä sekä lumella.

Ei nyt ihan kelvoton talviolosuhteissa. ”Goodyear Ultragrip Ice2 sijoittui tässä testissä sijalle 2 heti Nokian jälkeen. Renkaalla oli testissä hyvät ominaisuudet kaikissa talviolosuhteissa ja märällä asfaltilla rengas oli kaikkein paras kitkarengas.Jäällä pito oli varsinkin ääritilanteissa vain kelvollista. Jarrutuspito oli kuitenin hyvä jäällä ja lumella.Rengas oli hilajinen ja sen vierintävastus oli keskitasoa.”
Onhan malli jo tosin vanhaki, testi vuodelta 2015 vai 2016. Itse valitsin juuri sulan kelin ominaisuuksien takia nämä, mutta erittin luotettavat olleet myös liukkaalla, erittäin loogiset ajaa mikä on mielestäni tärkeää liukkaalla. Varmaan ens talvena samaa merkkiä tai savaa tilalle(ellen ota nykyisillä viidettä talvea vastaan ;) ).
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Tuollaiset oli itsellä kaksi kautta alla, joten käytös hyvinkin mielessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego


raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.01.19 - klo:14:16
Tuollaiset oli itsellä kaksi kautta alla, joten käytös hyvinkin mielessä.

Jopa hra karpan tulisi tietää ja muistaa, että vaikka renkaan merkki ja malli olisi sama, niin tuotekehittelyä tapahtuu vuosien välillä (jopa kesken paistoerien). Eli jos vaikka hakkapeliitta 8 on ollut markkinoilla 3-4 vuotta, niin joka vuosi (tai jopa paistoerä) renkaaseen tehdään muutoksia seostuksen, nastojen istutuksen jne suhteen.

Taisi Pirellin renkaassa viime syksyn testeissä ollut valtavia eroja eri lehtien kesken (=vaikka olosuhteet lähes samat) Eroiksi selittyi eri paistoerä, jonka vuoksi ominaisuuksia ja koostumuksia oli muutettu. Luulisi testejä seuraavan edes tämän verran muistavan...

Tosin tosielämän kelit ei ikinä vastaa testiolosuhteita, aina se tienpinta on erilainen ja vaihtuu jopa parin km välein. Harva (=ei kukaan) ihminen ajaa koko talven liipatulla peilijäällä :D

Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy