Terve. Ajattelin aloittaa tälläisen keskustelun kun sitä vielä ei ole. Eli onko teillä kokomuksia A6 c7 moottorin optimoinnista? ABT ymmärtääkseni antaa vielä moottorille takuunkin.
Joo, vieras asia mulle on mutta kiinnostaisi tiettää millaisia teho ja kulutusarvoja saisi
voisi saada audi a6 2.0tdi moottoriin tuolla menetelmällä. Laittakaa tietoa jos kuinka suinkin tiedätte. ;D
Moi, virasasia mulle mutt jos jotain niin jees
Terve, moottorin optimimoinista on aika monta ketjua josta voi aloittaa tutkimaan. Haku auttaa. Lisäksi auttaisi jos kerrot moottorin mallimerkinnän.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2000.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2000.0)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3815.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3815.0)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4695.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4695.0)
nopesti katsottuna noista voi aloittaa.
Ja aiheeseen, on kokemusta ja suosittelen. Ei tosin A6 C7.
2.0 TDI:ssä on näköjään vakionakin melkein 200 hummaa. Joskus kysyin A6:n virirtyssoftista tuolta Superchipsin tyypeiltä sähköpostilla ja he vastasivat, että uudessa A6:ssa ohjelmat on kryptattu. Sittemmin ovat näköjään onnistuneet purkamaan salauksen, mutta ehkä siitä syystä ohjelmaa ei kuitenkaan saa Bluefin-kapulalla. Tuo Bluefin olisi siitä kätevä, että vakio- ja virisoftat voisi itse halutessaan asentaa / vaihtaa, esim ennen huoltoa / katsastusta.
http://www.superchips.co.uk/search?make=2&fueltype=2&model=23&variant=2608 (http://www.superchips.co.uk/search?make=2&fueltype=2&model=23&variant=2608)
^ Katso bsr:n tarjonta. Onnistuu softan palautus. (www.bsr.se (http://www.bsr.se) tai docpower.fi).
Eipä olisi pöllömpi viritys...
http://en.bsr.se/products/t2422/ (http://en.bsr.se/products/t2422/)
Tosin eikös näissä ole väitetty olevan jo reilu 220hp ihan vakionakin.
^ Onkohan tuossa aihiona 400Nm multitronic vai 450Nm stronic?
Ota yhteys Finturboon niin saat ohjelman autoosi. Eritoten tietoa asiata kysymällä. www.fin-turbo.fi (http://www.fin-turbo.fi) ja Markus Savolainen
Ohjelmiahan on maailma täynnä, mutta bsr:llä tulee mukana laite, jolla ohjelman saa palautettua. Jos vaikka huollossa päivittävät uuden ohjelman, niin viriohjelman saa sitten takaisin. Verkosta saa myös pudotettua päivitetyt viriohjelmat, jne. Ei tarvitse viedä autoa aina jolnnekin softattavaksi.
^ Mistä muuten tuo bsr:n mukana tuleva laite tietää, minkälainen softa huollossa asennettiin? Ennakoiko se kaikki mahdollisuudet ja ottaa huomioon myös sen, että ohjelmistoa muutetaan perustavalla tavalla? Vai vetääkö se ikään kuin "omat päälle" huollon ohjelmista viis veisaten?
^ siellä purkissa on kaksi ohjelmaa: virisofta ja se alkuperäinen, joka imaistaan sinne ekalla kerralla. Laite vertaa autossa olevan ohjelman tarkistussummaa purkista löytyviin, se ei itse asiassa muistaakseni anna päivittää päälle, jos orkkissofta on muuttunut. Tällöin uusi orkkisohjelma luetaan sisään, lähetetään bsr:lle ja sieltä sitten tulee uusi virisofta tilalle. Jos joku muu on ehtinyt jo toimittaa päivitetyn orkkissoftan bsr:lle, virisofta löytyy sitten jo valmiina. Muuten siinä menee joku aika, että saa uuden tilalle.
Näin se muistaakseni menee. Doc-Powerilta tai bsr:ltä saa lisätietoa.
A6 C7 vaatii decryptauksen, jotta BSR:n softan saa PPC 3:lla sisään. Mitähän tuokin sitten käytännössä tarkoittaa, pitääköhän decryptaus tehdä aina ennen softan vaihtoa PPC 3:lla?
Tuning is performed with PPC 3, but the car must first be decrypted at a Premium dealer or Premium Service Center
http://en.bsr.se/products/t2252/ (http://en.bsr.se/products/t2252/)
^Tätä mietin myös. Olisi kiva kuulla miten tuo oikeasti toimii tämän kanssa.
^DocPowerilta tai BSR:ltä suoraan kysymällähän tuo selvinnee. Itsellä oli harkinnassa päivittää softa nykyiseen, mutta saivat tuon decryptauksen toimimaan vasta syksyllä, joten en viitsinyt ottaa sitä talvea vasten. Ja nythän koko auto menee vaihtoon.
Homma käsittääkseni menee niin, että auto Doc-Powerille (esim) ja he siellä irroittavat/avaavat ECUn, josta BSR purkaa kryptausavaimen Ruotsista käsin. Sen jälkeen BSR:n softa kryptataan tuolla avaimella ja pudotetaan autoon. Sitten softaa voi latailla suuntaan jos toiseen vapaasti.
Tässä viestinvaihtoa heidän kanssaan viime syksyltä:
[minä kysyin]:
> Voiko alkuperäisen ohjelman palauttaa, kuten aiemmissa PPC:ssä?
[ja doc-power vastasi]:
Huomenta,
kyllä ensiasennuksen jälkeen.
>> - Mikko
>> Best regards,
>> DOC POWER OY
>> Tel. +358-9-6898 8444
>> Please visit www.doc-power.com (http://www.doc-power.com)
>> Lampputie 4
>> 00750 HELSINKI
>> FINLAND
Mutta kuten sanottu, mulla ei ole mitään tekemistä BSR:n eikä Doc-Powerin kanssa, muuta kuin että vanhassa Vollessani oli tuo softa. Virisoftan vaihto orkkissoftan välillä kesti n. 5 minuuttia OBD-portin kautta.
^ok. Tuo selvensi asiaa paljon. Kiitos.
Kiitti vastauksista. Itse saan kohta A6 3.0 tdi 150 kw. Ja siihen olen miettinyt uutta softaa. ABT antaa takuun lisätehoille vaikka tehon nousut on aika huimia(270hv/540nm) verrattuna muihin lastuvirittäjiin. Mutta hinta on ABT:lla on aika huima n.2000â,¬. Muilla huomattavasti halvemmat ja n.20 vähemmän ja takuut lähtee. Mutta luulis kestävän kun vähemmän tehoja kun ABT:lla. Eikä luulis ABT virittävän tappiin kun lupaa taakuutkin.
Väliäkö sillä mitä joku lupaa, koska motti on aina sama, minkä joku siitä irrottaa, muutkin siihen pystyy. Se miksi luvut ei ole samoja, lienee enempi markkinointia ja toisilla tyhjiä lupauksia. Takuu... suhtautuisin skeptisesti sen todelliseen sisältöön vahingon sattuessa. Tehoina 270hp 3litraisesta kiisselistä on peruskauraa ainakin vanhemmissa moteissa, eli irronnee tuostakin kenen tahansa toimesta.
BSR:ltä saa myös takuun samaan hintaan. Tosin suhtautuisin noihin takuisiin varauksella, kuten jjj84:kin kirjoittaa. Kyllä noissa virityksissä omalla riskillä mennään.
3.0TDI varmasti(kin) kestää tuollaiset tehon nostot, S tronic lienee se heikoin lenkki. Kyseinen laatikko on kai reitattu 550Nm:lle. Viime kädessä ajotyyli taitaa vaikuttaa eniten osien kestoon.....ja tuuri.
Pakko laittaa kommentti vaikka omat kokemukset on kilpailevan merkin puolelta. Itse olen ajellut BMW 530DA:lla viimeiset vuodet ja viimeiset 130tkm autossa on ollut Karalan (Turbotec.fi) ohjelma -258hp 600nm. Mitään ongelmia ei ole ollut. Toki olen 0-x kiihdytyksiä koittanut välttää ja antanut tallaa pääsääntöisesti vain ohitustilanteissa, mutta olen kyllä sitä mieltä että ainakin tuossa autossa tuon +40hp ja 100nm lisän huomaa selkeästi. Samoin tuolla BTCF.fi foorumilla on aika paljonkin kirjoittelua ohjelmoiduista autoista eikä ole sellaista vaikutelmaa tullut että erityisiä ongelmia olisi ollut. Toisaalta tosiasia on se, että sitten kun jotain hajoaa niin maksumieheksi joutunee itse ja osat+työ muodostaa kustannukset joita ei ihan päivärahoilla kuitata...
Jos auto on takuunsa ohittanut ja on seikkailumieltä, niin ehdottomasti ja lämpimästi ko. firman tuotteita suosittelen. Ja lisänä vielä: nelivedon ja audin laatikon kestosta en osaa sanoa mitään, takatuuppari-bemari ainakin on mulla kestänyt/toiminut hyvin.
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 04.02.13 - klo:07:54
BSR:ltä saa myös takuun samaan hintaan. Tosin suhtautuisin noihin takuisiin varauksella, kuten jjj84:kin kirjoittaa. Kyllä noissa virityksissä omalla riskillä mennään.
Niin tarkoitat varmaankin sitä, että korvaa softasta suoranaisesti johtuvat bugit. Ja niitähän ei virallisesti ole olemassa, joten myöskään mitään todellista takuuta ongelmatilanteiden varalle ei siten käytännössä ole olemassa :P
Alkuperäisessä kysymyksessä viitattu ABT:n takuu lähtökohtaisesti kai kattaisi moottorin ja voimansiirron bugit siltä osin kuin maahantuojan takuu paikallisilla takuuehdoilla on osastoa bygones välittömästi softan asentamisen jälkeen. ABT:n osalta ongelma taitaapi vaan olla siinä, että Suomessa tuo ei ole tainnut oikein koskaan toimia vastaavasti kuin vaikkapa sakuissa tai monissa muissa maissa, joissa softaa ei ole tarvinnut piilotella, vaan viripirssin on tietyissä tapauksissa saanut ostaa jopa suoraan merkkarilta... 8)
Siis se, että tuolla ABT:lla kai edelleen on enemmän tai vähemmän virallinen maahantuonti, ei tarkoita automaattisesti sitä, että takuu olisi täälläkin tarjolla - siis edes lisärahaa vastaan...:( Mutta kysymällähän se selviää - jos selviää - omien kokemusten mukaan luultavimmin ei ::)
Parivuotta sitten kun selvittelin takuuasiaa ABTn kanssa niin silloin sen sai lisämaksua vastaan myös Suomeen. Tosin König selvitteli sitä niin pitkään ja hartaasti että ei tainnut ihan selvää olla heillekään. Päädyin kuitenkin odottamaan takuun päättymistä ja laitatin APRn softan sillä perusteella että sen saa näppärästi vakkarin viiksellä pois käytöstä tarpeen mukaan. APRää tosin ei jenkkisoftana taida kiisseleihin saada.
Ukon 3.0 tdi lastutettiin karalalla heti uutena, kun myyjäliike lupasi ettei takuu mene.
Kaikki toimi hyvin, kunnes ensimmäisillä kovilla pakkasilla ei audi lähtenytkään käyntiin.
Ilmeisesti jotain oli mennyt pieleen, kun hehkutusyksikkö oli kärähtänyt.
Lasku paritonnia meni sitten myyjäliikkeen piikkiin, eikä lastutettu enää uudestaan.
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 04.02.13 - klo:22:21
Ukon 3.0 tdi lastutettiin karalalla heti uutena, kun myyjäliike lupasi ettei takuu mene.
Kaikki toimi hyvin, kunnes ensimmäisillä kovilla pakkasilla ei audi lähtenytkään käyntiin.
Ilmeisesti jotain oli mennyt pieleen, kun hehkutusyksikkö oli kärähtänyt.
Lasku paritonnia meni sitten myyjäliikkeen piikkiin, eikä lastutettu enää uudestaan.
Ainahan vika on lastussa, jos autosta jotain hajoaa ;)
En tiedä tarkemmin, mutta kuulemma olivat menneet sörkkimään moottorinohjausta, koska ohjelma ei ollut valmis kyseiselle moottorille.
Tiedä sitten, uuden tulevan hihnavetoisen tsi:ni voisin hyvinkin käydä lastuttamassa.
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 04.02.13 - klo:22:21Ukon 3.0 tdi lastutettiin karalalla heti uutena, kun myyjäliike lupasi ettei takuu mene.
Kaikki toimi hyvin, kunnes ensimmäisillä kovilla pakkasilla ei audi lähtenytkään käyntiin.
Ilmeisesti jotain oli mennyt pieleen, kun hehkutusyksikkö oli kärähtänyt.
Lasku paritonnia meni sitten myyjäliikkeen piikkiin, eikä lastutettu enää uudestaan.
Ei mikään ihme että jotain hajoaa kun Kurala on ollut kyseessä... ::)
Varmaan voisi softaviritysjutut siirtää tuonne: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5085.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5085.0)
Kunkin auton moottoreille tuskin kannattaa erikseen pitää topikkeja pystyssä, kun samat periaatteet pätevät kaikkiin motteihin, eikä esim. näitä ABT:n takuujuttuja täältä kukaan löydä kuin haulla ja hyvällä tuurilla (haku kun toimii miten toimii).
Lainaus käyttäjältä: Juhah - 13.01.13 - klo:12:26
Terve. Ajattelin aloittaa tälläisen keskustelun kun sitä vielä ei ole. Eli onko teillä kokomuksia A6 c7 moottorin optimoinnista? ABT ymmärtääkseni antaa vielä moottorille takuunkin.
Näyttäisi tuoltakin löytyvän A6 C7 2.0TDI Multitronic malliin softa:
http://www.chip-tuning.fi/brand/car/Audi/ (http://www.chip-tuning.fi/brand/car/Audi/)
Onko jollain kokemusta tästä?
Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 04.02.13 - klo:23:08
Ei mikään ihme että jotain hajoaa kun Kurala on ollut kyseessä... ::)
Suomen johtavia ohjelmoijia,enkä ole kuullut kenelläkkään olleen mitään ongelmia,itsellä kokemusta kyseisen herran ohjelmoinneista monista eri autoista ja ongelmia ei ole ollut missään...
Minulla on ollut puolivuotta http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php (http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php) RaceChip Pro2 ja hyvin on toiminut.
Toimitus kesti neljä päivää ja asennusohjeet tulivat sähköpostilla. Hinta laatusuhde on mielestäni huippu ja saa helposti pois.
Lainaus käyttäjältä: Miskaa - 07.05.13 - klo:14:28
Minulla on ollut puolivuotta http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php (http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php) RaceChip Pro2 ja hyvin on toiminut.
Toimitus kesti neljä päivää ja asennusohjeet tulivat sähköpostilla. Hinta laatusuhde on mielestäni huippu ja saa helposti pois.
Tuli laitettua tuo RaceChip Pro2 tilaukseen tänään, saa nähdä milloin saapuu.
Ilmeisesti aika helppo asentaa?
Onko kukaan uuden/uudehkon eli tehdastakuun alaisen ja softatun auton omistaja käynyt huollossa ja kysynyt, että napsahtiko TD1?
asennus oli tosi helppo ja vei max 5 min
Lainaus käyttäjältä: Miskaa - 29.07.13 - klo:13:49
asennus oli tosi helppo ja vei max 5 min
Mikä ohjelma oli kyseessä? (edit. näköjään tuolla aikaisemmin olikin jo linkki) :)
Oletko tyytyväinen sen tuomaan tehonlisäykseen?
Olen ollut tyytyväinen, tosin varmuus todellisesta tehonlisäyksestä edellyttäisi dynaa.
Lainaus käyttäjältä: lq - 24.07.13 - klo:17:59
Onko kukaan uuden/uudehkon eli tehdastakuun alaisen ja softatun auton omistaja käynyt huollossa ja kysynyt, että napsahtiko TD1?
Ei tarttenut edes erikseen kysyä, kun ECM tuning herja näky ihan huoltolapussa :)
Kuulin muuten mekosta luotettavasta lähteestä, että Volkkarilla TD1 ei ole vielä käytössä, tai sitä ei ainakaan merkata eikä tehdas toistaiseksi ole kitissy takuutapauksissa.
Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:20:12
Ei tarttenut edes erikseen kysyä, kun ECM tuning herja näky ihan huoltolapussa :)
Kuulin muuten mekosta luotettavasta lähteestä, että Volkkarilla TD1 ei ole vielä käytössä, tai sitä ei ainakaan merkata eikä tehdas toistaiseksi ole kitissy takuutapauksissa.
Suomentaisitko - Volkkarin TD1=mitä?
Ja mihin viittaat sillä, että volkkarilla ei kitistä takuutapauksissa softista? Itse sanoisin ilman erityisiä lähteitäkin, että jos softa löytyy, niin takuu on moottorin ja voimansiirron osalta bygones sekä takuuehtojen että omakohtaisten kokemusten mukaan. En siten näe relevanssia sen suhteen, etsitäänkö softaa normihuollossa, kun se takuutapauksessa haluttaessa joka tapauksessa löytyy... ::)
Lainaus käyttäjältä: PTG - 11.08.13 - klo:21:12
Suomentaisitko - Volkkarin TD1=mitä?
Ja mihin viittaat sillä, että volkkarilla ei kitistä takuutapauksissa softista? Itse sanoisin ilman erityisiä lähteitäkin, että jos softa löytyy, niin takuu on moottorin ja voimansiirron
TD1 koodi = Automatic Detection of Unauthorized Chip tuning (TD1 Warranty Key) - näkyy myös tekstinä "unauthorized ECM tuning", joka automaattisesti merkitään auton tietoihin, kun se (uudehko audi) käy merkkiliikkeen piuhan päässä. Eli näille autoille tehdään automaattinen viritysohjelman tarkastus.
Ja TD1 siis käytännössä tarkoittaa, että TD1 viallinen suutinkaan tai joku tunnettu tyyppivika ei mene korvattavaksi takuun piikkiin, ei varsinkaan good willinä.
Tätä automaattista tarkastusta EI tehdä toistaiseksi volkkareille (lähde on ihan merkkiorganisaatio), eikä myöskään viriohjelman olemassaoloa käydä ihan pienissä vioissa tutkimaan. Ja kun tämä ei ole merkkautunut autoon esimerksiksi normihuollon aikana, niin ei ole osaavalla virittäjälle konsti eikä mikään palauttaa vakiosofta ja nollata flash counterit, jos vaikka DSG räjähtää.
Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.
Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:21:41
TD1 koodi = Automatic Detection of Unauthorized Chip tuning (TD1 Warranty Key) - näkyy myös tekstinä "unauthorized ECM tuning", joka automaattisesti merkitään auton tietoihin, kun se (uudehko audi) käy merkkiliikkeen piuhan päässä. Eli näille autoille tehdään automaattinen viritysohjelman tarkastus.
Ja TD1 siis käytännössä tarkoittaa, että TD1 viallinen suutinkaan tai joku tunnettu tyyppivika ei mene korvattavaksi takuun piikkiin, ei varsinkaan good willinä.
Tätä automaattista tarkastusta EI tehdä toistaiseksi volkkareille (lähde on ihan merkkiorganisaatio), eikä myöskään viriohjelman olemassaoloa käydä ihan pienissä vioissa tutkimaan. Ja kun tämä ei ole merkkautunut autoon esimerksiksi normihuollon aikana, niin ei ole osaavalla virittäjälle konsti eikä mikään palauttaa vakiosofta ja nollata flash counterit, jos vaikka DSG räjähtää.
Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.
Mahtavaa, kun kerrankin saa selväkielisen vastauksen kysymykseensä :)
Seuraavaksi tuo tosin kierretään jonkin softapajan toimesta ja leikki jatkuu :P
Lainaus käyttäjältä: PTG - 11.08.13 - klo:21:46
Seuraavaksi tuo tosin kierretään jonkin softapajan toimesta ja leikki jatkuu :P
Näillä uusimmilla ECUilla kiertäminen softapohjaisesti on melkolailla mahdotonta. Pitäisi kuitenkin muistin sisällöstä RSA avaimen avulla laskettu tarkistussumma saada täsmäämään. Ja ilmeisesti joillain ecuilla voidaan tehdä ihan softan täysvertailukin. Mutta ehkä joku viisas insinööri tähänkin ratkaisun keksii.
Vanhempien ECU:n kanssa voidaan tämä kiertää hankkimalla toisen ECUn joka kloonataan ensimmäisestä, tällöin ajoneston paritukset jne toimii. Tämä ei vaan onnistu kaikilla, ei ainakaan autoissa, joissa on kaksi ECUa. Ja kuka oikeasti alkaa vaihtamaan ECUja joka huoltoon?
Ja kylläpäs lukihäirä taas pahasti on päällä, vaikka moneen kertaan nämä luen ennen lähettämistä. Ei vaan väsyneenä sekään auta :o
Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:21:41
Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.
Niin eli sinä virität ja hajotat autosi, jonka jälkeen olet "löysät housuissa" että joutuuko tämän tosiaan itse maksamaan. Ei hyvää päivää.
Virittäminen saa puolestani olla ihan mahdollista, vaikkapa helpollakin ihan esim. mittaristovalikon kautta, mutta tieto tästä pitää mennä tehtaalle, viranomaisille sekä vakuutusyhtiölle. Ko. ajoneuvo on siten takuuton, 3x vakuutusmaksuilla sekä automaattisesti syyllinen ollessaan osallinen liikenneonnettomuudessa.
Hieno kehitysaskel on jo tuo, että tieto siirtyy huollon yhteydessä mustaan kirjaan.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:23
3x vakuutusmaksuilla sekä automaattisesti syyllinen ollessaan osallinen liikenneonnettomuudessa.
Minkä ihmeen takia? :o
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.08.13 - klo:22:27
Minkä ihmeen takia? :o
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:39
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?
Melkosta huonoa provoilua, myös aikaisempi ::) Sama kuin sanoisi, että yli 50 hevosvoimaan autossa ei ole tarvetta 8) Ei nimittäin ole normaaliautoilijalla. Mutta silti alle 500 hevosvoimalla ajaminen on aikamoista kidutusta, ainakin allekirjoittaneelle. Vaikka pysyisi valtion nopeuksissa. Mutta tokihan me muutkin voimme heittää vastaavia. Todennäköisyyksillä voi perustella, että softaamattimien autojen kuskit ajavat enemmän kolareita ja aiheuttavat vaaratilanteita. Heillehän se pitäisi lätkäistä isommat vakuutusmaksut.
Mitä takuuseen tulee, niin tästä on keskustelua käyty muualla ja olen kyllä samaa mieltä, että ihan oikeinhan se on, että takuu raukeaa niiltä osin kuin viritysohjelma voi ongelmia aiheuttaa. TD1 koodi kuitenkin voi evätä sellaistenkin komponenttien takuun, mihin virityksellä ei ole mitään merkitystä. Tosin toistaiseksi ainakin PK-seudulla on näihin suhtauduttu maalaisjärjellä.
Vähän pilke silmäkulmassa tuon kirjoitinkin, ei herneitä :).
Toki oikeasti jos aletaan jeesustelemaan, niin softaamalla ylitetään ne rajat joille valmistaja auton on mitoittanut, ja sitä myöten riski kasvaa.
Varmaa on se että käytännössä joku 70v Punto-kuski on liikenteessä suurempi riski kuin softatulla alle 5 vuotta vanhalla autolla ajava, ainakin noin keskimäärin.
Tälläkin palstalla on joskus näkynyt näitä mapattu-uudehko-auto-vakioksi-ja-myyntiin tilanteita. Ikävä juttu, jos uudella, pahaa-aavistamattomalla omistajalla auto pomppaa huollossa selvän takuukeissin kohdalla tämmösen pienen TD1-täpän ilmestyessä ruutuun. Oho. ;D
Noo, kunhan troolaan, eihän nyt tuommoista voi oikeasti tapahtua...
(http://img.photobucket.com/albums/v256/Darkstars/83a8de82.jpg)
(http://img832.imageshack.us/img832/2681/dscn0132nu.jpg)
Kas kas, uusista malleista on jo otettu VW:lläkin käyttöön ;D Aikaisemmin ei ollut TSB:tä TD1 koodille kuin Audille. Onko tämä tullut vasta 2011 vuosimallista lähtien vai mistä, kun vastikään meni yksi volkkari ilman TD1 koodeja läpi takuista ja vuosimalli taisi olla 2009 tai 2010.
Audillahan nämä on vuosimallista 2009 lähtien.
Pamahtaako tuo TD1-koodi myös jos huoltoon mennessä palauttaa alkuperäisen softan? Eli katsooko se myös jostain Flash-countereistä, että onko uudelleenohjelmointikertoja epäilyttävä määrä?
Jos näin on, niin taisin säästää juuri tonnin...
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:39
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?
Juupa juu. Oma on valmistajan oman viripajan tuotteilla kiristetty suoriltaan ennen luovutusta ja tehot papereissa. Vakuutusyhtiön näkemys oli, että ei vaikuta, tehtaan mukaan ei vaikutusta takuuseen (eivätkä halunneet edes autobahn speksien mukaisia paloja vaihdattaa autoon vaikka sellaiset heiltä löytyy) ja ainoa johon oli vaikutusta oli yhdistetyn kulutuksen nousu paperilla parilla grammalla per kilometri. Käytännössä auto kulkee vähemmällä kuin vakiona ja kiihtyy reippaammin, joten en ole keksinyt mitään negatiivista. Ainoa todellinen ero on siinä, että vakiona auto jää rajoitetusta huippunopeudesta 5km/h ja virinä meno hyytyy rajoittajaan. Todella vaarallista tämä viritys. ;D
Hyvä kohta on toi "täppä pitää laittaa manuaalisesti, kun kulkineeseen on asennettu aftermarket equipmentseja". Olkaapa siis varovaisia sanankäänteissänne, kun marmoritiskillä asioitte, voi penaltyä rapsahtaa rangaistuksena huonosta käytöksestä. ;D
No joo.
Näkeekö ne myös http://www.racechip.com/home_b/ (http://www.racechip.com/home_b/) , tehoboksin jota ei kirjoiteta auton omiin ohjelmiin?
Lainaus käyttäjältä: jf - 12.08.13 - klo:11:25
Juupa juu. Oma on valmistajan oman viripajan tuotteilla kiristetty suoriltaan ennen luovutusta ja tehot papereissa. Vakuutusyhtiön näkemys oli, että ei vaikuta, tehtaan mukaan ei vaikutusta takuuseen (eivätkä halunneet edes autobahn speksien mukaisia paloja vaihdattaa autoon vaikka sellaiset heiltä löytyy) ja ainoa johon oli vaikutusta oli yhdistetyn kulutuksen nousu paperilla parilla grammalla per kilometri. Käytännössä auto kulkee vähemmällä kuin vakiona ja kiihtyy reippaammin, joten en ole keksinyt mitään negatiivista. Ainoa todellinen ero on siinä, että vakiona auto jää rajoitetusta huippunopeudesta 5km/h ja virinä meno hyytyy rajoittajaan. Todella vaarallista tämä viritys. ;D
Olet tuossa myös maksanut kohtuullisen lisähinnan siitä, että valmistaja vastaa tuotteesta ja turvallisuudesta edelleen. Aina näin ei ole, ja tämä on jonkinlainen epäkohta. Käytännössähän asia on juuri kuten sanoit, lisää potkua vähemmällä kulutuksella, eli järkevää.
Tänään tuli laitettua Karalan softa. Autona siis Audi A6 3.0 tdiq 150kw. Nyt tehot 270hv/600nm. Alavääntö parani merkittävästi jota eniten kaipasin. Ja kyllähän kiihtyvyys on todella mahtavaa.
Onko porukalla tietoa miten multitronic kestää lastutusta. Kyseessä 2.0 tdi 177hp malli?! vm -12
Lainaus käyttäjältä: Juhah - 27.02.14 - klo:22:19
Tänään tuli laitettua Karalan softa. Autona siis Audi A6 3.0 tdiq 150kw. Nyt tehot 270hv/600nm. Alavääntö parani merkittävästi jota eniten kaipasin. Ja kyllähän kiihtyvyys on todella mahtavaa.
Eikö saanut enempää tehoja/vääntöjä fiksusti?
Onko kukaan täällä laittanu C7 150kw dieseliin BSR:n ohjelmaa? Onko toiminut?
Miten muuten katsastukseen mennessä; pitääkö palauttaa alkuperäinen softa? Huoltoon mennessä ilmeisesti ainakin? Ja näistä vakio-virisofta muutoksista jää aina johonkin flash counteriin merkintä?
-Antti
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 28.05.16 - klo:20:06
Eikö saanut enempää tehoja/vääntöjä fiksusti?
Ehkä Karala ei vaan jaksa tehdä yksilöllisiä softia kun 'bulkkikamakin' myy.
Esimerkiksi AJ Racing Seinäjoelta mittaa tehot dynossa ennen ja jälkeen ohjelmaa sekä tarvittaessa muokkaa sitä jotta dynokäyränkin mukaan ohjelma toimii kyseiselle autoyksilölle parhaalla mahdollisella tavalla. Ei siis ole vääntökuoppia tms.
Lainaus käyttäjältä: Andy1975 - 11.06.16 - klo:14:04
Miten muuten katsastukseen mennessä; pitääkö palauttaa alkuperäinen softa? Huoltoon mennessä ilmeisesti ainakin?
-Antti
Ei tarvitse, olet rikollinen jo siinä vaiheessa kun ensimmäinen bitti soljuu moottorinohjaimen muistipiirille. Katsuri ei tuota näe eivätkä huollossakaan katsele vaan lyövät uutta suoraan sisään.
Vissiin kannattaa sanoo huollossa etteivät päivitä mitään softaa niin säilyy se virisofta sitten. Mitä täällä porukka itkee jostain takuusta jos virittää softalla. Jos teillä on varaa ostaa uus audi niin luulis olevan rahaa ylläpitää sitä sitten vai oletteko ostaneet yli varojenne?
Lainaus käyttäjältä: törkeeh - 25.10.17 - klo:18:45
Vissiin kannattaa sanoo huollossa etteivät päivitä mitään softaa niin säilyy se virisofta sitten. Mitä täällä porukka itkee jostain takuusta jos virittää softalla. Jos teillä on varaa ostaa uus audi niin luulis olevan rahaa ylläpitää sitä sitten vai oletteko ostaneet yli varojenne?
Viritys vie mukanaan mahdollisuuden tehtaan/maahantuojan vastaantuloihin kun tehdään isompaa korjausta. Nimimerkillä kokemusta on.