Leon cupra 4 drive vm 2017-18 harkinnassa

Aloittaja Jarppi_s, 07.06.20 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.06.20 - klo:08:56
Pakko nyt takertua tähänkin, meinaatko että Cupra ST300 4drive ja Golf-R ovat jotenkin ajossa erilaisia? Sama kori, sama tekniikka, eri merkki ja ennen kaikkea eri hinta? En ole nykykoppaista Golf-R:ää ajanut, mutta sinulle lienee suora vertailukohta.  ;)

Eipä niissä juurikaan ajossa ole eroa, eikä tarkoitus ollutkaan tehdä mitään tyhjentävää listaa. Tämä on sikäli mutua, kun en ole niitä perä perään radalla vienyt. Karkeasti puoli vuotta oli kuitenkin ajamisessa väliä. Seatin laatuvaikutelma ja purkkaratkaisut vaan tökkii, sen takia se putosi tuosta aikaisemmasta kirjoituksestani pois. Ja ainakin mun ajama Seatti nitisi ja natisi sisämuoviesta kuin hullu. 300 heppaseen autoon, jota myydään sporttisena kun istahtaa, niin siitä pitää tulla myös aistillinen fiilis. Cuprassa ei tule. Golffissa on pientä yritystä, jos on täysnahat. Ja itseasiassa nyt jos Golffiakin vähän haukkuisi samalla, niin yhtä paska on Golffissakin se infotainmentin kosketusnäytön potero, kuten Seatissakin, jos en väärin muista. Mutta 35 - 40 rahaan ei vielä kaikkea saa, jostain joutuu tinkimään.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Daatta

Makuasioista viitsi kiistellä, mutta on Cuprassakin "nahka"(käyttääkö joku vielä aitoa?)-alkantara verhoilu. Ja rahalla saa nuo erikoisistuimet, jossa on sitten fiilistä aivan eri tavalla. Nitinöitä ei minulla ole kuin oven tiiviste, mikä on konsernivaiva. Okei, A-pilari nitisee joskus.  ;) Varmasti Golf-R on absoluuttisesti katsottuna parempi, koska VW (tiettyjä varusteita ei saa Seatiin) ja myös kalliimpi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

#32
Minä olen ainakin Cupraani hyvin tyytyväinen. Voimaa ja ajo-ominaisuuksia on, eivätkä varusteetkaan heti lopu kesken. Auto on toiminut hyvin (kop kop...). Golf R ei ollut itselleni vaihtoehto, lähinnä hinnan takia.

Cupraa ennen oli kolme eri Golfia* ja yksi Octavia. VII Golfin sisätilat miellyttävät toteutukseltaan hieman enemmän kuin 5F Leonin, mutta vastavuoroisesti Leonin ulkoinen olemus vie hieman pidemmän korren. Teknisesti autoja ei toki voi juuri verrata, kun nuo edelliset kaikki 1,6 FSI ja 1,4 TSI -moottorillisia ja etuvetoisia. Nahka-alcantara -verhoilu on mielestäni täysnahkaa parempi vaihtoehto; ei ole kesällä kuuma eikä talvella kylmä.

* Golfeja oli tosiaan kolme, vaikka tuossa allekirjoituksessa on vain kaksi. Yksi oli maahantuojan auto (Hatchback 1.2 TSI Comfortline), jonka sain käyttööni, kun R-Linen toimitus viivästyi liki vuodella...
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

batman14

Faktahan on se, että Cupra 4Drive 300 on aika lyömätön hinta/tehosuhteen osalta. Ei löydy yhtä tehokasta nelivetoautomaattia edes lähelle samaan hintaan. Tottakai silloin vähän kärsitään sisätilan muoveissa ja muissa yksityiskohdissa, mutta jos niiden kanssa voi elää on tuo varmasti loistava auto tuohon hintaan. Eikä ne sisätilat nyt niin spartalaiset ole kun täällä saa kuvan, että olisivat todella halvan oloiset.

Itse katselen nettiautosta taisaisin väliajoin tällaisia Cupria ja olisi kiinnostusta vaihtaa nykyinen 1.5TSI EVO FR Ibiza tällaiseen Leon Cupraan. Audi S3 olisi myös haaveena, mutta hinta on aika paljon suolaisempi ja perustekniikka on kuitenkin identtinen, joten en näe ainakaan vielä lisähinnalle vastinetta.

Jarppi_s

 Vielä kyssäriä tuohon otsikkoon viitaten. Eli mites jakopää noissa 2 litran koneissa. Onko esiintynyt vielä ongelmaa vai joko saatu korjattua ainakin moni sitä mieltä että ei ois enää ongelmia. Hihna taitaa tossa 300 cuprassa olla?

Jasca

BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 10.06.20 - klo:19:12
Ketjujakopää - so don't worry  :)

Tää kuulostaa vaggilaisissa aina hyvältä neuvolta  ;D. Toisaalta kyllä se jakohihnakin voi porssia puolilla kilometreillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jarppi_s

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 10.06.20 - klo:19:12
Ketjujakopää - so don't worry  :)
Oke onkohan noissa ollu venymis ongelmaa niinkun bmw, mb jne bensa vehkeissä? Eihän nekään ikuisia kuitenkaan ole. JA tietääkö kukaan sanoo mikä on moottorin tyyppikoodi tossa 300 cuprassa kun en meinaa löytää mistään???

Jasca

Kuten tuossa jo aiemmin todettiin, on Cupra 300 4Driven moottori tyyppiä CJXC (MY2017-18) tai DNUE (MY2019-). Samat moottorit myös Audi S3:ssa ja VW Golf R:ssä.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ram1

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 10.06.20 - klo:21:38
Oke onkohan noissa ollu venymis ongelmaa niinkun bmw, mb jne bensa vehkeissä? Eihän nekään ikuisia kuitenkaan ole. JA tietääkö kukaan sanoo mikä on moottorin tyyppikoodi tossa 300 cuprassa kun en meinaa löytää mistään???
Kyllä ne ketjut kestää huomattavasti paremmin, mutta ei edelleenkään ikuisia. Katoin nettiautosta niin ainoossa yli 200 ajetussa 280 hp. etuvetoCuprassa näytti olevan ketju vaihdettu 244tkm:ssä. Sama ketju 265- 300hp.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Daatta

Itse tarkistuttaisin ketjun 200tkm jälkeen, vaikka omaan ei minun aikana tule noin paljon kilometrejä. Nyt 30tkm eikä lisää juuri kerry... Jos ketju olisi näissä 2l moteissa ongelma, olisi siitä netti täynnä tarinaa. Öljyä ei myöskään kulu, jos joku sitä arvuuttelee.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jarppi_s

Mites porukka kellä olisi cupra. Ajatteko E95 vai E98:lla itellä joskus testi osoitti että E95 jos ajaa kulutus on hieman suurempaa mutta mite muute moottori tykkää tuosta etanolista eli E95

Jasca

Oma kantani on, että ehdottomasti E98:lla. Ahdettu nykyaikainen moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaanipitoisuuden. Enemmän voimaa, pienemmällä kulutuksella. Erot eivät välttämättä ole suuren suuria, mutta ovat kuitenkin.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

BlackOrange

Kyseisellä mallivuoden 2017 autolla ajan minäkin. Oma on tosin nyt myynnissä. Aina tankkiin on laitettu 98:a tai V-Poweria. Jostain luin, että näihin uusiin WLTP-mitattuihin Cupriin ei saisi enää Webastoa. Jollekin voi olla showstopperi sekin. Itse olen kovasti arvostanut sitä autossani.

BlackOrange

Pähkäilijälle piti vielä sanoa, että Cupra on kyllä hieno peli luokassaan. Passat ja SuperB ovat aivan erityyppisiäautoja  joten mielestäni eivät ole mitenkään vaihtoehtoja Cupralle, IMO. Luokassaan varmasti hyviä. Referenssiautoja ovat Golf R ja Audi S3, sama tekniikka, mutta eri kuori ja melkoisesti lisää hintaa.

Kasetti

Lainaus käyttäjältä: BlackOrange - 12.06.20 - klo:22:17
Jostain luin, että näihin uusiin WLTP-mitattuihin Cupriin ei saisi enää Webastoa. Jollekin voi olla showstopperi sekin. Itse olen kovasti arvostanut sitä autossani.

Itselläni 2019 WLTP, moottorikoodilla DNUE, oleva Cupra St 300 4drive. Tilasin Webasto thermoconnectilla ja kun auto saapui joulun 2018 alla Pörhön Autoliikkeeseen, Rovaniemelle, oli myyjä yhteydessä "ettei Webastoa voitaisikaan asentaa rakenteellisen eron edelliseen malliin verrattuna."

Noh, iloiseksi yllätyksekseni seuraavana päivänä myyjä olikin yhteydessä, että olivat löytäneet ratkaisun ja asensivat Webaston. Syynä "asennushaasteisiin" on ylimääräinen, pieni, jäähdytin oikean eturenkaan vieressä, johon Webaston poltin asennettiin pre-wltp versioissa. Pörhöllä tekivät niin, että siirsivät ko. Pienen jäähdyttimen keulalle, ison jäähdyttimen eteen. Toki vesiletkuihin joutui tekemään jatkot yms, mut homma toimii, eikä ole kovilla pakkasilla saati kesähelteillä kovassakaan ajossa ollut mitään ongelmia. Auto ollut rekisterissä tammikuusta 2019 ja päivittäisessä ajossa.

Eli jos haluaa Webaston, se kyllä onnistuu - ainakin Pörhön Autoliikkeessä, Rovaniemellä, minne iso kiitos!
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

BlackOrange

Kiitos tiedosta. Hienoa, että ovat saaneet ratkaistua tuon ongelman. Eikä tällä muutoksella ole vaikutusta takuuseen?

Kasetti

Lainaus käyttäjältä: BlackOrange - 13.06.20 - klo:10:06
Kiitos tiedosta. Hienoa, että ovat saaneet ratkaistua tuon ongelman. Eikä tällä muutoksella ole vaikutusta takuuseen?

Ei. Myynyt liike eli merkkiliike asensi itse ja olivat kertomansa mukaan olleet myös yhteydessä maahantuojaan ennen asennusta. Edellisessäkään eli 2016 ST:ssä ei ollut takuun suhteen ongelmia.
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

BlackOrange

Silloin kun omani ostin vuonna 2017, nuo webastot yms. lisävarusteet asennettiin vielä tuontisatamassa. Nykyään sekään ei ole enää sallittua.

Daatta

Jännä, 2018 vuosimalliin Webasto asennettiin Vantaalla (?), Se Mäkisen tiloissa. Eivät saaneet Lohjalle tilattua Se Mäkisen "patentoimaa" kiinnitysrautaa. Uuteen 2020 Leoniin saa kuulemma tehdaswebaston, Seat Connectilla. Kehitys kehittyy, mutta mahtaako Weban saada myös Cupra Leoniin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy