3-Ocun takaluukun jouset/moottorit

Aloittaja Suberb 2012, 10.02.19 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

torput

Deffnerin parihinta on laskenut jo 298 euroon. Vieläkö näitä uskallatte suositella kun on kokemuksia kertynyt?

https://deffner.pl/silowniki-klapy-elektrycznej-skoda-octavia-3-gen-kombi-komplet-lewy-prawy/

Ocu on 2014 vuodelta ja oikean puolen osa on F-sarjaa (5E9827852F). Tuolla Deffnerin sivulla myös puhutaan jostain softapäivityksestä mutta ei ihan translatella auennut tarvitaankohan sitä, ja jos tarvitaan niin missähän sen saisi teetettyä.

Jote

Lainaus käyttäjältä: torput - 18.11.22 - klo:14:44
Deffnerin parihinta on laskenut jo 298 euroon. Vieläkö näitä uskallatte suositella kun on kokemuksia kertynyt?



Reilu vuosi nyt takana Deffnerin pumpuilla ja pelittää edelleen paremmin kuin ehjät alkuperäiset. Mulla ei ainakaan tarvinnut tehdä softapäivityksiä, pumput asennettiin ja kontti painettiin väkisin kiinni, sen jälkeen lähti toimimaan ihan napista.

torput

Deffnerin paketti tuli viikossa. Kun en mikään automekaanikko ole niin ei se asennus nyt ihan yhtä kätevästi käynyt kuin youtube-videossa mutta onnistuin. Sen auton rungossa kiinni olevan pään metallikiinnityshäkkyrän poistaminen ja kiinnittäminen oli nakkisormilla vähän hankalaa. Lisäksi takkuilin niiden liitinten kanssa joita joku täälläkin ihmetteli (Youtubessa ei näe mitä kaveri tarkasti tekee). Lopulta poisto onnistui niin, että alemmassa liittimessä nostin sitä sivussa olevaa pikkuruista lukitussalpaa hieman ruuvimeisselillä samalla kun liitintä vedin irti. Ylemmässä taas siinä liittimen päällä oli sellainen ohut rako josta piti työntää ruuvimeisseli läpi ja painaa, samalla kun liitintä veti irti.

Deffnereissä ne sähköjohdot ovat paljon pidemmät kuin orkkisosissa. Varmasti parantaa kestävyyttä mutta niiden kaapeleiden asentoa joutui säätämään ettei johto jäänyt peitelevyä takaisin asentaessa kiinnitysnipukoiden väliin.

Paksi ei suostunut toimimaan sulkunappulasta eikä kauko-ohjaimesta, ja mietin että teinkö jotain väärin vai tarviiko auto (-14 malli) softafiksausta. Työnsin paksin varovasti yläasentoon, painoin niin pitkään sulkunappia että kuului piippauksia, sen jälkeen työnsin paksin varovasti alas. Siirryin lopulta auton sisälle ja painoin vaihteenvaihtajan vieressä olevaa avausnappia, ja luukku aukesi nätisti!

Laatuvaikutelma noissa Deffnereissä on ihan eri luokkaa kuin orkkisosissa. Painavatkin monta kertaa enemmän. Kiitos vinkistä!

Teemu Honkasalo

2018 vuoden Octavia, ajettu 78tkm. Oikean puolen pumppu rusahtaa avatessa, suljettaessa ei mitään. Aavistuksen (n. 1cm) on pumppu enemmän auki kuin vasemmalla puolella. Tilasin Deffneriltä uudet. Miltei heti seurantakoodin saamisen jälkeen UPS sivuilla lukee, että lähetys hylätty vastaanottajan toimesta ja palautetaan lähettäjälle. Olin yhteydessä Deffnerin asiakaspalveluun josta sanottiin, että selvittävät asian ja palaavat kun saavat lisätietoja. Katsotaan miten käy, onneksi kontti vielä toimii jotenkin niin ei ole ihan kauhea kiire.  ;D

petrisa

Ajattelin kysäistä täältä, kun en etsimällä netin syövereistä löytänyt vastausta juuri itseäni askarruttavaan kysymykseen.

Onko mahdollista muuttaa farkun takaluukun toimintaa siten, että se ei ole lukossa, kun autolla ollaan liikenteessä?
Toisin sanoen: kuski istuu autossa avaimet taskussa ovien ollessa auki, mutta takaluukku ei aukea ulkoa. Luukun voi avata kyllä sisältä napista.

Sikäli ikävää, että matkustaja on tulossa tai lähdössä, niin ei saa itse konttia auki. Ymmärrän tietenkin tuon toiminnon olevan turvatoiminto, ettei liikennevaloissa tai muutoin parkissa ollessa kukaan rosvo pääse avaamaan takaluukkua. Mutta tähän ole olemassa se toiminto erikseen, jossa keskuslukon saa päälle, mikäli on olemassa vaara ulkopuolisen tunkeutumisesta autoon. Tämän muuten otin valikosta jo pois.

iltsu

2016 vuoden 204tkm ajettu farkku. Ensin rusahteli oikean puolen nostin, välillä pysähteli. Veti tuossa pari viikkoa sitten viimeiset niitit ja juuttui kokonaan. Oli mukava reissu perheen kanssa kauppaan, kun kontti päätti jäädä auki =) Leathermanin avulla sain onneksi koko nostimen irroitettua ja kontin kiinni.

Tilasin Deffnerin nostimet ja asensin ne toissapäivänä kiinni, kontti liikkuu nyt rivakammin ja vähemmällä äänellä. 320â,¬ koko setti rahteineen. Asennuksen jälkeen kontti piti käsin viedä kiinni, jolloin lukon vastakappaleen vetomoottori "imaisee" kontin kiinni. Sen jälkeen normaalisti avaamalla lähtee toimimaan.

Ilkka

Lainaus käyttäjältä: Teemu Honkasalo - 18.01.23 - klo:12:08
2018 vuoden Octavia, ajettu 78tkm. Oikean puolen pumppu rusahtaa avatessa, suljettaessa ei mitään. Aavistuksen (n. 1cm) on pumppu enemmän auki kuin vasemmalla puolella. Tilasin Deffneriltä uudet. Miltei heti seurantakoodin saamisen jälkeen UPS sivuilla lukee, että lähetys hylätty vastaanottajan toimesta ja palautetaan lähettäjälle. Olin yhteydessä Deffnerin asiakaspalveluun josta sanottiin, että selvittävät asian ja palaavat kun saavat lisätietoja. Katsotaan miten käy, onneksi kontti vielä toimii jotenkin niin ei ole ihan kauhea kiire.  ;D

sms

Deffneriltä tilasin sunnuntaina ja tänään tuli toimitus. Vanha irto vasemmalta ja uusi tilalle. Oikealta vanha irti ja sitten tulikin harmitus kun toinenkin toimitetuista oli vasemman puolen pumppu. Pahvilaatikon tarrassa luki ihan oikein left & right, mutta sisällä oli 2 x left. Toivottasti tulee pian korvaava kun reklamoin.

Laitoin oikealle toistaiseksi vanhan takaisin, mutta ilmeisesti siinä nimenomaan on vikaa kun luukku ei yhden vaihdolla alkanut toimia.

Asennus on kyllä varsin helppo ja nopea.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

sms

Lainaus käyttäjältä: sms - 20.04.23 - klo:22:41
Deffneriltä tilasin sunnuntaina ja tänään tuli toimitus. Vanha irto vasemmalta ja uusi tilalle. Oikealta vanha irti ja sitten tulikin harmitus kun toinenkin toimitetuista oli vasemman puolen pumppu. Pahvilaatikon tarrassa luki ihan oikein left & right, mutta sisällä oli 2 x left. Toivottasti tulee pian korvaava kun reklamoin.
Nopeasti reagoivat ja hoitivat FedExin rahdit ensin ja sitten informoivat perään, että uusi tulee ja samalla on palautustarra väärään, joka lähtee sitten takaisin.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

sms

Oikeallekin tuli tänään, mutta ei lähtenyt toimimaan vieläkään. Jää välille edelleen. Vikakoodi, joka ei katoa:
                Address 6D: Trunk Elect.       Labels: 7N0-959-107.clb
Control Module Part Number: 5E0 959 107 A    HW: 5E0 959 107
  Component and/or Version: HDSG-Modul    H01 0746
           Software Coding: 1233074003
            Work Shop Code: WSC 73430 790 00151
              ASAM Dataset: EV_HDSGSk462 301136 (SK37)
                       ROD: EV_HDSGSk462.rod
                      VCID: 2A5B09CA4D8587D47C-807E
Fault Codes have been Erased

1 Fault Found:
0028 - Motor 1 for rear lid
          B11D9 13 [137] - Open Circuit
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 100
                    Mileage: 157273 km
                    Date: 2023.04.24
                    Time: 19:58:29

                    Voltage terminal 30: 11.80 V


Mistähän voisi johtua? Liitin ei ole pohjassa vai vika jossain ihan muualla (johtosarjassa tai kontollerissa)?
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

sms

Jatkoa edelliseen:
jos avaamisessa avittaa koko matkan, niin ei pysähdy ja piippaa. Sama juttu jos kiinni laittaessa taas vastustaa sulkemista koko matkan. Eli kumpaan suuntaan tahansa, niin avaamissuuntaan suntautuva lisävoima estää vikamoodin.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

EsaJ

Hei,

minulla vm. 2017 Octavia farmarin takaovi sulkeutui melko mukavasti (tosin joskus töksähteli kyllä), mutta avaaminen onnistui vain auttamalla kädellä avautumista.
Toisesta takaluukun nostajasta oli jousi poikki ja siksi nosto ei toiminut kunnolla.

Vaihdoin Deffnerit ja nyt pelaa hyvin. Vaihto on aika helppo kunhan varmistat oven ylhäällä pysymisen jollakin tavalla.
Liittimien esille ottaminen takaseinän muovisuojusten alta hieman hirvitti, mutta mikään ei mennyt rikki ja kiinnitysjousetkin löytyivät kaikki.
Liittimien irrottamisessa pitää olla kärsivällinen ja avittaa lukitusta pienellä lattaruuvimeisselillä.

Jouset/Nostajat irtoavat helposti kun vipuaa lattaruuvimeisselillä pallopään jousikiinnityksen poikittaisjousta vähäsen ylös. Kiinnitys on yllättävän löysässä.

Kyseessä on siis varsin helppo korjaus.

t. Esa

makopa

tänään minäkin tilasin uudet deffet, alkoi tulla luukku silmille, kivasti napsahtaa lukkolaite otsaan  :D :D
Toivottavasti tulevat pian, käytin vanhat irti, ei ollut johdot poikki, tosin kuoret murtuneet paista piuhasta mutta sisukset ehjät, oikea puoli varmaan viallinen koska irtonaisena antoi jälkeen 5cm käsin painaessa, eikös sielä jousi ole ?

o.b.

Kaasujousessa on vain kaasun paine "jousena". Jos paine karkaa ajan kuluessa, niin "jousi" löystyy.

En ole perehtynyt, onko noissa auton kaasujousissa pelkkää kaasua vai onko niissä myös jotain nestettä, joka kaasuuntuu ja aiheuttaa paineen.

makopa


Sähkötoimisissa ei taida olla kaasua vaan jousi, selviää kun saan uudet ja puran vialliseksi epäilemäni

makopa

defnerit asennettu oli helppo asentaa ja toimivat hyvin, vasen sylinteri vaikuttaa ehjältä, lähtee sopivasti

OLOPPA

Jahans ja täälläkin alkoi takaluukun kenkkuilu, ihan tuosta vaan ilman varoituksia.

Takaluukun kahvasta luukku aukeaa vähän, joskus enemmän, joskus toimii normaalisti, eli vaihtelevalla menestyksellä. Avaimesta avatessa takaluukku toimii normaalisti ja aukeaa. Samoin vaihdekepin vieressä oleavasta napista luukku aukeaa kiltisti. Kuuluisiko takaluukun sulkeutua myös avaimesta/vaihdekepin vierestä painaessa? Ei nimittäin sulkeudu, vain takalauukun napista/kahvasta painamalla menee kiinni.

Vain takaluukun ulkokahvasta operoidessa on kiukuttelua niin voisikohan ollakin se kytkin rikki? Eikä nämä johdot/hapettumat tms tms miksi täällä on puolasta ostettu pummpuja tilalle?

tallaiset kyssärit, jos joku tietäis kokemuksesta?

makopa

takaluukku ei sulkeudu napista tai kakesta jos ei ole erikseen koodattu, ( helppo koodaus obd eleven) , minäkin tilasin sylinterit puolasta, vaikuttavat laadukkailta. Sinulla tuskin on vikaa pumpuissa jos kerran aukeaa hyvin , en tiedä onko luukun katkaisimia mennyt rikki skodassa , mutta olen vaihtanut niitä bemareihin useita.

OLOPPA

Obd Eleven

https://obdeleven.fi/work/buyers-guide/

Eli pitäiskö hommata FIRST vai NEXTgen palikka, Pro vai ULTIMATE ohjelmisto jotta pääsis vaihtamaan sen takaluukun sulkemisen avaimelle ja keskikonsoli näppäimelle?

onko iisi homma vai onko parempi viedä pajalle? =) oon aivan pihalla tästä hommasta.

makopa

Mulla on vanha pro ja sillä sain helposti kiinnimenon toimimaan.

sms

Onkohan ohjausmoduli 5E0 959 107 B sopiva 5E0 959 107 A:n tilalle?
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

Killer

Lainaus käyttäjältä: sms - 02.09.23 - klo:11:44
Onkohan ohjausmoduli 5E0 959 107 B sopiva 5E0 959 107 A:n tilalle?

On se. Tuo viimeinen kirjain kertoo monesko parannettu versio tuotteesta on kyseessä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Killer - 03.09.23 - klo:07:56
On se. Tuo viimeinen kirjain kertoo monesko parannettu versio tuotteesta on kyseessä.
Tässä tapauksessa ehkä, mutta ei kannata yleistää.

Usein osia tehdään alkujaan useaa eri versiota, esim. ilman kirjainta, -A, -B ja -C. Nämä eivät siis ole toinen toistaan parempia, eikä edes yhteensopivia. Noista jos tehdään uusia versioita, niin niiden osanumerot menee sitten miten sattuu.

sms

Mikähän ihme tuossa nyt oikein voi olla?
Pumput vaihdettu Deffnerin pumppuihin ja nyt ohjausmodulin vaihto kokeiltu, ei auta.
Eli lähtee vähän aukeamaan, sitten seis ja vikaääni. Kädellä hiljalleen sitten ylös ja sama homma.
Ei auta opetus yläasennossa eli pitkään painaminen, kuittaa kyllä sen erilaisella äänellä, vaan käytös ei muutu.
Nyt koko ajan avaamista vastustamalla se kyllä menee ylös ja alas ilman pysähtymistä ja vikaääniä.
Onko ideoita mikä voisi vielä olla vikana?
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

itv

Täällä kanssa vaihtelevia luukkuongelmia 2016 Octavian kanssa: ensin välillä jäi puolitiehen ja piippaili, sitten tämän lisäksi tuli rinnalle tuo raksuttava ääni muutamaksi sekunniksi sulkemisen jälkeen. Otin jouset irti ja tarkastin johdot; toiselta puolelta kaikki 4 kontrollipiuhaa kokonaan katki, toiselta puolelta yksi katki ja kahdesta paistoi jo kupari kuoren alta. Ihme että on toiminut tähän asti noinkin hyvin. Deffnerin pumput tilauksessa, toiveissa on että tuo sulkumoottorin raksutuskin korjaantuisi sillä kun saa oikeaa sensorisignaalia ehjien piuhojen kautta, saa nähdä.

Tuleeko muuten noiden Deffnerin osien mukana uudet metalliklipsut kiinnitystä varten? Yksi oli sen verran tiukassa että ei ihan alkuperäisen muotoisena tullut ulos. 

itv

Deffnerin osat tuli nopeasti neljässä vuorokaudessa. Metalliklipsut tuli mukana. Asennuksen jälkeen vaati luukun avauksen keskikonsolista ennen kuin lähti toimimaan. Mutta eipä korjaantunut tuo sulkumoottorin ongelma, edelleen jää raksuttamaan hetkeksi luukun sulkeuduttua  :(


Kimppari

Omasta ex-ocusta oli oikean puolen pumpusta 2kpl johtoa poikki ja yksi vaurioitunut. Oireili niin, että boxi ei auennut aina ekalla painalluksella, mutta yleensä tokalla. Jurinaa piti pitkään myös sulkeuduttua.
Suhteellisen helppo oli johdot juottaa ja kutistesukkaa päälle, niin toimi kuin uutena.
Kannattaa katsoa ensin johdot läpi ennekuin tilaa uusia pumppuja.

Korjauksesta en muistanut räpsästä kuvaa, mutta tässä kuva rikkinäisistä piuhoista:

Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy