Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.10.19 - klo:17:03
Varsin itsekästä ajattelua ja turhaa uhoa.

Monta kertaa oon törmänny itse siihen, että joudun ostamaan paremman, kun ensin luulin säästäväni. Loppujen lopuksi tuli kalliimmaksi ja lisäksi turhaa roskaa.

Ei tietenkään Suomen toimilla pallo pelastu. Eikä nuo maksut mene edes oikeaan osoitteeseen, eli maksut päästöistä ei korvaa menetettyä/kulutettua, eikä aina edes hillitse asioita. Eli siltä osin pidän tuota vuosisadan vedätyksenä. Mutta jos ajatusmaailma ei ihmisillä muutu yleisesti ja tartu toisiin, ei se pallo pelastu(voiko se pallo edes pelastua?). Itsekäs asenne(minulle kuuluu) estää monen hyvän asian toteutumisen kaikilla elämän osa-alueilla.

En ole itsekäs, päinvastoin jaan oikein mielelläni. Erityisesti niille joilla on (oikeasti)tarvetta. En niille jotka ovat liian hmm.. no eivät saa/kykene itse aikaiseksi...

En osta halpaa, ostan hyvän ja käyttötarkoitukseen sopivan. En osta markkinamiesten mielikuvia. Varmistun laadusta ja toimivuudesta itse, tai kokemusten kautta. Omien tai luotettavien käyttäjien. Mustista rinkuloista puhuttaessa tiedän jo muutaman miljoonan kokemuksella ettei kaikkia onnettomuuksia pysty estämään. Ei millään. No ehkä pysymällä kotona, toisaalta 25% ihmissistä kuolee omaan sänkyynsä, eli ”huonoilla" renkaillakin olet vielä liikentessäkin vahvoilla, jos osaa ajaa :D

sakal83

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/renkaat-menevat-kohta-vaihtoon-kannattaako-valita-nastat-vai-kitkat-rengasvalmistaja-vastaa-5-vaitteeseen/6ba297df-7744-4537-ab2c-5a460b5957bd

LainaaRenkaiden vaihto alkaa olla taas ajankohtaista ainakin osassa Suomea, joten keskusteluihin nousee kestoaihe: nastarenkaat vai kitkarenkaat?

Nokian Renkaiden mukaan suomalaisten autoissa on useimmiten nastarenkaat, mutta kitkarenkailla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa.

Nastarengasta rengasvalmistaja kehuu vakaaksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi. Se päihittää nastattoman eli kitkarenkaan etenkin jäisellä tiellä ja kovaksi pakkautuneella lumella sekä silloin, kun keli ja lämpötila vaihtelevat suuresti.

Toisaalta, kun kuljettaja tietää mitä tekee, on kitkarengas puolestaan erittäin hyvä valinta. Nastaton rengas tarjoaa ajomukavuutta ja on hiljainen sekä polttoainetaloudellinen vaihtoehto.

3. Väitteen kikkailuunkaan Matin morri ei lähtisi rahojaan haaskaamaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Flat

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.10.19 - klo:18:08
3. Väitteen kikkailuunkaan Matin morri ei lähtisi rahojaan haaskaamaan.
Tulevaisuudessa perinteinen kitka - nasta vääntö  höystyy myös välikelimiesten uholla. Joten vääntö jatkuu entistäkin tiukempana....ja mikäs siinä. Asiallinen argumentointi puoleen tai toiseen on aina tervetullutta. Aina sitä näistä oppii jotain uutta.

pekeke

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.10.19 - klo:17:21
Hoh, kommentoijalla ei taida olla mitään hajua aiheesta, kehoitan tutustumaan tähän aihepiiriin.
Ei mene läpi eliöistä. Ihminen on ravintoketjun yläpäässä, eli tungemme tätä muovia ravinnossa sisuksiimme jatkuvasti.


Niinpä, mutta yhdenkään tutkimuksen mukaan mikromuovi ei rikastu meihin tai muihin selkärankaisiin, läpi menee. Kannattaisi tosiaan tutustua tutkimuksiin eikä hömppäjuttuihin.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.10.19 - klo:19:29
Niinpä, mutta yhdenkään tutkimuksen mukaan mikromuovi ei rikastu meihin tai muihin selkärankaisiin, läpi menee. Kannattaisi tosiaan tutustua tutkimuksiin eikä hömppäjuttuihin.
https://echa.europa.eu/fi/hot-topics/microplastics

Eli Annankadulle lennätetään porukkaa ympäri Eurooppaa, ihan muuten vaan pohtimaan asioita.
Jos käyt valaisemassa heille, että ei ole mitään haittaa ihmiselle, niin voivat keskittyä muihin asioihin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.10.19 - klo:09:23
Onko muuten missään testissä ollut Contin kumirunkoisia nastoja? Niillehän luvataan pienempää melua ja parempaa pitoa. Vahvistavatko testit tätä?
On ollut testissä. Vi Bilägare lehden nastatestissä oli mukana Contin IceC. 3 FlexStud, jossa juuri nuo nastat ja 17" koossa, koska sitä pienemmissä on tavalliset nastat.

Testin hiljaisin nastarengas oli kuitenkin Michelinin (Venäjällä valmistettu :) ) X-Ice North 4, vaikka Ice3 oli testin pehmein nastarengas ja vieläpä niillä kuminastoilla. GoodYearin .. SoundComfort nasta sai myös saman arvosanan kuin Ice3. Melutesti tehtiin Ford Focus 1.0T:lla 90km/h, kuljettajan paikalta. Melun arvostelussa subjektiivisen arvion painoarvo oli iso. En muista mitä Ice2 sai testeissä suhteessa muihin, joten hankala sanoa onko parannusta edelliseen, mutta keskiarvoa hiljaisempi testatuista nastoista kumminkin. 

Muut nastat sisältäen Nokian Hakka9 saivat vähemmän pisteitä melusta, peränpitäjänä Kiinassa paistettu Sailun, joka muuten 500km:n ajon jälkeen alkoi kärsiä jo pahasti nastakadosta. Ja jäi jälkeen kaikissa talvitesteissä (mukaan lukien jääjarrutus) verrokkina olleesta Contin kitkasta, jälleen kerran osoitus siitä että hyvä kitka voi päihittää mennen tullen huonon nastarenkaan jopa uutena.

Talvitestiosuuksissa Ice3 pärjäsi hyvin ollen eri testeissä joko kärjessä tai sen tuntumassa ja  tuli täten testin ykköseksi yhteispisteissä. Onko se kuminastojen vai renkaan kokonaisuuden itsensä ansiota, jaa-a, mahdoton sanoa.

Ice3:n heikkoutena taasen pidettiin epävakaata ja huonoa ajettavuutta ("den mjuka däcket har en diffust och svårkört beteende") ja mainittiin että se näyttäisi kuluvan nopeasti asfaltilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Mä en ymmärrä miksi kitkoja palvovat tuovat aina noista testeistä sen esille, että paskin nastarengas, joka tehty vinkuintiassa häviää parhaalle kitkarenkaalle? Miksi eivät tuo paskimman kitkarenkaan ja paskimman nastarenkaan eroa jolla on merkitystä!

Eurolla saa euron tuotteen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.10.19 - klo:22:29
https://echa.europa.eu/fi/hot-topics/microplastics

Eli Annankadulle lennätetään porukkaa ympäri Eurooppaa, ihan muuten vaan pohtimaan asioita.
Jos käyt valaisemassa heille, että ei ole mitään haittaa ihmiselle, niin voivat keskittyä muihin asioihin.

NO siinähän sitä muaalimaa pelastetaan, kun joukko tyhjäntoimittajia lentelee eestaas kokouksiin. EIkö ne ole kuullut puhelimesta, valokuvasta ja uusimmasta keksinnöstä videosta?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.10.19 - klo:06:23
NO siinähän sitä muaalimaa pelastetaan, kun joukko tyhjäntoimittajia lentelee eestaas kokouksiin. EIkö ne ole kuullut puhelimesta, valokuvasta ja uusimmasta keksinnöstä videosta?
Siihen en ota kantaa ovatko tyhjäntoimittajia vai ei. Tuntuu siltä että netissä on aina nämä viisaimmat yksilöt, jotka tietävät asiasta, kuin asiasta paremmin.

Käyttävät kyllä webexiä normaaleihin palavereihin. Mutta nuo pääkokoukset tehdään paikanpäällä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.10.19 - klo:05:17
Mä en ymmärrä miksi kitkoja palvovat tuovat aina noista testeistä sen esille, että paskin nastarengas, joka tehty vinkuintiassa häviää parhaalle kitkarenkaalle? Miksi eivät tuo paskimman kitkarenkaan ja paskimman nastarenkaan eroa jolla on merkitystä!

Eurolla saa euron tuotteen!
Kyseinen testi oli nastojen testi ja siinä oli vain yksi kitka mukana verrokkina joten haluamasi vertailu ei onnistu.

Mutta voidaan verrata myös toiseen täällä mainittuun eli Teknisk Världin testiin, jossa oli nastoja ja kahden tyypin kitkoja mukana, mukaan lukien halppikset. Huonoin rengas oli nasta, Kormoran Stud 2, Michelin osaomistama, jonka jääpito sai heikoimman arvosanan parin KE-kitkan kanssa. Toiseksi viimeinen oli halppis nordic-kitka, Federal Himalaya ICEO (koskaan kuullutkaan ko. valmistajasta/renkaasta), jonka jää- ja lumipito olivat kaikissa testeissä paremmat kuin ko. nastan. Tämä vain kuvaamaan että ei se nastakaan ole se autuaaksi tekevä asia, vaan vaaditaan myös osaavan valmistajan laaturengas jotta nastoista saadaan kunnolla hyötyä talvirenkaassa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.10.19 - klo:10:53
Tämä vain kuvaamaan että ei se nastakaan ole se autuaaksi tekevä asia, vaan vaaditaan myös osaavan valmistajan laaturengas jotta nastoista saadaan kunnolla hyötyä talvirenkaassa.

Oliko tämä jollakinlailla ULLATUS 😂? Ei edes ns. merkkivalmistajatkaan aina onnistu talvirenkaissa otetaan, vaikka michelin esimerkiksi ennen uusinta mallia viimeiset viisi vuotta.

Eurolla saa sen euron tuotteen ja päästään taas siihen, että köyhän ei kannata ostaa sitä halpaa paskaa. Hyvä asia taas on, että noita halpoja susirenkaitakin testataan, niin huomaa ettei talvirenkaissa riitä musta ja melkein pyöreä oli kyse kitkoista tai nastarenkaista...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

erttuli

Tulipa sitten ovelle Conti Ice2, kun halvalla sai verraten Ice3.
Vain 710e setille 225/45/17. Miksipä sitä vaihtaa hyväksi todettua  8)

jt

Vi Bilägare lehdessä NR13/2019 oli aikaisemmin mainitun nastatestin jälkeen kitkatesti koossa 225/50R 17. Tulokset eivät liene yllättäviä top kärjen osalta mutta 4:s sija ehkä hiukan yllätys: Continental 7, Nokian R3, sitten Goodyear Ice2 ja neljäntenä yllättäen (Nokian "halpamerkki") Nordman RS2. Yhteensä mukana oli 8 rengasta mukaanlukien Kiina-halppis, joka löytyi "odotetulta" sijalta..

Jääjarrutuksesta täydet pisteet saivat Conti, Nokian ja Nordman, tulokset olivat lähes samat ollen 20cm sisällä toisistaan ja muut jäivät selvästi tästä kärkikolmikosta.

Nordman oli jäällä selvästi Goodyearia parempi, mutta GY nousi kokonaispisteissä RS2:n ohi mm. ollen joukon paras märällä tiellä (pl EU-kitka). Conti taasen oli joukon heikoin vesiliirtotestissä. R3 oli Contia parempi mm. märkätesteissä, mutta Conti taasen hitusen parempi lumella jolla suuri painoarvo jään kanssa ja meni näin ollen kokonaispisteissä ensimmäiseksi. Contin kumin kovuus oli joukon pehmein 49, Nokian 53, Goodyear 61 ja Nordman (Venäjältä ;)) 55.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

VWVW

Itselläni on 2015 - 2016 talvella käyttöön otetut 215/55 R17 Continental Viking Contact 6 kitkat. Viime talvena jouduin muutaman kerran kadun varresta lapiolla kaivamaan, kun ei pitoa enää riittänyt kuten edellisinä talvina. Vasta neljäs talvi oli kyseessä. Ei ole kitkoja ennen näitä ollut. Huononeeko kitkoissa näin nopeasti pito? Jokin kumin kovettuminen tuli mieleen. Säilytyksessä ovat VW:lla olleet ja 6,5 - 7 mm on vielä nytkin urasyvyys. Nyt ajattelin nastoihin palata ja Michelin X-ICE NORTH 4 olisi listalla.

b1mpo

Neljäntenä talvena ruukannu noi olleet hiukan jo liukkaammat edellisiin talviin nähden. Mutta vaikka viidentenä talvena olisi pintaa vielä jäljellä, alkaa pito olla jo huono. Näin viimeksi kun oli pidempään sama auto ja renkaat alla. Renkaat oli tuolloin ajettu karkeasti 100tkm ja 4-5mm pintaa kun vaihtoon meni. Hakkapeliitta r oli kyseessä ja koko 195/65/15.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: VWVW - 12.10.19 - klo:19:00
Huononeeko kitkoissa näin nopeasti pito?
Kitkat tärvelee nopeasti, jos niillä ajaa pitkälle keväälle. Asfaltit ovat keväisin nastarenkaiden jäljiltä sellaiset raastinraudat, että kitkat saavat huhtikuussa enemmän siipeensä kuin koko talven aikana ennen sitä. Eli kitkat voi laittaa alle syksyllä aikaisin, mutta vastaavasti pois alta keväällä aikaisin. Itse olen vaihtanut kesärenkaat jo maaliskuun lopussa. Ne saavat sitten iskua nastojen tärvelemistä asfaltista, mutta ovat halvemmat kuin kitkat. Itse olen ajanut kitkoilla viisi talvea. Pito on ollut vielä viidentenäkin ihan hyvä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

En muuten ymmärrä miksi jo niin monessa autossa täällä Päijät-Hämeessä on jo nastat. Ulkona on +10 C eikä yöpakkasista tietoakaan. Keli ei todellakaan vaadi talvirenkaita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.10.19 - klo:21:00
Kolmen talven jälkeen on talvirenkaista pitoa hävinnyt miltei puolet.
Uudet renkaat puree niin pirusti lumeenkin mutta seuraavana talvena on jo selvä ero.

Samat fiilikset. Pari talvea menee ihan ok, mutta kolmantena selkeesti pidosta hukkunut hyvä siivu on sitten alla kitka tai nasta. Kilsoja tullee joku 40-50tkm/v.

GeeTee

Varmaan näin jos ajelee jollain history tason autoilla.

Nykyiset sähköautot kyllä hoitaa tämänkin asian melko mallikkaasti  8)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.10.19 - klo:22:48
Varmaan näin jos ajelee jollain history tason autoilla.

Nykyiset sähköautot kyllä hoitaa tämänkin asian melko mallikkaasti  8)
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. ,,lä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)

jt

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.10.19 - klo:23:04
Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.10.19 - klo:22:54
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. ,,lä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.

Ai korvaava vetyauto jota on 30 vuotta öljyteollisuus tukenut koska yhtälö on mahdoton ja sen vitkuttelulla on poliitikot saatu hämilleen...

Norjassa just loppu viimeset vety jakeluasemat kun meni konkurssiin ja yks asema räjähti... vety on öljybisneksen hidastustuote kaikelle kehitykselle. Ei kukaan halua räjähtävää pommia omaan autotalliin jonka energiasuhde on noin kymmenkertainen negatiivisesti ja sitäkin joutuu tankkaamaan jossain jakeluasemalla 8)

GeeTee

#4613
Lainaus käyttäjältä: jt - 12.10.19 - klo:23:22
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.

Ei kai kukaan sähköautoilija joka nauttii hiljaisuudesta ajele nastoilla  ::)

Tuo voimansiirto kiihdyttäessä on vain erilaista ja hallittavaa, mutta totta että jarrutettaessa samat fysikaaliset lait pätee  ;D

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.10.19 - klo:23:23
Ai korvaava vetyauto jota on 30 vuotta öljyteollisuus tukenut koska yhtälö on mahdoton ja sen vitkuttelulla on poliitikot saatu hämilleen...

Norjassa just loppu viimeset vety jakeluasemat kun meni konkurssiin ja yks asema räjähti... vety on öljybisneksen hidastustuote kaikelle kehitykselle. Ei kukaan halua räjähtävää pommia omaan autotalliin jonka energiasuhde on noin kymmenkertainen negatiivisesti ja sitäkin joutuu tankkaamaan jossain jakeluasemalla 8)
En tarkoittanut vetyä enkä mitään muutakaan energiamuotoa. Tuo akku itellä vierastaa, kun se tuo kulkuneuvoon lisää painoa, enkä pidä isojen akkujen potentiaalista mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Muutama sata kiloa lisää auton massaan vaatii auton suunnittelussa huomioitavia seikkoja myös. Toki lähestulkoon kaikki jo suunnittelupöydällä olevat autot suunnitellaan sähköistämisen pohjalta. Rengaskuluja tuo sähköistäminen lisää väistämättä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

#4615
Normi golffi painaa noin 1500 kg ja egolffi 1600 kg.

Id3 todennäköisesti vähemmän. Mikähän näissä on ongelma verrattuna noihin 2500-3000 kg painavin maastureihin joita löytyy kaikilta merkeiltä  ::)

Noi palokuormat on taas niin essonbaaria ettei tässä viitsi kommentoida...on meinaan samat asiat käyty aiemmin läpi eriketjussa.

b1mpo

Niin ei se mielikuvaani muuta raskaasta autosta tai akkupatteriston potentiaalista. Toiset saa olla tottakai toista mieltä, muttei toisen mielipide ole essobaari. Normi hb golf on n. 1300kg hujakoilla painoltaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.10.19 - klo:22:54
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. ,,lä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.

Jos et tarkoittanut korvaavana tekniikkana vetyä kuten sanoit niin mitä tarkoitit ?

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.10.19 - klo:23:58
Niin ei se mielikuvaani muuta raskaasta autosta tai akkupatteriston potentiaalista. Toiset saa olla tottakai toista mieltä, muttei toisen mielipide ole essobaari. Normi hb golf on n. 1300kg hujakoilla painoltaan.

Jep siis vertasin oampainoa jota autoista puhuttaessa yleensä käytetään ja sinne mahtuu mukaan 75 kiloinen kuskikin  8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.10.19 - klo:23:22
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.
Itse asiassa, matalan painopisteen ansiosta sähköauton dynaaminen painonsiirtymä on polttista pienempi ja se parantaa pitoa. Tasainen massan jakauma ja vähäisempi sutimimen vähentävä renkaiden kuormitusta.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.10.19 - klo:23:35
Tuo akku itellä vierastaa, kun se tuo kulkuneuvoon lisää painoa, enkä pidä isojen akkujen potentiaalista mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Muutama sata kiloa lisää auton massaan vaatii auton suunnittelussa huomioitavia seikkoja myös. Toki lähestulkoon kaikki jo suunnittelupöydällä olevat autot suunnitellaan sähköistämisen pohjalta. Rengaskuluja tuo sähköistäminen lisää väistämättä.

Sähköautot ovat tällä hetkellä vielä raskaampia, mutta tämä kääntyy väistämättä sähköautojen eduksi. Akkujen anergiatiheys kasvaa koko ajan ja on vain ajan kysymys, milloin sähköautot ovat polttiksia keveämpiä. Yksi tekijä tässä on myös voimalinjan tilan tarve. ID.3:n pitäisi tarjota Passatin sisätilat, enkä usko ID.3:n massan poikkeavan merkittävästi diesel Passatista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy