Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - ksuuk

#1

https://www.topgear.com/car-news/seats-future-cupra-says-volkswagen-boss

“Seat’s future is Cupra” says Volkswagen boss

Seat’s future in the Volkswagen Group has become a little clearer as Volkswagen brand boss (who also sits as chairman on the Seat board) Thomas Schäfer says that the investment will be directed towards the more profitable Cupra brand, spelling the end for Seat as a mass market carmaker.

“We can’t invest in both,” explained Schäfer at the Munich motor show. “Cupra makes more sense.” The performance sub-brand of Seat has left industry onlookers scratching their heads since it was launched, but Schäfer says that Seat’s role in volume carmaking will be reduced in favour of the upstart badge.

Seat hasn’t revealed any significant new models for a long time, but recent dabblings in e-scooters and ‘urban mobility solutions’ have hinted at the possible future direction for the brand. There’s also the possibility that Seat could sell a range of smaller cars on the Volkswagen Group shared platforms, insiders say.

“The company will remain as it is,” Schäfer was keen to emphasise, however, explaining that there are no plans to ditch the name entirely. The 2025 Volkswagen ID.2 will see other branded versions on sale from Cupra and Skoda built at the firm’s plant in Martorell, Spain.
#2
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.11.22 - klo:16:28
Octavian ohjekirja:
"Ajoneuvot, joissa on vaihtelevat huoltovälit
Bensiinimoottorit    Luokitus
1,0 l/85 kW TSI      VW 508 00"

"valinnainen VW 504 00, VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista."

Moottoriin on siis tarkoitettu 508-luokan öljyt. Omat öljyt kannattaa viedä aina huoltoon, ettei sinne laiteta jotain halpaa moskaa.

Auton tyypin, vuosimallin ja ohjekirjan mukaan VW 504 00, eli 0W-30 on oikea. Alkaen 2018 VW 508 00, eli 0W-20 on oikea (pakokaasupäästöjen takia kai vain).
#3
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.11.22 - klo:12:58
Näiden perusteella lähtisin siis kokeilemaan 508.00 seuraavan vaihdon yhteydessä.

Huollon mukaan VW 504 00, eli 0W-30 on oikea, tehtaan määrittelemä öljy, mutta suositeltiin long life -ta huolimatta vaihtaa öljyä 15 000 km jälkeen.
#4
Lainaus käyttäjältä: M1k4 - 25.11.22 - klo:09:07
Ihan tuuripeliä mitä sattuu ajoon saamaan. Mulla -14 1.4 100000 ajettu Golf "hävitti" öljyä (Castrol Edge 5w/30) 1l/3000km, n.vuoden/7000km tätä katselin ja laitoin auton kiertoon, koska ei nämä ajamalla korjaannu vaan suunta tahtoo olla ihan toinen. Nykyinen skeida ei samaista öljyä ole hävittänyt, joten tällä jatketaan.

Jo, tiedän, että (jotkut/vanhemmat) VAG moottorit kulutta öljyä ja sitä tietoa on netti täynnä, muttei 1,0 TSI osalta juuri siksi nyt ihmettelen sitä asia.
#5
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.11.22 - klo:07:23
Tämä öljy täyttää vain VW 504.00/507.00 speksit. Tarkista auton ohjekirjasta pitäisikö moottorissa käyttää 508.00 luokituksen omaavaa öljyä.

Molempien autojen manuaaleissa lukee:

VW 504 00
Using engine oil that is compliant with the VW 504 00 standard instead of VW 508 00 could increase consumption and the vehicle’s CO2 emissions.

Ja www.seat.com -n manuaalissa lukee :

VW 508 00 / VW 504 00 b)
b) Use of engine oil compliant with the VW 504 00 specification instead of VW 508 00 may have a slight negative effect on the vehicle’s exhaust gas values.

#6
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.22 - klo:23:17
Tarkista huoltokirjasta / kuiteista / laskuista että mitä öljyä sinne oli vaihdettu edellisellä ja sitä edeltävillä kerroilla. Tässä varmaankin pitäisi olla 0w-20 vw 508.00

Molempiin autoihin on aina laitettu Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 öljyä.
#7
Manuaalissa lukee:

“Depending on how you drive and the conditions in which the vehicle is used, oil consumption can be up to 0.5 l/1000 km.”

Mutta esimerkiksi mun toiseen auton (Seat Leon 1,4 TSI DSG, ajettu noin 150 000 km) moottorin ei ole kertakaan/tippakaan lisätty öljyä.

Ja mun ajotyyli/ajopaikka ei ole muuttunut viime 14000 km kohdalla, joten miksi moottori alkoi viime öljynvaihdon/huollon jälkeen kuluttamaan öljyä?
#8
Leon 5F (12–19) / 1,0 TSI öljynkulutus?
24.11.22 - klo:22:52

Seat Leon 1,0 TSI, DSG, öljyt vaihdettiin vuosi sitten 60 000 km paikkeilla, nyt on ajettu noin 14 000 km ja äskeisessä tarkastuksessa lisättiin 0,8 l öljyä.

Tiedän, että VAG -n muut moottorit ovat ollut ongelmallisia, mutta VAG -n mukaan 1,0 TSI on heidän paras ja vikavapa moottori, esimerkiksi en pystynyt myös netistä löytämään yhtäkään vastaavanlaista tapausta, joten kiinnostaa kuulla toisten kokemuksia.

Olen kyllä aikeessa vaatia (takuu on voimassa) moottorin perusteellista tarkistusta.
#9
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 05.11.22 - klo:00:43
Jos on pisaroita (siis sisäpuolella) niin umpion vaihto takuuseen. Kosteus nimittäin rikkoo ledvalot melko nopeasti, puolet pitää toimia että menee katsastuksesta läpi.

Eihän ne ledit siellä avoimesti ole, eli ei niihin kosteus suoraan vaikuta.
#10
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.22 - klo:15:06
Ei "pidä" tuohon DQ200, se on ns. huoltovapaa, mutta voi vaihtaa.

On se kumma, että huolto tarjoa öljynvaihtoa, vaikka tehtaan mukaan DQ200 on huoltovapaa.
#11
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.11.22 - klo:09:40
Tuntuu, että vanhemmissa DSG7:ssa tuo vaihdon aikana tapahtuva pieni nykäsy oli enemmän ominaisuus kuin oikea ongelma.
Uusissa tuosta on selkeästi päästy eroon.

Määrittele "vanhempi".
#12
Lainaus käyttäjältä: v6e - 18.10.22 - klo:12:20
Onko kellään empiiristä kokemusta kulutuksista 1l vs 1.4 tai 1.5 bensaa käyttäen?


Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Seat Leon 5D 1,0L TSI DSG syö enemmän bensaa kuin Seat Leon ST 1,4L TSI DSG.
#13
Lainaus käyttäjältä: Sped - 18.10.22 - klo:13:21
Ite ainakin käytän rattivaihteita tilanteissa, jossa haluan responsiivisuuden olevan just eikä melkein. Näitä hetkiä on esim ohitustilanteet, jossa se 1-2 sekunnin viive polkasuun verrattuna on poissa.

Eikö kickdown tee samoin?
#14
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.10.22 - klo:11:54
Aika turha noita on suoraan verrata, kun uusi Leon on täysin eri kokoluokan auto, kuin 5F: pohjalevy ensimmäistä kertaa se pidempi. Mikä näkyy myös tiloissa, ja ilman muuta sitä kautta myös auton omamassassa.

Eli uusi auto on raskaampi, joten tarvittiin enemmän potkua ja sitä kompensoimaan laitettiin raskas sähkömoottori, mikä muutti auton vielä enemmän raskaammaksi?

Ihan järjetön homma, kun olisi riittänyt vaan pieni perusmoottorin chip tuunaus, mutta kai sana “sähkö” nyt vaan on pakko olla autossa, vaikka painon ja hitauden kustannuksella.
#15
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 17.10.22 - klo:10:22
Niin tässä varmasti puhutaan eri varustetasoisa, style-tasosta en tiedä. Itse vertaan myös 1,5 TSI ja 1,0 TSI, niin vääntöä on ihan eri tavalla.

Tuota 1,0 TSI olen ajanut uudessa Golfissa ja ei liiku oikein mihinkään.

Eniten varmasti monia harmittaa että ohjelmiston korjaaminen kesti 1,5 vuotta, mutta jos on vasta nyt hankkinut auton, niin on jäänyt noista paitsi.


Omistan 2017 ST 1,4 ACT TSI  ja 2018 5D 1,0 TSI DSG Leon -t DSG7 laatikoilla ja kuten numerot näyttää ja kuten myös totesin, 2017 ST 1,4 on sekä paperilla, sekä käytännössä nopeampi kuin 2020 ST 1,5:

Uusi Leon, DSG:
Moottori         1,0 (81kW) 1,5 (110 kW)
Paino             1330 kg      1361 kg
0-100 km/h    10,8 s         8,5 s

Vanha Leon, DSG:   
Moottori        1,0 (85kW) 1,4 (110 kW)
Paino            1202 kg      1225 kg
0-100 km/h   9,6 s          8 s

Ja kyllä Seat 1,0 TSI DSG on nopeampi kui Golf -n 1,0 TSI DSG.
#16
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 16.10.22 - klo:22:15
Samanlaisia ajatuksia, kyllä tämä nykyinen sukupolvi on mennyt 5F-versiosta eteenpäin. Kasvanut akseliväli on hyvä asia ja menee paljon vakaammin ja tukevammin eteenpäin, erityisesti moottoritiellä. Tuo 1,5 TSI on kevythybridinä miellyttävä juuri sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta. Samoin esim. Start Stop toimii lähes huomaamattomasti, edelliseen sukupolveen verrattuna. Sisätilojen osalta on mielestäni laadukkaampia materiaaleja ja penkit ovat mukavampia. Lämmitettävä ratti on ihan ehdoton ja tehdasasenteinen lisälämmitin myös. ,,änineristys on nykyään parempi, ei paljon rengasääniä kuulu vaikka on iso rengastus.


Uusi malli on raskaampi, vakaampi ja hiljaisempi, mutta tuo sähkömoottorin tuoma lisävääntö on plasebo, koska vanha 1,5L malli on kevyempi, nopeampi ja kiihtyvyys vastaa moottorin ääntä.

Sisätiloissa on käytetty enemmän erivärisiä materiaaleja ja nyt on kojelaudassa ötököille oma ura, mutta ovien muovisuus on karmiva.
#17
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 17.10.22 - klo:00:04
Näkee toki ja ne rattivaihteet on ihan käteviä jos haluaa jostain syystä kiihdytellä. Itse en ainakaan ikinä enää vaihtaisi takaisin manuaaliin, melkoista vispaamista taajama-ajossa.

Pehmeämmin tämä vaihtaa kuin vanha, erityisesti lähdöissä eron kyllä huomaa.

Rattivaihteet ovat pelleilyä vaan, jos haluat nopeasti kiihdytellä, niin painat vaan kaasujalkaa pohjan asti.
#18
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.10.22 - klo:23:54
Eikös ne vaihteet näe 1.5:ssakin kun vetäsee vaihdevivusta S-moodille (tulee S1, S2, jne.)? Tai sitten vaihtaa kerran käsin, jolloin näyttöön tulee M1, M2, jne.

No jo, mutta jos DSG alkaa temppuilemaan (ja sitä se aina tekee jonkun ajan kuluttua), niin ainakin D mode -ssa itse pystyy huomaaman, onko parillisten tai parittomien vaihteiden kytkin rikki.
#19
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.10.22 - klo:17:20


Uuteen malliin saa roiskeläpät eteen ja taakse ja ne kannattaa ottaa. Ajovalopesimiä luulin kaipaavani, mutta en ole kaivannut. Kalliimmissa valoissa on riittävä valoteho (myös vanhassa facelift mallissa oli uudemmat tehokkaamat LED:t). Pesunesteen määrän näytön puuttuminen on todellinen puute ja siinä voi vaan ihmetellä, että mihin kaikkeen ryhdytään säästösyistä. Ovien (mahdollinen ?) muovisuus katoaa, jos ottaa lisävarusteistuimet (dinamica). Silloin oviin tulee kahvoihin pehmusteet ja oviverhoilutkin muuttuvat. Start/Stop ei kiusaa hybridiä ja muutenkin märkälaatikkoinen (toki vaan 6-v) DSG toimii pehmeämmin. Kosketusnäyttö on päivitysten jälkeen toiminut OK eikä pahemmin enää hidastele. Radio on suosikkikanavalistauksen osalta toki edelleen bugisella näkymällä. Kaistanvaihtoavustimen saa lisäpaketin kautta ja kuolleen kulman varoitin on integroitu nätisti ohjaamoa kiertävään led-nauhaan. Kaiken kaikkiaan varusteita on enemmän, vaikka edellinen mallikin piti sisällään jo mm. mukautuvan vakkarin ja peruutuskameran.


Roiskeläpät on pikkuraha, mutta ne muut taas maksaa maltaita:

Full LED ajovalot (sisältää dynaamisen ajovalojen korkeudensäädön) 1110.-
Turvallisuuspaketti XL 740.-
,,lykäs ympärikiertävä Wrap Around Led sisävalopaketti 360.-
#20
Tähän asti en ollut kiinnostunut uudesta mallista, mutta koska nykyinen 2017 Seat Leon ST, 1,4 DSG, Style alkoi äkkiä ruostua joka paikasta, niin kaikenvaralta koeajoin 3 päivää 2021 Seat Leon ST, 1,5L eTSI DSG, Style -a. Valitettavasti minusta Seat kehitys on mennyt huonompaan suuntaan, koska vaikka uusi malli on noin 30% kalliimpi, on se saman verran huonompi ja säästöjä voi nähdä/kohdata joka paikassa.

Havainnot:

Ovenpysäyttimien tiivisteet puuttuu.
Kova muovia ovissa.
Ruma ja epäkäytännöllinen kojelauta.
Roiskeläpät puuttuu.
Kojelaudan alla olevan sulakekotelon kohdalla oleva säilytyslokero puuttuu.
Lasinpesunesteen määrän varoitin puuttuu.
Ajovalonpesimät puuttuu.
Vakio etuvalot ovat huonot ja dynaaminen ajovalojen korkeudensäätö ominaisuus puutuu.
Ilmasuuttimien säätö on rajallinen.
DSG D ei näytä mikä vaihde (numero) on kytkettynä.
Jarrupoljinta joutuu painamaan aika paljon, ennen kuin alkaa jotain tapahtua.
DSG D kiihtyvyys on kuin kuminauhaa venyttäisi, vaihteet vaihtuu ylöspäin jotenkin löysästi ja luistamalla ja moottorin huuto ei vastaa kiihtyvyyttä.
Ajotuntuma on epämääräinen, kuin ajaisi isolla jenkkiautolla.
DSG D alaspäin vaihteiden vaihto (esim. 50 km/h > 10 km/h) on huomattava, aina noin 32 km/h kohdalla on ärsyttävä hyppy.
Jos kytkee moottorin pois, eikä avaa ovea vaan istuu autossa, parkkivalot jäävät palamaan ikiajoiksi.
Ovien automaattista lukitusta ei saa säätää pysyvästi pois käytöstä.
Pelkääjän istuimen alla, jalkatilassa on joku iso laatikko.
Kosketusruutu on iso mutta ruma ja hidas ja sen säätäminen on rajoitettu.
Radion kanavavalikoiman sivulle mahtuu 5 asemaa, jos käyttää ratin nappuloita niiden vaihtoon, kun seuraavan sivun asema aktivoi, asemien sivu ei vaihtuu eli ei näe mistään mikä kanava on nyt aktiivinen. Ja jos tämä viiden aseman valikko on auki, siinä ei ole ole radioaseman RDS tietoja. Jos aukaise ison, yhden radioaseman valikon, siinä on 70% koko alusesta radion logo ja RDS tietoja varten on vaan pikkasen tilaa, eikä mikään pitempi teksti ei mahdu sinne. Sama ongelma on media -n kohdalla. En pystyy säätämään, että valikko, joka oli auki, palautuisi automaattisesti. Esim. radio on auki, valitsen auton asetukset, säädän start/stop -n pois päältä ja se valikoima jää ikiajoiksi esiin eikä palautuu radion (edelliseen valikkoon) jonkun ajan kuluttua.

On joitain uusia lisäyksiä, kuten kaistanpito avustin ja kaukovalo avustin. Mutta koska ajan 99% kaupungissa, en edes muistaa milloin olen viimeksi käyttänyt kaukovaloja, joten en kaipa sitä ja kaistanpito avustimen kytkin pois päältä, sen toiminta vaan ärsyttää. Kun taas kaistanvaihto avustin, mikä olisi kaupungissa todella hyödyllinen, puuttuu.

Uusi Leon Style on aika karvalakki malli, Xperience olisi parempi vaihtoehto. Tiedän, että lisävarusteet korvaa jotkut (valot, roiskeläpät, kosketusruudun koko ym) puutteet, mutta ne taas maksavat ylimääräistä.

Luultavasti facelift korjaa joitakin ongelmia/palauttaa nappuloita, mutta jotenkin nyt tuntuu, että koko nykyinen mallisto pitää jättää väliin ja odottaa seuraava mallia.

Seuraavaksi testan Cupra Formentor 1.5 TSI DSG -ta, vaikka luulen, että kohdan samat ongelmat.

Ja vaikka haluisinkin jonkun niistä, uuta autoa joutuu odottamaan vuoden verran. Harmi, koska Shkoda, joita saa heti, ei oikein miellytä. 
#21
Katselin vaihteeksi tarjontaa ja tekniset tiedot ihmetyttää:


Uusi Leon, DSG:
Moottori         1,0 (81kW) 1,5 (110 kW)
Paino             1330 kg      1361 kg
0-100 km/h    10,8 s         8,5 s

Vanha Leon, DSG:   
Moottori        1,0 (85kW) 1,4 (110 kW)
Paino            1202 kg      1225 kg
0-100 km/h   9,6 s          8 s

Formentor, DSG:
Moottori        1,5 (110 kW)
Paino            1463 kg
0-100 km/h   8,9 s

Uusi Ateca, DSG:
Moottori        1,5 (110 kW)
Paino            1408 kg
0-100 km/h   8,6 s


Eli uusi Leon on raskaampi ja hitaampi, vaikka sähkömootori tuottaa 9kW lisävoimaa ja Formentor on vielä raskaampi ja hitaampi, kuin Ateca Facelift.

Sen lisäksi on paljon vikoja ym.

Olisiko siis Ateca Facelift varmempi vaihtoehto?
#22
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:11:38
Leonin rengasmelu oli raastavaa.

Eikös niissä ole sama alusta?
#23
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.08.22 - klo:06:53
Väitän myös, että miten huolletaan autoa on merkitystä. Todennäköisesti se jolle auto on työkalu pääsääntöisesti huoltaa sen säntillisesti, jos tulo on tuosta autosta kiinni, kun taas se sokea mummo saaressa peruuttaessa sunnuntaisi kirkkoon ja takaisin ei välttämättä huolla, vaan venyttää sitä penniään viimeiseen saakka ja jos huollattaa, niin silloin jollain Pärnäsen pajalla tuolla saaressa.

Tarkoitin kuiva DSG 7 laatikkoa, jota ei tehtaan mukaan huoleta ollenkaan. Esimerkiksi mun yhden Seat -n molemmat kytkimet (parillisten kytkin alkoi täristää) vaihdettiin takuun alaisena 90 000 km paikkeilla ja vaikka autoa on käsitelty erittäin huolellisesti, nyt, kun takuu loppui, 30 000 km myöhemmin alkoi parillisten kytkin täristää, huoltoaika seuraavalla viikolla. Samalla mun toisen Seat -n laatikko (ajettu 75 000 km) on vielä oireeton. Molemissa sama kuiva DSG 7 laatiiko.
#24
Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 02.08.22 - klo:17:13
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?

Mielestäni ei ole yhteistä käsitystä siitä, missä olosuhteissa ja minkä auton vaihdelaatikko kestää. Joku ajaa ainoastaan sunnuntaisiin kauppaan ja takaisin ja vaihteisto hajoaa parin vuoden ja 20 000 km:n jälkeen. Toinen ajaa taksia ja viiden vuoden ja 300 000 km:n jälkeen vaihteisto on edelleen ehjä.
#25
Lainaus käyttäjältä: ConD - 01.08.22 - klo:00:18

Huollon ainoa moka mielestäni on ollut huoltoneuvojan maininta "kaikki ylikirjoittuu kyllä...", johon hän varmaan olisi vastannut toisin jos olisi alusta asti kuullut että joku kolmas osapuoli on sormeillut softaa.

Tässä tapauksessa vaan oletetaan, että ECU -a on peukaloitu. Ja loppujen lopuksi sehän on vaan chip missä on softa ja jos chip itse on toimiva, niin sen pystyy uudelleen koodaaman tai vaihtamaan ym. Tarvitaan vaan taito ja oikeat välineet. Eli joka tapauksessa, työn tekijällä on vastuu.
#26
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.08.22 - klo:07:36
Eli jos vaikka normaalilla koeajolla kone leipoo kiinni, kun siellä on softaa peukaloitu, niin tuo koeajaja on vastuullinen maksamaan uuden koneen?
Herää nyt!

Otit auton koeajlua varten ja ohjelmoit sen ECU -a ja se epäonnistuu, ECU on kuollut, joten Sun logiikan mukaan auton omistaja joutuu maksamaan, koska kai ECU -a oli peukaloitu, kun et onnistunut sen ohjelmoimisessa?
#27
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.07.22 - klo:22:08
Mistä? Luitko tätä topic:a ja ymmärsitkö, että ecua oli peukaloitu kolmannen osapuolen toimesta?

Mitäs sitten? Jos olen laittanut autoon uudet stereot, jotka päästä savut kun korjaamo vaihtaa tilauksesta akun, niin kenen on vastuu? Tai jos viet tietokoneen huoltoon ja siellä kovalevy hajoa, niin oletko vastuussa, koska olit asentanut sinne ohjelmia?

Ja tässä tapauksessa, ei ole mitään tietoa, onko vika ECU -ssa, tai laitteissa joita korjaamo käytti tai miehessä, joka laitteistoa käytti.

Joten taas - se joka rikkoi, se myös vastaa.
#28
Lainaus käyttäjältä: Kunu - 31.07.22 - klo:19:12
Olen jo hyväksyny sen, että tämä tullee mulle maksettavaksi.


Jos Sinulla on vakuutus ja auto varastetaan, niin silloin myös maksat itse vai? Enpäs luule, eli miten ihmeessä suostut maksamaan huollon mokan? Summa on sen verran iso, että haasta oikeuteen/valittaa kuluttajamiehelle. Muuten se huolto vaan rikkoo tulevaisuudessa asiakkaiden autoja asiakkaiden piikiin.

P.S. On minullakin eri autojen huollot mokannut, mutta AINA on kaikki kunnostettu heidän piikkiin + isot anteeksipyynnöt.
#29
Lainaus käyttäjältä: Jani - 28.07.22 - klo:20:16
Kyllä sun lompakolta menee. Valitettavaa mutta totta

Että kun toimiva auto rikotaan huoltamolla, se menee omistajan piikiin?
#30
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 24.01.22 - klo:23:27
Diagnoosi oli: " ,,äni tulee vetonivelien suojakumeista, kun painautuvat kasaan --> rasvattu silikonirasvalla ohjeistuksen mukaan".  Ei ole narissut enää. Siellä on tietenkin monta paikkaa mistä narina voi tulla.


Samoin, aina kun autot käy huollossa, vetonivelien suojakumeja ja stabilointitangon kumiosia rasvataan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy