Pasaatin tuulet koleita

Aloittaja Vaari64, 05.06.16 - klo:14:31

« edellinen - seuraava »

Vaari64

Tuossa lämpöisilää keleillä tuota ilmastontia koittanut säädellä miellyttäväksi.Ja olen pohtinut tuota kylmän tuloa jos kompressori on päällä niin puhaltaa kylmää suuttimista vaikka automaattinen ilmastointi on aktivoitu.Onko joku lämpötilaraja missä ei auto asennossa tuo kylmä ilma tule.Tai no voihan tuota climatronicin käyttöä opiskella opuksesta mutta ei taida selvitä.Niskat tulee kipiäksi kun jäämeren raikas tuuli hönkäisee.Pitäsköolla joku astemäärä tuosa sisälämpötilassa että ei tulisi niin kylmää.
Nyt ei kyllä kaipaile ilmastointia kun on vain +10 lämmintä ulkonakin

firstvw

Climatronic toimii minusta erinomaisesti kaikissa olosuhteissa. Huurteenpoistoa tarvii joskus ja lämpötilaa pitää vähän säätää. Kylmää ei tule jos sitä ei tarvita.

Voisiko olla jotain sensorivikaa? Vikakoodien luku varmaan auttais. Eikä resetointi pahaa tee, ks https://www.youtube.com/watch?v=h9lqvjg8wOY

repomies

No ihan ensimmäisenä voi tietysti säätää lämpötilaa korkeammaksi. Jos se ei auta tai jos moinen säätely harmittaa niin yksi vippaskonsti voisi olla kojelaudan keskellä päällä lasia lähellä olevan mustan pylpyrän peittäminen jollain niin ettei aurinko lämmitä sitä. Nimittäin siinä pylpyrän alla on lämpöanturi ja clima höökii enempi kylmää mitä enemmän aurinko tuohon kohtaan porottaa.

Lämpötilansäätöläppien servomoottorit on tyypillinen vikanohde, servot sahaa eestaas ja kuuluu sellaista roplotusta mankan seutuvilta. Mutta ellei ne ole ihan täysin rikki, niin sen roplotuksen ei pitäisi merkittävästi vaikuttaa auton lämpötilaan. Ne siis eivät löydä tavoiteasentoa vaan seilaavat ees taas sen molemmin puolin, siitä se roplotus tulee.

THL

Lämpötila kannattaa säätää vain asteen tai pari ulkolämpötilaa matalammaksi. Silloin laite ei joudu hönkimään niin kovilla tehoilla. Olotila kuitenkin paranee suhteellisen villennyksen ja ilman kuivumisen ansiosta.
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

Vaari64

Mielestäni tuo laitteisto on kunnossa,mitään ylimääräisiä ronklotuksia säätöläppien osalta ei kuulu.Eikä täss noita kuumia ilmoja ole ollut niin paljoa että olis päässyt testaileen kunnolla.Tehokas tuo ilmastointi kyllä on, 5 minuutin ajon jälkeen jo erittäin miellyttävä lämpötila.Säätö on ollut +20 ehkä siksi puhaltaa sitten kylmää kun AC on päällä muutenhan ei sitä kylmää tule.Ja saahan nuo suuttimet suunnattua poispäin tai suljettuakin.Tykkään vaan kun kojelaudan suuttimista tulee ilmaa käsille.Pitää tutkia taas kun lähtee reisunpäälle.Kaupungissa hiukan kyseenalaista säädellä noita namikoita,kun on aina muitakin liikenteessä.

matalaut

Mulle eräs Jenkki kertoi erittäin hyvän säätövinkin ilmastoinnille. Vaikka pihalla olisi kuinka kuuma/kylmä keli, niin auton sisällä lämpötila pitäisi tuntua hieman lämpimältä. Koskaan ei saisi tulla viileä tai vilun tunne.

Jos lämpötilaero pihalla ja autossa on iso, niin aivan varmasti saa flunssan. En ole kokeillut ja uskon tämän todeksi kokeilematta. Omassa autossa on säädin +23 - 24 arvolla, riippuen vaatetuksen määrästä.

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Tunnustaudun myös vilukissaksi. Talvella säätö on 22C. Kesällä 23C. Näillä asetuksilla puhallus ei tunnu mielestäni liian kylmältä. Lämpötilansäätöservot roplottaa hulluna kesäisin, talvella läpät on vissiin täysin lämmitysasennossa suurimman osan ajasta, ja servot hiljaa.

Vaari64

Viileää tuli eilenkin kojelaudan suuttimista vaikka sisälämpö oli säädetty +22.Ulkolämpö jotain reilut +20.No eituo mikään ongelma ole,mutta olettaisin että kun on automaattinen niin ei sitten pitäisi kovin kylmää tulla.Se on selvä että niskat saa helposti kipeiksi kun kojetaulun suuttimista tulee hartiakorkeudelle kylmää.Kokemusta on useammankin kerran.Talviaikaan tuoautomatiikka tuntuisi pelaavan loistavasti,lämmintä tulee parin kilometrin ajon jälkeen eikä ole kylmä kovemmillakaan pakkasilla -30.kun etusäleikön viimasuojat laitaa paikoilleen..
Hoopoa kyllä kirjoitella viimasuojista kesän ollessa parhaimmillaan. ;D

repomies

#8
Laita kokeeksi vaikka pieni kertakäyttölautanen yhden aurinkoisen päivän ajaksi ylösalaisin siihen aurinkoanturin päälle ja kokeile, helpottaako. Jos tuosta tulee positiivista vaikutusta niin sitten sen ritilän voi varovasti kaivaa siitä auki (olen itte irrottanut kerran koko ritilän, se on vähän työläs koska pitää varoa rikkomista, mutta pieni raottaminen on helpompaa) ja kenties sen anturin voisi laskea hieman alemmas jolloin anturin vaikutus puhallettavan ilman lämpötilaan on vähäisempi. Olisi siistimpi ratkaisuna kuin se lautanen..

Ao. ketjussa on ritilän ja anturin paikka kuvassa, jos on epäselvää:

http://images.google.de/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FOadvXIP.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fforums.vwvortex.com%2Fshowthread.php%3F6139564-Removing-grill-vent-in-center-of-dash&h=382&w=919&tbnid=XVlDBVcNQ3cLJM%3A&docid=CNmcODxid2be5M&ei=itNXV7XcO4H5UJiYgfgH&tbm=isch&client=ubuntu&iact=rc&uact=3&dur=1073&page=2&start=56&ndsp=53&ved=0ahUKEwi1yY39_ZfNAhWBPBQKHRhMAH8QMwjjAShgMGA&bih=1049&biw=1892

Varoitus johdon pärisemisestä jos muokkaat sitä anturin paikkaa, kannattaa siis kiinnittää kunnolla.

Vaari64

Taitaa olla kätsyintä suunnata se kojelaudan tuuli ylös tai sulkea ne/laittaa pienemmälle suuttimet.Kovin vähän noita kuumia päiviä on,että kyllä sen kanssa pärjää.

matalaut

Jep. Mulla keskisuuttimet on suunnattu ylös kuten kaikki muutkin. Kuuma ylhäällä eli sinne viilennystä. Lisäksi suuntaan molemmat keskimmäiset ristiin, jolloin ilmavirta "hajoaa" ja ei tuule takana keski-istumella istuvaa kasvoihin. Eipä siellä kukaan istu, mutta jos istuisi.

Ilmastointi on hieno keksintö, mutta vaatii meiltä vanhemmilta varovaisuutta. Mullakaan ei ole mitään muuta jäykkää kuin käytös ja niska.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy