Maskin suojat

Aloittaja Vaari64, 04.01.16 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

Vaari64

Kuinka hyödyllistä tuo maskin peittäminen on näin talviaikaan.Dieselistä on kysymys,itse ajattelen että ajoviima kuitenkin
jäähdyttää konehuonetta.Yleensä olen pakkasilla dieselautoissani käyttänyt ja esim.sisälämpötila nousee nopeammin samoin moottorin käyntilämpötila.Varsinkin silloin kun oli Pösö 306 se oli kylmä kuin ryssän helvetti jos ei nokka ollut peitetty.

Jultsu

Ã,,ärimmäisen hyödyllistä, etenkin tässä päin persettä suunnitellussa 3c:ssä jossa voi ahtoputket täyttyä vedestä ja haljeta pakkasviiman myötä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vaari64

Niin,en tiedä kuin päin persettä se on suunniteltu,ehkä paras VW oli se takamoottorinen kupla,sitten lienee meni volkkarin kehitys perse etenpäin kun moottori siirrettiin nokalle.Alkoi aivan uusi aikakausi,no se siitä.
Asiaan: tuossa nyt tuli ajettua -17 pakkasessa kauppareissu 25 km sivu,lämmöt ei nousseet kuin reilut 70 astetta,ja paluumatkalla sitten kylätiellä alkoi olla 80 ja syynä että ei ajoviimaa.Tuosta päättelisinettä olisi syytä laittaa nokalle hiukan viimanestoa,tai oikeastaan tuli jo tilattuakin.Koneelle terveellistä että käy normaalilämpöisenä.Ja jos tästä viileneen vielä aiheellisempaa.Polttoaineen kulutuksen kannalta ei minulle ole merkitystä,mut auton hyvinvointi on ykkösasia.Siis kabiinissa ei ollut kylmä mutta moottorin oli 8)

Jultsu

Noin niinkun yleisellä tasolla monessa asiassa otettiin kunnolla takapakkia 3BG:stä 3C:hen siirryttäessä. Yleisellä tasolla voisi myös todeta että koko keulan vois jo dieseleissä peittää +10c kohdilla, suomen teillä ei niin isoa kuormitusta synny että lämmöt karkais ylöspäin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

matalaut

Samaa mieltä eli keula tukkoon heti kun nollakelistä on päästy. Tiellä nyt näkyy hienoja ja vähemmän hienoja ratkaisuja, mutta pääasia on että moottoriin saadaan edes 80 asteen lämpötila. Viisaammat ovat kertoneet, että se vaikuttaa polttoaineen kulutukseenkin.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

TDiih

Kannattaa vielä muistaa että näissä näyttää viisari  jo 90 astetta, kun veden lämmöt on 75...
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Finnhopper

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.16 - klo:18:59
Noin niinkun yleisellä tasolla monessa asiassa otettiin kunnolla takapakkia 3BG:stä 3C:hen siirryttäessä. Yleisellä tasolla voisi myös todeta että koko keulan vois jo dieseleissä peittää +10c kohdilla, suomen teillä ei niin isoa kuormitusta synny että lämmöt karkais ylöspäin.
Oman 3C:n kohdalta voisin sanoa että mulla nosti kyllä lämpöjä kun oli kärryssä painoa reilummin, plus 5-8 astetta ja molemmat nokkasuojat paikoillaan. Ite pidän vaan alempaa ja kun pakkasta on 10 tai reilummin niin heitän ylemmänkin paikoilleen.
VW T5 2005 4Motion

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 04.01.16 - klo:22:35
Oman 3C:n kohdalta voisin sanoa että mulla nosti kyllä lämpöjä kun oli kärryssä painoa reilummin, plus 5-8 astetta ja molemmat nokkasuojat paikoillaan. Ite pidän vaan alempaa ja kun pakkasta on 10 tai reilummin niin heitän ylemmänkin paikoilleen.

Disukassa moottori lämpiää kunnolla vain kuormitettaessa ja esim. kuorkin lämpötila laskee kun sen jättää tyhjäkäynnille (hyi) pakkasilla.  :o
Itse käytän molempia jo +0 alkaen, valtaosa köröttelystä kun on kevytkenkäistä ja joutenpäiväistä ajoa sinne ja tänne.
Yritetään pärjätä.

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.16 - klo:18:59
Noin niinkun yleisellä tasolla monessa asiassa otettiin kunnolla takapakkia 3BG:stä 3C:hen siirryttäessä. Yleisellä tasolla voisi myös todeta että koko keulan vois jo dieseleissä peittää +10c kohdilla, suomen teillä ei niin isoa kuormitusta synny että lämmöt karkais ylöspäin.
Siis voisiko tyhmälle vaarille selittä 3 bg ja 3 c mitä ne tarkoittaa.täällä kovin usein ilmenee nuo termit.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 05.01.16 - klo:02:52
Siis voisiko tyhmälle vaarille selittä 3 bg ja 3 c mitä ne tarkoittaa.täällä kovin usein ilmenee nuo termit.

3B on se 1997 syksyllä tullut "virtaviivainen pyöristetty malli" - sedan, 3BG on saman farmari pystyllä takaluukulla - valmistettu 2005 kevääseen saakka.
3C on keväällä 2005 myyntiin tullut uudempi ja leveämpi malli, joka taas vaihtui 2010/11 vaihteessa facelift B7 malliin.

Netistä löytyy googlen haulla mallikuvia ja vaihtoautosivuiltakin. Itse pidin melkein 3BG.stä enemmän.
Yritetään pärjätä.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.01.16 - klo:06:46
3B on se 1997 syksyllä tullut "virtaviivainen pyöristetty malli" - sedan, 3BG on saman farmari pystyllä takaluukulla - valmistettu 2005 kevääseen saakka.

Pikku korjaus tuohon aikaisempaan. 3BG on facelift 3B:stä ja sitä sai myös sedanina. 3BG myynti taisi alkaa suomessa 2001 ja oli autona ehkä paras tehdyistä passateista.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Vaari64

Tuossa äsken 10 kilometrin keikan ajoin niin eipä siinä lämmöt nousseet kuin sen verran että näki viisarin nousevan.Auto sentään oli roikan päässäkin nelisen tuntia.Pakkasta kylläkin -28.Mut eipä lämminnyt vaikka oli vain -18 pakkasta niin 50 kilometrin reisulla nousi + 70 asteeseen tuskin siihenkään.Noo nyt on maskisuojat paikoillaan pitää huomenna kokeilla.

Vaari64

No nii,kyllä nuo maskinsuojat auttoivat.Perjantaina oli -28 pakkasta kauppareissulla ja niinhän tuo pasaati lämpis 15 km ajon jälkeen +90.Eli taitaa niistä jotain apua olla.Kulutuslukemakin oli pienempi jakone kävi nätimmin.

psssst

Moro,

Tosiaan vain tuota yhtä (rumaa) mallia tarjolla ja siitäkin ainakin Motonet sanoo, ettei sovi R-Line -maskiin...
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/401306/319567?ajoneuvo=629

Sopiiko sittenkin?

Muita vaihtoehtoja?

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

matalaut

Lainaus käyttäjältä: psssst - 12.01.16 - klo:14:57
Moro,

Tosiaan vain tuota yhtä (rumaa) mallia tarjolla ja siitäkin ainakin Motonet sanoo, ettei sovi R-Line -maskiin...
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/401306/319567?ajoneuvo=629

Sopiiko sittenkin?

Muita vaihtoehtoja?

Auto on kaunis silloin kun se on lämmin. Tunnustan, omistan Motonet-maskin ja kovilla pakkasilla ajelin pienet ajot talon bensakäyttöisellä kakkosautolla. Pidemmät lenkit jäivät onneksi tekemättä kovimmilla pakkasilla.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Vaari64

http://www.motormarket.fi/maskisuoja-vw-passat-05-10-ts100-5.html
Tuollasen laitoin,näppärät kiinnikkeet eikä tarvitse nokkaa alkaa purkamaan,sopi siististi paikalleen.Tosin voihan siihen nokkaan hätätilassa Hesariakin laittaa jollain virityksellä.

rami

Maskinsuojat ovat aina talvella OK. Pelkkiä etuja mm. akku varautuu jopa paremmin kylmällä koska konehuoneen lämpö nousee hieman. Lämmin akku ottaa paremmin virtaa sisälleen.
Joidenkin mielestä maskinsuojat ovat rumia. Mitä ihmettä sitä kaaraa kannattaa tuolla pakkasessa tsiikata. Katselee sitten kun kelit lämpiää. ;D ;D ;D

MarkoL

Minulla myös Motonet-mallin suoja Passatissa. Ruma on, mutta paskat siitä. Suojaa sen mitä tarvitsee ja on nopea poistaa ja asentaa. Riittää minulle. Ja rouvalle joka ko. autoa pääasiallisesti käyttää
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

HooKoo1

Minä askartelin kahdesta pienestä kynnysmatosta keulaan keskelle sekä ylempään että alempaan "reikään" suojat.
Kiinnitin ne rautalangalla ja ei ihan ok tuli. Materiaalikustannus ~9 â,¬.
Järkyttävän suuri vaikutus moottorin lämpenemiseen.
Kovilla pakkasilla ei tahtonut lämmitä yli 45 asteen ajoi miten paljon tahansa.
Suojien myöt alkaa lämpömittarin viisari nousta jo muutaman kilometrin ajon jälkeen ja menee herkästi normaaliin lämpöön eli 90 asteeseen. Suosittelen.

FauWee

Varsinkin se alempi öljynlauhduttimen ritilä on hyvä peittää. Olen kyllä peittänyt myös edestä katsoen sen vasemman yläritilän. Oikealla puolella on hyvä jättää ilmanottoaukko vapaaksi. Ihan kustannustehokkain talviajon kohennus se on näissä dieseleissä. Suosittelen, vanha konsti  ;D,toimii yhä.

FauWee

Anteeksi , tarkoitin ilmastoinnin lauhditinkennoa, en öljyn lauhdutusta.
ps. Webaston vaihdoin letkulämmittimeen jossa itsessään oma pumppu. 1000w lämpövastus. Nyt on pakkaskokemustakin. Aamulähtö tolpasta notkea, hyvin pyörähtää ja käynnistyy. Nokkamaskit oltava yli 25 pakkasella ja tällöin antaa tupaankin lämpöä. Jos lähtö- ja kääntöpäässä sähköä, on lähtö varma. Sisätilan lämmitin tietysti myös oltava.

Rehtori

Täälläkin maski tukittu lähes kokonaan. Kyseessä 2,0 Tfsi ja ilmeisesti termari alkaa olemaan kaput mutta ei jaksa ei kykene alkaa vaihtamaan sitä. Helpompi tukkia maski tällä hetkellä.

JAK

VW Hertsikassa myydään Tiguaniin nahkaista viimasuojaa. En ole ennen nahkaan etumaskissa.

repomies

Itekkin olen tuota harkinnut, mutta taannoinen pikataival välillä Kuopio-Jyväskylä pistää vähän miettimään. Kattelin ilmastoinnista vesien lämpöjä, kanava 19-2 kuten kaikki tietää, ja se näytti Kuopion motarin päätteeksi kivasti jotain 90 astetta karkeasti. Siinä Kuopio-Jyskälä välillä rajoitus oli 80, ja siellä ilmastoinnissa lukemat alkoi hipoa satastakin, vaikka pakkasta oli kymmenisen astetta. 98C taisi olla kovin lukema jonka näin. Ja tämä siis ajettuna niin, että webasto *ei* pääse käymään enää ensimmäisen puolen tunnin jälkeen, ja Kuopioon saavuttaessa olikin tullut ajettua jo tuon verran eli ei se Kuopio-Jyskälä välillä enää käynyt.

Veikkaan, vaan en tiedä, että tuo korkeampi lämpötila johtui DPF:n poltosta. Jotenkin vaikea uskoa että 80km/h vauhdissa -10C ulkolämpötilassa 2.0TDI saisi lämpöjä noin ylös mitenkään muuten. Tai sitten .. niin, en tiedä, voihan se olla että termari jumitti kiinni mutta silti, 98C @ -10C? Passat 2.0 TDI PD? Ei helevetissä..

Mutta mikä lienee sitten lämpötila vedessä, kun DPF-poltto lyö päälle koneen ollessa kunnolla lämmin, ja maski on tukittu?

vwp

Itse saan maski ummessa korkeintaan 82 asteiseksi nousemaan satasen alueella, tai muistan saaneeni. Eipä sitä nyt jatkuvasti tule tuijoteltua, mutta 78-85 on aika yleinen lukema ollut viimeaikoina
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

duke7

Repomiehen Passatti on varmaan rikki, ei nämä noin lämpimiä oikeasti ole  ;D  Kai se maski kannattaisi tukkia jo sen vedenkeräysongelman takia.

Tuo vwp:n manitsema alue on aika normaalia kun maskit melkein ummessa. Alamaskin ylin rako on auki kun tuntui joskus lämpimien kelien nopeassa ajossa nousevan lämmöt liki sataan. Kai sen voisi taas tukkia.
Juuri äsken ajelin 60-80 km/h ajoa ja siinä +-80 C pysyi lämmöt kun ne oli ensin webastolla sinne saatu. Viikko sitten kun oli liki -20 C niin edes moottoritiellä webasto päällä ei noussut yli 85 C.

Kone BKP ja puhun climan näyttämistä lämmöistä.

repomies

Oletteko tarkkailleet miten lämmöt käyttäytyy kun autolla vedellään useamman tunnin siivuja pysähtymättä?

duke7

Lainaus käyttäjältä: repomies - 16.01.16 - klo:20:23
Oletteko tarkkailleet miten lämmöt käyttäytyy kun autolla vedellään useamman tunnin siivuja pysähtymättä?
Olen joskus mutta en tänä talvena ja heikosti tuntuu muisti pelaavan. Sellainen mielikuva on, ettei 90 C isompia lukemia tule jos ei ole moottoritietä alla ja keli lähellä nollaa. Nuo lämmöt mitä aiemmin mainitsin on noin tunnin matkojen aikana katseltuja.

rami

Näissä VAG dieseleissä voi käyttää maskinsuojia jopa ulkoilman lämpötilojen ollessa nollan tuntumassa. Pitemmällä matkalla jos ulkolämpötila alkaa olemaan plussan puolella kannattaa suojaa raottaa,että syylärille pääsee jäähdytysilmaa. (suoja kannattaa aina laittaa ulkopuolelle silloin sen kanssa pystyy hieman pelaamaan tarvittaessa)
Itse ole ajanut vuosikymmeniä näillä VAG dieseleillä eikä kyllä koskaan ole talvella lämmöt nousseet liian ylös.
On ollut 2.0 TDI JA 1.6 TDI:tä. Yleensä olen ostanut autot uusina ja en monessakaan dieselissä ole koskaan kuullut edes jäähdytysflektin huminaa.
Jos tuntuu.että tempit nousee liian ylös niin laittaa sisälämmöt täysille niin autokin kuivaa  kunnolla sisältä.
Liian viileinä ne mielestäni talvella käyvät,paitsi maantieajossa. ;D ;D ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy