VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Yleinen VAG-keskustelu => Aiheen aloitti: evilk - 12.02.12 - klo:23:22

Otsikko: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: evilk - 12.02.12 - klo:23:22
Ollaan muuttamassa asuntoon johon kuuluu on lämmin autotalli ;D Nyt ole jo sitten kahdelta eri kaverilta kuullut, että "autoa ei kannata säilyttää lämpimässä tallissa koska se ruostuu". Mitä kokemuksia teillä on tallissa säilyttämisessä?

Perustelunahan tuossa on, että autossa kiinni oleva lumi sulaa ja autotallin lämmin ilma kondensoituu kosteutena kylmille pelleille. Ihan päteviä perusteluita, mutta toisaalta etelärannikon ilmastossa lämpötila sahaa muutenkin plussan ja miinuksen välillä. Lämpimässä tallissa auto saattaa siis välillä jopa vähän kuivua.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Karvis - 12.02.12 - klo:23:28
Tärkeintä on että tallissa ilma vaihtuu, silloin ei kyllä tapahdu autolle mitään. Sitten jos ilma ei vaihdu ja lumet sulatetaan tallin lattialle niin siellähän on oikein mukava muhia kypsäksi, tämäkin tosin vaatii aikaa ja jos autonvaihtotahdistasi voi päätellä jotain allekirjoituksen perusteella niin ei tarvite olla asiasta huolissaan ;)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: evilk - 12.02.12 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.02.12 - klo:23:28
Tärkeintä on että tallissa ilma vaihtuu, silloin ei kyllä tapahdu autolle mitään. Sitten jos ilma ei vaihdu ja lumet sulatetaan tallin lattialle niin siellähän on oikein mukava muhia kypsäksi, tämäkin tosin vaatii aikaa ja jos autonvaihtotahdistasi voi päätellä jotain allekirjoituksen perusteella niin ei tarvite olla asiasta huolissaan ;)

Joo eiköhän toi ilmanvaihtopuoli ole kunnossa. Autotalleissa on varmaan myös eroja, että jos on sellainen vanha rintamamiestalon kellari tyyppinen talli, jossa on pieni pakkasvahti lämmityksenä niin auto pysyy varmasti kosteana.

Eikä se auto tule enää niin lumiseksi kun seisoo tallissa yöt. Irtolumi on varmaan muutenkin fiksua harjata ennen talliin ajoa.

Tosin näiden (vaimon vaatimien) asuntokuvioiden jälkeen voi olla, että autonvaihto jää vähän edemmäs tulevaisuuteen. Tosin ei oo mitään syytä vaihtaa, ainakaan ennenkuin Octavia III RS on esitelty :-)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Golfauto - 13.02.12 - klo:00:19
Eiköhän toi lähinnä perustu kateellisiin mielipiteisiin. Käyttäisin ehdottomasti tallia ja näyttäisin keskaria ruostemiehille, kun ajavat igluillaan töihin.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Peeveli - 13.02.12 - klo:07:35
Talli, hallipaikka tai edes oikeasti tuiskulta suojaava autokatos on ehdoton. Olkoot vaikka miten huono ilmanvaihto, niin aina se iglupaikan voittaa. Kyllä on taloryhmässämmme huvittavaa seurata esim. BMW Z4:n lumi- ja raaputustyötä, kun hallissa olisi vapaana useita parkkiruutuja ja kk-maksu pari kymppíä enemmän.

Isäukolla on vanhanaikainen autotalli, heikohkolla ilmanvaihdolla, eikä ole autoon ruostumista sen enempää tullut, ja edellinen kärry oli vieläpä japsi ja nykyinenkin auto 16-vuotias Audi. Oma kotitalon autohallikin on todella pitkäaikaisilla loskakeleillä lattialtaan suht kostea puhalluksesta huolimatta mutta so what, kunhan auto pysyy kuivana, huurtumattomana ja jäättömänä.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Kärki - 13.02.12 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: evilk - 12.02.12 - klo:23:22
Ollaan muuttamassa asuntoon johon kuuluu on lämmin autotalli ;D Nyt ole jo sitten kahdelta eri kaverilta kuullut, että "autoa ei kannata säilyttää lämpimässä tallissa koska se ruostuu". Mitä kokemuksia teillä on tallissa säilyttämisessä?

Perustelunahan tuossa on, että autossa kiinni oleva lumi sulaa ja autotallin lämmin ilma kondensoituu kosteutena kylmille pelleille. Ihan päteviä perusteluita, mutta toisaalta etelärannikon ilmastossa lämpötila sahaa muutenkin plussan ja miinuksen välillä. Lämpimässä tallissa auto saattaa siis välillä jopa vähän kuivua.

En oikein ole koskaan ymmärtänyt tuota käsitystä siitä että lämmin talli olisi ruostumisen kannalta huono asia autolle?!

Tai tietysti se voi sitä ollakin - mutta jos se sitä on, on tallin olosuhteet silloin sellaiset, että talli itsessäänkään ei kauaa kestä terveenä ja ehjänä. Kysymys on siis kosteudestä ja siitä miten se tallista haihtuu. Jos kosteus ei tallista poistu, on selvä riski sekä tallin kosteusvaurioihin, että auton ruostumiseen - jos taas tallin ilmanvaihto ja lämmitys toimii asiallisesti, pysyy sekä talli että siellä oleva auto hyvässä kunnossa. Oikein tuuletetussa ja lämmitetyssä tallissa auto kuivuu nopeasti ja ei se kuiva auto mihinkään ruostu..

Edellä mainitun sanon kuitenkin sillä varauksella, että omien havaintojen perusteella (samansuuntaisia kokemuksia voi lukea paljon mm. pesukinnas-foorumilta) suolasta likaisen auton kun ajaa lämpimään talliin, jämähtää suolakura todella tiukasti autoon kiinni.

Suolakuraista autoa en ole lämpimään talliin ajanut, vaan jättänyt sen mieluummin katokseen kunnes olen sen saanut puhtaaksi..ja vasta sitten lämpimään talliin kuivumaan.
Tosin olosuhteiden pakosta perheen autot ovat pääosin olleet kylmässä katoksessa viime ajat olleet..mutta jos olisi mahdollista, niin kyllä minä puhdasta autoa enemmin lämpimässä, oikein tuuletetussa tallissa säilyttäisin kuin kylmässä katoksessa/tallissa.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: HiTecci - 13.02.12 - klo:09:03
Se huono puoli lämpimässä tallissa on että kaikki se lika mitä autoon ajossa kertyy, sulaa ja kuivuu siihen auton pintaan => auto on tallissa tai lämpimässä hallissa säilyttelyjen jälkeen nopeasti varsin nuhruisen näköinen. No autopesulahan sen hoitaa taas kirkkaaksi, mutta ulkona säilyttämällä tuo lika ei koskaan pääse silleen kuivumaan auton pintaan = tarttee pesuakin harvemmin. Kumpiko sitten lopulta on parempi, jaa-a. Ja varmaan myös sillä (emännän) lämpimän auton mukavuudella on oma arvonsa tässä pohdinnassa ;) Oma talli on vasta rakenteilla, mutta ehkä jo ensi syksyksi on tuokin vaihtoehto sitten käytettävissä 8)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 13.02.12 - klo:12:12
Korkeampi lämpötila voi edesauttaa ruosteen kehittymistä, etenkin suurella ilmakosteusprosentilla. Siksi autotalli kannattaa pitää niin sanotusti puolilämpimänä eli jossakin 8-12 asteen tietämillä. Lämpötilaahan voi sitten tarvittaessa hetkellisesti nostaa (esimerkiksi vahausta varten jne.), mutta kymmenen astetta lienee hyvä kompromissi jos tallissa ei puuhailla mitään sen kummempaa.

Tuokin tosin riippuu siitä, minkälainen lämmitysjärjestelmä tallissa on ja miten ilmanvaihto on toteutettu.

Itselläni on lattialämmityksellä varustettu, lattiakaivoton ja hyvin eristetty 60 neliön tallirakennus, jossa on useampi suodattimin varustettu tuuletusräppänä sekä tallin ylä- että alaosissa. Pieni ristiveto tuntuisi toimivan parhaiten, ja laattaperustuksen betoni (mastertop-pinnoitteella) pysyy hyvin kuivana 10 asteen tietämillä, eivätkä kustannukset ole kuukausitasolla mitenkään pahat. Toki sitten harjalla irtolumet pois ennen talliin ajoa, muutama potku roiskeläppiin ja märkäimurilla loput auton alta/ympäriltä tunnin kuluttua saapumisesta. Muuta ei tarvitse tehdä ja näin auto sekä talli pysyvät kunnossa.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tos® - 13.02.12 - klo:14:37
Eikö se ruostumista suurempi vaara ole veden kertyminen ahtoputkiin  ::)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: VAG! - 13.02.12 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.02.12 - klo:12:12
Toki sitten harjalla irtolumet pois ennen talliin ajoa, muutama potku roiskeläppiin ja märkäimurilla loput auton alta/ympäriltä tunnin kuluttua saapumisesta.

Jos tämä operaatio pitäisi tehdä ennen talliin ajamista ja auton siellä ollessa, niin jäisi omalla kohdallani auto ulos ;D Patalaiska mies siis.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 13.02.12 - klo:14:45
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.12 - klo:14:42
Jos tämä operaatio pitäisi tehdä ennen talliin ajamista ja auton siellä ollessa, niin jäisi omalla kohdallani auto ulos ;D Patalaiska mies siis.
Imurointi 5 minuuttia, harjaus / roiskeläppien potkiminen pari minuuttia. Mielestäni lämmin auto, ikioma puuhailupaikka, iso kuiva varasto sun muut autotallin edut ovat kyllä tuon ajan väärti. En ilmeisesti ole patalaiska.

Ja jos tallissa olisi kaivo, ei imurointiakaan tarvittaisi. Mikään ei tule ilmaiseksi.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: VAG! - 13.02.12 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.02.12 - klo:14:45
Mielestäni lämmin auto, ikioma puuhailupaikka, iso kuiva varasto sun muut autotallin edut ovat kyllä tuon ajan väärti.

Edut ymmärrän hyvin ja jos olisi jotain tarvetta alkaa auton kanssa puuhailemaan tai säilyttää sitä siellä pidempään kuin yhden yön, niin kyllä minäkin jaksaisin prosessin käydä läpi. Mutta en päivittäin.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 13.02.12 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.12 - klo:14:48
Edut ymmärrän hyvin ja jos olisi jotain tarvetta alkaa auton kanssa puuhailemaan tai säilyttää sitä siellä pidempään kuin yhden yön, niin kyllä minäkin jaksaisin prosessin käydä läpi. Mutta en päivittäin.
Siis hetkinen. Ei kai nyt lunta tarvitse päivittäin olla harjaamassa tai imuroimassa? Vain nollakelien tuntumassa (nollasta miinus viiteen). Pakkaskeleillä autoon ei tartu mitään muutamaa pisaraa isompaa.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: skriko - 13.02.12 - klo:20:56
Minulla on ollut siitä asti autotalli kun sain ajokortin. 3 lämmintä tallia ja yksi kylmä jossa pidin lohko- ja sisätilanlämppäriä.Täytyy olla tosi erikoinen asunto jonka ostaisin, jos ei olisi mahdollisuutta ostaa tallia. Lumet olen ottanut autosta ja potkaissut kuralaput ennen talliin ajoa. 19 autoa olen omistanut, eikä yhdessäkään ole näkynyt mitään huonoa, joka olisi tullut tallissa pidon seurauksena, päinvastoin. Puolisoni vaihtoi taannoin autonpesupaikkaa. Ensimmäistä kertaa pesuun mennessään pesijä sanoi, sinulla on varmaankin autotalli. Puolisoni tiedusteltua mistä pesijä sen tiesi, sanoi näkevänsä heti auton maalipinnasta mitä säilytetään tallissa ja mitä ei. Ei ole minkäänlaisia naarmuja, kun ei harjata lunta jatkuvasti autosta.
Jos auto tosiaan ruostuu tallissa, niin silloin ruostuminen on jo niin hyvällä alulla, että varmaan ruostuisi joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Nipademu - 13.02.12 - klo:21:49
Ei taida tällaisina talvina olla pelkoa, että tallissa ilmankosteus nousisi kovinkaan korkeaksi. Suurempi riski kesäkelissä. Itsellä on lämmin talli, jossa lattialämmityksen avulla n. 15 astetta lämpöä. Lattiaa myöten kuivana jo muutama tunti auton sisään ajon jälkeen. Näin niinkuin normaalilumisena. Suosittelisin ehdottomasti tallissa pitoa, säästäähän se jo polttoaineessakin kun pääsee liikkeelle täysin lämpimällä autolla. Oma työmatka n. 24 km ja kulutus ero lämpimästä tallista lähtiessä n. 0,7 l/100 km pienempi kuin katoksesta webastolla lämmitettynä.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 13.02.12 - klo:21:49
Suosittelisin ehdottomasti tallissa pitoa, säästäähän se jo polttoaineessakin kun pääsee liikkeelle täysin lämpimällä autolla.


Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Kärki toi myös hyvän pointin, tuuletuksen on hyvä olla kunnossa ettei autotalli homehdu. Se olisi minusta ikävämpi asia kuin pikkasen ruostetta autossa.

Itse pidän katoksessa + lohkolämmitys. Autotalliin ajan kun on jokin erityinen syy.
Otsikko: Vs: Re: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: M0gstis - 14.02.12 - klo:07:22
Monesta suusta kuullut varoittelua ettei autoa kannata säilyttää lämpöisessä tallissa koska ruostuu helpommin. En ole ikinä jaksanut uskoa moista. Tietysti jos tallista tehdään sademetsä jossa on 27 astetta lämmintä ja kosteusprosentti lähentelee 110 niin varmasti ruostuu helpommin kuin ulkosalla. Mutta jos lämpötila pidetään jossain reilussa 10asteessa ja ilmanvaihto pelaa niin ei taida ongelmia tulla.

Lämmityskulut on varmaan joillekkin yks syy olla käyttämättä lämmintä tallia. Kovilla pakkasilla kun neljäänkin kertaan avaa isot ovet ja ajaa kylmän ja lumisen auton talliin niin kyllä siinä patterit hetken huutaa...
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Nipademu - 14.02.12 - klo:07:24
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Kärki toi myös hyvän pointin, tuuletuksen on hyvä olla kunnossa ettei autotalli homehdu. Se olisi minusta ikävämpi asia kuin pikkasen ruostetta autossa.

Itse pidän katoksessa + lohkolämmitys. Autotalliin ajan kun on jokin erityinen syy.

Maalämpö  8)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Karvis - 14.02.12 - klo:07:24
Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 14.02.12 - klo:07:24
Maalämpö  8)

Ei sekään ilmaista ole ::)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Q8 - 14.02.12 - klo:07:33
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Ilman lämmittäminen ei paljon energiaa vie. Se rauta sitten enemmänkin.
Otsikko: Vs: Re: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:07:22
Lämmityskulut on varmaan joillekkin yks syy olla käyttämättä lämmintä tallia. Kovilla pakkasilla kun neljäänkin kertaan avaa isot ovet ja ajaa kylmän ja lumisen auton talliin niin kyllä siinä patterit hetken huutaa...
Jotain luokkaa parikymppiä kuussa ovat nuo kulut itseni tapauksessa (siis lämmitys), en ole laskenut tarkemmin. Rakentamiskulut tietysti erikseen.

Mutta jos auto on ajettu lämpimäksi, se kompensoi todella hyvin kylmiä peltejä ja oven avausta. Itse en tosin jaksa miettiä asiaa aivan loppuun asti, koska autotalli on elämänlaatua ja aika pieni paha tässä isossa maailmassa.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tos® - 14.02.12 - klo:10:18
Kesäautoa haudotaan ~4 asteen lämmössä ja ~30% kosteus.
Tuo on kuluttanu 83 päivän ajalta ~36â,¬ sähköä
Otsikko: Vs: Re: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Emil Eagle - 14.02.12 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:07:22
Monesta suusta kuullut varoittelua ettei autoa kannata säilyttää lämpöisessä tallissa koska ruostuu helpommin.

Näitä väitteitä olen itse kuullut 80-luvulta lähtien, eli ne lienevät peräisin 60-luvulta jolloin auto oli pompannappi ja lämmin talli rinteeseen rintamamiestalon alle kellariin kaivettu hautomo?

Appiukko hommasi vuosi-pari sitten ensimmäistä kertaa eläessään sisätilanlämmittimen, ja oli silti huolissaan että noinkohan tuota toinee käyttää, kun kuulema ruostuttaa auton sisältä päin. Yritin vakuuttaa että ei varmasti tule olemaan huolia sen suhteen.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Kärki - 14.02.12 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Hyvä pointti tuokin energiankulutuksen/ -säästön näkökulmasta..sitäkään näkökulmaa ei oikein voi tänä päivänä ainakaan sähkölämmittäjä jättää huomioimatta ihan kokonaan.

Toisaalta mietiskelin tässä sitä, että kuinka kylmää rautaa ajosta talliin ajettava auto loppujenlopuksi onkaan?! Tarkoitan sitä, että kyllähän lumi sulaa aika kovallakin pakkasella lämpimän auton katolle, konepellistä puhumattakaan, joten ei se auto suoraan ajosta talliin ajettaessa ehkä sittenkään ihan niin kylmä rautakasa ole?!
Ja kyllähän ainakin bensamoottori melkoisesti lämpöä luovuttaa jäähtyessään sekin - konepelti auki vaan kun ajaa talliin niin menee lämpö tallin lämmittämiseen..  :)

No, onhan siellä varmasti kylmiäkin osia..mutta on vastineeksi kyllä myös hyvinkin lämpimänä olevia osia.
Otsikko: Vs: Re: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: HiTecci - 14.02.12 - klo:11:33
Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 14.02.12 - klo:11:13
lämmin talli rinteeseen talon alle kellariin kaivettu
Tuohan on vielä tänäkin päivänä ehdottomasti se paras tapa hyödyntää rinnetontti, hiukan loivemmassakin kohteessa. Meillä talon kauimmaisten nurkkien välillä on 1.5m korkeuseroa, joten ei mikään muu ratkaisu tullut edes mieleen - ynnä nämä Hki postimerkkitonttien erilliseltä tallirakennukselta näin säästyneet niin rak.neliöt kuin tonttipinta-alakin. Ja onhan se "hieman" toista kellarin reippaassa 100m2 tallissa häärätä kuin erillisen piharakennuksen niukassa 20m2 ;D Eikä tuo energian kulutuksenkaan kannalta ole yhtään hassumpi vaihtoehto haudata tallia lämpimään maahan vs. maan pinnalla tuulessa ja tuiskussa 8)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:11:36
Varaava betoni ei hukkaa lämpöä samalla tavalla kuin patterit esimerkiksi tallinovea avattaessa / suljettaessa. Siksi autotalliin sopii parhaiten lattialämpö. Se myös sulattaa auton hyvin.

Ja kuten edellä jo totesin: lämpimäksi ajettu auto kompensoi hyvin kylmiä peltejä sekä oven avaamista / sulkemista. Jälkimmäisen ansiosta myös ilma vaihtuu ja korvautuu tuoreella (pakkasilla nimen omaan suotavalla eli kuivalla ilmalla).
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: VAG! - 14.02.12 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: Kärki - 14.02.12 - klo:11:28
Ja kyllähän ainakin bensamoottori melkoisesti lämpöä luovuttaa jäähtyessään sekin - konepelti auki vaan kun ajaa talliin niin menee lämpö tallin lämmittämiseen..  :)

Mihinkäs se lämpö katoaa, jos konepellin jättää kiinni ::)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:11:38
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.02.12 - klo:11:37
Mihinkäs se lämpö katoaa, jos konepellin jättää kiinni ::)
:D ;D
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tupo - 14.02.12 - klo:11:56
Lainaatuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä
Suuruusluokkien ymmärtämiseksi laskin vähän lämmitysenergian tarvetta.
Oletetaan, että alku- ja loppulämpötilat ovat samat. 1000 kg rautamöykyn lämmittämiseen tarvitaan yhtä paljon energiaa kuin 623 kg ilmamäärän lämmittämiseen samaan lämpötilaan ("NTP-olosuhteissa" ja vakiopaineessa). 623 kg vastaa n. 486 kuutiometrin tilavuutta, joka vastannee suunnilleen 200 neliömetrin autotallia. Kylmän auton lämmittäminen vie siis yhtä paljon energiaa kuin 200 neliön tallin (ilmatilan), joka tuuletetaan ulkoilman lämpötilaan.

Oikeassa elämässä asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Tallia ei tuuleteta täysin kylmäksi, kun auto ajetaan sisään. Lisäksi ajosta tuleva auto tuo mukanaan suuren määrän lämpöenergiaa, joka siirtyy vähitellen tallin ilmatilaan (riippumatta konepellin asennosta). Toisaalta auton mukana mahdollisesti tulevan lumen/jään sulattamiseen ja veden höyrystämiseen (kuivuminen) kuluu paljon energiaa....
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:12:12
^Laskelmasi tuntuvat uskottavilta, vaikkakin hieman yksinkertaistavat asiaa, kuten itsekin totesit. Mutta itse olenkin enemmän sillä kannalla, että moisia ei kannata liiaksi laskeskella.

Sitä paitsi parin kympin kuukausittainen lisäkulu ei ole paha autoilun yleisiin kustannuksiin suhteutettuna. Onpa tallista muutakin hyötyä. Itselläni on lämmin puuvarasto, tilava varastohuone ja toinen autopaikka, jossa voi vaikka rakennella isoja autoratoja pojan kanssa. Priceless.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tupo - 14.02.12 - klo:12:28
Lainaahieman yksinkertaistavat asiaa
No tuossa on kyllä hyvinkin paljon yksinkertaistettu asioita, kun verrattiin vain ilman ja raudan lämmittämiseen tarvittavaa energiamäärää. Kyse oli vain energiantarpeen suuruusluokan selvittämisestä.  :)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: HiTecci - 14.02.12 - klo:13:00
Ja kyllähän tuota lämpöä varastoituu myös enempi-vähempi tallin rakenteisiin ja muuhun tavarasisältöön => ovesta pihalle päästetty ilma lämpiää takaisin nopeammin kuin pelkkä lämmitin sitä kerkiää lämmittämään yksinään + tietty tuo auton itsensä mahd. tuoma lisälämpö 8)
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: TBA - 14.02.12 - klo:13:08
Teoreettisista laskelmista välittämättä väitän, että auto lämmittää tallia enemmän kuin jäähdyttää. Edellyttäen tietysti, että autolla välillä ajetaan. Kokemusta on kymmeniltä talvilta tallista, jota ei lämmitetä mitenkään muuten kuin ajamalla lämmin auto talliin. Seiniä ei ole erikseen lämpöeristetty (toisella puolella aitta/hirsiseinä ja lopuissa pelkkä lautaseinä. Kovillakin pakkasilla lumet sulaa autosta tallissa ajon jälkeen. Yön aikana lämpötila ei laske lähellekään ulkoilman lämpötilaa. Joten talli lämpiää auton polttoaineella, eikä sähköllä/maalämmöllä/tms.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tupo - 14.02.12 - klo:13:15
^^Suurin osa talliin äkkiä päästetyn kylmän ilman lämmittämiseen tarvittavasta energiasta ulee juuri tallin rakenteista. Ei mikään normaalikäytössä oleva lämmitin pysty hetkessä luovuttamaan suuria energiamääriä. Esim. jos tuo "laskuharjoituksessa" käytetty ilmamäärä lämmitetään 20 astetta alkutilannetta lämpimämmäksi (esim. 0°C -> +20°C, tai -10°C -> +10°C), energiaa tarvitaan n. 2,5 kWh.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tupo - 14.02.12 - klo:13:23
LainaaTeoreettisista laskelmista välittämättä väitän, että auto lämmittää tallia enemmän kuin jäähdyttää. Edellyttäen tietysti, että autolla välillä ajetaan.
On ihan selvää, että kaikki tiettyyn systeemiin (tässä tapauksessa autotalli) tuotu lämpöenergia lämmittää ko. systeemiä. Itselläni on periaatteessa sama tilanne. Meillä on 6 auton yhteinen peltinen autotalli ja sielläkin auto sulaa / kuivuu pikkupakkasilla ja kovimmillakin pakkasilla on n. 10°C lämpimämpää kuin ulkona.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:13:29
Ja lisäksi mitä isompi ja paremmin eristetty talli, sen enemmän lämpöä rakenteisiin on ajan myötä kertynyt, ja sitä vähemmän talli kylmenee ovien avaamisen sekä sulkemisen myötä.

Nykytalleissa kosteusongelmat eivät ole ongelma. Mikäli lattiabetoni on koko ajan läpimärkä, eikä ilmanvaihdosta ole tietoa, niin sitten ongelmia voi ajan myötä tulla. Tosin tuokin riippuu siitä, miten talli on rakennettu/eristetty.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:13:31
Itselläni on muuten ollut tapana kerran pari talvessa lämmittää talli oikein kunnolla ja pitää pari yötä autot ulkosalla. Näin takuulla kaikki paikat pääsevät kuivumaan. Samalla tuuletusräppänät vähän isommalla. Sähköä menee juu, mutta eipähän tarvitse murehtia kosteusongelmista. Itselläni kun talli on käytännössä yhtä hyvin eristetty kuin talo (vuoden 2010 vaatimukset).
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Tupo - 14.02.12 - klo:13:34
Vielä yksi lisäosa laskelmiin:
1000 kg rautamöykyn - tai ison tallin ilmatilan - lämmittämiseen 20°C:lla tarvitaan n. 2,5 kWh. Samalla energiamäärä riittää sulattamaan ja sen jälkeen kuivattamaan lattialta vain n. 3,5 kg auton mukana tullutta lunta / jäätä. "Iglua" ei siis kannata ajaa lämpimään talliin sulamaan, jos halutaan säästää lämmitysenergiaa. Ainakin suurimmat lumet kannattaa harjata pihalle, jos auto "kestää" lumiharjan käytön. ;)

Ja nyt taskulaskin (oikeammin Excel) nurkkaan. :-X
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: msvahn - 14.02.12 - klo:13:34
Itse olen vuokrannut työnpaikan päässä parkkihallipaikan keskustan parkkitilanteen takia. Se mikä on usein mietityttänyt on esim. kondensoituminen koteloihin. Siis sinne missä se ruoste muutenkin alkaa tekemään työtään ajan kanssa.

Jos auto on koko ajan ulkona kylmässä, niin helmakotelot yms. tuskin saavuttavat plussakeliä koskaan pikkupakkasista lähtien eikä isoja lämpötilaeroja synny. Eivät siis myöskään kerää kosteutta itseensä. Toisaalta lämpimästä kylmään päin ajettaessa sitten kotelot kuivuukin paremmin ajoviimassa, kuin että olisivat kylmät lähtiessä. Talviaika (pakkasjakso) on kuitenkin etelässä niin lyhyt, että lienee enemmän hyötyä kosteiden kelien aikana siitä, että auto edes osittain kuivuu päivittäin lämpimässä.

Viime viikon vahaussessio tosin paljasti, että -04 3BG passattini etulokasuojan ulkoreuna kukki maalin alla (tai ainakin maali pullisteli). Samoin vasemman takaoven ikkunan alla oleva oven yläreuna on näyttänyt kohta vuoden ajan pientä kuplaa nurkassa. Ovien sisällähän on mukava kosteus hallikäytössä aina. Toisaalta tuolla autolla olen käynyt hallissa 3,5v. aikana alle puolet ajasta ja se on seissyt nimenomaan kylmässä katoksessa koko ikänsä aika vähällä käytöllä dieseliksi (165tkm). Lienee nuo kuprut siis vain laatuvikoja muuten hyvin korinsa säilyttävässä mallissa (esim. takaluukussa ei ole mitään).
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 14.02.12 - klo:13:34
"Iglua" ei siis kannata ajaa lämpimään talliin sulamaan, jos halutaan säästää lämmitysenergiaa. Ainakin suurimmat lumet kannattaa harjata pihalle, jos auto "kestää" lumiharjan käytön. ;)
Ei tietenkään kannata. Kaikki isommat pois vaan. Roiskeläppiä potkimalla ja autoa tutkimalla selviää nopeasti ne paikat, jonne sitä lunta/jäätä kertyy. Lopulta lattialle kertyy korkeintaan muutamia litroja (max 10 l) vettä, mikä on helppo imuroida pois. Näin jopa paljas käsittelemätön betonilattia pysyy kuivana etenkin jos auto on poissa (töissä) muutamiakin tunteja.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Qrmu - 14.02.12 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 14.02.12 - klo:13:34
Vielä yksi lisäosa laskelmiin:

Mites maasta säteilevä lämpö. ;) Sillähän ne perunakellaritkin pysyy plussan puolella ilman että autoja ajetaan sisään lämmittämään.

Yleensähän autotalli on rakennettu suoraan maan pinnalle ja alla on vain routasuojaukset. Maasta säteilee lämmintä silloin lähes koko lattiapinta-alalta.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Arcca - 14.02.12 - klo:14:26
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 14.02.12 - klo:14:06
Mites maasta säteilevä lämpö. ;) Sillähän ne perunakellaritkin pysyy plussan puolella ilman että autoja ajetaan sisään lämmittämään.


Kyllä, kyllä. Väitänkin, että yllämainittujen lämmittämättömien tallien lämpöisyys johtuu suurelta osin maalämmöstä joka puskee lattian läpi.

Itselläni on kauko-ohjattava autotallin ovi ja eikä sen kanssa jaksanut nousta autosta ulos potkimaan lumia läpistä yms. Aika nopeasti huomasi että liian kosteata tallissa on vaikka koneellinen perussydeemi siellä on. Jarrulevyt jumitti yön jälkeen ja kipsilevyjen saumoista huomasi kosteuslaajenemista. Toinen hatuttava asia tuosta oli suolamoskan kulkeutuminen autotalliin liaten lattiaa ikävästi.
Näistä syistä luovuin jatkuvasta auton tallipidosta, ja siellä pelataan pingistä :). 
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Newman - 14.02.12 - klo:15:34
^ Suolan ja muun auton mukana tulevan moskan vaikutukset ovat minimaalisen pienet, jos betoni on käsitelty sopivalla pinnotteella. Ei pöllyä. Ei kostu. Helppo imuroida kuivana / märkänä.

Maasta säteilevän lämmön ansiosta hyvin tehty talli pysyy plussan puolella myös pikkupakkasilla - ihan siis passiivisenakin eli ilman lämmitystä. Ja se, ettei talliin tuule, parantaa tilannetta entisestään. Siksi tallin lisälämmittäminen sähköllä (siis lattian kautta) ei ole niin tolkuttoman kallista kuin moni luulee.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: katame - 17.09.18 - klo:09:55
Pistetäänpä tähän vanhaan ketjuun.

Eli onko foorumilaisilla kokemuksia "palamatoista" autotallissa?
https://www.vannetukku.fi/autotarvikkeet-lattialaatat-c-343_2126.html (https://www.vannetukku.fi/autotarvikkeet-lattialaatat-c-343_2126.html)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500778/Racedeck-Freeflow-Tile-Alumiini-4-kpl (https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500778/Racedeck-Freeflow-Tile-Alumiini-4-kpl)
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/terassilaatat/lattialaatat-1-m2-2000039840 (https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/terassilaatat/lattialaatat-1-m2-2000039840)
https://www.bauhaus.fi/laatta-bergo-xl-grafiitinharmaa.html (https://www.bauhaus.fi/laatta-bergo-xl-grafiitinharmaa.html)

Ollut nyt käytössä pari vuotta motonetin kumikaistaa, mutta vesi/kosteus ei kuivu maton alta. Ajattelin, että tuollainen palamatto voisi olla parempi ratkaisu. Tarkoitus ei ole laittaa palamattoa koko lattiapinnalle vaan pelkästään kaistat renkaiden kohdalla ainakin näin aluksi.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: tsi1490 - 17.09.18 - klo:13:01
Mihin sitä mattoa tarvitaan?
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: katame - 17.09.18 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 17.09.18 - klo:13:01
Mihin sitä mattoa tarvitaan?
Suojaamaan lattiaa.
Kaikilla ei ole epoksi/2-komponentti maaleja tallin lattiassa, jotka kuulemma kestää vähän paremmin, mutta ei nekään taida ikuisia olla. Joillakin on "perus" lattiamaali tallin lattiassa, joka ei esim. nastarenkaita kovinkaan hyvin kestä. Tai voihan joku laittaa palamattoa ihan ulkonäön vuoksikin.

Ja sitten kystytään mihin nastarenkaita tarvitaan, hohhoijaa...
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: a_jaba - 17.09.18 - klo:14:50
Jos ajat suoraan talliin ja peruutat suoraan pois ja jaloissa on sen verran tuntoaistia, että et sudittele ja tee lukkojarrutuksia niin paljas betonikin kestää nastarenkaat hyvin murenematta..

Jos on isompi halli missä ajetaan ympyrää ja tehdään käsijarrukäännöksiä niin betoni voi tykätä huonoa nastarenkaista joidenkin kymmenien vuosien saatossa. Toisaalta ei noi muovimatot niitä käkkärikäännöksiä kestä sitäkään vähää.  ;D
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: tsi1490 - 17.09.18 - klo:16:20
Minulla paljas betonilattia on kestänyt hyvin 16 vuotta nastarenkaita. Nyt alla on kitkat.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Saltti - 30.11.19 - klo:15:46
Minulla on ok-talon vieressä erillinen suorasähköllä lämmitettävä lämpöeristetty autotalli. Siellä pidämme autoamme. Muutama vuosi sitten hankin talliin ilmankuivaimen , sellaisen Trotecin kompressorilla toimivan kuivaimen kuivausteholla 30 l/vrk, 5 l säiliö. Kuivaimet on halpoja. Laskin samalla autotallin lämpötilan noin 8 asteeseen ja pienensin ilmanvaihtoa. Lämpötilan on oltava yli + 5 asteen, jotta ilmankuivain yleensä toimii liikaa jäätymättä.
Kun ajan talliin, putsaan enimmät lumet pois ja kopsuttelen harjalla kuraläpät. Tallissa ei ole lattiakaivoa. Ilmankuivain käy syys-, talvi- ja kevätkauden melkein koko ajan. Joskus käytän toistakin 20 l/vrk kuivaajaa samaan aikaan. Kun vie kostean auton talliin, voi seuraavana päivänä kaataa 5 litraa vettä säiliöstä pihalle. Enempää kuin noin 5 litraa vuorokaudessa ei tuollainen 30 l/vrk kuivaaja oikein missään olosuhteissa kondensoi. Rakensin myös poistoputken kuivaimen vedelle, mutta minusta on parempi kantaa vesi ulos, niin näkee, paljonko sitä tulee. Kovilla pakkasilla ei tule välttämättä mitään moneen päivään.
Talli pysyy kuivana, vaikka lämpötila ei ole korkea. Kun avaa oven, ei lämpöä karkaa paljoa, koska lämpötila on alhainen. Lämmin auto mahdollisesti lämmittää tallia. Ilmankuivain lämmittää tallia tehokkaammin kuin suorasähkö. Kun kantaa kosteuden vetenä ulos, on se lämmitysenergian kannalta noin 1,6 kertaa edullisempaa kuin haihduttaa höyrynä.
Edellinen autoni Seat Altea oli pintamaaleiltaan myydessä 10 vuotiaana hyvän näköinen. Pohjassa takana oli pintaruostetta aika lailla. Oli säilytetty aina tallissa kotona. Mökillä ulkona. Mukavuuden takia pidetään tallissa. Kestäisikö ulkona paremmin, en tiedä.
Tallissa on hyvä työskennellä, ei tule liian kuuma. Talvivaatteet oltava talvella päällä työskenneltäessä.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Vaari64 - 30.11.19 - klo:16:31
Tuossa olen seuraillut tallin betonilattiaa missä jokapäiväisessä liikenteessä oleva auto on ollut, niin tiesuola on syövyttänyt kuopat lattiaan pyörien kohdille.Ei nastat ole sitä tehneet.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: apche - 01.12.19 - klo:19:44
Juuri saman olen pannut merkille. Jos nastat olisi lattiasta maalit kuluttanut, olisi se kulunut luotisuorasti ajouralta. Nyt jokaisen renkaan ja pyöränkotelon kohdalta lattiasta maali irronnut sellaiselta soikean muotoiselta alueelta. Suola prkl! Ilmankin pärjäisi.
Pitäisi jossain vaiheessa laittaa tuo lattia kuntoon ja vieläpä paremmaksi kuin alunperin. Jotain epoxia ilmeisesti kannattaisi laittaa? Tasoittaakin pitäisi jollain kestavällä aineella..
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: Vaari64 - 03.12.19 - klo:20:02
Käytännössä nuo kuopat ei meillä lattiassa haittaa, eikä niin kovin syvät ole, ainoo että vesi niissä seisoo jollei lakaise pois.Ehkä joskus on tarve laittaa paikat.
Otsikko: Vs: Auton säilytys tallissa
Kirjoitti: SNG - 03.12.19 - klo:23:31
Pitäisi valaa tallinlattiat suolaa ja kosteutta kestävällä betonimassalla. Suola ja riittävä kosteus nuo neljä läiiskää varmasti selittää! Pintamaalille tuo jatkuva kosteus on myös myrkkyä.