Yleistä Kodiaqista

Aloittaja vasara, 30.08.16 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

iltanen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.07.18 - klo:17:42
1.5 päästöt lienee uuden standardin mukaan ja 1.4 vanhan. Jos 1.4 tyypitettäisiin WLTP-mittauksella, saattaisi lukema olla sille aika paljon korkeampi.
Ymmärrän toki, että luultavasti laskutavassa eroja ja 1.4 tsi todellisuudessa enemmän päästöjä kuin 1.5 tsi.
Mutta voiko kaikki päästöt olla yksi yhteen vanhojen kanssa? Tuntuu aika kaukaa haetulta, että olisivat.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

jamo75

eiköhän se mene niinpäin että otetaan tavoite ja säädetään moottori vastaamaan sitä sen takiahan noissa tulee noi tuotanto katkokset kun valmislinjalle pitää antaa uudet ohjeet mahdollisista muutoksista, toki luulisi että kyseessä on vain moottorin tehon säätö parametreja mutta ehkä siellä siellä jotain osiakin vaihdellaaan

Lainaus käyttäjältä: iltanen - 03.07.18 - klo:09:32
Ymmärrän toki, että luultavasti laskutavassa eroja ja 1.4 tsi todellisuudessa enemmän päästöjä kuin 1.5 tsi.
Mutta voiko kaikki päästöt olla yksi yhteen vanhojen kanssa? Tuntuu aika kaukaa haetulta, että olisivat.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

iltanen

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 03.07.18 - klo:10:34
eiköhän se mene niinpäin että otetaan tavoite ja säädetään moottori vastaamaan sitä sen takiahan noissa tulee noi tuotanto katkokset kun valmislinjalle pitää antaa uudet ohjeet mahdollisista muutoksista, toki luulisi että kyseessä on vain moottorin tehon säätö parametreja mutta ehkä siellä siellä jotain osiakin vaihdellaaan

Kai se sitten niin menee  :-X

Kovasti tässä mietityttää tuo veron määrä, kun auto lähtee tässä kuussa tilaukseen ja moottori, laskentatapa ja verotaulukko muuttuu ennen kuin auton saa käsiin.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

jamo75

noh se menee sitten suuntaan tai toiseen. mulla kävi niin että vuoden alussa tullut autoveron alennus laski hintaa että autoliike joutui maksamaan takaisin vähän mutta kait se voi toisinkin päin mennä. papereissa taitaa lukea joka paikassa että se on arvio autoverosta ja se määräytyy sitten rekisteröity hetkellä...

Lainaus käyttäjältä: iltanen - 03.07.18 - klo:10:38
Kai se sitten niin menee  :-X

Kovasti tässä mietityttää tuo veron määrä, kun auto lähtee tässä kuussa tilaukseen ja moottori, laskentatapa ja verotaulukko muuttuu ennen kuin auton saa käsiin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Tonttu66

Saa valita itselleen edullisemman verotuksen, jos auto tilattu ennen 1.9.

Laissa on lisäksi määritelty, että ennen 1.9.2018 tilattujen 31.8.2018 jälkeen ensirekisteröitävien WLTP-tyyppihyväksyttyjen autojen verotuksessa voidaan soveltaa joko laskennallista NEDC-päästöarvoa ja nykyistä NEDC-verotaulukkoa tai WLTP-päästöarvoa ja uutta WLTP-pohjaista verotaulukkoa.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ymparisto/autojen_paastot_ja_niiden_mittaus/wltp-mittaus/miten_verotus_muuttuu
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

iltanen

Jos tosiaan menee noin, niin iha hyvä uutinen  8)
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

JustAGuy

Latasin online päivityksenä ”Technical Package” paketin. Ei mitään hajua mitähän tuo sisältää tai tekee? Sitten latasin vielä ”Suomi” paketin. Tuo lienee karttapuolen juttuja...?
Tulossa Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Moon White

tet

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.07.18 - klo:16:44
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ymparisto/autojen_paastot_ja_niiden_mittaus/wltp-mittaus/miten_verotus_muuttuu

Iski tuolta linkistä silmään tämä:

LainaaWLTP:n yksilökohtaisiin päästöarvoihin siirtyminen lisää epävarmuutta kuluttajaviestintään. Uudella mittaustavalla hyväksyttävillä autoilla tilausvaiheessa ilmoitettu hiilidioksiditaso voi joissakin tapauksissa muuttua, sillä lopullinen päästötaso voi selvitä vasta kun auto on valmis. Jos auton vaatimuksenmukaisuustodistukselle kirjattu lopullinen hiilidioksiditaso on tilausvaiheessa arvioitua tasoa suurempi, myös autovero ja auton verotusarvo luontoisetuna voivat olla arvioitua suurempia.

Minulle ovat automyyjät ainakin kahden viimeisimmän uuden auton kohdalla väittäneet, että tämä käytäntö ollut jo tuolloin voimassa. Ovatko valehdelleet, kun ovat sanoneet jo vuonna 2009, että COC-todistukseen voi tulla eri lukemat kuin myyntibrosarissa ja sitä kautta vero ja näin myös lopullinen kauppahinta voi muuttua?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.07.18 - klo:13:07
Iski tuolta linkistä silmään tämä:

Minulle ovat automyyjät ainakin kahden viimeisimmän uuden auton kohdalla väittäneet, että tämä käytäntö ollut jo tuolloin voimassa. Ovatko valehdelleet, kun ovat sanoneet jo vuonna 2009, että COC-todistukseen voi tulla eri lukemat kuin myyntibrosarissa ja sitä kautta vero ja näin myös lopullinen kauppahinta voi muuttua?

Kyllä, käsittääkseni niin kauan kuin on ollut päästöperusteinen autovero, on autoveron määrä laskettu COC-todistuksen mukaan. Luulisin, että aikaisemmin ei päästölukema kuitenkaan käytännössä muuttunut myyntibrosarista, kun ei ole ollut tällaista muutostilannetta päästömittauksissa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tet

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 10.07.18 - klo:16:59
Kyllä, käsittääkseni niin kauan kuin on ollut päästöperusteinen autovero, on autoveron määrä laskettu COC-todistuksen mukaan. Luulisin, että aikaisemmin ei päästölukema kuitenkaan käytännössä muuttunut myyntibrosarista, kun ei ole ollut tällaista muutostilannetta päästömittauksissa.

No sen ymmärrän, jos on tilannut NEDC-aikaan ja saa auton WLTP-aikaan. Mutta tuosta tekstistä ymmärsin, että tuossa ei puhuttu siirtymäkaudesta vaan sen jälkeisestä ajasta. Eli mikä mahtaa olla se ero NEDC- ja WLTP-mittauksen välillä, jonka takia sama käytäntö (COC-todistuksesta laskettu vero) voisi aiheuttaa uuden standardin aikana reilumpia muutoksia päästöarvoihin tilauksen ja toimituksen välillä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.07.18 - klo:08:15
No sen ymmärrän, jos on tilannut NEDC-aikaan ja saa auton WLTP-aikaan. Mutta tuosta tekstistä ymmärsin, että tuossa ei puhuttu siirtymäkaudesta vaan sen jälkeisestä ajasta. Eli mikä mahtaa olla se ero NEDC- ja WLTP-mittauksen välillä, jonka takia sama käytäntö (COC-todistuksesta laskettu vero) voisi aiheuttaa uuden standardin aikana reilumpia muutoksia päästöarvoihin tilauksen ja toimituksen välillä?

Ilmeisesti se tilanne, että auton mitattu NEDC-lukema ei ole sama kuin WLTP-mittauksesta kaavamaisesti takaisinlaskettu NEDC-lukema. Tällöin kaiketi autovero voi nousta (tai laskea), vaikka itse auton tekniikka on koko ajan säilynyt samana (olettaen, että verotuksen peruste pitää olla WLTP-lukema tai takaisinlaskettu NEDC-lukema eikä alkuperäinen NEDC-lukema).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tet

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 11.07.18 - klo:12:37
Ilmeisesti se tilanne, että auton mitattu NEDC-lukema ei ole sama kuin WLTP-mittauksesta kaavamaisesti takaisinlaskettu NEDC-lukema. Tällöin kaiketi autovero voi nousta (tai laskea), vaikka itse auton tekniikka on koko ajan säilynyt samana (olettaen, että verotuksen peruste pitää olla WLTP-lukema tai takaisinlaskettu NEDC-lukema eikä alkuperäinen NEDC-lukema).

Eli vieläkään ei olla samalla kartalla. Minä ymmärsin että tuossa puhuttiin WLTP-aikakaudesta. Eli jos vaikka viiden vuoden päästä eli 2023 tilaat uuden auton, niin miksi sen päästölukema muuttuu brosarista enemmän, mitä uuden auton lukema muuttui vuonna 2013? En puhu tästä siirtymäajasta, jolloin pelataan kahdella standardilla, vaan ajasta jolloin NEDC on kaukaista historiaa eikä ole enää mitään NEDC-aikana tyypitettyjä autoja myynnissä. Tuosta ajasta minä käsitin puhuttavan tuossa jutussa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.07.18 - klo:10:43
Eli vieläkään ei olla samalla kartalla. Minä ymmärsin että tuossa puhuttiin WLTP-aikakaudesta. Eli jos vaikka viiden vuoden päästä eli 2023 tilaat uuden auton, niin miksi sen päästölukema muuttuu brosarista enemmän, mitä uuden auton lukema muuttui vuonna 2013? En puhu tästä siirtymäajasta, jolloin pelataan kahdella standardilla, vaan ajasta jolloin NEDC on kaukaista historiaa eikä ole enää mitään NEDC-aikana tyypitettyjä autoja myynnissä. Tuosta ajasta minä käsitin puhuttavan tuossa jutussa.

OK; nyt ymmärrän mitä tarkoitat. NEDC-testissä lisävarusteet eivät vaikuttaneet päästöarvoon (rengasvalinta vaikutti, kun se vaikuttaa vierintävastukseen). WLTP-testissä lisävarusteet vaikuttavat, eli hajontaa yhden automallin sisällä on paljon enemmän. Kuvittelisi kyllä, että tehtaiden pitäisi aika hyvin pystyä esittämään, mikä on päästötaso jollain tietyllä lisävarusteiden kombinaatiolla.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Herr K

Muutama vuotokuva Kodiaq GT:stä/coupesta. Ilmeisesti tulossa ainakin aluksi vain Kiinan markkinoille:

https://www.carscoops.com/2018/07/skoda-kodiaq-gt-coupe-suv-audi-q8-chinas-working-man/
VW Passat Variant GTE

JustAGuy

Sattuuko kukaan tietämään mitä nuo Kodiaqiin ladattavissa olevat päivityspaketit: ”Technical Package” ja ”Suomi” sisältävät tai tekevät autolle?
Tulossa Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Moon White

vesap

Mistä nuo löysit? Update portal ei ainakaan meikäläisen VIN-koodilla löytänyt mitään päivitettävää.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

JustAGuy

Lainaus käyttäjältä: vesap - 21.07.18 - klo:17:02
Mistä nuo löysit? Update portal ei ainakaan meikäläisen VIN-koodilla löytänyt mitään päivitettävää.

Autosta laitoin päivityksiä hakuun ja online päivityksinä tarjosi noita ja latasin ne ja latauksien aikana näytössä luki ”technical package” ja sen jälkeen ”Suomi”.
Tulossa Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Moon White

vesap

Lainaus käyttäjältä: JustAGuy - 21.07.18 - klo:19:15
Autosta laitoin päivityksiä hakuun ja online päivityksinä tarjosi noita ja latasin ne ja latauksien aikana näytössä luki ”technical package” ja sen jälkeen ”Suomi”.
Pitääpä katsoa mitä oma kulkine tyrkyttää.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

vesap

Lainaus käyttäjältä: vesap - 22.07.18 - klo:09:36
Pitääpä katsoa mitä oma kulkine tyrkyttää.
Kaikki paketit ajantasalla, ei mitään uutta tyrkyllä. :)
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

JustAGuy

Noiden lataamieni päivitysten jälkeen järjestelmän versio muuttui muotoon 2018/2019 kun se aiemmin oli 2017/2018.

Tulossa Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Moon White

iltanen

Karhu tilattu, mutta väri vielä vahvistamatta. Quartz Grey ykkösvaihtoehto, sillä sopii mielestäni tummana värinä isolle autolle. Taittuuko tuo väri vihreään, niin kuin monessa kuvassa vaikuttaa?

CB olisi myös vaihtoehto, jollei porukat olisi juuri tilannut pikkukarhua sillä värillä  ::)
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

Candywhite

Lainaa
Lainaus käyttäjältä: iltanen - 02.08.18 - klo:10:45
Karhu tilattu, mutta väri vielä vahvistamatta. Quartz Grey ykkösvaihtoehto, sillä sopii mielestäni tummana värinä isolle autolle. Taittuuko tuo väri vihreään, niin kuin monessa kuvassa vaikuttaa?
]

Varmasti makua-asia, Quartz Grey on hyvässä valossa upea väri. Liian usein se kuitenkin näyttää haalealta levältä, ja siksi itse en sitä valinnut....
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

vesap

Kodiaqissani on Skodan tarvikeosana saatava välitilan kalteri. Kalteri särisee ja kolisee kun tiessä on vähänkin enemmän 'kiharaa' tai ajaessa vaikkapa viistosti kanttikiven yli. En ole löytänyt syytä moiselle ääntelylle vaikka olen yrittänyt kalteria sillä silmällä tutkia. Onko muilla kalterin kanssa samaa ongelmaa?
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

käfer et al

Kodiaq harkinnassa. Mikä onkaan Ambition ja Style -versioiden erot?

vmn

Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

käfer et al


akk

^ Kyllä kannattaa alkaa autoa rakentamaan ambition mallista, jos rahavarat/-rajat ovat yhtään rajalliset. Ambitioon nähden Styleen tulee mm. sähköpenkit, parempi verhoilu, paremmat kajarit subbarilla, amudsen naviradio ja adaptiivinen vakionopeussäädin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Vekseli

Lainaus käyttäjältä: vesap - 14.08.18 - klo:12:59
Kodiaqissani on Skodan tarvikeosana saatava välitilan kalteri. Kalteri särisee ja kolisee kun tiessä on vähänkin enemmän 'kiharaa' tai ajaessa vaikkapa viistosti kanttikiven yli. En ole löytänyt syytä moiselle ääntelylle vaikka olen yrittänyt kalteria sillä silmällä tutkia. Onko muilla kalterin kanssa samaa ongelmaa?

Tarkoitat siis matkustamon ja tavaratilan väliverkkoa? Itsekin tuli tuollainen ostettua, mutten ole jaksanut / ehtinyt sitä vielä käyttöön ottaa, vaan on pussukassaan nätisti tavaratilan ja takapenkin selkänojien välises syvennyksessä. Hyvä kun nyt muistutit! :D pitää testata ja raportoida...

jamo75

jos haluaa säästää niin moottori valinta on se ykkös tekijä.
ambition vs. style hinta ero on aika mitätön, enemmän se on kiinni ottaako sitten vielä lisävarusteita. vähänkään enemmän lisävarusteita niin stylen hinta on jo kiritty.

jos sähköavustimet eivät kiinnosta niin ambition varmasti riittää.
huom peruuttaessa peilit eivät tilttaa jos ei ole sähköpenkkejä jos sen olisin tiennyt olisin ne ehdottomasti ottanut.

Lainaus käyttäjältä: käfer et al - 14.08.18 - klo:19:30
Kiitos. Enpä löytänyt tuota itse...

Hämmentävän pienet ovat erot tuolla hintaerolla (jos luen listaa oikein)!
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

käfer et al

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.08.18 - klo:06:58
jos haluaa säästää niin moottori valinta on se ykkös tekijä.
ambition vs. style hinta ero on aika mitätön, enemmän se on kiinni ottaako sitten vielä lisävarusteita. vähänkään enemmän lisävarusteita niin stylen hinta on jo kiritty.

jos sähköavustimet eivät kiinnosta niin ambition varmasti riittää.
huom peruuttaessa peilit eivät tilttaa jos ei ole sähköpenkkejä jos sen olisin tiennyt olisin ne ehdottomasti ottanut.

Jos tulkitsen oikein, on hinnaneroa 4000-5000 euron verran. Ainakin minulle iso raha. Mutta totta, lisävarustelistalta tuollaisenkin rahakasan ruksaa tänä päivänä nopeasti.

Millaisia kokemuksia muuten 1.4 moottorista (tai se kai vaihtuu 1.5:ksi), riittääkö noin ison auton liikuttamiseen?

Tässä tuo elokuun loppu painaa vähän päälle. Täytyisi ehkä tehdä valinta eri vaihtoehtojen välillä ennen sitä. Tai sitten jäädä odottamaan, miten hinnat todellisuudessa muuttuvat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy