A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Aloittaja Jarmo, 19.02.13 - klo:17:52

« edellinen - seuraava »

Jarmo

Ajattelin aloittaa asiasta oikein uuden aiheen. Eli jos tänne voisi keräillä kokemuksia noista polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä, niiden toiminnasta ja mahdollisista ongelmista korjauksineen.

Itselläni on tosiaankin 2.0TDI käyttöönotettu 10/2012. Melko pian pakkasten alettua totesin, että moottorin lämmöt jäävät selkeästi alle tuon 90 asteen / neljän ledin, jota itse pidän kuta kuinkin normaalina.
Käytännössä aina kun pakkasta oli -5 astetta tai enemmän, mittarissa paloi ainoastaan yksi ledi. Merkkiliike antoi heti veloituksetta tuon maskin viimasuojan, jonka toivorikkaana asensinkin heti paikoilleen, vaikka ei tuo todellakaan mikään kaunistus ole. Suoja paransi moottorilämmön nousua pikku pakkasilla, mutta käytännössä jos pakkasta on lähelle -10 tai enemmän, mittarissa palaa ihan maksimissaan 2 lediä. Tuo on myöskin vielä mielestäni liian vähän.
Monet uuden A6 "mukavista" pikku ominaisuuksista perustuu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen, joten mielestäni on melkoisen ristiriitaista, jos moottori ei talvioloissa lämpene normaalisti. Todennäköisesti kulutus ei silloin ainakaan tipu.
Asennutin sitten merkkiliikkeessä jälkiasennus Webaston toiveena saada apuja tuohon moottorin lämpenemiseen. Toivorikkaana sitten hain auton ja heti liikkeen pihassa tietysti Webasto käyntiin ja ajelemaan kotia kohti. Yllätys oli melko suuri, kun noin -5 asteen pakkasella totesin moottorin lämpenevän huonommin kuin ennen. Webasto kokeeksi pois päältä eikä aikaakaan, kun lämmöt nousivat siihen mihin ne olivat tuon viimasuojan avustamana ennenkin nousseet.
Tiedustelin asiaa merkkiliikkeestä, joka oli myös siis tuon asennuksen hoitanut ja heidän kantansa oli se, että lämmitin toimii oikein. Sen tarkoitus ei olekaan tuottaa moottorille lisälämpöä ajon aikana, vaan sitä käytetään ensi sijaisesti ainoastaan auton esilämmittämiseen.
Tuo asia ei jostain syystä nielemättä uppoa tällaisen maalaisen järkeen. Tähän astisissa autoissani jokaisessa on lisälämmitin nopeuttanut ajon aikanan käytettäessä huomattavasti myös moottorin lämpenemistä. Nyt käy pikemminkin päin vastoin.
Noin -10 asteen pakkasella sitten Webastosta tulee jonkinlainen hyöty esiin myös ajossa. Lämpömittariin nousee yleensä 1 ledi enemmän, kuin ilman Webastoa.

Nyt kysynkin teiltä miten on, kuinka teidän lisälämmittimet toimii, niin Webastot kuin Eberitkin? Auttaako moottorin lämpenemiseen ajossa, vai käykö juurikin noin kuin minulla?
Tämä on asia, jonka haluaisin selvittää perusteellisesti. Nimimerkillä asennutinko Webaston turhaan...

JOHANNES

Asiaa. Jos ostat yli 50kâ,¬ auton, sen  pitäisi lämmetä, mutta ei. Paikallinen Audi liike testannut minun 2,0TDI ja todennut että ei lämpeä.Suosittelevat maski suoja, ei mielestäni ole oikea ratkaisu. Kysyin huollon työnjohtajalta, jos ostat uuden asunnon ja ei lämpeää. Rakennuttaja suosittelee styroksit ikkunaan, miten suhtaudut...
Ei osanut kaveri vastata, esitti vaan "ajokoira ilmettä" Faktaa kun yli 20 astetta pakkasta, ei todellakaan lämpeä... AUDIN PITÃ,,ISI KANTAA ASIASTA JONKILAINEN VASTUU
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

SKU

Tuohon on olemassa ratkaisu, joka tosin pitää ruksia jo tilatessa. Mukana tulee sitten kylkiäisenä neliveto  :P

Ei vaan, minulla Webasto ja kyllähän se nopeuttaa tuota lämpenemistä ajossa. Tosin minun asennus on sellainen, että tietyssä vaiheessa sisävalot välähtää, ilmeisesti joku heräte/rele. Minusta aika perseestä oleva viritys, ja kuulemma näin se marmorin mukaan on asennettu ja kuuluu tehdä. Erkki Mustakaria mukaillen, mene ja tiedä :o
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

Minulla on 150 kW:n kuutoskoneen kanssa tehdasasenteinen Eberi, joka ei lämmitä moottoria. Sen kanssa kuitenkin huomaa lämmittimen vaikutuksen moottorin lämpöihin, kun startin jälkeen alle minuutissa sammuvat pari punaista lediä kierroslukumittarin rajoitinasteikolta. Mielestäni koneen lämpö jatkaa nousuaan nopeammin, kun pidän lämppärin päällä kymmenisen minuuttia ajoon lähdön jälkeen. Jossain 10-15 km rauhallisen (80-100 kmh) ajon jälkeen on lämpömittarissa 90 astetta.

Uppe

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.02.13 - klo:19:58
tehdasasenteinen Eberi, joka ei lämmitä moottoria.

Onko tämä "ominaisuus" tehdastilauslämppäreissä koko Audin mallistossa kautta linjan?

Markku J

Minä osaan kommentoida vain A6:n osalta. Siihenkin on kuulemma nyt ratkaisu, jolla saadaan lämmitin kierrättämään nestettä myös moottorissa. Joku palstalainen tiesi muutoksen maksavan 150 eur. Itse en ole pitänyt kiirettä tuon muutoksen kanssa, kun isompana ongelmana on tuo mutteriohjaus. Jos vaikka samalla käynnillä ne korjaisi (toiveajattelua kai ohjauksen osalta ?) - tai sitten vaihdan autoa nopeasti.

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: JOHANNES - 19.02.13 - klo:18:12
Asiaa. Jos ostat yli 50kâ,¬ auton, sen  pitäisi lämmetä, mutta ei. Paikallinen Audi liike testannut minun 2,0TDI ja todennut että ei lämpeä.Suosittelevat maski suoja, ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

Nimenomaan tämä on myös oma ajatukseni tällä hetkellä ja varsinkin, kun tuosta maskisuojasta ei ola sanottavaa hyötyä tuolla lähempänä -10 asteen pakkasia. Paikallaan se nyt kumminkin on myös tälläkin hetkellä.
On tuohon autoon varusteineen kuitenkin tullut nyt Webaston asennus mukaan lukien päntättyä rahaa noin 63kâ,¬, joten todellakin toivoisi hieman toisenlaista toimintaa.
Tuo summa alkaa muutenkin olemaan jo kiusallisen lähellä sitä 3.0TDI quattroa, jossa myös moottori olisi lämmennyt ilman hirveitä lisäsysteemeitä. Tosin olisi sitten jäänyt vielä aimo kasa varusteita saamatta.
Alla vielä suora lainaus merkkiliikkeestä saamastani vastauksesta, joka on siis ilmeisesti tehtaan kanta tähän asiaan.

"Moottori toimii valmistajan mukaan normaalisti vaikka mittariston näyttämä muuttuilee välillä 50â€"70 °C ja/tai jäähdytysvesi ei saavuta 90 °C:n lämpötilaa. Ilmiö korostuu ajettaessa alhaisella käyntinopeudella ja useimmitenulkolämpötilan ollessa alle 5 °C ."

Moottori todennäköisesti toimiikin kohtuullisen normaalisti, vaikka lämmöt on alhaisemmat. Polttoainetaloudesta ei välttämättä ehkä voi olla samaa mieltä.
Tässä vaan tämän asian kanssa tuskaillessa tulee välillä väkisinkin ikävä vanhaa kunnon quattroa, joka kehitti riittävästi hukkalämpöä ilman mitään lisälämmittimiä.

Mainittakoon kuitenkin vielä, että merkkiliikkeen korjaamopäällikkö esitti minulle jonkinlaisen teorian siitä, miksi edes Webasto ei auta moottoria saavuttamaan normaalia käyntilämpötilaa joka tilanteessa. Kun sitä teoriaa riittävästi mielessään pyörittelee, niin ehkä se osittain jopa sopisi taudin kuvaan. Jos näin on, niin silloin on mielestäni Audin ja Webaston / Eberin "aivoissa" hieman vielä säätämistä yhteensopivuuden suhteen.

JOHANNES

Itse ajan 80km/h rajoituksella ja pakkasta yli 10 astetta niin vartin jälkeen palaa edelleen 1 ledi. Sehän palaa aina, eli eipä ole moottori kovin lämmin ole.  Suurin ongelma on juuri sisätilojen lämpiäminen, koska PTC ei riitä kunnon pakkasilla. Koska lämmintä vettä kennolle ei tule ennenkuin, moottori on lämmin. Pikkupakkasilla saa jotenkin lämpimäks, kun laittaa lämmityksen täysille ja huurteen poisto päälle. Mutta jos päälle 20 astetta, niin ei tääkään auta. Myöskään en ole saanut mitään järkevää selitystä, miksi lisälämmitin nykyään vakiona etuvetoisissa, tuskinpa sitä laitetaan hyvää hyvyyttään.

Ja että ottaa PÃ,,Ã,,HÃ,,Ã,,Ã,,N   >:(, paikallisen AUDI liikkeen huoltoneuvojen asenne, vastaa itänaapurin palvelua 80 luvulla. Toinen asiallinen, mutta toinen ...........
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

Ktk

Lisälämmitin ei ole vakiona etuvetoisissa. 0e hintainen lisävaruste.

JOHANNES

No muotoillaan uusiksi. Miksi saa etuvetoisiin 0â,¬:lla ???
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

Nalle

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 20.02.13 - klo:08:39
Lisälämmitin ei ole vakiona etuvetoisissa. 0e hintainen lisävaruste.

Niin lämmitin mikä ainoastaan lämmittää sisätiloja eikä moottoria. Tässä topikissa
keskustellaan moottorin huonosta lämpenemisestä, eikä tuolla varusteella mielestäni ole mitään tekemistä moottorin lämpenemisen kanssa. Toisin voi olla jos sen saa, kuten Markku J mainitsi, muutoksella lämmittämään myös moottoria.
Markku mainitsi että itse pitää lämmittimen päällä myös ajossa, mitä hyötyä siitä voi olla moottorin lämpiämisen kanssa, jos muutosta vesikiertoon ei ole tehty?

Markku J

Startin jälkeen vesikierrot selvästi yhtyvät ja lämmittimen kierrossa olevaa lämmintä nestettä virtaa lohkoon. Sen toteaa noista kierroslukumittarin punaisista ledeistä, joista 2 kpl sammuu nopeasti. Ensimmäinen heti startin jälkeen, ja toinen sammui tänään vajaan minuutin kuluttua startista (ulkolämpö oli -5,5 astetta). Täydet 90 astetta tuli lämpömittariin vajaan 10 km ajon jälkeen.

CK

Voi olla että quattro-malleissa moottori lämpenee nopeammin.
Minulla 2.0 TDI ja jälkiasennettu webasto, vaikka ulkolämpötila olisi vain -2C, niin ainoastaan yksi ledi palaa 20min-60min ajon jälkeen. Esilämmitän aina webastolla ennen ajoa.

Pumafi

Laakkonen Hyvinkää kertoi tuon hinnan 150 euroa Eberin muutokselle lämmittämään myös moottoria, mutta eilen kysyin samaa asiaa Vantaan Airportista ja asia ei ole edennyt mihinkään. Outoa.
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

JOHANNES

Mutta mutta jos moottori lämpiäisi niin olisi sisälläkin lämmintä
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

MoFFe

LainaaMutta mutta jos moottori lämpiäisi niin olisi sisälläkin lämmintä
Aivan!!!

Ja jos webasto/eberi mottoria lämmitäis niin silloin ei vältämättä edes webastoa tarvis pitää itse ajon aikana päällä.

pekkaärrä

Kyllä tehdasasennettu Eberi nopeuttaa moottorin lämpenemistä selvästi. Ajelin pari viikkoa ilman automaattista lisälämmittimen
kytkeytymistä niin neljäs ledi syttyi noin 25 km ajon jälkeen, Eberin kanssa täydet lämmöt noin 10 km jälkeen.
20 asteen pakkasessa ei enää pidä täysiä lämpöjä (ilman Eberiä) kun tulee maantieltä kaupunkiin, laskee nopeasti 70 asteeseen.
Auto siis 3.0 TDI koneella.
--- BMW S1000RR ---

ex. BMW520dA -08, BMW525dA -05, Volvo V70 -02

Markku J

Tässä viikolla eräänä päivänä oli aamulla pakkasta -5,5 astetta. Eberi oli päällä 30 min ja lähdin ajoon niin, että se sammui pari minuuttia startin jälkeen. Kierroslukumittarin kaksi punaista varoituslediä sammuivat n. 30 sekuntia startista (eka tietty heti startin jälkeen) ja 7,6 km ajoin, ennen kuin neljä lämpömittarin lediä syttyi (90 astetta). Eberi siis oli jo poissa päältä ajon aikana. Minulla ei ole edes alkuvuoden -15-20 asteen pakkasilla laskenut mittari neljästä ledistä alaspäin missään ajotilanteessa ilman Eberiä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 20.02.13 - klo:11:24
Aivan!!!

Ja jos webasto/eberi mottoria lämmitäis niin silloin ei vältämättä edes webastoa tarvis pitää itse ajon aikana päällä.

Ei sen Webaston tai Eberin tietyssä ajassa tuottama lämpöenergia ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä lämmitetään. Sama joulemäärä siitä syntyy, lämmitettiin ensin vain matkustamoa tai sitten sekä moottoria että matkustamoa.

Jos lämmitin eristetään moottorin vesikierrosta, matkustamo ehtii lämmetä lämpimämmäksi esilämmityksen aikana. Ja jos ei eristetä ja lämmitetään myös moottoria, on matkustamo haaleampi samalla lämmityksellä ja moottorin lämmittämiseen käytetty energia joudutaan siirtämään sinne viiveellä ja häviöiden kanssa.

Jarmo

Itse en ole moittinut tuota ohjaamon lämpenemistä alusta pitäenkään, vaan mielestäni se lämpenee ihan kohtuullisesti myös ilman Webastoa. Johtunee varmasti osittain siitä, että minulle tuo 20, maksimissaan 21 astetta sisällä on aivan riittävä.
Se mitä itse olen tässä nyt koko ajan perännyt, on tuo moottorin lämpeneminen ja etenkin nyt kun Webasto on asennetto jälkikäteen ja siitä ei tunnu tulevan toivottua tulosta.
Webaston asentanut Audin merkkiliike on siis koko ajan sitä mieltä, että lämmitin toimii niin kuin kuuluu, vaikka se ei moottorin lämpenemistä sanottavasti autakaan.
Itse en tuota Webaston tai Eberin asennusta tunne teknisesti juuri mitenkään, eli voisitteko Te hieman paremmin tuon tekniikan tuntevat hieman valaista onko asennuksessa mahdollista toteuttaa useampia erilaisia kytkentöjä lähinnä tuon vesikierron osalta?
Voisiko minun tapauksessani olla esim. niin, että lämmitin on kytketty ensi sijaisesti tuohon ohjaamon kiertoon ja moottorin kierto on jätetty ns. toissijaiseksi? En tiedä onko tuollainen käytännössä edes mahdollista, mutta tämä on yksi teorioista mikä mielessä kummittelee.
Asennuksen toteuttanut merkkiliike ei tuohon ole antanut mitään tarkentavaa selvitystä, vaan heidän kantansa on vaan yksi selitteisesti se, että lämmitin toimii oikein, kun ohjaamo lämpenee. Moottorin osalta he edelleen vetoavat siihen maahantuojan kantaan, jonka olen tuossa aikaisemmassa postauksessani esittänytkin ja Webaston ei ole kuulemma tarkoituskaan nostaa moottorin lämpötilaa.
Olemme tämän asian tiimoilta tällä hetkellä melkoisella "törmäyskurssilla" kyseisen liikkeen kanssa ja viimeksi eilen puhelinkeskustelussa heidän Audin myyntijohtaja lopulta vain tokaisi, että "pitäisikö jatkossa miettiä mistä autonsa ostaa, saahan noita autoja muiltakin". Tästä olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä. Nyt en kuitenkaan ole aikonut vielä päästää heitä näin helpolla, vaan aion selvittää asian loppuun asti.
Mainittakoon vielä, etää olen pyytänyt myös Webaston maahantuojalta virallista lausuntoa siitä, voidaanko Webaston olettaa lämmittävän myös moottoria ajon aikana. En ole tuota lausuntoa ainakaan vielä saanut ja jostain syystä kyllä tuntuu, että saamatta myöskin jää.

Passatti

Minulle asennettiin Webasto Passattiini eräässä liikkeesä,joka näitä tekee päivittäin.Kyllä minulla lämpenee moottori ja sitten sisätilat.Voin käyttää Webastoa myös ajon aikana.Toimii hienosti.Vuosi sitten kun auton ostin niin kyselin myyjältä asennusta ja sain tarjouksen jossa oli jokin VW:n oma liitin sarja Climatroniciin.Silloin todennäköisesti vain moottori olisi lämmennyt.Sitä en halunnut.
Always lead, never follow

Rauska

Aikoinaan kun valitsin laitetta, niin Eberspächeriltä löytyi tiedot erilaisista asennusvaihtoehdoista Webastolta ei. Joten valinta oli selvä.

http://www.preheat.eu/uploads/images/hydronics.pdf
Sivuilla 20 - 22 on erilaiset asennustavat selkeästi esitetty ominaisuuksineen.
Lulisin , että kyllä Webaston asennuksessakin on vastaavat vaihtoehdot olemassa. Mutta vaan valtuutetussa/asiantuntevassa Webasto liikkeessä?? Kai?


NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

miisalo

Oletuksena Audeissa monissa malleissa tehdasweba lämmittää ensisijaisesti sisätiloja. Osassa malleista on venttiili, jota avautuu päästämään vesikierron myös moottoriin, kunhan on ensin saavutettu tietty lämpötila. Jossain malleissa tätä voidaan ohjata myös MMI:stä tai esim. VCDS:llä koodata tuo vena auki pysyvästi. Samoin muuten tuohon weban päälleoloon pystyy puuttumaan jossain malleissa. Valitettavasti uusi kuutonen taitaa olla jo näitä, missä monet koodauksista vaativat online yhteyden, eli ei välttämättä VCDS häckäykset toimi.

Oli tuo webaston toiminta millaista vaan esilämmityksessä, niin kyllä se yleisesti ottaen auttaa moottorin lämpenemisessä.

Mutta jos palataan alkuperäiseen ongelmaan, niin eihän sitä oikeasti ole. Jos sisälle riittää lämmintä ilman webastoakin, niin moottori kyllä on riittävässä käyntilämpötilassa. Se mitä termisesti hävitään hyösuhteessa (lämpövoimakoneen hyötysuhdehan olisi parempi, jos sitä voitaisiin käyttää vaikka 600C lämpöisenä), on huomattavasti vähemmin kuin webaston käyttämä energia. Muutenkin lämpömittariin tuijottaminen taitaa olla melko tyhjän kanssa. Se mitä se näyttää on ihan muuta kuin moottorin todellinen lämpötila joka muuten pumppailee todella isolla haarukalla näissä nykykoneissa. Tämän huomaa hyvin, kun VCDS:llä katselee todellisia anturinäyttämiä ja vertaa mittariston näyttämään - lämpötila saattaa esim. pumppailla 70-100C väliä ja mittaristossa on koko ajan 90 astetta. Tai mittaristossa palaa yksi ledi ja kuitenkin moottoriöljyjen lämpötila on terveet 90 astetta.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

SKU

Lainaus käyttäjältä: miisalo - 23.02.13 - klo:14:18
Mutta jos palataan alkuperäiseen ongelmaan, niin eihän sitä oikeasti ole. Jos sisälle riittää lämmintä ilman webastoakin, niin moottori kyllä on riittävässä käyntilämpötilassa. Se mitä termisesti hävitään hyösuhteessa (lämpövoimakoneen hyötysuhdehan olisi parempi, jos sitä voitaisiin käyttää vaikka 600C lämpöisenä), on huomattavasti vähemmin kuin webaston käyttämä energia. Muutenkin lämpömittariin tuijottaminen taitaa olla melko tyhjän kanssa. Se mitä se näyttää on ihan muuta kuin moottorin todellinen lämpötila joka muuten pumppailee todella isolla haarukalla näissä nykykoneissa. Tämän huomaa hyvin, kun VCDS:llä katselee todellisia anturinäyttämiä ja vertaa mittariston näyttämään - lämpötila saattaa esim. pumppailla 70-100C väliä ja mittaristossa on koko ajan 90 astetta. Tai mittaristossa palaa yksi ledi ja kuitenkin moottoriöljyjen lämpötila on terveet 90 astetta.

Tämä on hyvä pointti.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Kvee

Minulla Ex A6:ssa oli Laakkosella asennettu Eberi, ja kyllä pakkasellakin ainakin sitä käyttäen lämmöt nousivat, eli toimi normaalisti. Ilman sitä ei kovemmilla pakkasilla meinannut oikein lämpöjä nostaa, mutta silti sisällä lämmintä piisasi niin en sitä ongelmaksi kokenut. Lämmitin siirrettiin sitten nykyiseen, ja hyvin on pelittänyt tässäkin...siirtyy varmaan taas seuraavaankin!

emjr

Itselleni on tulossa tuollainen A6 Avant tehdasasenteisella seisontalämmityksellä ja olen kiinnostuneena lukenut tätä(kin) ketjua.

Nyt kun talvea on takana jo jonkin verran niin mitä suosittelette: kannattaako minun muokkauttaa tuo niin että se lämmittää myös moottoria sisätilojen lisäksi vai ei?

Eikös ainakin noita sähkölämppäreitä markkinoida nimenomaan sillä että ne säästävät moottoria rankoilta kylmäkäynnistyksiltä?

Ja pahoittelen mahdollista tyhmää kysymystäni: autojen suhteen peukaloni on hyvinkin keskellä kämmentä ja tiedostan sen hyvin itse.

"ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
AUDI A6 Avant Business 2,0 TDI 130 kW multitronic  2013

Jore1

Minullekin on tulossa parin viikon kuluttua A6 ja siihen tuo muutos tehdään eli mielestäni kannattaa niin tehdä. Jopa myyjäkin sitä suositteli  :)

Markku J

Ilman muuta kannattaa teettää muutos. Jos tätä autoa joudun pitämään yli ensi talven, niin teetän muutoksen. Hienosti tämä lämppäri toimii, ja heti startin jälkeen menee lämmintä vettä moottorin kiertoonkin, eli on tyhjää parempi koneen kannalta näinkin. Noista kierroslukumittarin punaisista ledeistä huomaa tuon moottorin lämmitysvaikutuksen selvästi.

batman14

Ehdottomasti kannatta laittaa. Sehän on sen lämmittimen päätarkoituskin. Pikkupakkasilla koneen lämmöt ovat jo vähän nousussa mittarin mukaan kun koneen starttaa ja lämmintä ilmaa tulee heti. (tämä siis A4 allroad 2.0tfsi)




Lainaus käyttäjältä: emjr - 08.03.13 - klo:10:59
Itselleni on tulossa tuollainen A6 Avant tehdasasenteisella seisontalämmityksellä ja olen kiinnostuneena lukenut tätä(kin) ketjua.

Nyt kun talvea on takana jo jonkin verran niin mitä suosittelette: kannattaako minun muokkauttaa tuo niin että se lämmittää myös moottoria sisätilojen lisäksi vai ei?

Eikös ainakin noita sähkölämppäreitä markkinoida nimenomaan sillä että ne säästävät moottoria rankoilta kylmäkäynnistyksiltä?

Ja pahoittelen mahdollista tyhmää kysymystäni: autojen suhteen peukaloni on hyvinkin keskellä kämmentä ja tiedostan sen hyvin itse.

"ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"

Akusti

Onko tuo muutos moottorin lämmittämiseksi pelkkä koodaus, vai lisätäänkö siinä se kolmitieventtiili tjsp?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy