Seat huolenpitosopimus

Aloittaja Joakimmo, 21.03.14 - klo:11:33

« edellinen - seuraava »

Joakimmo

Uutta Leonia ostamassa ja kovasti haluavat minun ottavan huolenpitosopimuksen. Haluaisinkin kuulla muiden kommentteja asiasta. Auto on ollut koeajoautona 6kk eli takuuta se 18kk jäljellä, pohdinkin olisiko tuo fiksu tapa tuplata "takuu".

Kysynkin, että otitko autoosi huolenpitosopimuksen?

Jos otit niin miksi ja jos et ottanut niin miksi et?

Jos otit niin millä hinnalla sait sen ja saitko alennusta (voiko näistä edes saada alennusta)?

Uti

Otimme tyttäremme käyttöön n. kuukausi sitten hankkimaamme uuteen Toledoon huolenpitosopimuksen 48 kk ajaksi 15000 km/vuosi. Kustannus tuosta sijaisautopalveluineen on 44,19 â,¬/kk. Tähän kuuluu huollot, sijaisauto sekä kaikki auton korjaukset 48 kk:n ajaksi. Sopimusta voi jatkaa max. 6 vuoteen. Jos auto toimii ilman vikoja, saamme tuolla rahalla 2-3 huoltoa sekä pyyhkijän kumit 1xvuodessa sekä sijaisauton veloituksetta.

Huollot maksanevat n. 1000 euroa/ 4 vuotta, joten hieman yli 1000 euroa menee sitten kattamaan mahdollisia korjauskuluja auton iän ylittäessä 2 vuotta. Tosin ainakin jakoketju- ja turboviat menevät vielä 3. vuoden ns. goodwill-takuun piikkiin.

Lisäksi on ostettava tiepalvelu takuuajan jälkeen n. 20 euroa/vuosi. Tämän maahantuoja laskuttaa eli ei itse tarvitse olla aktiivinen.

Hiemanhan tämä mietityttää vieläkin, mutta onpahan ainakin 4 vuoden autokustannukset ennakoitavissa. Kun vielä tytär asuu pienellä paikakunnalla, josta on n. 150 km lähimpään Seat-huoltoon on tuo sijaisautopalvelu sekä tiepalvelu tärkeitä juttuja!

Markku

JPN_V70D3OR

>tiepalvelu
Kuuluu kaskon autopalveluosioon joka tapauksessa, ei omavastuuta/bonusmenetyksiä.

>huollot maksanevat n. 1000 euroa/ 4 vuotta
Käytönnössä merkkihuollossa 5-600,- Hieman etsimällä 3-400,-

>autokustannukset ennakoitavissa
Tämä lienee ainoa syy, samalla tod.näk. tulee maksinoineen kulut. Tosin jos ajoa tuleekin erimäärä, kuin ennakoitu, niin kulutkin muuttuu ennoimattomaksi.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Epes

- tiepalvelu
Kuuluu kaskoon

- sijaisautopalvelu
Huippukaskossa max 14vrk viasta jonka syystä auto ei ole liikennekelpoinen.

- huollot
4v. max 600â,¬

- takuuajan jälkeiset viat iässä 2-4v.
Kuuluvat virhevastuun piiriin ja useimmissa tapauksissa kilometrimäärän ollessa <60tkm. joudut maksumieheksi murto-osalla todellisista kuluista.

Summa summarum, itse pähkäilin huolenpitosopimuksen liian kalliiksi.

jantsa

If huippukaskossa sijaisauto muistaakseni maksimi 40 päivää. Meillä auto oli 24 päivää ketju rempassa ja hyvin vakuutus toimi. Ei kylläkään mikään edullinen vakuutus verrattuna muihin yhtiöihin.

niksa

Sopimukseen sisältyy rahapalautuspykälä. Eli sopimuksen todellinen kustannus on kaavalla maksetut maksut-hallinnointikulut-huoltokustannukset.

Tuon takia sopimuksen ottaneenkin on syytä huolehtia, että takuuseen kuuluvat asiat korjataan takuusta, eikä huoltosopimuksesta.

Uti

Lainaus käyttäjältä: Epes - 21.03.14 - klo:15:00
- tiepalvelu
Kuuluu kaskoon

- sijaisautopalvelu
Huippukaskossa max 14vrk viasta jonka syystä auto ei ole liikennekelpoinen.

- huollot
4v. max 600â,¬

- takuuajan jälkeiset viat iässä 2-4v.
Kuuluvat virhevastuun piiriin ja useimmissa tapauksissa kilometrimäärän ollessa <60tkm. joudut maksumieheksi murto-osalla todellisista kuluista.

Summa summarum, itse pähkäilin huolenpitosopimuksen liian kalliiksi.

Ehkä säästämme sitten merkittävän osan huonepitosopimuksen 4 vuoden kustannuksista vakuutusmaksuissa. Eli kakkosautomme vakuutuksessa ei ole sijaisautopalvelua huoltojen ja auton teknisten vikojen ajaksi. 1. vuoden liikenne ja kaskovakuutus maksavat 380 euroa, bonukset liikenne 35%, kaskossa 70%.
Tiepalveluhan huolehtii auton korjattavaksi lähimpään merkkihuoltoon, toimittaa sijaisauton tai kuljettaa matkustajat kotiin tai hotelliin max. 3 yöksi tiepalvelun kustannuksella.
En kyllä usko, että Seat-merkkisessä autossa kaikki takuuajan jälkeiset viat ja ongelmat korjataan virhevastuun perusteella! Toki voi olla että autossa ei ole mitään ongelmia 4 vuoteen ja 60000 kilometriin. Tällöin huolenpitosopimus osoittautuu huonoksi investoinniksi.
Mutta onhan meillä kuitenkin kaikenlaisia vakuutuksia niin autoissa kuin kodeissakin. Eipä ole yhtään korvaushakemusta tullut tehtyä esim. palovakuutuksesta talon osalta! Onkohan ollut huono ratkaisu maksaa vakuutuksia vuosikymmeniä?

Markku

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Uti - 21.03.14 - klo:18:05
Ehkä säästämme sitten merkittävän osan huolenpitosopimuksen 4 vuoden kustannuksista vakuutusmaksuissa. Eli kakkosautomme vakuutuksessa ei ole sijaisautopalvelua huoltojen ja auton teknisten vikojen ajaksi. 1. vuoden liikenne ja kaskovakuutus maksavat 380 euroa, bonukset liikenne 35%, kaskossa 70%.

Mutta onhan meillä kuitenkin kaikenlaisia vakuutuksia niin autoissa kuin kodeissakin. Eipä ole yhtään korvaushakemusta tullut tehtyä esim. palovakuutuksesta talon osalta! Onkohan ollut huono ratkaisu maksaa vakuutuksia vuosikymmeniä?

Markku

Vakuutusmaksua kannattaa peilata siihen nähden, mitä vakuuttaa ja mitä em. korjaaminen tai uushankinta maksaa.
Kotivakuutus, vaikka suppeampikin, voi olla ihan hyvä siitäkin syystä, että jos esim. sähkölaite (vanha johto, TV tai tiskari !) aiheuttaa tulipalon, niin noki ja vesi eli jälkien saneeraus voi tulla yllättävän kalliiksi. Murtovarkaita taasen liikkuu ympäri Suomen myös päivisin, ja hätäisillä keikoilla yleensä mennään rujosti paikat särkien sisään. Ei ihan halpaa korjata jälkiä.  :'(

Sen sijaan autovakuutuksissa näyttää yhtiöiden välillä keskittämisalennusten jälkeenkin olevan niin suuria hintaeroja, että ensi vakuutuskaudeksi pyydän kyllä vähintään 3 eri yhtiöstä tarjoukset.  ???
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.03.14 - klo:19:56
Vakuutusmaksua kannattaa peilata siihen nähden, mitä vakuuttaa ja mitä em. korjaaminen tai uushankinta maksaa.
Kotivakuutus, vaikka suppeampikin, voi olla ihan hyvä siitäkin syystä, että jos esim. sähkölaite (vanha johto, TV tai tiskari !) aiheuttaa tulipalon, niin noki ja vesi eli jälkien saneeraus voi tulla yllättävän kalliiksi. Murtovarkaita taasen liikkuu ympäri Suomen myös päivisin, ja hätäisillä keikoilla yleensä mennään rujosti paikat särkien sisään. Ei ihan halpaa korjata jälkiä.  :'(

Sen sijaan autovakuutuksissa näyttää yhtiöiden välillä keskittämisalennusten jälkeenkin olevan niin suuria hintaeroja, että ensi vakuutuskaudeksi pyydän kyllä vähintään 3 eri yhtiöstä tarjoukset.  ???

Harkitsin myös huolenpitosopparia, mutta osaksi myyjän passiivisuuden vuoksi jätin sen ottamatta.
Yritetään pärjätä.

FatJack

Laskeskelin et 3v/60tkm olis 35â,¬/kk hinnalla 1260â,¬. Sama väli,  4 huoltoa olis ei merkkiliikkeessä reilut 600â,¬ eli puolet säästäis. Pari myyjäliikettä suositteli sopparia. Myyjä mistä auton tilasin, ei nähnyt tarpeelliseksi. Noihin kilometreihin ny tuskin tulee mitää kovin yllättävää, mitä ei takuu kattais, mut ei toisaalta tarttis huolloissa kaivaa kuvetta ja sais sen merkkiliikkeen leiman. Enpä tiiä.

Arctic

Toinen huolenpitosopimus menossa. Ensimmäisestä (3v) sai palautuksena n. 1000 euroa. Nyt sopimus neliivuotinen, johon mahdollista saada kaksi lisävuotta. Huolenpitosopimus tarkoittaa käytännössä kuuden vuoden takuuta sen hinnalla ja jos kaikkea maksettua rahaa käytetä, sen saa palautuksena vähennettynä toimistokuluilla. Lisäksi huollot ja korjaukset voi tehdä merkkikorjaamossa alkuperäisiin, joissa on takuu. Itse otan sen jatkossakin kaikkiin vaggineihin.

FatJack

Niin mutta 5v/100tkm takuu muuttaa asian vähän tarpeettomaksi mielestäni. Jos tiukka talous, mieluummin säästän muutaman euron kk tilille ja teetän homman siellä, missä homma onnistuu ja on halvinta. Se leiman saaminen mitään takaa..

FatJack

Mut mites se rahanpalautus menee? Jos siis on maksanu tuon 1250â,¬ 3 vuodes ja huoltojen todelliset kustannukset vaikka 1000â,¬, onko palautus kerran vuodessa jotain vai sopimusajan päättyessä 250â,¬.

Arctic

Lainaus käyttäjältä: FatJack - 27.05.18 - klo:11:54
Mut mites se rahanpalautus menee? Jos siis on maksanu tuon 1250â,¬ 3 vuodes ja huoltojen todelliset kustannukset vaikka 1000â,¬, onko palautus kerran vuodessa jotain vai sopimusajan päättyessä 250â,¬.
Sopimusajan päättyessä, eikä summa ole 250â,¬ vaan siitä vähennetään ns. toimistokulut.

Benkku15

Ajattelin että otan Cupraan ensi viikolla samalla huolenpito sopparin, mitä tuo käytännössä kattaa jos tuo on 25â,¬/kk, ja jos 2v päästä jarrulevyt / palat loppu ja samalla öljyjen vaihto ym tarkistus ja huolto kustantaisi reilu 1000â,¬. Jos huollot ylittävät tuon 4v aikana maksamani 1250â,¬ maksanko erotuksen heille vai?
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

Enhancer

Et maksa missään tilanteessa enempää kuin kk-maksun, olettaen että ollaan sopimuksen raameissa ajan ja ajettujen kilometrien osalta.

Eli 25â,¬/kk, 300â,¬/vuosi ja 4 vuodessa 1200â,¬. Jos autoa huolletaan yli 1200â,¬ edestä, voitat sopimuksella, jos ei niin häviät.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Benkku15

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 31.05.18 - klo:21:05
Et maksa missään tilanteessa enempää kuin kk-maksun, olettaen että ollaan sopimuksen raameissa ajan ja ajettujen kilometrien osalta.

Eli 25â,¬/kk, 300â,¬/vuosi ja 4 vuodessa 1200â,¬. Jos autoa huolletaan yli 1200â,¬ edestä, voitat sopimuksella, jos ei niin häviät.

Tämä selvä :)
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy