Etujousen esikiristys

Aloittaja Seat-mies77, 18.10.20 - klo:11:48

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Etutolppien vaihtoremontti menossa...

Onkos jotakin sääntöä, minkä verran etujousta pitää iskaria asennettaessa puristaa? Puristetaanko maksimiin, jonka iskari suorana ollessaan sallii vai vähemmän? Itse laitoin maksimiin, jolloin jousesta tuli sentin lyhyempi kuin ennen irroitusta. Taisin siis puristaa liikaa.

Autona Seat Ibiza ST, ja iskari siis jousen sisässä (MacPherson).

b1mpo

En ymmärtänyt nyt ihan kokonaan juttua. Jousia puristetaan vain sen verran kuin on tarvis, jotta paketin saa irti, purettua ja kasaan. Eli iskari kun on täysin auki, niin ei haittaa vaikka jousi hiukan väljä on puristettuna siellä välissä.  Jousta ei tarvitse kokonaan läjään puristaa. Jousen ei kuitenkaan pitäisi jäädä lyhemmäksi, vaikka sitä enemmän jousipuristimilla puristaa. Miksi se pitäisi edes ihan läjään puristaa? Vai ymmärsinkö jotain väärin? Tolppahan otetaan yleensä kokonaisena sieltä välistä ilman puristamista. Vasta sitten puristellaan, kun puretaan tolppa "pöydällä". Joskus tietysti helpottaa tolpan irroitusta, jos pyöränkotelossa jousta jo puristetaan. Kai siihen joku youtube pätkä löytyy avuksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Seat-mies77

Jousen esikiristyksen määrästä riippuu, mille kohdalle kiristyspultti ja jousijalan tukilaakeri iskarissa kiinnittyvät. Jos kiristää vain aivan vähän, ne asettuvat aivan iskarin kärkeen. Toinen äärivaihtoehto on kiristää niin pitkälle kuin iskarin kierteet sallivat.

Tässä iskarin tyyppi: https://www.trodo.fi/iskunvaimennin-kyb-339763

tkp

Kyllä se yläpää yleensä kiristetään niin tiukkaan kun menee.

Setavarjoo

Iskarin lautanen kiritään loppuunasti ylämutterilla . meinaatko että jousi nyt mitattuna iskariin asennuksen jälkeen,siellä paikallaan on puristuksissa 1cm lyhyempi kuin vapaana lattialla.

Melkoisen paskajousi jos ilman jousenkuumennusta vaan jousipuristimella puristaessa asennuksessa antautuu ja lyhenee eikä palaa takaisin normaalimittaansa jos olet purkanut uudelleen ja mitannut jousen ennen asennusta ja kerta asennuksenjälkeen.

Seat-mies77

Vertasin vanhan ja uuden jousen pituutta niiden ollessa iskariin asennettuna tolppa irti autosta.

Mutta juu, vakuutuin siitä, että kyllä se kiristyspultti pitää kierteiden loppuun saakka laittaa. Silloin laakerikin asettuu tukevasti iskarin päähän.

Emil

Eikö se ylälautanen ole mutterilla kiinni iskarissa?

Tommoisessa iskarissa ei ole mitään korkeuden säätöä, joten kaikki mutterit ja pultit kiinni asti. Kuulostaa aika hurjalta lopputuloksen kannalta, että tämmöistä asiaa pitää edes miettiä.

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: Emil - 19.10.20 - klo:11:18

Tommoisessa iskarissa ei ole mitään korkeuden säätöä, joten kaikki mutterit ja pultit kiinni asti. Kuulostaa aika hurjalta lopputuloksen kannalta, että tämmöistä asiaa pitää edes miettiä.

Vähäisellä kokemuksella kun näitä harrastelee, niin parempi lopputulos tulee kun epäilee ja miettii kaikkea mahdollista.  ;D

Mutta juu, on tuo etutolppien vaihto sen verran isotöinen projekti että ihan ei kannata iltapuhteena ryhtyä tekemään, jos auto pitää aamulla olla ajokunnossa. Minulla on remontti kestänyt jo reilun pari viikkoa. Yksi hankalimmista vaiheista oli koiranluun irroitus. Miksiköhän se torx-reikä siinä pitää olla niin matala että siitä ei saa millään pitävää otetta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy