Pumppusuutin-nokkalaakerien kulumisongelmasta (Franko6 mod)

Aloittaja Touristi, 13.10.19 - klo:10:11

« edellinen - seuraava »

Touristi

Hei, onko tästä aiheesta keskusteltu? Pumppusuutinkoneissa nokka-akseli painuu alaspäin, tukkien vanhemmiten öljyn kiertoa. Laakerien uusiminen (varsinkin alapuolisten liukulaakeripuolikkaiden) nokka-akselille auttaa, kun samalla laitetaan uusi nokka-akseli stefan (ja tandempumpun tiivarin) kanssa ja uudet hydraulinostimet. Muuten pahenee Franco6:n mukaan ongelma, että välys pienentyy kun akseli painuu venttiilinostimia kohti, ja jatkuva kontakti kiehuttaa öljyä nostimissa, ja lopulta nostinten materiaali antaa periksi kokonaan. Tästä on "hammaslääkärikuvia" lopussa mainitussa linkissä, jonka 2-sivulle pääsee vain rekisteröitymällä. Franco6:n modauksen idean näkee noista ekan linkin kuvista, mutta en täysin ymmärtänyt kuinka öljy saadaan porattua kanavalla yläosaan nro 1 sylinterin nokka-akselin laakerikoppaa.
Oleellista on siis voitelu yläkautta eikä alakautta, koska keinuvipusysteemi painaa akselia alaspäin ja tukkii öljynkiertoa vanhemmiten pahastikin. Jossei halua porata, on Germancascade-sivustolla myytävänä modatut liukulaakerit, mutta hinta on suolainen 248 dollaria.
Franco6-linkki (forums.tdiclub.com): https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=253137 ja ongelman jälkiä esittelevä myturbodiesel.com:
https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/
Tähän liittyen kysyinkin jos joku tekee tdi:hin juuri ikään kansiremonttia, niin 5 kpl ylempiä liukulaakereita kiinnostaisi. Meinaan laittaa hyväkuntoisen orggis-nokka-akselin, mahd.hyvät (INA, Kolbenschmidt - kumpi parempi?) nostimet tai mustat vähänajetut nostimet ja laakerit uusiksi, poraamalla #2-#5-laakerikopat ja tekemällä porauksen #1 yläkoppaan ja duunaamalla uran #1 alempaan laakeripintaan sisäpuolelle keskelle (veisi öljyä ylös), en tiedä uskallanko porata koneessa olevaan kanteen yhtään reikää vaikka helpolta näyttikin... tähän kommenttia muiltakin kuin DIY-väeltä?

Jultsu

Jos kommentteja kaipaat niin ajattelet asiaa liian monimutkaisesti. Ebaystä parilla satasella sarja jossa uusi nokka, laakerit, kupit ja ruuvit. Asentelet paikoilleen ja ajelet iloisena taas seuraavan 300tkm.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy