Touranin ilmastointi ei toimi

Aloittaja rampila, 09.06.19 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

rampila

Moikka moi vaan kaikille palstalaisille uudelta volkkarin omistajalta :)
Pihasta tosiaan löytyy tuollainen 1.6L naamahissi -07 touran, minkä ilmastointi ei oikein ole yhteistyöhaluinen.
Olisiko mitään vinkkejä mistä lähtisi vikaa hakemaan? Yksi epäilynaihe saattaisi olla painetunnistin, joka autocomin mukaan antaa 0bar tiedon, vaikka järjestelmä koeponnistettu ja täytetty viikko takaperin. Tässä taisi olla 3-pin painetunnistin, joten löytyykö keltään sähkökaavioita tai muuten tietoutta mitkä pinnit yhdistämällä saisi ohitettua ko. tunnistimen?
Ja jos tunnistin menee vaihtoon, niin tarviiko kylmäaineita poistaa ennen vaihtoa?

o.b.

Painetunnistinta ei voi ohittaa, se ei ole on/off tyyppinen. Mallista riippuen se lähettää joko analogista tai digitaalista signaalia paineesta.

Anturi on helppo vaihtaa ja järjestelmää ei tarvitse tyhjentää. Alapuolella on samantyyppinen venttiili kuin renkaissakin.

rampila

Selvä juttu... pitääpä tuo sitten suosiolla vaihdella kokeeksi, kun tuskin lienee kovin kallis osa.
Olikos näissä ollut ongelmaa kompuran (akselin) kanssa ja onko asia jotenkin huomattavissa? Jos tuo painetunnistimen vaihto ei auta, niin olisi ilmeisesti järkevää ottaa tuo kompura seuraavana syynättäväksi?
Sen unohdin mainita että myös sähköflektit on kunnossa, joten niiden toimimattomuudesta ongelman eivät johdu.

M_M

Joissain malleissa on kompuran akselilla murtosokka joka korkkaa kompuran leikatessa kiinni, ettei koko apulaitehihna mene silpuksi. Tällöin hihnapyörä näyttää pyörivän edelleen normaalisti mutta kompuran sisuskalut eivät pyöri.

En tiedä onko kyseisessä Touranissa tämmöinen rakenne, mutta jos on niin kannattaa yrittää jollain varren päässä olevalla peilillä tms katsoa pyöriikö myös hihnapyörän keskellä oleva akseli.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sähly

Kun järjestelmä koepainettiin ja täytettiin, niin samalla laitteistolla yleensä nähdään myös nostaako kompressori painetta? Jos ei, nin kompura on mahdollisesti kaput? Korjaus on yleensä vaihto, tarvikekompuroiden hinnat alkavat parista sadasta ylöspäin. Omaamme vaihdettiin myyjäliikkeen lukuun pari viikkoa sitten Saksassa.

Setavarjoo

jos paine on 0 niin joko anturi täysin kaput, käytetty testeri ei osaa näyttää sitä, järjestelmä tyhjä eikä kompura edes pyörinyt .  Vaikka kompura olis leikannut niin kyllä siellä se täytetyn järjestelmän n.5bar pitäis olla.

Touristi

#6
Painekytkimen vaihto on erittäin helppo operaatio. Kokemuksesta vinkkinä: nosturilla ensin irrotat mahdollisimman lyhyellä 17 mm kiintoavaimen avopäällä painekytkimen (lauhduttimen siis jäähdyttimen oikeassa alanurkassa sojottaa ylöspäin), ja sitten vasta vedät sen ylös ja taiteilet jumiutuneen liittimen auki. Jos osaat, avaa liitin ensin. Uusia saa tiskin lisäksi vaikka Nimarkista.
Ongelma voi olla toki vaikka lauhduttimen hajoaminen syöpymällä koska silloin aineet katoaa. Ilmastointihuolto kertoo, onko niitä. Käy samassa missä täytettiin?
Ensimmäinen asia vian etsinnässä on kuitenkin VCDS:llä tms. katsoa tiedot ilmastoinnista. Itse tein paljon kaikkea mutta loppupeleissä on kyse johdon katkeilemisesta joka ei ole edes jatkuvaa. Kenties kompuran liittimen sisällä hapertumista.

Ei voi ottaa kantaa testaamatta, ja anturin antama lukema voi olla väärä jos anturi on rikki. Vaihda se siis ensin, se on helpoin ja halvin osa ilmastointia.

Ilmastoinnin aineita ei katoa, koska kytkimen alla on auton rengasventtiilin kaltainen venttiili joka tosin sihahtaa kivasti jos aineet on tallella. Siinähän sen kuulee onko 0 bar oikeasti, jos osaa kuultua ymmärtää? Hommaa myös tiskiltä oikeankokoinen o-rengas tiivistämään tuo painekytkin ja varaudu siihen, että kierre voi kärsiä kun se "pamahtaa" ulos. Suuri kärsivällisyys ja oikea työote saa kytkimen paikalleen. Toinen juttu sitten, oliko vika siinä, josset käynyt tutkimassa asiaa VCDS:ltä...

Paineentasausventtiili Touranissa on pita-paikassa (pain in the a**) enkä kehota suorilta vaihtamaan. Merkkihuolto ja Bosch vaihtavat aina, ja jos on mennyt kompura tilttiin se on vaihdettava ja systeemi huuhdeltava.

o.b.

Talvihanskat käteen ja suojalasit silmille. Toinen täyttöliittimien suojakorkki irti. Sieltä löytyy neulaventtiili, jota varovasti painamalla puhauttaa hieman kylmäainetta jos järjestelmässä on yhtään kylmäainetta tallella.

Omalla vastuulla tietty ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy