VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Touristi - 13.10.19 - klo:10:11

Otsikko: Pumppusuutin-nokkalaakerien kulumisongelmasta (Franko6 mod)
Kirjoitti: Touristi - 13.10.19 - klo:10:11
Hei, onko tästä aiheesta keskusteltu? Pumppusuutinkoneissa nokka-akseli painuu alaspäin, tukkien vanhemmiten öljyn kiertoa. Laakerien uusiminen (varsinkin alapuolisten liukulaakeripuolikkaiden) nokka-akselille auttaa, kun samalla laitetaan uusi nokka-akseli stefan (ja tandempumpun tiivarin) kanssa ja uudet hydraulinostimet. Muuten pahenee Franco6:n mukaan ongelma, että välys pienentyy kun akseli painuu venttiilinostimia kohti, ja jatkuva kontakti kiehuttaa öljyä nostimissa, ja lopulta nostinten materiaali antaa periksi kokonaan. Tästä on "hammaslääkärikuvia" lopussa mainitussa linkissä, jonka 2-sivulle pääsee vain rekisteröitymällä. Franco6:n modauksen idean näkee noista ekan linkin kuvista, mutta en täysin ymmärtänyt kuinka öljy saadaan porattua kanavalla yläosaan nro 1 sylinterin nokka-akselin laakerikoppaa.
Oleellista on siis voitelu yläkautta eikä alakautta, koska keinuvipusysteemi painaa akselia alaspäin ja tukkii öljynkiertoa vanhemmiten pahastikin. Jossei halua porata, on Germancascade-sivustolla myytävänä modatut liukulaakerit, mutta hinta on suolainen 248 dollaria.
Franco6-linkki (forums.tdiclub.com): https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=253137 (https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=253137) ja ongelman jälkiä esittelevä myturbodiesel.com:
https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/ (https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/)
Tähän liittyen kysyinkin jos joku tekee tdi:hin juuri ikään kansiremonttia, niin 5 kpl ylempiä liukulaakereita kiinnostaisi. Meinaan laittaa hyväkuntoisen orggis-nokka-akselin, mahd.hyvät (INA, Kolbenschmidt - kumpi parempi?) nostimet tai mustat vähänajetut nostimet ja laakerit uusiksi, poraamalla #2-#5-laakerikopat ja tekemällä porauksen #1 yläkoppaan ja duunaamalla uran #1 alempaan laakeripintaan sisäpuolelle keskelle (veisi öljyä ylös), en tiedä uskallanko porata koneessa olevaan kanteen yhtään reikää vaikka helpolta näyttikin... tähän kommenttia muiltakin kuin DIY-väeltä?
Otsikko: Vs: Pumppusuutin-nokkalaakerien kulumisongelmasta (Franko6 mod)
Kirjoitti: Jultsu - 13.10.19 - klo:12:08
Jos kommentteja kaipaat niin ajattelet asiaa liian monimutkaisesti. Ebaystä parilla satasella sarja jossa uusi nokka, laakerit, kupit ja ruuvit. Asentelet paikoilleen ja ajelet iloisena taas seuraavan 300tkm.