Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Occux

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 14.03.21 - klo:17:49
Mikä on uuden ocu 1.5 TSI kevythybridin käytännön kulutus, vaikka n. 70/30 maantie/kaupunki?
Ilman kokemusta en voi sanoa, muuta kuin, että kysymys ehkä kaipaa vähän täsmennystä. Tarkoitatko tuolla 70/30 keskinopeuksia vai prosenttiosuuksia vai kilometrejä. Ja tarkoitatko tilannetta, missä akku on ajettu "tyhjäksi". Jos tarkoitat akku täynnä liikkeelle lähtiessä, niin matkan pituudellakin on merkitystä. Jatkovastailut jätän niille, joilla on kokemusta. Kysyin vaan sen takia, että ilman noita täsmennyksiä kokemuksen omaavakaan ei pysty antamaan vastauksia.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

b1mpo

5-6l100/km on karkeasti kulutus. Lähempänä viittä kuitenkin ehkä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pekeke

Lainaus käyttäjältä: Occux - 14.03.21 - klo:18:47
Ilman kokemusta en voi sanoa, muuta kuin, että kysymys ehkä kaipaa vähän täsmennystä. Tarkoitatko tuolla 70/30 keskinopeuksia vai prosenttiosuuksia vai kilometrejä. Ja tarkoitatko tilannetta, missä akku on ajettu "tyhjäksi". Jos tarkoitat akku täynnä liikkeelle lähtiessä, niin matkan pituudellakin on merkitystä. Jatkovastailut jätän niille, joilla on kokemusta. Kysyin vaan sen takia, että ilman noita täsmennyksiä kokemuksen omaavakaan ei pysty antamaan vastauksia.

No voi, kpki/maant. 30/70%, kevythybridiä ei voi ladata, eli pikkuakussa on mitä sattuu olemaan, siis IRL-lukemaa tässä haetaan.

Occux

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 14.03.21 - klo:19:51
No voi, kpki/maant. 30/70%, kevythybridiä ei voi ladata, eli pikkuakussa on mitä sattuu olemaan, siis IRL-lukemaa tässä haetaan.
No niinpä tietenkin. Luin taas huolimattomasti. MHEV ei ole sama kuin PHEV. Mutta tuossakin vaikuttaa jonkin verran matkan pituus. Kun lähden Hesasta Porvooseen, niin 50 kilsan matkalla keskikulutus lukemat tulee pikku hiljaa alas päin, kun alkupään kulutuslukemat alkaa näytellä pienempää roolia. Webastolla lämmitettynäkin keskikulutus on motarille pääsessä jossain 7:n paikkeilla, mutta tasaisella 82 nopeudella Porvoossa lukema alkaa olla 4.2-4.4 vähän riippuen tuulen suunnasta ja tuulen nopeudesta. Nuo lukemat siis manuaalisella, jossa ei ole minkäänlaista HEViä. Mutta suuntaa antavia lukemia kuitenkin. Muistaakseni hinnastossa mainitut kulutuslukemat DSG MHEVilla on aika likellä manuaalisen kanssa. Reitillä on 7 kilsaa kaupunkia ja kokonaismatka on 53 kilsaa, joista Porvoon päässäkin on nopeudella 50, mutta nelosella ajaen tuollakin nopeudella kulutus pyörii 3:n paikkeilla. Niin ja sitten vielä sellainen seikka, että kyseessä on LB Style ja elopainoa kyydissä kaksi henkeä yhteensä 150 kiloa ja rengaspaineet ohje+0.2 ja takakontissa noin 10 kiloa rojua, mistä isoin osa on Motonetin momenttiavaimessa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

huttuju

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.03.21 - klo:16:46
Hätäsoitot ilmaiset, Connect palvelut ja muu data ei.
Connect yhteydet ostetaan esim vuodeksi kerrallaan, tuon ylempänä linkatun datapaketin (Wi-Fi ja nettiradio -käyttöön) voi ostaa vaikka kuukaudeksi kerrallaan.

Connect paketissa data ei siis kata kaikkea käyttöä, ja hätäpuhelu ei kata Connect palveluita.

Autoissa on siis e-SIM aktiivisena, mutta ilman maksuja ei ole taustapalveluita ja nettiyhteyksiä käytettävissä kuin noihin hätäsoittoihin (ja ehkä auto ilmoittelee valmistajalle/huoltoon vioista jne ilman connect pakettiakin).


Kiitos, hyvästä vastauksesta. Täytyy vaikka kokeilla kuukaudeksi tuota eSIM käyttöä, jos vaikka myskodan kautta webaston käyttö toimisi paremmin. Jonkinlainen internet yhteyshän autolla täytyy olla jotta ymmärtää käydä tililtä haetut pyynnöt toteuttaa?
Octavia Launch Edition Style Combi 1.5TSi -20
Ex BMW 520dA F11 Touring Business -13
Ex Octavia Elegance Combi 1.9TDi -08
Ex Octavia Ambiente 1.6MPi aut. -05
Ex Mini Cooper S 1.6 -02
Ex Toyota Corolla SE 1.3 -85

prinne

Lainaus käyttäjältä: huttuju - 14.03.21 - klo:21:46

Kiitos, hyvästä vastauksesta. Täytyy vaikka kokeilla kuukaudeksi tuota eSIM käyttöä, jos vaikka myskodan kautta webaston käyttö toimisi paremmin. Jonkinlainen internet yhteyshän autolla täytyy olla jotta ymmärtää käydä tililtä haetut pyynnöt toteuttaa?

En tiedä menikö multa ohi, mutta oliko sinulla joku erikoistilanne tuon yhteyden kanssa. Autossahn on vuodeksi tuo connect yms maksettu. Mitään datapakettia ei tarvi ostaa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

huttuju

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 14.03.21 - klo:19:51
No voi, kpki/maant. 30/70%, kevythybridiä ei voi ladata, eli pikkuakussa on mitä sattuu olemaan, siis IRL-lukemaa tässä haetaan.

Jos ymmärsin oikein niin haet tässä MHEVin kulutusta? Itsellä ei ole MHEV vaan ”normaali” 1.5tsi manuaali combi. Kulutukset tuossa on siinä 5.1 - 5.6 välissä ja toistaiseksi joka kerta webastoa käytetty n. 15-25min. Manuaali vaihteiseenhan ei tietääkseni edes MHEViä saa. Käsittääkseni MHEV auttaa vain rullailussa kaupungissa ja varmaan jonkin verran liikkeelle lähdössä sekä esim. ohitus tilanteissa tuo 50Nm lisää vääntöä. Oma veikkaus on että muutaman desin saattaa pienemmällä mennä, mutta painaahan ne akut siellä, joten lisämassaa on myös mitä joudutaan liikuttaa. Omat kulutukset ovat taas toiste päin mitä Occux:lla eli porvoo - helsinki on väli jota tulee ajettua. Velvet red combilla mennään motarilla  ;)
Octavia Launch Edition Style Combi 1.5TSi -20
Ex BMW 520dA F11 Touring Business -13
Ex Octavia Elegance Combi 1.9TDi -08
Ex Octavia Ambiente 1.6MPi aut. -05
Ex Mini Cooper S 1.6 -02
Ex Toyota Corolla SE 1.3 -85

huttuju

Lainaus käyttäjältä: prinne - 14.03.21 - klo:21:55
En tiedä menikö multa ohi, mutta oliko sinulla joku erikoistilanne tuon yhteyden kanssa. Autossahn on vuodeksi tuo connect yms maksettu. Mitään datapakettia ei tarvi ostaa.

en usko että ohi meni mitään, mutta itse mietin millä tuo connect yhteyden ottaa autoon mikäli siinä ei nettiä ole?
Octavia Launch Edition Style Combi 1.5TSi -20
Ex BMW 520dA F11 Touring Business -13
Ex Octavia Elegance Combi 1.9TDi -08
Ex Octavia Ambiente 1.6MPi aut. -05
Ex Mini Cooper S 1.6 -02
Ex Toyota Corolla SE 1.3 -85

prinne

Lainaus käyttäjältä: huttuju - 14.03.21 - klo:21:58
en usko että ohi meni mitään, mutta itse mietin millä tuo connect yhteyden ottaa autoon mikäli siinä ei nettiä ole?

En tiedä tarkkaan millainen paketti auton mukana vuodeksi tulee. Mutta jokatapauksessa Connect käyttöön se riittää.

Vuoden jälkeen toki pitää sitten ostaa jatkoa...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Atsii

Connect/MySkoda ei toimi auton kanssa ilman käyntiä huollon tiskillä. Tarkistavat, että oikea henkilö etänä käynnistelee lämmityksiä/tuuletuksia.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

huttuju

Lainaus käyttäjältä: prinne - 14.03.21 - klo:22:10
En tiedä tarkkaan millainen paketti auton mukana vuodeksi tulee. Mutta jokatapauksessa Connect käyttöön se riittää.

Vuoden jälkeen toki pitää sitten ostaa jatkoa...

joo, mikäli tuo eSIM osto tuo vain ns. hupikäyttöön netin, niin silloinhan se ei tietenkään auta connect toimintojen käyttöön myskodan kautta.
Octavia Launch Edition Style Combi 1.5TSi -20
Ex BMW 520dA F11 Touring Business -13
Ex Octavia Elegance Combi 1.9TDi -08
Ex Octavia Ambiente 1.6MPi aut. -05
Ex Mini Cooper S 1.6 -02
Ex Toyota Corolla SE 1.3 -85

huttuju

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 14.03.21 - klo:22:14
Connect/MySkoda ei toimi auton kanssa ilman käyntiä huollon tiskillä. Tarkistavat, että oikea henkilö etänä käynnistelee lämmityksiä/tuuletuksia.

kiitos vinkistä. Täytyy varmaan käydä pyörähtämässä laakkosella. Tänään nuo vilkut sain myskodalla käyntiin, kun uudella tunnuksella kirjauduin autoon ja paritin autossa avaimet.
Octavia Launch Edition Style Combi 1.5TSi -20
Ex BMW 520dA F11 Touring Business -13
Ex Octavia Elegance Combi 1.9TDi -08
Ex Octavia Ambiente 1.6MPi aut. -05
Ex Mini Cooper S 1.6 -02
Ex Toyota Corolla SE 1.3 -85

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 14.03.21 - klo:22:14
Connect/MySkoda ei toimi auton kanssa ilman käyntiä huollon tiskillä. Tarkistavat, että oikea henkilö etänä käynnistelee lämmityksiä/tuuletuksia.

Ainoa mikä ei toimi ilman käyntiä huollon tiskillä on ovien lukitseminen ja avaaminen etänä. Kaikki muu kyllä toimii.

viasintti

Jep, ei vaadi webaston käyttö käyntiä huollossa.

Itsellä 1.0 etec TSI ja kulutus pitemmässä ajossa maantiellä noin 5.2-5.5 l/100km. Kaupungissa 6.5-7.5 l/100km. Auto saatu tammikuussa ja käytännössä joka ajoon sisältynyt webaston käyttöä.

Eco-modea ei ole hirveästi kaunpunkiajossa tullut vielä käytettyä. Ajan aina sport/individual modella ilman start/stop. Pitää kesällä testailla enemmän eco-moden ominaisuuksia, mutta kyllä tuo auton rullaus toimii hienosti.

Ja tosiaan ainakin itsellä auto on aina normal-modessa kun sen käynnistän, vaikka olisin ajanut individualilla.

Occux

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 14.03.21 - klo:22:58
Ainoa mikä ei toimi ilman käyntiä huollon tiskillä on ovien lukitseminen ja avaaminen etänä. Kaikki muu kyllä toimii.
Juuri noin. SkodaConnect on toiminut elokuusta alkaen (luovutettu 21.8.2020) ja joulukuussa kävin päivittämässä firmwaren. Tuolla käynnillä kysyin huollosta, että mikä juttu tää oli tämä ajokortin näyttäminen. Sain vastauksen, että sillä saa ainoastaan ovien lukituksen ja avaamisen kännykästä. Se, että SkodaConnectin toiminta on satunnanvaraista, on toinen juttu, mutta ei liity ajokortin näyttämiseen.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: huttuju - 14.03.21 - klo:21:55
.... Omat kulutukset ovat taas toiste päin mitä Occux:lla eli porvoo - helsinki on väli jota tulee ajettua. Velvet red combilla mennään motarilla  ;)
Combin kulutus on noin desin enemmän kuin minun LB. Näkyy myös hinnastossa. Ilmanvastuskerroin on combilla isompi ja mitä kovempaa ajetaan, sitä isompi vaukutus kertoimella on kulutukseen. Isompi vaikutus on nopeuksilla. Harva malttaa ajaa 81-82 nopeuksia, jos saa ajaa satasta. Jos ajan rajoitusten mukaan, niin kulutus nousee tuolla matkalla minullakin vitosen paikkeille.

Tarkastin uudelleen heinäkuun ekan päivän hinnastosta ja ainakin tuolloin LB 1.0 eTEC DSG WLTP arvo oli 118 ja 1.0 manuaali se oli 117. Molemmilla normikulutus oli 5.2. Eli jotain teoreettista apua MHEV antaa, mutta se hukkautuu painon lisäätymiseen. Tietenkään tämä ei ole se haluttu tieto 30/70 -kysymykseen, mutta on kuitenkin suuntaa antava.

Olen asennoitunut tuohon Porvooreissun niin, että varaan matkaan aikaa sen verran, että yllätysten sattuessa voin ajamalla kovempaa saavuttaakseni tavoiteajan, mutta muutoin ajan hitaammin. Noin teoriassa tuulilasiin napahtava kivi tulee pienemmällä liikenergialla vastaan 80 noudessa kuin satasen nopeudessa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: huttuju - 14.03.21 - klo:21:46

Kiitos, hyvästä vastauksesta. Täytyy vaikka kokeilla kuukaudeksi tuota eSIM käyttöä, jos vaikka myskodan kautta webaston käyttö toimisi paremmin. Jonkinlainen internet yhteyshän autolla täytyy olla jotta ymmärtää käydä tililtä haetut pyynnöt toteuttaa?
1. Autossa on eSIM ja lakisääteiset hätäpuhelut menee sitä kautta.
2. Auton ostaessasi olet saannut ensimmäisen vuoden SkodaConnect/MySkoda palveluun ja sen myötä on myös rajoitettu nettiyhteys, jolla nuo palvelut toimii. Ensimmäisen vuoden jälkeen tuo rajoitettu nettiyhteys ja MySkoda-palvelu on maksullinen. Tämä tieto oli jo auton suositushinnastossa 1.6.2020. Se oli kylläkin pienellä präntätty listan lopussa, mutta oli kuitenkin. Luultavasti käytäntö ei ole muuttunut.
3.  Täydet nettiyhteydet (rajoittamaton, paitsi nopeus yms.) pitää ostaa jo ensimmäisen vuoden aikana, jos haluaa vaikkapa jakaa auton nettiyhteyden muille laitteille. Mutta sitä ei tarvita MySkodaa käyttäessä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 15.03.21 - klo:08:38
Harva malttaa ajaa 81-82 nopeuksia, jos saa ajaa satasta. Jos ajan rajoitusten mukaan, niin kulutus nousee tuolla matkalla minullakin vitosen paikkeille.
..........
..........
Noin teoriassa tuulilasiin napahtava kivi tulee pienemmällä liikenergialla vastaan 80 noudessa kuin satasen nopeudessa.

Vähän nyt luen rivien välistä, mutta ajatko siis satasen alueella kahdeksaa kymppiä säästääksesi polttoainetta ja vahinkoa tekevää kiveniskua välttääksesi? Ai että, alinopeutta ajavat, pääsit välittömästi minun TOP-3 ärsyttävimmät kuskit- listalle...  ;D
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

gate

Palaako teillä näytössä (valokatkasijan vieressä) koko ajan passenger airbag valo joko off tai on?

Atsii

#1879
Lainaus käyttäjältä: gate - 15.03.21 - klo:10:34
Palaako teillä näytössä (valokatkasijan vieressä) koko ajan passenger airbag valo joko off tai on?

Tarkoitatko sisävalokatkaisijaa katossa?

Jos siinä on airbag valo päällä, niin matkustajan airbag on pois päältä. Sen saa apumiehen oven välistä avaimella päälle. Minulla oli uutena pois päältä  :o
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 15.03.21 - klo:09:52
Vähän nyt luen rivien välistä, mutta ajatko siis satasen alueella kahdeksaa kymppiä säästääksesi polttoainetta ja vahinkoa tekevää kiveniskua välttääksesi? Ai että, alinopeutta ajavat, pääsit välittömästi minun TOP-3 ärsyttävimmät kuskit- listalle...  ;D
Arvasin, että kyllä tästä saa keskustelun aihetta. Ajan kahdeksaa kymppiä. Satasta ajavat tai suurinta sallittua ylinopeutta ajavat eivät edes ehdi huomata, ennen kuin ovat hujahtaneet ohi. Kerran yksi yksi isohko maasturi töräytti lyhyet torvet kohdalla, mutta yleensä kukaan ei ehdi provosoitua mitenkään. Ajan siis keskipäivällä, kun ei muuta liikennettä ole juuri lainkaan. Ruuhkassa tuo ei onnistusi alkuunkaan. Jos rekka lähtee ohittamaan, niin rekan keulan ollessa kohdalla pudotan nopeuden 75:een, jotta rekka pääsee sujuvammin ohi. En tee nopeuden pudotusta, jos joku on alle parin sadan metrin päässä takanani. Sehän takuuvarmasti nostaisi takaa tulevan pinnan kireälle. Yleensä noita ohittavia rekkoja tuolla matkalla 1-2. Jos on kovasti kurainen keli, nostan nopeuden jonnekin 90 paikkeille, jotta ei tule ohitustarvetta. Jos tuolla nopeudella saavutan edellä ajavan, annan vakkarin pitää huolen etäisyydestä ja rekka saa mennä menojaan. Ensisijainen tarkoitus poikkeavalla käyttäytymiselläni ei ole kiven iskemät, vaan pensan säästö ja joku voisi sanoa jopa ekoajattelu. Kiven iskemät on sivuhavainto. Aika on yksi tekijä. Jos varaan 5 minuuttia ylimääräistä aikaa matkaan, se on pelivara yllätyksiä varten ja käytän sen hyodyksi matkan päällä. Matkan aikana ei tyypillisesti yllätyksiä tule, mutta ennen kuin pääsen motarille, yllätyksiä voi tulla. En siis ole tien tukkona, kun en kulje ruuhka-aikoina.

Yksi sivuhavainto tuossa myös on se, että jos ajan satasta, niin aina riittää niitä, jotka tulevat hiipimällä ohi ja palaavat oikeanpuoleiselle kaistalle juuri eteeni, jolloin minä hidastan tai automatiikka hidastaa ja minua vituttaa, kun tuppaavat eihan keulan eteen. Kun ajan 80 nopeudella, ohiajavat menee lentämällä ja sillä nopeuserolla eteeni jää reilu turvavali kiville ja kuralle ja omat hermotkin säästyy. Eli loppujen lopuksi kaikki voittaa ja maailma pelastuu. Ohiajavan 20 kilsan nopeuserolla joutuisi tekemään aika rajun ohjausliikkeen, jotta onnistuisi heittämään eteeni, niin että ärsyyntyisin. Se vaatisi jo todellista yrittämistä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Tombax

Nyt on ihan pakko kommentoida jos tämä on totta eikä vitsi  ;D Paljonko oikeesti säästät vuodessa bensaa tuolla tavalla? Aja nyt hyvä ihminen niiden nopeusrajoituksien mukaan niin kaikki pääsee helpommalla.
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

jiiaa

Onko siitä prepaid netistä muuta "iloa" kuin wlanin jakaminen ja nettiradio? Nettiradio ei taida toimia, jos auton yhdistää kännykästä jaettuun nettiin, en ainakaan eilen saanut autoa löytämään asemia.

Ja sitten toisaalta, onko auton yhdistämisestä kännykän nettiin mitään hyötyä, jos connectin palvelut toimii sen perusteella, onko lisenssit voimassa?

pikatsu

Tuli viikonloppuna ajeltua vähän pitempi matka maantie ajoa.
Olen ollut aikaisemmin vähän kriittinen  noihin automaattiajo toimintoihin mutta itse asiassa toi Travel Assistant onkin aika näppärä systeemi kun pitkää matkaa taittaa.
Se toimii kyllä hyvin. Ei tarvitse kuin kevyesti laittaa sormet ratin alareunaan, niin tunnistus toimii hyvin.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Tombax - 15.03.21 - klo:11:39
Nyt on ihan pakko kommentoida jos tämä on totta eikä vitsi  ;D Paljonko oikeesti säästät vuodessa bensaa tuolla tavalla? Aja nyt hyvä ihminen niiden nopeusrajoituksien mukaan niin kaikki pääsee helpommalla.
Vaikka en itsekään mitään 20km alinopeutta käytä (yleemsä pyrin pitämään kelistä riippuen rajoituksen tuntumassa, mutta jos keli on huonompi niin pudotan nopeutta), niin kyllä se ihan totta on, että omat hermot ja polttoaineenkulutus tykkää tasaisemmasta ajosta ilman turhaa kiirettä. Ja se että lähtee matkaan esim. sen 5-10min aiemmin kuin olisi viimeistään "pakko", on mielestäni ainoastaan viisasta. Voi vain arvailla paljonko kolarit olisivat viime viikon pyryssä etelässä vähentyneet, jos siellä tuo varoajan käyttö paremmin tajuttaisiin ja joka paikkaan ei olisi aina kiire.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 15.03.21 - klo:11:33
Arvasin, että kyllä tästä saa keskustelun aihetta. Ajan kahdeksaa kymppiä. Satasta ajavat tai suurinta sallittua ylinopeutta ajavat eivät edes ehdi huomata, ennen kuin ovat hujahtaneet ohi. Kerran yksi yksi isohko maasturi töräytti lyhyet torvet kohdalla, mutta yleensä kukaan ei ehdi provosoitua mitenkään. Ajan siis keskipäivällä, kun ei muuta liikennettä ole juuri lainkaan. Ruuhkassa tuo ei onnistusi alkuunkaan. Jos rekka lähtee ohittamaan, niin rekan keulan ollessa kohdalla pudotan nopeuden 75:een, jotta rekka pääsee sujuvammin ohi. En tee nopeuden pudotusta, jos joku on alle parin sadan metrin päässä takanani. Sehän takuuvarmasti nostaisi takaa tulevan pinnan kireälle. Yleensä noita ohittavia rekkoja tuolla matkalla 1-2. Jos on kovasti kurainen keli, nostan nopeuden jonnekin 90 paikkeille, jotta ei tule ohitustarvetta. Jos tuolla nopeudella saavutan edellä ajavan, annan vakkarin pitää huolen etäisyydestä ja rekka saa mennä menojaan. Ensisijainen tarkoitus poikkeavalla käyttäytymiselläni ei ole kiven iskemät, vaan pensan säästö ja joku voisi sanoa jopa ekoajattelu. Kiven iskemät on sivuhavainto. Aika on yksi tekijä. Jos varaan 5 minuuttia ylimääräistä aikaa matkaan, se on pelivara yllätyksiä varten ja käytän sen hyodyksi matkan päällä. Matkan aikana ei tyypillisesti yllätyksiä tule, mutta ennen kuin pääsen motarille, yllätyksiä voi tulla. En siis ole tien tukkona, kun en kulje ruuhka-aikoina.

Yksi sivuhavainto tuossa myös on se, että jos ajan satasta, niin aina riittää niitä, jotka tulevat hiipimällä ohi ja palaavat oikeanpuoleiselle kaistalle juuri eteeni, jolloin minä hidastan tai automatiikka hidastaa ja minua vituttaa, kun tuppaavat eihan keulan eteen. Kun ajan 80 nopeudella, ohiajavat menee lentämällä ja sillä nopeuserolla eteeni jää reilu turvavali kiville ja kuralle ja omat hermotkin säästyy. Eli loppujen lopuksi kaikki voittaa ja maailma pelastuu. Ohiajavan 20 kilsan nopeuserolla joutuisi tekemään aika rajun ohjausliikkeen, jotta onnistuisi heittämään eteeni, niin että ärsyyntyisin. Se vaatisi jo todellista yrittämistä.

Kattavaa analysointia, mutta et silti pääse pois TOP-3 listalta   :)

Kuitenkin jokainen ohitus on jonkin asteinen "vaaratilanne" verrattuna omalla kaistalla ajamiseen. Kuinka monta tällaista "vaaratilannetta" voisit olla aiheuttamatta kun ajaisit sitä normaalia nopeusrajoitus+ ~5-10km/h nopeutta. Ja mainitsit että ärsyttää kun ohitustilanteessa joku koukkaa läheltä eteen. Tuskin me olemme maantiellä kohdanneet, mutta voin sanoa että minua ärsyttäisi vähintään yhtäpaljon alinopeutesi.

Tähän tarkkaan analyysiin vedoten, olet aivan varmasti laskenut että paljonko säästät tällä alinopeudella polttoaineissa....
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Tombax

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 15.03.21 - klo:12:10
Vaikka en itsekään mitään 20km alinopeutta käytä (yleemsä pyrin pitämään kelistä riippuen rajoituksen tuntumassa, mutta jos keli on huonompi niin pudotan nopeutta), niin kyllä se ihan totta on, että omat hermot ja polttoaineenkulutus tykkää tasaisemmasta ajosta ilman turhaa kiirettä. Ja se että lähtee matkaan esim. sen 5-10min aiemmin kuin olisi viimeistään "pakko", on mielestäni ainoastaan viisasta. Voi vain arvailla paljonko kolarit olisivat viime viikon pyryssä etelässä vähentyneet, jos siellä tuo varoajan käyttö paremmin tajuttaisiin ja joka paikkaan ei olisi aina kiire.

No kelin mukaan toki voi ja pitääkin alentaa nopeutta, mutta jos aina ajetaan vaikka satasen rajoituksella kahdeksaakymppiä niin kyllä se aiheuttaa turhia tilanteita kun rekat lähtee ohituskaistalle jne.
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

Occux

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 15.03.21 - klo:12:10
Vaikka en itsekään mitään 20km alinopeutta käytä (yleemsä pyrin pitämään kelistä riippuen rajoituksen tuntumassa, mutta jos keli on huonompi niin pudotan nopeutta), niin kyllä se ihan totta on, että omat hermot ja polttoaineenkulutus tykkää tasaisemmasta ajosta ilman turhaa kiirettä. Ja se että lähtee matkaan esim. sen 5-10min aiemmin kuin olisi viimeistään "pakko", on mielestäni ainoastaan viisasta. Voi vain arvailla paljonko kolarit olisivat viime viikon pyryssä etelässä vähentyneet, jos siellä tuo varoajan käyttö paremmin tajuttaisiin ja joka paikkaan ei olisi aina kiire.
Kiitos henkisestä tuesta, vaikka keskustelu ei vielä kiihkeäksi päässytkään. Hiljattain luin sähköauton käytöstä yllättäviä havaintoja. Olikohan se ollut penasturpo kuski, joka oli vaihtanut Teslaan. Mökkimatkan jälkeen sähköllä opittu rauhallinen ajotyyli verrattuna pensakaahailuun sai aikaan sen, että perille päästyä oli vähemmän väsynyt kuin pensalla ajaen. Joskus näkee Teslalla motarilla ajettavan "alinopeutta". Luultavasti lyhyemmällä työmatkalla sähkön riittävyys ei ole ongelma, mutta pitkällä matkalla sitä oppii säästeliääksi. Itselläkin nuorempana oli pääsääntönä, että on pakko ajaa suurinta sallittua ylinopeutta ja ohituksissa ylikin. Ohitustarve loi lisää ohitustarpeita ja helposti nosti entisestään nopeutta. Oli luonollista jatkaa vähän kovemmalla nopeudella, että jäi kunnon hajurako juuri ohitettuun. Etelä-Suomessa motareita on jo paljon ja se vähentää ohitustarpeita. Jos ajan kaksikaistaisella tiellä, niin siellä on edelleenkin sosiaalisten paineiden takia pakko ajaa rajoitusten mukaan. Ennen olin erilainen nuori. Nyt olen vaan erilainen.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: Tombax - 15.03.21 - klo:12:25
No kelin mukaan toki voi ja pitääkin alentaa nopeutta, mutta jos aina ajetaan vaikka satasen rajoituksella kahdeksaakymppiä niin kyllä se aiheuttaa turhia tilanteita kun rekat lähtee ohituskaistalle jne.
Olen tarkkaan seurannut takaa tulevaa liikennettä ja rekat myös katsoo taakseen eivätkä lähde ohittamaan, jos eivät näe sopivaa aikikkunaa. Puhun nyt siis pelkästään kellonaajasta 11:30-14:00, milloin liikennettä ei todellakaan ole juuri nimeksikään. Ei siis ole näyttänyt aiheutivan vaaratilanteita.

Jatkan samalla prinne:lle vastausta. En ole laskenut polttoaineen kulutusta. Sen kertoo ATK.

Eteen koukkaaminen on ärsyttävää, koska itse ohitettuani jätän reilun etäisyyden juuri ohittamaani. Koukkaamisen seurauksena saan kurat ja kivet lasiin. Eli koska pelisääntöjä on yhtä monta kuin on kuskejakin, otan käyttööni omat pelisääntöni ja se on alinopeus. Kuten sanoin, satasta ohi menevä menee lentäen ohi ja aina on niin reilusti tilaa, että kukaan edes huomaa provosoitua. Lisäksi jos jollekin aiheutuu vitutusta, niin parempi, että vitutuksen saa se, joka liki nollamääräisessä liikenteessä ärsyyntyy hitaamista. Joo, onhan se itsekästä antaa vitutuksen mennä jollekin muulle kuin itselle, mutta mehän ollaan itsekkäitä. Turha sitä on kaunistella. Mieluummin olen itsekäs, kuin ääliö, jolla on kiire omalle kaistalle nopeuseron ollessa vaikkapa 5 km/h. Alinta sallittua motarinopeutta vältyn tilanteista, joissa saan kurat silmille. Rekatkin osaa jättää reilun etäisyyden ohitettuaan, vaikka tuossa nopeusero on alle 10 km/h.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 15.03.21 - klo:12:51
En ole laskenut polttoaineen kulutusta. Sen kertoo ATK.

No kuinka suuresta säästöstä puhutaan. Jos nyt verrataan siihen että ajaisit nopeusrajoitusten mukaan.


Kyllä niitä ohittajia aina löytyy, mutta siinä kohtaa jos rekat lähtee ohi niin alan harkitsemaan siirtyväni joukkoliikenteen tai taksin käyttäjäksi. Ei ole enää turvallista(minulle tai muille) ajella muun liikenteen seassa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy